Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Elise_0o schreef:Zou leuk zijn als alle paarden op hun baasjes zouden lijken, dan worden sommige ruiters misschien iets bewuster van hun levensstijl. (paard met morbide obesitas, ben benieuwd hoe dat er uit ziet!)
AcrylicMess schreef:Ik vind mezelf best behoorlijk op conditie en ik heb oa een juist gewicht in verhouding met mijn lengte. Wel heb ik vrij behoorlijk Astma. Dit is waar mensen vaak wat minder rekening mee houden, op sommige dagen ben ik wat benauwder door bepaalde factoren maar dat wil niet betekenen dat ik een slechte conditie heb oid. Vaak doe ik het op dat soort dagen rustig aan maar dan kan ik mijn bijrijdpony nog best aan het werk zetten ook op die dagen.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet te snel moet oordelen over iemand die buiten adem oid lijkt. Het kan namelijk ook door een factor komen waar zij geen tot weinig invloed op hebben.
vuurneon schreef:Ik zie dat wel als een slechte conditie; op dat moment is je conditie gewoon ook oprecht minder. Buiten adem is een eigenlijk een teken dat je eindelijk net wat teveel hebt gevraagd van je lichaam. En als je snel hersteld is dat dan ook weer een signaal dat je conditie best oke is
AcrylicMess schreef:vuurneon schreef:Ik zie dat wel als een slechte conditie; op dat moment is je conditie gewoon ook oprecht minder. Buiten adem is een eigenlijk een teken dat je eindelijk net wat teveel hebt gevraagd van je lichaam. En als je snel hersteld is dat dan ook weer een signaal dat je conditie best oke is
Is naar mij een beetje een kortzichtige uitspraak maar oke.
Zelf heb ik tegenwoordig vrij weinig last van inspannings astma maar de factoren daat om heen zijn heel belangrijk daardoorkan mijn grens van hoever ik mij kan inspannen per dag verschillen. Ik heb niet voor niets een aantal verschillende puffers om benauwdheid te voorkomen/verhelpen.
Sowieso word het aangeraden om als astma patient juist veel aan sport etc doen omdat een goeie conditie behoorlijk helptbtegen bijvoorbeeld inspannings astma.
AcrylicMess schreef:@Vuurneon Ik vond het gewoon vrij kortzichtig bekeken (kan ook zijn hoe ik het geïnterpreteerd heb) omdat het herstellen van buiten adem voor een persoon met astma vaak iets meer vraagt en wat ik zei, je grens ligt op sommige dagen anders en dat is niet altijd in te schatten. Dat wil naar mijn idee niet betekenen dat je conditie slecht is, ja hij is inderdaad op zulke momenten slechter dan op je goeie dagen.
EskeGirl schreef:Waarom blijven mensen zeggen 'dus met mijn overgewicht/slechte conditie/whatever mag ik niet rijden.'
Ik heb toch duidelijk neergezet, dat als je van je paard het beste verwacht als hij traint, moet je dat dan ook van jezelf verwachten?