Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

JudithGigi

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:39

Heb er niet altijd de beste ervaringen mee gehad (bijvoorbeeld een man die vraagt of ik zijn "oh zo brave paard" even wil voorrijden voor een koper en deze en meteen tussenuit bokt :+ )
Maar toch zou ik best wel op elk paard stappen, soms met meer zekerheid dan andere keren dan :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:43

Ik stap echt overal op, ken geen angst. Zadelmak of niet, ik stap zo op. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:45

knetterhard schreef:
Nee, want ik weet heel goed dat mijn kwaliteiten niet uitzonderlijk zijn.

Ach, dat zegt ook niet zoveel. Ben weleens op een PSG-paard gestapt; best confronterend maar wel leerzaam. Ik heb echt niet de illusie dat ik een paard op dat niveau recht houdt, maar als je de kans geboden krijgt er iets van te leren, sla ik dat niet af, zeker niet als het een betrouwbaar paard is.

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:54

Ik heb ook weinig problemen met het rijden van vreemde paarden, de paarden sport en dus het trainen van paarden is mijn werk.

Vaak vraag ik wel naar de achtergrond, maar het bepaald niet of in ieder geval heel weinig mee in mijn beslissing op te stappen. Ik kijk het paard aan, werk er wat mee aan de hand of longe en ik stap op. Geen schrik voor paarden, wel kijk ik of het eerlijk is om zo op het paard te stappen! Of dat het voor het paard eerlijker is om eerst ander werk te verrichten, zoals longe werk. Op een niet zadelmak paard is het natuurlijk niet eerlijk om een zadel er op te leggen en op stappen, wel stap ik zo op een paard waar nog nooit iemand op gezeten heeft, of iets dergelijks.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:58

Jahoor ik stap overal zo op. Ook als ik van te voren weet dat het geen makkelijke is..

In Oostenrijk ook, nieuw adres autorit van 12 uur achter de rug.... ouders waren me kwijt, iemand had gevraagd of ik zin had om vast voor te rijden, nou kom maar op :+

Dit is ook al jaren zo, doordat ik al vanaf mijn 9e op paardrij vakantie ga ben ik gewend om snel op te stappen. Vind het gewoon heel erg leuk om nieuwe/onbekende paarden te rijden :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:02

ik stap ook overal op, maar meestal vraag ik wel effe hoe het paard is onder het zadel :+

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:06

Ik ben niet bang. En stap ook zo op een paard van iemand als die dat zou vragen. Tenzij ik net gezien heb dat ie je er echt probeert af te gooien ofzo. Wil het niet gokken dat ik een tijd niet kan werken.
Dat ik opzoek was naar een eigen paard stapte ik ook zo op met proef rijden. Hoefde niet eerst de eigenaar te zien rijden.
Maar heb nu wel dat ik liever op mijn eigen paard zit dan een ander paard. Vind rijden op mijn eigen paard veel leuker. Een ander hoeft niet zo nodig van mij.
Terwijl ik als kind op de manege elke week een ander paard wilden uitproberen :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:08

Nee, ik stap niet meer overal op. Geen enkel paard is het waard je nek op te breken, of erger nog, de rest van je leven in een rolstoel te belanden. Echt geen enkel paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:09

Nee gestemd maar dat is pas de afgelopen paar jaar. Voorheen stapte ik op alles met of zonder zadel, ik redde mij wel. Nu ik kinderen heb doe ik dat niet meer. Kan mij niet veroorloven om rare acties uit te voeren nu. Tuurlijk km an ik ook van mijn trouwe rakker vallen maar dat zoek ik niet bewust op. Het is trouwens nooit fout gegaan met vreemde paarden maar doordat je ouder wordt kan dat natuurlijk tegen je gaan werken, ben immers geen prof
paarden die bokte vond ik alleen maar leuk, ach was jong he :o

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:14

Ik stap wel makkelijk op een vreemd paard, maar kijk wel eerst even de kat uit de boom en je stapt toch ook makkelijker op een wat kleiner rustig paard dan op een grote met heel veel energie

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:17

Barbabientje schreef:
denisesilver schreef:
Hier zat ik dus gisteren over na te denken. Ik stap namelijk vrij snel op een paard dat ik niet ken bijv. met proefrijden of als mijn instructeur zegt dat het kan.

