zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:19

De meeste mensen rijden met bit omdat ze er niet over nadenken en, om maar in paardentermen te blijven, meehobbelen met de kudde. Die tijd heb ik al lang achter me gelaten. In alles omtrent het paard, dus huisvesting, voeding, optoming, les etc. Aan de hand werk ik met de kaptoom, ik rijd nu nog met bit en wil later overgaan op bitloos.

Waarom rijd ik nu met bit? Ik ben nog bezig met mijn paard door te rijden. Ik ben geen sterruiter, wat niet wil zeggen dat ik maar in die bek loop te roppen, maar ik heb wel het idee dat het voor mij en mijn paard het het makkelijkst / snelst gaat om dressuurmatig correct te leren rijden met bit. Dat wil zeggen dat paard zijn lijf op de juiste manier gebruikt. Als we dat eenmaal onder de knie hebben, wil ik overgaan op bitloos.

Ik vind het namelijk belangrijk dat mijn paard niet als een kameel door de baan gaat, met alle gevolgen zoals kissing spines, van dien. Dus tot die tijd blijf ik met mijn mylerbit rijden.

Daan_O

Re: zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:25

Dorientjuh ik wil even voorop stellen dat ik het alleen maar goed vind dat je je paard op de juiste manier dressuurmatig wil trainen en daar bewust mee bezig bent om je paard gezond te houden. Maar je geeft aan “het idee te hebben” dat met bit de snelste en makkelijkste weg is, daar maak ik uit op dat je het dus niet geprobeerd hebt zonder bit. Waarom niet gewoon eens een paar weken proberen voor je die conclusie trekt? Ik rij mijn jonge paard bitloos in en ze zoekt al best fijn de aanleuning op waarbij ze ook steeds meer over haar rug gaat lopen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:34

Ik heb dat inderdaad nog niet geprobeerd, ik baseer mijn mening op ervaringen van anderen, en o.a. mijn vorige instructrice die werkte volgens de klassieke dressuur. Ik heb het er nog niet over gehad met mijn huidige instructrice, ik zal eens vragen hoe zij erover denkt. Ik heb een nep micklem, dus zou het zo kunnen proberen.

Maar als blijkt dat het inderdaad lastiger is zonder bit, dan met bit, dan blijf ik gewoon met bit rijden. In mijn geval denk ik dan: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Ik zie bitloos niet als de heilige graal, maar wel iets waar ik persoonlijk naartoe wil werken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:04

Ik wil juist niet dat de aanleuning makkelijker tot stand komt met bit :o.

Met bit, zonder bit, allemaal prima als het maar met beleid gaat. IK zie alleen het nut van een bit bij mijn paard niet meer in inmiddels.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:51

In de bak werk ik met bit en buiten rijd ik met een hackamore

Paardlief doet het perfect zo en ik vind het zelf ook prettig zoals het nu gaat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:22

Voor verfijning heb je geen bit nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:22

Poiuytrewq, zo heb ik het in het begin inderdaad ook gedaan omdat ik het gevoel had dat de dressuur makkelijker ging met bit. Uiteindelijk wilde ik niet dat het makkelijker ging maar dat het goed ging ;) toen heb ik het bit achterwege gelaten. Dat heeft een zoektocht opgeleverd naar de juiste optoming maar nu heb ik het eindelijk gevonden en dressuren we inmiddels ook vrolijk zonder bit (springen, endurance en cross overigens ook). Het heeft bij mij 10 jaar geduurd voordat ik volledig bitloos ging. Met dit paard zal ik niet meer met bit rijden, met een ander paard weet ik het niet. Ik zal het zeker bitloos proberen denk ik.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:43

Bij welke optoming ben je uiteindelijk terecht gekomen sees?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:55

Van kingekruisd (werkte bij het ene paard wel, bij de andere niet) naar kaakgekruisd naar sidepull. Ooit in een ver en grijs verleden een hack geprobeerd maar dat was niets voor ons.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:02

Hihi en voor ons wel!
Bit werkt voor ons ook in de bak (meestal longeer ik aan de dubbele longe, ik rij niet veel i de bak), ik vind het ook niet onvriendelijk. Dat maakt degene die erop zit.
Gaat perfect zo :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:26

De discussie is vaak heel eenzijdig, pro bitloos zeggen: ja maar geen metaal in de mond, natuurlijker ect., en pro bit zeggen: Ja ligt aan de hand van de ruiter.

