Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:31

ach, het een paard is het andere niet en de ene ruiter/trainer is de andere niet.
Het ene paard is er tenslotte eerder aan toe dan het andere.
De ene ruiter vraagt dezelfde oefening op een hele andere manier dan de andere.
hier komt het horsemanship om de hoek kijken :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:45

sneeuwpop schreef:
Bedankt voor je lange reactie, maar volgens mij probeer je iets recht te praten, wat harstikke krom is.

Heb je t tegen mij? En wat bedoel je dan?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:37

Nikass schreef:
Ik reageerde op een post van Sneeuwpop die aangaf dat het feit dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar is, onzin zou zijn.
Ik heb nergens gezegd dat dit gerelateerd is aan het al dan niet vroeg inrijden.

En mensen die "dom paarden kopen" daar zijn er nogal wat van. Of in elk geval er dom mee omgaan. Hier nog steeds honderden paarden die 1 uur per 24 van stal komen (en dan ff snel in de krul getrokken een rondje in de bak moeten doen) en goh wat vreemd dat hij dan een blessure krijgt. Ook de misvatting dat bij sommige fysieke aandoeningen er alleen de mogelijkheid tot inslapen is (zoals bij hko of ks of straalkanker)
Ja is mijn ervaring op meerdere stallen en misschien is het elders in Nederland anders, dat zou kunnen. Mijn da deelt overigens die ervaring en die ziet heel wat meer paarden en stallen dan ik.

"Hier"? "Honderden"? Ook hier weer, kan je aantonen dat continu op stal staan meer blessures veroorzaakt dan buiten in de wei? Hoeveel verhalen lees je niet van weidepaarden die met een blessure / wond van de wei afkomen? Dikke onzin, ook om op het verhaal van 1 persoon je mening te blesseren.

Bij sommige aandoeningen is het niet strikt noodzakelijk om in te slapen, maar een heleboel mensen hebben wel degelijk een paard om op te rijden, en niet iedereen heeft de luxe om een hele dure grasmaaier aan te houden. Het weggeven of verkopen van zo'n paard is het niet nemen van je eigen verantwoordelijkheid, maar het verschuiven hiervan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:01

Nikass schreef:
Ik heb er idd geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ...............

Nou dit zegt alles wel zo'n beetje wat ik bedoel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 06:14

tmr001 schreef:
Nikass schreef:
Ik reageerde op een post van Sneeuwpop die aangaf dat het feit dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar is, onzin zou zijn.
Ik heb nergens gezegd dat dit gerelateerd is aan het al dan niet vroeg inrijden.

En mensen die "dom paarden kopen" daar zijn er nogal wat van. Of in elk geval er dom mee omgaan. Hier nog steeds honderden paarden die 1 uur per 24 van stal komen (en dan ff snel in de krul getrokken een rondje in de bak moeten doen) en goh wat vreemd dat hij dan een blessure krijgt. Ook de misvatting dat bij sommige fysieke aandoeningen er alleen de mogelijkheid tot inslapen is (zoals bij hko of ks of straalkanker)
Ja is mijn ervaring op meerdere stallen en misschien is het elders in Nederland anders, dat zou kunnen. Mijn da deelt overigens die ervaring en die ziet heel wat meer paarden en stallen dan ik.

"Hier"? "Honderden"? Ook hier weer, kan je aantonen dat continu op stal staan meer blessures veroorzaakt dan buiten in de wei? Hoeveel verhalen lees je niet van weidepaarden die met een blessure / wond van de wei afkomen? Dikke onzin, ook om op het verhaal van 1 persoon je mening te blesseren.

Bij sommige aandoeningen is het niet strikt noodzakelijk om in te slapen, maar een heleboel mensen hebben wel degelijk een paard om op te rijden, en niet iedereen heeft de luxe om een hele dure grasmaaier aan te houden. Het weggeven of verkopen van zo'n paard is het niet nemen van je eigen verantwoordelijkheid, maar het verschuiven hiervan.

Kom maar even kijken hoor, regio Amsterdam. En als jij nu nog denkt dat 24/7 stal gezond is voor je paard, tja dan praat ik wel tegen heel veel dommigheid.
Mij heb je niet horen zeggen dat je een geblesseerd paard moet wegdoen. Ik heb alleen gezegd dat ze jong worden afgeschreven. Ik heb daar niet eens een waardeoordeel over gegeven (al heb ik daar natuurlijk wel een mening over)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 06:16

sneeuwpop schreef:
Nikass schreef:
Ik heb er idd geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ...............

