De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:49

Ik vind dat helemaal niet waar. Ik heb twee Z paarden een kan een beginner gewoon niet rijden die is zo gewend aan iemand die altijd in balans is tijdens het rijden dat hij in paniek raakt als er iemand op hem zit te hotsten.
De andere kunnen beginners op aan de longe in stap en kleine stukjes draven, daarna is hij voor de gevorderde ruiter aangezien hij gewoon echt gereden moet worden.
Dus nee Z paarden zijn niet voor beginners, ze zijn wel handig als je dingen wilt leren voor als je naar de Z wil rijden uiteindelijk. Ze kunnen je het gevoel al geven.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:53

Heeft niks met het niveau te maken, maar met het paard. Er is niet zoiets als ''een Z-paard'' of een ''L-paard''
Ik rij nu een Z-paard waar je werkelijk waar elke beginner op zou kunnen zetten, beest is bom proof als ik weet niet wat en zeer braaf. Daarentegen rij ik ook een B-paard waar je misschien nog niet eens elke Z-ruiter op kan zetten :P. Heel ander verhaal.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:58

@alice0cullen; wat is een beginner in jouw verhaal, iemand met 4 lessen rijervaring of iemand op B/L1 niveau?

@44Myrthe44; nieuw topic? "De discussie: B paard is voor Z-ruiter lastig te rijden" :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:07

Rex_Rolfo schreef:
@alice0cullen; wat is een beginner in jouw verhaal, iemand met 4 lessen rijervaring of iemand op B/L1 niveau?

Hangt ook van het paard af, iemand B/L1 nivo is ook niet geschikt voor mijn paard bv.
Daar moet je echt heel stil op zitten, alle hulpen onafhankelijk kunnen geven en duidelijk leiding geven, anders gaat hij echt heel raar doen :o
Dus ja dan is B/L1 nivo ook nog een beginner... maar op een braver paard zal dat gevorderd zijn.

Z paard is ook een B paard geweest :D althans ik heb hem zelf opgeleid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:13

Ik heb toen ik van de pony's naar de paarden ben gegaan een Z2 dressuurpaard gereden.
Dat was goed om veel van de leren. Voelen hoe het moet voelen.
Maar heus niet makkelijk.

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:58

hangt af wat voor een paard het is. met oefeningen leren vond ik het wel leuk om op zon paard te rijden. als ik dan hulpen gaf en het paard reageerde niet dan wist ik dat ik het niet goed deed. dit was dan niet mijn eigen paard en kreeg dan wel les.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:02

Het is allebei lastig, paard wat het kan doet idd wat tie dan niet moet doen of reageert niet ;)
Paard alles leren is ook erg leuk! wat ik dus bij die van mij heb moeten doen, ben nu bij de vliegende wissels :D zo leuk!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:38

hendrika93 schreef:
hangt af wat voor een paard het is. met oefeningen leren vond ik het wel leuk om op zon paard te rijden. als ik dan hulpen gaf en het paard reageerde niet dan wist ik dat ik het niet goed deed. dit was dan niet mijn eigen paard en kreeg dan wel les.

Maar is dit juist niet heel lastig?

Je wist dan namelijk dat je het bij dit paard niet goed deed, dat snap ik. Maar ieder paard is anders opgeleid en kent andere hulpen/manieren voor een bepaalde oefening. Ik heb ook een ZZ-licht paard gehad en tegelijkertijd een recreatieve merrie; en de hulpen die ik het ZZ-licht paard moest geven werkten totaal niet op de merrie, want zo was ze het niet geleerd. Ligt er maar niet aan hoe de persoon die het paard heeft ingereden/opgeleid dit gedaan heeft. Dan heb je er dus grotendeels alleen wat aan op dat paard en paarden die soortgelijk zijn opgeleid. Of zie ik het nu verkeerd?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:09

dat ligt absoluut aan het paard... z paarden kunnen juist heel erg lastig te rijden zijn voor beginners... ik zou aan een wat meer beginnende ruiter eerder een wat ouder z paard aanraden... door de leeftijd hebben ze vaak wat minder praatjes :)

