Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:42

Ik rijd zelf recreatief dressuur, maar dan wel superfanatiek. Ik wil eruit halen wat erin zit met mijn paard. Mijn rijconditie is goed en mijn gewicht hou ik goed in de gaten. Ik heb maar een relatief klein paard (1.60) en ik zou niet willen dat ik haar met mijn gewicht in de weg zit. Door mijn bijna full time baan heb ik echter weinig tijd om er nog andere sporten bij te doen om mijn conditie te verbeteren.
Ik heb nu 6 weken vakantie en heb het hardlopen weer eens opgepakt, maar als ik straks weer moet werken, gaat dit waarschijnlijk niet meer lukken.

Ik vind dat je als ruiter een goede PAARDRIJconditie moet hebben. Je moet de tijd dat je aan het rijden bent goed volhouden. Of je nou door het bos hobbelt of op grand prix niveau rijdt. Niet buiten adem raken, goed in balans zitten en je spieren goed onder controle hebben. Als dat betekent dat je hiervoor ook andere sporten moet doen, prima. Ik heb dat eigenlijk niet nodig, want ik hou mijn privélessen prima vol. Ook als ik een zeer intensieve les heb.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:00

Mensen zouden wel eens hetzelfde met hun lijf om mogen gaan als met het lijf van hun paard.

Het paard krijgt afgestemd voer, veel beweging, moet goed in conditie zijn en mooi op gewicht.
Als de ruiters nou eens ook volgens die maatstaven zouden gaan leven dan zouden er heel wat minder ruiters zijn met overgewicht/ een slechte conditie.
Zelfde geld voor de ruiters die door ziekte een slecht gewicht/conditie hebben. Als een paard iets mankeert dan stap je er ook niet op, dus waarom stap je dan wel op het paard als je zelf iets mankeert?

Zou leuk zijn als alle paarden op hun baasjes zouden lijken, dan worden sommige ruiters misschien iets bewuster van hun levensstijl. (paard met morbide obesitas, ben benieuwd hoe dat er uit ziet! :P)

Ik ben op dit moment zwanger, nog wel een redelijke conditie (vooral moe) en op mijn zwaarst ooit, 60,5 kilo :P en heb een 3 jarig trekpaard dat word beleerd (door iemand anders) en een 2 jarige pony.
Zelf stap ik niet op het trekpaard omdat het door de zwangerschap niet kan en als de 2 jarige merrie ooit drachtig word dan mag ze ook lekker in de wei van haar 'zwangerschap' gaan genieten :P
Ik houd al mijn dieren precies op gewicht (ben erg nauwkeurig met eten) en doe dit bij mijzelf ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:23

Tijdens ziekte heb ik ook bewust anders gereden; minder en korter. Want ik merkte ook recreatief dat ik sneller richting zoutzak ging omdat ik te vermoeid en te weinig spierkracht had om mij goed rechtop te kunnen laten zitten. Ik ging ook echt niet bewust lang rijden, ik kon er weinig aandoen dat ik ziek was, maar ik ga dan mijn paard niet plagen door als een zoutzak maar lekker lang rond te hobbelen. Voor mijzelf ook te zwaar :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-14 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:28

helemaal mee eens! Uitgeput of wat dan ook op het paard zitten heeft geen zin!

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:37

Ik vind mezelf best behoorlijk op conditie en ik heb oa een juist gewicht in verhouding met mijn lengte. Wel heb ik vrij behoorlijk Astma. Dit is waar mensen vaak wat minder rekening mee houden, op sommige dagen ben ik wat benauwder door bepaalde factoren maar dat wil niet betekenen dat ik een slechte conditie heb oid. Vaak doe ik het op dat soort dagen rustig aan maar dan kan ik mijn bijrijdpony nog best aan het werk zetten ook op die dagen.

Hiermee wil ik zeggen dat je niet te snel moet oordelen over iemand die buiten adem oid lijkt. Het kan namelijk ook door een factor komen waar zij geen tot weinig invloed op hebben.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:44

Elise_0o schreef:
Zou leuk zijn als alle paarden op hun baasjes zouden lijken, dan worden sommige ruiters misschien iets bewuster van hun levensstijl. (paard met morbide obesitas, ben benieuwd hoe dat er uit ziet! :P)

Kan dus niet meer editten, dan maar zo.

Gevonden!

Afbeelding

Ik zie al een hele *vul hier bekent paarden merk in* campagne voor me voor de wat dikkere paarden, dat ze mooi en perfect zijn zoals ze zijn. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:45

AcrylicMess schreef:
Ik vind mezelf best behoorlijk op conditie en ik heb oa een juist gewicht in verhouding met mijn lengte. Wel heb ik vrij behoorlijk Astma. Dit is waar mensen vaak wat minder rekening mee houden, op sommige dagen ben ik wat benauwder door bepaalde factoren maar dat wil niet betekenen dat ik een slechte conditie heb oid. Vaak doe ik het op dat soort dagen rustig aan maar dan kan ik mijn bijrijdpony nog best aan het werk zetten ook op die dagen.