Maar (want er zit altijd een maar aan) alleen als ik niet weet wat een paard doet, als ik wel weet dat een bepaald paard bokt of iets maak ik mezelf bang en stap ik er niet op.

Dus wat doe jij? Toelichting graag!

Hahaha dit heb ik ook altijd!
Weet ik niet wat een paard kan doen, prima ik stap wel op..
Als ik weet wat een paard kan doen, stap ik ook wel op maar toch iets minder vertrouwd :')
Ach, cap op, BP aan en gaan... Mijn moeder is er niet zo heel blij mee helaas _O-

:D
Hem mijn jonge niet eens bij de eigenaar onder de man gezien, ben er toen ik hem al een maand of iets had wel echt loei hard vanaf gevallen. Hij kon er vrij weinig aan doen ivm meer voer en twee dagen stilstaan , maar was toch niet zo leuk. En idd mijn instructrice zegt dat het kan waarom niet :')

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:34

Nee gestemd. Vroeger was ik niet zo bang tegenwoordig wel. Bij mijn zoektocht altijd iemand voor laten rijden. 1 keer op een pony gestapt die recht omhoog kwam bij de eigenaren, maar toch durfde ik wel, toen ie bij mij ook zo begon te klieren ben ik dr wel direct weer af gesprongen. Ook 1 paard voor laten rijden wat duidelijk een etter was. Daar ben ik dus echt niet op gaan zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:35

Nee :D

Ik ben sowieso best wel een watje. Mijn eigen pony is super stoer, braaf en
mak dus daar ben ik helemaal content mee maar op een andere zou ik niet snel
gaan zitten :n

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:35

Over het algemeen genomen stap ik ook overal op. Ik probeer er meestal wel achter te komen hoe het paard onder het zadel is. Ik ben geen ster ruiter maar ik ben van mening dat je van ieder paard kan je leren.. Ik heb een paar jaar bij een handelaar gereden en reed je gewoon de paarden die je moest rijden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:37

Vaak genoeg gedaan. Op de manege, dan werd je weer naar een paard gewezen die je totaal niet kende en die jij mocht gaan rijden. Uiteindelijk is dat mijn vaste pony geworden en zijn we samen al flinke stappen aan het ondernemen.

Op het paard van mijn vriendin stap ik alleen als ik me er zelf goed bij voel. Ik ga nooit op paarden als ik me er angstig over voel of het gewoon simpelweg niet wil.

Binnenkort gaat mijn kleine Welshje hier weg en kom ik toe aan de volgende stap. Dan zal ik ook op vreemde paarden moeten stappen en ook hierbij geld, voelt het goed dan doe ik het. Voelt het dat niet dan hoef ik er niet op en kom ik ook niet meer terug bij de eigenaren van dat paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:40

OneAndOnlyx schreef:
Vaak genoeg gedaan. Op de manege, dan werd je weer naar een paard gewezen die je totaal niet kende en die jij mocht gaan rijden. Uiteindelijk is dat mijn vaste pony geworden en zijn we samen al flinke stappen aan het ondernemen.

Op het paard van mijn vriendin stap ik alleen als ik me er zelf goed bij voel. Ik ga nooit op paarden als ik me er angstig over voel of het gewoon simpelweg niet wil.

Binnenkort gaat mijn kleine Welshje hier weg en kom ik toe aan de volgende stap. Dan zal ik ook op vreemde paarden moeten stappen en ook hierbij geld, voelt het goed dan doe ik het. Voelt het dat niet dan hoef ik er niet op en kom ik ook niet meer terug bij de eigenaren van dat paard.

