ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:17

Ik ben bijna 54, en rijd af en toe ook nog wel eens.
Ik heb nu sinds 2 jaar een kar en pony waar ik mee men.
Tuurlijk kan dat.
Gaaf hoor!! Wel foto's maken.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:19

Maxthebest schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat er groepslessen 50+ zijn! Misschien is dat een idee voor u?

Zeker !!....maar ik weet niet waar bij mij in de buurt. Ik woon omgeving Emmen.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:24

pien_2010 schreef:
Mijn man is voor het eerst gaan rijden toen hij 63 jaar was. Nu is hij 71 jaar en rijdt op onze brave ruin HErcule twee keer per week een uurtje buiten. Hij vindt het zalig. Dus als jij 35 jaar rij ervaring hebt zou je gewoon weer kunnen beginnen.
Wel is het zo dat mijn man hier zelden of nooit galoppeert want de wegen zijn hard overal kiezel stenen en hij zegt: "als ik val dan val ik op mijn leeftijd te hard en als ik iets breek zal ik nooit meer paard rijden". TEvens geeft hij aan dat hij NIET kan paard rijden maar dat hij alleen Hercule kan rijden. Ik vind wel dat dit klopt. Die twee begrijpen elkaar.

Ach wat leuk !! en dan pas begonnen met 63 jaar. Wow !!
Het mooiste is natuurlijk als je zelf een lieverd van een paard hebt, net als jullie Hercule, dan kun je echt een vertrouwensband krijgen. Een "vreemd" paard van een manege is altijd extra spannend, maar ik vertrouw er wel op dat ik bij mijn eerste les een bijzonder rustig paardje mag rijden.
Ik ben er niet zo op uit om buitenritten te maken, want ik hou erg van dressuur, en zou dat serieus goed willen leren. Ja ik weet dat dat niet makkelijk is, maar dat trekt mij het meest.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:28

jackyline schreef:
Ja hoor lekker doen.
Zou geen paarden meer gaan inrijden, maar er zijn lekkere rustige paarden zat omlekker op te rijden.
Is allleen maar gezond, lekker bezig zijn met wat je leuk vind.
Ik ben 53 en rijdt ook nog, lekker met de dochters er op uit.
Mijn man is zelfs een paar weken geleden begonnen met rijden.
HIj is 63 (dacht vast; ik zie haar nooit, misschien moet ik ook maar iets met de paarden gaan doen).

weet niet of het te zien is maar was erg grappig.

https://www.facebook.com/photo.php?v=26 ... =2&theater

Jammer...de Facebook foto is niet te zien ;(
Haha...ja je man zal wel gedacht hebben dat dit de enige manier is om weer aandacht te krijgen :D
Wel fijn toch ? !! Laat ik zelf eerst maar weer eens opstijgen ! Ik hoop dat het binnenkort mag gebeuren :j

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:31

Xloveskanjer schreef:
mijn stiefvader een maand geleden na 30 jaar weer begonnen met het volgen van lessen, ging echt goed! eerste les al gegaloppeerd...

Super !! had hij niet erge last van spierpijn ? Dat is iets wat ik mij heel goed herinner van mijn eerste ritje op een paard.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:34

Tof. Gewoon proberen :j .

Misschien wel een manege of stal zoeken die zeer brave paarden hebben.
Spierpijn en pijnlijk zitvlees zul je wel hebben de eerste keren. Ik zou denk ik kiezen voor geleidelijke opbouw.
Beter 4 dagen achter elkaar en dan beginnen met 15 minuutjes, dan 20, half uurtje enz. Lijkt me beter dan 1 keer in de week gelijk 'n vol uur.
Paard met vlakke gangen die zitten als 'n stoel is natuurlijk ook prettig.
Zag 'n tijdje geleden iemand op marktplaats die lessen aanbood op Andalusiers of PRE's. Die bezitten ook
vaak prettige gangen en zijn cool in de kop en dus braaf.
Veel plezier alvast *\o/*

Shadow0

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:39

Een manege vinden waar je je prettig voelt is zeker aan te raden. Maar je bent zeker niet de enige. Ook op de vorige manege reden bij ons enkele mensen van rond de 70. Gewoon rustig aan beginnen, en doen waar je je goed bij voelt :j Veel plezier!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:48

Leuk TS! Ben benieuwd wanneer je voor het eerst gaat en hoe het je bevalt!