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:30

Denk zeker niet dat het aan het niveau van het paard ligt. De ruiter moet de juiste knopjes toch weten te vinden. Wij hebben een paard op stal staan en die heeft ook Z gereden maar denk maar niet dat je alle oefeningen zo kunt rijden. Zelfs aan de reugel lopen is soms al lastig

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:00

Ik rijd af en toe een paard die volgend jaar zz-licht gaat starten en dat is wel pittig hoor. Ik krijg dan begeleiding van de eigenaar maar ben nog een beginner en rijd sinds april 2013 op een manege. Als ik ook maar even twijfel met een hulp dan snapt hij het niet meer.

LisavdW26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:05

Oneens, ik kwam ook uit de manege lessen en ik kreeg toen een Z1 Welsh pony. Dan is pony dan ook wel wat minder moeilijk over t algemeen maar ik was dan ook pas 7 ze was 13 jaar uit waardoor die wel betrouwbaarder was daarna heb ik een Z2 New Forest pony gekocht die was 7 en net 1 jaar daarvoor gecastreerd hij was heel erg sterk hele dikke nek had die ook daar ben ik mee naar de Hippiade gegaan nu heb ik ook een jong paard gekregen waar ik nu L1 mee rij. Ik heb dus alles geleerd van een Z1 pony en Weshjes zijn ook over t algemeen wel heet.
Alleen persoonlijk vind ik Jazz en Gribraldi paarden te druk. Ze kunnen goed lopen maar hebben dan ook op z,n minst een gevorderde ruiter nodig omdat deze erg gecompliceerd zijn.q

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:09

Zoals meerdere zeggen, het ligt zowel aan het paard als de ruiter.

Ik heb een 2 jarige gekocht toen ik 18 werd. Tot m'n 15e op de manege gereden en daarna wat op een handelstal maar niet echt veel ervaring met beleren. Heb het zelf allemaal gedaan, op hoop van zege. En ik heb heel veel geluk gehad met mijn o zo brave paard... :j

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:22

Het ligt imo vooral aan het karakter van het paard.
Ik ken ook zat Z-startgerechtigde paarden waar je geen beginner of onzekere ruiter op moet zetten. Maar ongetwijfeld zullen er ook Z-niveau paarden rondlopen met een bomproof karakter die ook voor een beginner braaf hun rondje door de bak zullen doen en die zich ook tijdens een buitenrit keurig gedragen.

Ik heb een 7-jarige gekocht (en geen 'wedstrijdpaard', maar een bescheiden Fjordje), die vooral recreatief gereden was en nooit op wedstrijd uitgebracht (nog geen B niveau dus...). Maar wel doodbraaf en behoorlijk nuchter. Ik heb dan ook specifiek op karakter gezocht bij aankoop.
Wil ik hogerop komen in welke discipline dan ook, dan zal ik die knopjes er zelf (met behulp van instructie) op moeten zetten. Dat vind ik prima; we boeken nog steeds vooruitgang samen en ik heb vertrouwen in dit paardje; dus alles als we het echt willen, komen we er wel op onze eigen manier. :)
Vooralsnog heb ik echter geen wedstrijdambities en heb ik alleen regelmatig dressuurles om mezelf te verbeteren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:40

Een slechte ruiter blijft een slechte ruiter ook met z paard. Een z paard kan een ruiter hooguit leren hoe iets moet voelen (als het voorheen op niveau getraind is, hoe langer de beginner erop zit hoe meer de kantjes eraf zijn natuurlijk). Dus ja het kan slim zijn eens bij iemand op een z paard te stappen.
Dat je sneller zou leren op een z paard nee, alleen je gebrek voor daadwerkelijk ruitergevoel/kunnen rijden blijft mss langer verborgen. Op een jong (braaf)paard leer je naar mijn mening net zo veel en net zo goed. De begeleiding doet immers meer dan het paard zelf (uiteindelijk).