Bedenk wel dat de paarden waar jij binnenkort op gaat stappen, anders zijn dan de manegepaarden die over het algemeen braaf zijn. Dus voorzichtig zijn inderdaad :j

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:43

PBA_ schreef:
Nee gestemd maar dat is pas de afgelopen paar jaar. Voorheen stapte ik op alles met of zonder zadel, ik redde mij wel. Nu ik kinderen heb doe ik dat niet meer. Kan mij niet veroorloven om rare acties uit te voeren nu. Tuurlijk kan ik ook van mijn trouwe rakker vallen maar dat zoek ik niet bewust op. Het is trouwens nooit fout gegaan met vreemde paarden maar doordat je ouder wordt kan dat natuurlijk tegen je gaan werken, ben immers geen prof
paarden die bokte vond ik alleen maar leuk, ach was jong he :o

Hier precies zo.
Ik stapte vroeger ook op alles,maar nu een stuk ouder doe ik dat ook niet meer.
Je hebt toch een huishouden en bedrijf te runnen dus is het het risico niet meer waard

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:46

Naast het risico heb ik ook helemaal geen zin/behoefte om op andermans paard te stappen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:52

listiglistje schreef:
Naast het risico heb ik ook helemaal geen zin/behoefte om op andermans paard te stappen :o

Het risico neem ik inderdaad niet dat is het niet waard, maar de behoefte is er soms wel, met name als er een specifiek paard in beeld is. Sterker nog, ik vind het niet eens erg om daarvoor te betalen!

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:54

ja hoor , zolang ik zelf geen al te hoge stijger / boksessie's meemaak en het een beetje leuk blijft durf ik op ieder paard :)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:55

Ik test de nieuwe manegepaarden uit op m'n werk, dus ik rij redelijk veel vreemde paarden. Wel longeer ik de paarden altijd voor ik er op stap, even inschatten hoe een dier is, hoe spannend hij het vindt etc. Ik poets en zadel altijd zelf, dus dan kan je ook al een beetje inschatten hoe een paard is :)
Dus ja, ik stap op vreemde paarden, maar niet zomaar.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:16

Vroeger zonder probleem, maar na wat ervaring met zo goed als onbeleerde paarden waar ze me maar even opzwierden doe ik dat niet meer.
Ik ga mijn leven niet meer riskeren voor iemand een plezier te doen.
Op gewoon gereden dieren die ik niet goed ken stap ik wel op, moet soms ook als ik lesgeef en de leerling durft niet corrigeren. Dan neem ik het soms wel even over. Een bokje of eens wegspringen is geen probleem, maar een "rodeopaard" laat ik nu wel staan.
Sommige mensen zijn helemaal niet kieskeurig wat betreft de africhting van de jonkies (moet zo goedkoop mogelijk) en dan krijg je soms echt van die angstige gevallen die helemaal uit het niets met hun neus tussen de benen heel het terrein rondbokken. Daar begin ik niet meer aan.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:21

Nooit problemen mee.. Als mensen op stal zeggen dat ik hun paardje mee naar buiten mag nemen om samen met mijn moeder lekker een rondje om de plas te rijden neem ik die kans ook altijd met beide handen aan!... Later krijg ik dan wel reacties van "jij stapt ook overal op hea!" tja.. als je het me aanbied dan doe ik dat ja :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:41

Vooral de jongere ruiters zie ik hier reageren met een volmondige of sommige voorzichtige ja.
Ik denk dat het toch ook te maken heeft met de situatie waarin je zit op dat moment van je leven.
Eens je een baby/kind hebt ga je nadenken.
Wat eens zo vanzelfsprekend was, is dan een "risico".
Sommige nemen dat risico erbij, maar de meeste ouders of ruiters die al een "bijna ... " ervaring gehad hebben, doen dat niet meer.

Zie het hier ook rondom me gebeuren : mensen die vroeger altijd stonden te roepen aan de zijkant hoe je moest rijden en hoe iets oplossen.
Vroeger sprongen ze er meteen op.
Maar eentje is zodanig gevallen dat ze heel lang out was, doet het niet meer.
De tweede is een half jaar geleden mama geworden, doet het niet meer.
De derde heeft een goed draaiende zaak, doet het niet meer omdat ze (haar eigen woorden) het zich niet kan veroorloven om de zaak te moeten dicht houden omdat ze bv in het ziekenhuis ligt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:43

Je hoeft niet eens moeder te worden, ouder worden is voor het overgrote deel al de truc := Dan maak je opeens (nou ja, geleidelijk ontwikkelingsproces natuurlijk) een meer gecalculeerde risicoanalyse.