Nou dit zegt alles wel zo'n beetje wat ik bedoel.

Ja want wetenschappelijk onderzoek zegt alles natuurlijk. Een beetje zelf je ogen de kost geven is natuurlijk lastig.

sneeuwpop

Re: Te zware oefeningen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:30

Wat je ziet is persoonlijk en lokaal, zeker ook omdat je er gelijk een mening bij geeft ( bijv stalling en of een paard nog bruikbaar is) , zie ik een troebel beeld.
Ik vind je argumenten om je gelijk te ondersteunen, veelal andere onderwerpen waardoor het alleen maar onduidelijker wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:12

sneeuwpop schreef:
Wat je ziet is persoonlijk en lokaal, zeker ook omdat je er gelijk een mening bij geeft ( bijv stalling en of een paard nog bruikbaar is) , zie ik een troebel beeld.
Ik vind je argumenten om je gelijk te ondersteunen, veelal andere onderwerpen waardoor het alleen maar onduidelijker wordt.

Ik heb alleen maar kort op jouw opmerking gereageerd. Je gaat zelf deze off topic discussie aan. Al in mijn eerste reactie zeg ik "wat ik om mij heen zie" dus nergens heb ik beweerd dat dat representatief is voor heel Nederland. Ik ben nergens mijn gelijk aan het halen, ik meld alleen wat ik zelf (en mijn da) constateer. Als jij dat naast je neer wil leggen vind ik dat prima, maar als je de discussie start kun je natuurlijk verwachten dat er ook verder op in ga.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:34

Prima, dan denk jij dus dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is, omdat "wat jij om je heen ziet en hoort"
Er dat is verder nergens anders op gebaseerd...

prima!

Dan gaan we nu weer on topic

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:39

sneeuwpop schreef:
Prima, dan denk jij dus dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is, omdat "wat jij om je heen ziet en hoort"

prima!

Vul jij maar lekker in voor een ander. Conclusies trekken kan je goed. Denk jij maar lekker dat iedereen goed voor zijn paard zorgt en daarbij niet alleen uit eigen belang handelt. De wereld door een roze bril, moet heerlijk zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:17

Nikass schreef:
sneeuwpop schreef:

prima!

Vul jij maar lekker in voor een ander. Conclusies trekken kan je goed. Denk jij maar lekker dat iedereen goed voor zijn paard zorgt en daarbij niet alleen uit eigen belang handelt. De wereld door een roze bril, moet heerlijk zijn.

Sorry, iedereen heeft uiteindelijk paarden voor eigen belang en hobby.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:20

Ikzelf snap dat ook niet zo. Paarden kunnen behoorlijk oud worden en júist als je rustig aan doet in de begin jaren, kan je paard later langer mee. Kan je toch op net zo'n hoog niveau komen? En langer van je paard genieten.

Ikzelf wil m'n paard pas rond haar 6e beleren. Vooral dus vanwege het feit dat ze dan pas ''echt'' is uitgegroeid (tussen de 6 en 8 jaar geloof ik?)

En natuurlijk is het beter om niet op een paard te stappen, maar daar ben ik te egoistisch voor. Maar in mijn egoisme probeer ik zou goed mogelijk voor m'n paard te zorgen en zo dicht mogelijk bij m'n paards natuurlijke behoefte te blijven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:11

tmr001 schreef:
Nikass schreef:

Sorry, iedereen heeft uiteindelijk paarden voor eigen belang en hobby.

Idd en dan de hoeveelheid nog die " paarden met problemen" weer doorverkopen/ weggeven .

Vind dat inslapen dan nog een beter alternatief is.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:19

Ik haak maar gewoon even in op de OP.

Ik ben overtuigt dat 4 a 5 jaar een mooie leeftijd is om in te rijden, en 7 a 8 jaar een goede leeftijd is om te beginnen met intensieve training. En dan pas als het paard goed uitgegroeid is en de goede bespiering heeft om te beginnen met de echt zware oefeningen. Al hangt dit natuurlijk ook van het paard af.