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:59

Hier ook een Z dressuur paard gekocht. Ik was/ben een onzekere ruiter met een handicap (slechthorendheid). Ik wilde graag een braaf paard met knopjes waar ik van kon leren. Ik kocht haar van iemand die net als ik onzeker was en haar vertrouwen terug kreeg. Zo braaf en ja ze past zich aan. Als jij niet goed kunt rijden maakt ze daar gebruik van om rustig rond te hobbelen. Liever lui dan moe dus! Ik heb prive lessen en leerde op haar te vertrouwen en hoe de knopjes te gebruiken. Hiervoor altijd op een manege gereden, maar echt leren rijden heb ik geleerd op haar. Ze is nu 15 jaar en ik hoef op haar geen Z te rijden..samen rijden we gewoon lekker dressuurmatig op onze eigen tempo en genieten hier volop van! Dus dat een Z paard niks voor een beginner is vind ik echt onzin. Uiteraard zal karakter hierin meespelen.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:05

Ashley5760 schreef:
Op een jong (braaf)paard leer je naar mijn mening net zo veel en net zo goed. De begeleiding doet immers meer dan het paard zelf (uiteindelijk).

Daar ben ik het niet mee eens. Een jong, braaf paard dat dressuurmatig redelijk groen is moet je niet alleen de oefeningen goed aan leren waarbij je zelf niet weet hoe een goed uitgevoerde oefening hoort aan te voelen maar moet je het ook nog jezelf aanleren. Persoonlijk vind ik dat veel moeilijker dan een goed beleerd en braaf paard dat het gevoel van een oefening dat goed uitgevoerd wordt laat voelen waarbij je de focus op jezelf kan leggen zonder de oefening verkeerd aan te leren aan het paard.
Imo kan het paard net zoveel doen als de begeleiding dat je krijgt.

ewoudlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:04

Was het maar waar dat een paard met alle knopjes makkelijker is.

Phoe. Als je je been maar iets aanlegt heb je al traverre terwijl je alleen maar je buitenbeen aanlegde om de volte op te sturen.

Een hoog geschoold paard is leuk, maar ook hardstikke lastig als je niet meegegroeid bent.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:22

ik denk ook dat het aan beide ligt, zowel ruiter als paard. TS heeft wel echt een pittig paard en een beetje in lezing vooraf had alle ellende kunnen besparen.

het is wel zo dat paarden die in de Z lopen en daar boven, gewend zijn aan een bepaalde manier van professioneel rijden, evenwicht, structuur en werkvermogen. de ze paarden werken elke training hard, lang en 5-6 dagen in de week. dat kan een beginnende ruiter vaak allemaal niet bieden waardoor het paard idd zoals bij TS gaat vervelen en zich irriteert.

het ene paard heeft een werk karakter waarin deze niet het vermogen heeft zich aan te passen aan een stapje terug, is daar te heet voor en kan dit gewoon niet. dan gaat het zich uiten in etterig gedrag en van die kleine dingetjes die een beginnen niet kan waarderen of aan kan.

het andere paard past zich aan, gaat mee een stapje terug en geeft de ruiter de tijd om te leren. heeft een wat zachter karakter en is vaak meer een recreatie paard wat het gewoon ver geschopt heeft in de sport maar waar niet het echte bloed in zit.. let wel, hier is niks mis mee. dit zijn de paarden/pony's die wel door de beginnende ruiter gekocht kunnen worden.

echter is het zaak van de koper om vooraf uit te zoeken wie de ouders zijn en waar deze staan en waar de ouders van de ouders staan in de sport. als je een beetje een eerlijke verkoper hebt zal deze ook zon sport paard afraden wanneer hij weet dat het voor een beginner is. kortom kopers moeten zich meer verdiepen in wat ze gaan kopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:44

Ik vind dit persoonlijk ook meer een gevalletje slechte match, TS heeft gewoon een paard gekocht waar zij niet mee overweg kon, heeft niks met het niveau te maken :n. Ik heb ook een Z paard gekocht toen ik nog maar 3 jaar reed, wereldpaard, beste paard wat ik me ooit zou kunnen wensen en beest heeft zich echt geen moment bij me verveeld, terwijl ik echt geen dressuurtiepje ben.