Hiermee wil ik zeggen dat je niet te snel moet oordelen over iemand die buiten adem oid lijkt. Het kan namelijk ook door een factor komen waar zij geen tot weinig invloed op hebben.

Ik zie dat wel als een slechte conditie; op dat moment is je conditie gewoon ook oprecht minder. Buiten adem is een eigenlijk een teken dat je eindelijk net wat teveel hebt gevraagd van je lichaam. En als je snel hersteld is dat dan ook weer een signaal dat je conditie best oke is :)

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:51

ik vind het ook belangrijk dat een ruiter in conditie is. niet alleen in uithoudingsvermogen maar ook lichamelijk.
als ik mentaal of lichamelijk niet goed in mijn vel zit ga ik niet meer van mezelf vragen en aan me paard. bijv heb ik last van me rug en dit gaat mijn rijden beinvloeden dan stap ik niet eens op maar dan ga ik aan de slag met grondwerk oid.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:56

Je moet zeker in conditie zijn!

Ik heb gister weer eens een buitenritje gedaan met een vriendin van mij en na 10 minuten draven was ik al goed moe en spierpijn kreeg ik al.

2 jaar geleden kon ik rustig 3 paarden achter elkaar rijden en nu ben ik al moe na 10 minuten rijden XD

Dus conditie is echt wel belangrijk!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:01

Ik ben na jaren ziekte weer in conditie gekomen juist door paard te rijden <<)
Heb het natuurlijk in het begin erg simpel gehouden (moest wel, tong hing binnen 10 minuten al op mijn knieën....). Daarom geloof ik niet dat mijn paard daar iets mee geleden heeft, nee die heeft mooi lang leve de lol gehad, tót het moment kwam dat ik zelf weer aan echt rijden toe kwam. Hij moest zelf ook spieren opbouwen, dus we zijn samen vooruit gegaan.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:19

vuurneon schreef:
Ik zie dat wel als een slechte conditie; op dat moment is je conditie gewoon ook oprecht minder. Buiten adem is een eigenlijk een teken dat je eindelijk net wat teveel hebt gevraagd van je lichaam. En als je snel hersteld is dat dan ook weer een signaal dat je conditie best oke is :)

Is naar mij een beetje een kortzichtige uitspraak maar oke.

Zelf heb ik tegenwoordig vrij weinig last van inspannings astma maar de factoren daat om heen zijn heel belangrijk daardoorkan mijn grens van hoever ik mij kan inspannen per dag verschillen. Ik heb niet voor niets een aantal verschillende puffers om benauwdheid te voorkomen/verhelpen.

Sowieso word het aangeraden om als astma patient juist veel aan sport etc doen omdat een goeie conditie behoorlijk helptbtegen bijvoorbeeld inspannings astma.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:20

AcrylicMess schreef:
vuurneon schreef:

Is naar mij een beetje een kortzichtige uitspraak maar oke.

Zelf heb ik tegenwoordig vrij weinig last van inspannings astma maar de factoren daat om heen zijn heel belangrijk daardoorkan mijn grens van hoever ik mij kan inspannen per dag verschillen. Ik heb niet voor niets een aantal verschillende puffers om benauwdheid te voorkomen/verhelpen.

Sowieso word het aangeraden om als astma patient juist veel aan sport etc doen omdat een goeie conditie behoorlijk helptbtegen bijvoorbeeld inspannings astma.

Helemaal niet kortzichtig; staat er toch goed? :) op dat moment dat je astma echt opspeelt is je conditie ook slechter dan op goede dagen. Wat is daar kortzichtig aan? Met als gevolg dat je sneller buiten adem zult zijn dan op goede dagen. Dan ga je net die grens over en is er net teveel van je lichaam gevraagd.
Dat lijkt mij niet kortzichtig, maar een logisch gevolg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:24

ach ja weer zo een stelling... natuurlijk is gezond zijn belangrijk dat doe je niet voor je paard maar voor jezelf.
maar je kunt niet altijd kiezen hoor, ook al lijkt het voor jou zo normaal.
al zou ik willen paardrijden en nog liever die kilo's teveel er willen aflopen dmv hardlopen (of welke sport dan ook) het gaat niet er zit artrose in mijn bekken en onderrug en enkel.

dus ik mag niets met paarden doen want ik weeg 10 kg te veel en heb geen topconditie (zo een misser heel die stelling :( )

Ja ik heb gewicht te veel maar ben volgens orthopeed, neuroloog en reumatoloog aardig op conditie alleen wat te zwaar en dat zou er af moeten, heel langzaam gebeurt dat ook.

en ook ik hoop starbreeze achteraan te gaan wat de publieke opinie van bokt dan ook is!

