Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Nikass schreef:Ik reageerde op een post van Sneeuwpop die aangaf dat het feit dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar is, onzin zou zijn.
Ik heb nergens gezegd dat dit gerelateerd is aan het al dan niet vroeg inrijden.
En mensen die "dom paarden kopen" daar zijn er nogal wat van. Of in elk geval er dom mee omgaan. Hier nog steeds honderden paarden die 1 uur per 24 van stal komen (en dan ff snel in de krul getrokken een rondje in de bak moeten doen) en goh wat vreemd dat hij dan een blessure krijgt. Ook de misvatting dat bij sommige fysieke aandoeningen er alleen de mogelijkheid tot inslapen is (zoals bij hko of ks of straalkanker)
Ja is mijn ervaring op meerdere stallen en misschien is het elders in Nederland anders, dat zou kunnen. Mijn da deelt overigens die ervaring en die ziet heel wat meer paarden en stallen dan ik.
tmr001 schreef:Nikass schreef:Ik reageerde op een post van Sneeuwpop die aangaf dat het feit dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar is, onzin zou zijn.
Ik heb nergens gezegd dat dit gerelateerd is aan het al dan niet vroeg inrijden.
En mensen die "dom paarden kopen" daar zijn er nogal wat van. Of in elk geval er dom mee omgaan. Hier nog steeds honderden paarden die 1 uur per 24 van stal komen (en dan ff snel in de krul getrokken een rondje in de bak moeten doen) en goh wat vreemd dat hij dan een blessure krijgt. Ook de misvatting dat bij sommige fysieke aandoeningen er alleen de mogelijkheid tot inslapen is (zoals bij hko of ks of straalkanker)
Ja is mijn ervaring op meerdere stallen en misschien is het elders in Nederland anders, dat zou kunnen. Mijn da deelt overigens die ervaring en die ziet heel wat meer paarden en stallen dan ik.
"Hier"? "Honderden"? Ook hier weer, kan je aantonen dat continu op stal staan meer blessures veroorzaakt dan buiten in de wei? Hoeveel verhalen lees je niet van weidepaarden die met een blessure / wond van de wei afkomen? Dikke onzin, ook om op het verhaal van 1 persoon je mening te blesseren.
Bij sommige aandoeningen is het niet strikt noodzakelijk om in te slapen, maar een heleboel mensen hebben wel degelijk een paard om op te rijden, en niet iedereen heeft de luxe om een hele dure grasmaaier aan te houden. Het weggeven of verkopen van zo'n paard is het niet nemen van je eigen verantwoordelijkheid, maar het verschuiven hiervan.
sneeuwpop schreef:Wat je ziet is persoonlijk en lokaal, zeker ook omdat je er gelijk een mening bij geeft ( bijv stalling en of een paard nog bruikbaar is) , zie ik een troebel beeld.
Ik vind je argumenten om je gelijk te ondersteunen, veelal andere onderwerpen waardoor het alleen maar onduidelijker wordt.
sneeuwpop schreef:Prima, dan denk jij dus dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is, omdat "wat jij om je heen ziet en hoort"
Er dat is verder nergens anders op gebaseerd...
prima!
Dan gaan we nu weer on topic
Nikass schreef:sneeuwpop schreef:Prima, dan denk jij dus dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is, omdat "wat jij om je heen ziet en hoort"
Er dat is verder nergens anders op gebaseerd...
prima!
Dan gaan we nu weer on topic
Vul jij maar lekker in voor een ander. Conclusies trekken kan je goed. Denk jij maar lekker dat iedereen goed voor zijn paard zorgt en daarbij niet alleen uit eigen belang handelt. De wereld door een roze bril, moet heerlijk zijn.
tmr001 schreef:Nikass schreef:
Vul jij maar lekker in voor een ander. Conclusies trekken kan je goed. Denk jij maar lekker dat iedereen goed voor zijn paard zorgt en daarbij niet alleen uit eigen belang handelt. De wereld door een roze bril, moet heerlijk zijn.
Sorry, iedereen heeft uiteindelijk paarden voor eigen belang en hobby.
Maartje1990 schreef:Ikzelf snap dat ook niet zo. Paarden kunnen behoorlijk oud worden en júist als je rustig aan doet in de begin jaren, kan je paard later langer mee. Kan je toch op net zo'n hoog niveau komen? En langer van je paard genieten.
Ikzelf wil m'n paard pas rond haar 6e beleren. Vooral dus vanwege het feit dat ze dan pas ''echt'' is uitgegroeid (tussen de 6 en 8 jaar geloof ik?)
En natuurlijk is het beter om niet op een paard te stappen, maar daar ben ik te egoistisch voor. Maar in mijn egoisme probeer ik zou goed mogelijk voor m'n paard te zorgen en zo dicht mogelijk bij m'n paards natuurlijke behoefte te blijven.