Mensen moeten eens leren een paard uit te kiezen wat bij ze past qua karakter, niet eentje die op papier en volgens het plaatje leuk is, dan krijg je veel betere combinaties.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 02:45

Voor een beginnende ruiter is het altijd goed om een leerpaard te kopen. Mits!!!!! deze ruiter wel bereidt is om zichzelf ook als beginnende ruiter op te stellen. Ik zie en lees regelmatig: ik rijd al jaren, heb al L gereden enz enz. Dat ben je in mijn ogen rijtechnisch nog een enorme beginner. Ok, er zullen er vast wat tussen zitten die wel genoeg rijtechnische bagage hebben, maar het merendeel niet.

En als je leerpaard het dan niet "doet", begin geen topic dat het een lastig beest is, of dat een leerpaard helemaal niet slim is, maar investeer in een goede instructeur om te leren hoe je met je paard om moet gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 04:35

Hoe meer kwaliteit een paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist.
Dit paard was gewoon te slim voor jou.

Zelf heb ik een paard naar het Z2 gereden, was een lief simpel dier. Geen uitspringer maar eentje die wilde werken omdat hij doodbraaf was. Het kleinste kind kon hierop wegrijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 06:27

Ik ga op veel tenen trappen maar what else is new.
Ik denk dat die lastige Z-paarden nog stukken lastiger waren toen ze nog geen Z waren.
Je koopt, bij een 'lastig z-paard' gewoon een lastig paard dat door een kundige ruiter naar het Z gereden is.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:57

Ik ben het met je eens. Je kunt er veel van leren maar je moet het ook kunnen en niet denken van: dit paard kan veel dan kan ik dat ook. Denk dat er dan niet veel van komt haha

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:11

Hier ook "beginner" die aan een Z leerpaard begon.

Ten eerste had ik best wel last van mijn stalgenoten. Die dachten altijd doodleuk dat je op zo'n paard gaat zitten, wat knopjes in drukt en dan zo een z proef rijd.
Hahaha, echt niet dus. Hoe vaak ik ook niet ben uitgelachen omdat ik als een ongeleid projectiel door de bak ging.
Het echte rijden kon ik nog niet zo goed. We zijn door diepe dalen gegaan ( echt janken, omdat niks ging). Maar tegenwoordig gaat het al veel beter.
De wedstrijden overgrens vind ik heel moeilijk. Thuis kan ik hem lekker aan het werk houden, maar die "simpele proeven" vind hij doodsaai. Gevolg: meneer ging vooruit denken en allerlei dingen er tussen door doen omdat mijn houding gewoon niet goed was. In een B proef wissels springen of travers omdat mijn been niet op zijn plek lag. Hij laat mijn fouten altijd dubbel hard zien met een hoofd van "dat vroeg je toch >;) ".

Maar ik ben gek op hem, ondanks dat we nog een lange weg hebben te gaan voordat ik perfect met hem mee kan rijden in plaats van meeliften en tegen werken. Want ondanks dat hij niet meer op zijn niveau is (tja, dat kan ik er niet in houden als ik dat zelf niet heb) weet hij nog heel goed welke hulp voor wat is. Misschien was hij niet het perfecte leerpaard voor mij om binnen 1 jaar in het z te zitten, maar hij is wel mijn maatje waar ik op mijn tempo een hoop van kan leren.