Beetje off-topic reactie: het valt me op dat veel mensen van in mijn ogen 'pas' 48 of 'pas' 53 over zichzelf spreken als 'al' 48 of 53. Ik ben 36, dus nog een relatief jonkie, maar dan denk ik... 48, dat duurt voor mij ook nog 'maar' 12 jaar!

Het is allemaal maar relatief, leeftijd. Age is nothing but a number! Even los van het biologische feit dat het op je 70ste wel langer duurt voor je van een botbreuk herstelt dan op je 20ste. Je hebt héle fitte 70+ ers en 20-ers met helaas een hoop lichamelijke gebreken. En je hebt mensen oud in jaren, maar jong van geest - en omgekeerd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:07

Jovanos45 schreef:
Wat leuk om dit te lezen van je moeder. Super hoor van haar. Dit was haar 1st en enige rit? Ze heeft duidelijk genoten, en daar gaat het om. En dat hoop ik ook weer te mogen doen.
Ja die spierpijn herinner ik me nog wel van de eerste keer, en daar houd ik zeker rekening mee als ik binnenkort weer ga...maar dan eerst voor een half uur !

Dit was inderdaad haar eerste en enige rit. Ik woon niet bepaald om de hoek (bijna 1100 km verderop) in oostenrijk.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:13

Leuk hoor, en als je conditie gewoon goed is ...doen....lekker tutten en beetje rijden...
Kan ( meestal ) alleen maar goed voor je zijn...
Succes met het vinden van een fijne manege en alvast veel plezier gewenst met de "eerste " keer!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:17

ik merk het aan mijn rug als ik een paar dagen niet gereden heb, helemaal stijf. Ook voor mijn lichaam is het dus gewoon goed.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:19

te laat?

nee op je 75e bedenken dat je gewoon had moeten doen op je 69e....... dat zou pas jammer zijn. :+

ga lekker ergens naar toe waar je vertrouwd kunt beginnen!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:21

Zag al het woord gangenpaard voorbij komen, en ik wilde idd ook voorstellen om op een ijslander te beginnen. door de comfortabele gangen, past het vast beter bij jouw.
Super leuk dat je het rijden weer wil oppakken.

Weet niet welk deel van het land je woont, maar ik heb hier wel een tijd voor je om te lessen op ijslanders.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:29

Wat leuk zeg dat je weer wilt gaan rijden! Je zult wel spierpijn hebben de eerste paar keer, maar hartstikke goed om lekker in beweging te blijven toch. Gewoon een braaf paardje vragen, en lekker lessen op eigen tempo.
Heel veel succes!

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:32

Een aantal jaar geleden stond er bij mij op de manege een vrouwtje van ver in de 70 met haar paard van 30, die ze vanaf veulen had. En gewoon nog rijden, balkjes draven, dat soort dingen. Dus laat je vooral niet tegenhouden door je leeftijd!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:48

Mennen is ook prachtig, en ben altijd geneigd om een kniebuiging:-) te maken wanneer er een span voorbij rijdt..zoiets moois. Maar zelf doen, heb ik eigenlijk nooit aan gedacht.[/quote]

De meneer waar ik het over had mende al met zijn paard en z'n vrouw en kleindochter reden erop, dat wilde hij ook, het doel is in galop over het strand!
Vanaf deze leeftijd 70 + gaat het leren niet zo snel, maar als je zelf al ervaring hebt pak je het zo weer op.

En die leeftijden.. :') ik las ook ergens ik ben al 45 ofzoiets.. En toen dacht ik oeps! Daar ben ik al 2 jaar voorbij!! Ik hoor ook bij de gebakjes... _O- ik rij elke dag nog 2 paarden en lekker fanatiek hoor, er moet weer gestart worden :))

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 17:35

kvika schreef:
Zag al het woord gangenpaard voorbij komen, en ik wilde idd ook voorstellen om op een ijslander te beginnen. door de comfortabele gangen, past het vast beter bij jouw.
Super leuk dat je het rijden weer wil oppakken.