Ik weet zeker dat je beter wat langer kan wachten met het intensieve wedstrijd rijden en de zware trainingen todat je paard goed uitgegroeid is. Dat is gewoon veel beter voor je paard, dan door de wedstrijden heen racen en je paard op 10-jarige leeftijd 'weg kunnen gooien'.

Maar nou vraag ik me wel af hoe bokkers die zeggen dat je moet wachten tot je paard is uitgegroeid met intensief trainen en wedstrijden rijden denk over racen (de galop racen, horseracing). Want dat zijn toch ook paarden die heel jong zijn ingereden en hele zware prestaties moeten leven, of sla ik de plank nu helemaal mis?
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 30-11-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:37

Ik vind dat erg over het algemeen gekeken...
De ruiter maakt imo het grootste verschil, niet zozeer de leeftijd van het paard.
En de paarden zelf die erg van elkaar verschillen.

Ik zie het liefst een slim en lening paard dat met 3 x een half uurtje werken toch de basis snel onder de knie heeft. Dan kunnen ze best een x een wedstrijdjes lopen op jonge leeftijd.

Een ander verhaal vind ik het wanneer er " elke dag" een uur "getraind" moet worden en dan nog vaak op wedstrijd....
dat zie ik minder graag.

Een paard die wen wat minder goede bouw heeft voor de sport zal het minder snel op kunnen pakken en is dus totaal anders dan mijn eerste voorbeeld.
Misschien kun je die het beste vaker 30 min rijden en soms een wedstrijdje.

Elke week op wedstrijd vind ik een beetje overdreven, al zullen er best paarden zijn die dat leuk vinden en in dat geval is dat ook prettig. Voor de meeste is het een behoorlijke inspanning.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:53

pfoe vergeten neer te zetten, natuurlijk verschilt dat individueel. Ik heb het nog even aangepast.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:54

Mee eens sneeuwpop. Plus als ik mag toevoegen. ...
Naar buiten met die handel. Niet maar 3 uur op n dag en n uur training.

Gewoon niet te lang trainen. Gewoon kalm aan opbouwen.

En je kunt meer doen dan er op zitten?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:33

Kan het onderzoek helaas niet terug vinden maar jaren geleden is er inderdaad onderzoek gedaan naar de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland. Dat was niet 7 maar 6 jaar. Alleen had dat niets te maken met sportpaarden of te jong beginnen want alles werd meegeteld. De veulens die voortijdig stierven, de slachtpaarden etc. Het is een al wat ouder onderzoek, denk dat ik het daarom niet terug kan vinden, zoektermen zijn nogal algemeen.

KNHS heeft in 2003 ook een onderzoek gedaan naar de redenen waarom paarden (tijdelijk) uit de wedstrijdsport werden terug getrokken. Zal nog wel te vinden zijn via google.

Mijn ervaring is dat er niets mis mee is om paarden op driejarige leeftijd in te rijden en er op den duur mee op wedstrijd te gaan. Paarden die "kapot" gaan, gaan dit vaak door onwetendheid/onervarenheid van de ruiter.

Hier op bokt wordt er nogal eens een nieuwsbericht geweid aan een bekend overleden sportpaard. Op een uitzondering na (door een stomme ziekte zoals koliek bijvoorbeeld) zitten die vaak toch echt rond de 30 jaar.

Alles met beleid maar daarvoor moet je wel goed naar het paard en zijn behoeften kunnen kijken en dat kan niet iedereen. Soms niet omdat ze het niet zien, soms niet omdat ze het niet willen zien.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:59

Maartje1990 schreef:
Ikzelf snap dat ook niet zo. Paarden kunnen behoorlijk oud worden en júist als je rustig aan doet in de begin jaren, kan je paard later langer mee. Kan je toch op net zo'n hoog niveau komen? En langer van je paard genieten.

Ikzelf wil m'n paard pas rond haar 6e beleren. Vooral dus vanwege het feit dat ze dan pas ''echt'' is uitgegroeid (tussen de 6 en 8 jaar geloof ik?)

En natuurlijk is het beter om niet op een paard te stappen, maar daar ben ik te egoistisch voor. Maar in mijn egoisme probeer ik zou goed mogelijk voor m'n paard te zorgen en zo dicht mogelijk bij m'n paards natuurlijke behoefte te blijven.

En dat is dus inmiddels bewezen en wetenschappelijk aangetoond hartstikke slecht voor een paard.