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:28

@Vuurneon Ik vond het gewoon vrij kortzichtig bekeken (kan ook zijn hoe ik het geïnterpreteerd heb) omdat het herstellen van buiten adem voor een persoon met astma vaak iets meer vraagt en wat ik zei, je grens ligt op sommige dagen anders en dat is niet altijd in te schatten. Dat wil naar mijn idee niet betekenen dat je conditie slecht is, ja hij is inderdaad op zulke momenten slechter dan op je goeie dagen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:28

Waarom blijven mensen zeggen 'dus met mijn overgewicht/slechte conditie/whatever mag ik niet rijden.'
Ik heb toch duidelijk neergezet, dat als je van je paard het beste verwacht als hij traint, moet je dat dan ook van jezelf verwachten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:32

AcrylicMess schreef:
@Vuurneon Ik vond het gewoon vrij kortzichtig bekeken (kan ook zijn hoe ik het geïnterpreteerd heb) omdat het herstellen van buiten adem voor een persoon met astma vaak iets meer vraagt en wat ik zei, je grens ligt op sommige dagen anders en dat is niet altijd in te schatten. Dat wil naar mijn idee niet betekenen dat je conditie slecht is, ja hij is inderdaad op zulke momenten slechter dan op je goeie dagen.

Maar als je astma goed onder controle is, herstel je ook sneller dan op slechte dagen. Je moet niet uitgaan van anderen, maar je bent je eigen referentiekader. Dus je interpreterend het echt verkeerd :) geeft niets, kan gebeuren!
Op slechtere dagen herstel je minder snel, omdat je conditie dan ook minder goed is tov goede dagen. Over de algehele linie kan je conditie wel top zijn, maar op een specifieke dag kan het gewoon ook ronduit slecht zijn door welke reden dan ook :)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:25

Als je zelf niet in vorm bent om alles uit je paard te halen wat er in zit, moet er inderdaad wel wat aan gedaan worden. Je moet echt geen topconditie hebben. Maar wel voldoende om alles uit de kan te halen.

Als je deze reacties allemaal leesr ga je toch wel eens nadenken over jezelf.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:30

Ik denk dat ons niveau ongeveer hetzelfde is als ik het zo mag zeggen, maar bij een pittige dressuurles heb ik toch liever écht een goéde conditie want erna ben ik helemaal op :=
Het springen valt allemaal al reuze mee
Bij deze stelling heb ik echt nog nooit eerder stil gestaan, interessant! maar sowieso als je de conditie van je paard op pijl wilt houden moet je die van je eigen ook op pijl houden anders ga je als combinatie niet verder geraken denk ik zo?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:36

EskeGirl schreef:
Waarom blijven mensen zeggen 'dus met mijn overgewicht/slechte conditie/whatever mag ik niet rijden.'
Ik heb toch duidelijk neergezet, dat als je van je paard het beste verwacht als hij traint, moet je dat dan ook van jezelf verwachten?

nog steeds n .....stelling

juist en daarom blijft de mijne gewoon in de weide bij mindere dagen als het niet gaat ....houd het op.
schijt aan die conditie en kilo's ga mezelf niet pijnigen want dan verpest ik meer dan goed is ...en dan kan ik daarna nog minder Balansen noemt men dat.
ik hou liever een gedwongen balansdag om daarna wel positief wat aan die conditie te doen als het gaat!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:41

AcrylicMess schreef:

mee eens we oordelen zo snel tegenwoordig! :j

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:24

Uit wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat ruiters die trainen stabieler op hun paard zitten en minder vaak van hun paard vallen. Ook voor je veiligheid is het dus van belang dat je voldoende kracht, souplesse, focus en uithoudingsvermogen moet hebben om goed te rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:16

@ EllenCesar Ik train niet naast mijn paard en kan je zeggen dat ik weinig van mijn paard val. Dus weet niet of dat onderzoek dan wel klopt. Geef daar eens een linkje van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:23

FriesWytske schreef:
@ EllenCesar Ik train niet naast mijn paard en kan je zeggen dat ik weinig van mijn paard val. Dus weet niet of dat onderzoek dan wel klopt. Geef daar eens een linkje van.

Dus omdat JIJ dit anders ervaart kan het niet waar zijn?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:27

Ik train niet apart van mn paard, kan geen kwartier lang hardlopen/zwemmen of noem maar op. Maar een fanatieke training op het paard hou ik prima vol.
Na een wedstrijd ben ik wel echt even moe, doordat ik teveel spanning meebreng.

Maar ik kan wel zeggen dat ik goed in vorm ben op het paard maar als je me een andere sport te doen.. weg goede vorm

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:39

Ik vind dat je als ruiter over een goede basisconditie moet beschikken als je recreatief rijdt. Ga je meer van je paard vergen, zorg er dan voor, dat je eigen conditie ook op dat niveau komt. Overgewicht van de ruiter is not done. Het is niet alleen slecht voor je paard, maar ook voor jezelf. Overgewicht van het paard willen we toch ook niet? (Topics over volgeschreven)
Als je, zoals ik, weinig tijd hebt om naast je paard ( met alles wat daarbij komt) te sporten, doe dan zoveel mogelijk afstanden op de fiets.