Weet niet welk deel van het land je woont, maar ik heb hier wel een tijd voor je om te lessen op ijslanders.

Wat jammer....ik woon ruim 200 km bij je vandaan |(
Ik ben bezig met het informeren bij maneges hier in de buurt (Emmen), en ik hoop er eentje te vinden die mij wel aanspreekt.
Nog bedankt voor het reageren !

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:38

Jovanos45 schreef:
Lovealmar schreef:
DOEN! mijn Oma van 80 gaat ook weer paardrijden! :D Zolang u het lichamelijk nog vol houd waarom niet?

Echt waar !!??......
Heeel veel dank voor jullie positieve en stimulerend reacties. Oh en zeg maar "jij" tegen "u"hoor haha.
Ik zal zeker gaan uitkijken naar een goede manege bij mij in de buurt (Drenthe), en wellicht dat ik mijn eerst "rondje" aan de longeer mag rijden, en dan langzaam aan het rijden en vertrouwen gaan opbouwen.
Nogmaals bedankt !
Ik houd jullie op de hoogte:-)

Ik weet niet precies waar je woont, maar bij manege de Buitenwijck in Stuifzand zijn meer 'oudere' mensen (pff vind dat altijd zo naar, wie bepaalt wanneer je oud bent?) die rijden. Misschien gezellig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:42

Gewoon doen als de zin er is, als je niks probeert weet je nooit of het had gekunt.

Op de ponyclub bij ons vroeger reed af en toe een oudere dame mee met haar eigen erg gepensioneerde merrie. De dame was ruim 80 plus en de merrie liep hard tegen de 30. Beiden genoten altijd van de ritjes met ons mee en wij als pubers vonden het alleen maar gezellig. Wel stapte ze op en af met een hoog opstapje zodat zijzelf en haar merrie minder werden belast.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:48

In Drenthe zitten ook wel IJslanderstallen, ik wilde ook al zeggen: probeer eens een IJslander, niet zo hoog en goed uit te zitten gangen! Er zijn onder de IJslanderruiters best veel wat oudere mensen, ben zelf ook al 53, maar al wel mijn hele leven met die pony's bezig. Heb ook wel eens een paar jaar niet gereden, en vond het toen in eerste instantie ook steeds weer spannend hoor. Heel erg leuk dat je weer wilt gaan rijden.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:02

Ik lees even mee, ben 46 en wil ook beginnen[ altijd een wens geweest en nu gaat het gebeuren].... Ik wilde beginnen met western omdat mij dat een hele ontspannen manier van rijden lijkt , en de enige manege bij ons in de buurt [Assen} die westernlessen geeft is Rosworld, maar nu lees ik dat die te koop staat .... dus daar gaat mijn idee :-(
ik snap nu ook waarom ik geen reactie kreeg op mijn mail...... moet denk ik maar op zoek naar een prive adres , en dat terwijl het mij zo leuk leek om met een groepje lekker in western stijl een buitenrit te maken....
Als iemand een ander adres weet in de buurt van Assen waar je western kan rijden dan hoor ik het graag[ ps Ik rij geen auto dus echt in de buurt van....

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 01:00

Ik ging vorig jaar na 10 jaar weer mee op een buitenrit van 2 uur... je hoofd vergeet het niet hoor. Je spieren trouwens ook niet maar ze moeten wel weer wennen na zoveel tijd :D.

BB1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:10

Gewoon lekker doen zou ik zeggen :-)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:14

Waarom niet? Als je je lichamelijk fit voelt :)

Mijn lesgeefster is 75 en rijdt nog dagelijks 2 sportpaarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:24

Ik ben zelf 53 met een eigen paard en hoop dit nog jaren lang te blijven doen. Verhalen over 75 en nog rijden doen mij ook goed.
Al word je wel wat voorzichtiger als je ouder wordt. Vallen is ook geen hobby van mij; gelukkig is dat al jaren niet gebeurd.