Maar daar ligt het allemaal niet aan. Het is gewoon de combinatie. Heeft te maken met de persoon, de rijstijl, persoonlijke voorkeur, en het paard. Qua zadels zijn we makkelijker bezig: paard heeft een hoge schoft en jij een dikke kont? Dan zorg je voor een zadel wat zowel voor je paard als voor jezelf lekker zit. Zo werkt het ook met de rest van de optoming. Je kan blijven discussieren tot je een ons weegt, maar beter kun je gewoon zo rijden dat het goed voelt (want als het goed voelt, voelt je paard zich ook goed).

Ik rij mijn paard met bit, bitloos ook eens geprobeerd maar hij vind de druk op zijn neus heel erg onprettig. Verder loopt hij prima op bit, dus ik hoef ook geen zoektocht naar een andere methode, maar blijven proberen met diverse dingen is nooit verkeerd natuurlijk.
Moet wel zeggen dat de discussie er de afgelopen op vooruit is gegaan qua gezelligheid ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:34

Een paard bij mij op stal kan inderdaad ook absoluut niet omgaan met de druk op de neus. Die moet je dus ook niet gaan plagen met een bitloos hoofdstel.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:53

Ik vind het een beetje gek wanneer men zegt dat het paard niet tegen druk op de neus kan.

Mijn paard heeft verschillende heftige ongelukken gehaf omdat hij hysterisch wordt van druk op zijn hoofd maar door de juiste training en vertrouwen die ik heb opgebouwd heeft hij daar echt geen last van.

Het is gewoon vrij simpel, bitloos rijden kan pas wanneer je een team vormt en met bit kan je je wil toch wel opleggen door even wat harder te trekken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:33

Punt schreef:
Ik vind het een beetje gek wanneer men zegt dat het paard niet tegen druk op de neus kan.

Mijn paard heeft verschillende heftige ongelukken gehaf omdat hij hysterisch wordt van druk op zijn hoofd maar door de juiste training en vertrouwen die ik heb opgebouwd heeft hij daar echt geen last van.

Het is gewoon vrij simpel, bitloos rijden kan pas wanneer je een team vormt en met bit kan je je wil toch wel opleggen door even wat harder te trekken.

Maar mijn paard heeft geen last van het bit, dus waarom zou ik hem willen trainen om de druk op zijn neus te accepteren? Hij vind het niet fijn, en voor mij is het geen probleem dat hij dat niet wilt, dus rijden we gewoon met bit.
Je laatste alinea is, sorry, een beetje onzin. Als je goed wilt paardrijden moet je een goed team vormen, ongeacht je optoming.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:45

Inderdaad!

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:00

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik bedoelde niet dat je verplicht bent om bitloos te rijden.

Ben het helemaal met je eens dat je met iedere optoming een team kan en moet zijn.

Helaas zijn er ruiters die met bit rijden omdat ze dan hun wil op kunnen leggen. Ik zie zoveel foto's voorbij komen waarbij je duidelijk ziet dat er snoeihard aan het bit wordt getrokken.

Ik bedoel dus dat met bit rijden vele male makkekijker is dan zonder (dressuurmatig)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:14

Punt schreef:
Helaas zijn er ruiters die met bit rijden omdat ze dan hun wil op kunnen leggen. Ik zie zoveel foto's voorbij komen waarbij je duidelijk ziet dat er snoeihard aan het bit wordt getrokken.

Ik bedoel dus dat met bit rijden vele male makkekijker is dan zonder (dressuurmatig)

Wat een forse aanname dat ze dan bitloos minder zouden presteren en dat dat moeilijker is.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:18

Als je met bit al niet kan rijden zonder te trekken zal dat bitloos wel lastiger worden, ben ik van mening.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:22

Punt schreef:
Als je met bit al niet kan rijden zonder te trekken zal dat bitloos wel lastiger worden, ben ik van mening.

Want dan kan je niet meer trekken?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:04

Kahawa schreef:
Punt schreef:

Nou niet meer met een ijzeren stang in je paard zijn/haar mond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:23

Punt schreef:
Kahawa schreef:

Nou niet meer met een ijzeren stang in je paard zijn/haar mond.

Misschien luistert het paard daardoor (het ontbreken van een stuk ijzer) juist wel beter.

22fleurtje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:42

ik rijd ook op een manege. het ene paard rijden wij met bit en het andere rijden we bitloos. :) bij beide kan je het paard pijn doen maar als je goed les krijgt weet je hoe je dat kunt voorkomen en hoe je normaal met bit en normaal bitloos kunt rijden. :j mijn verzorgpaard rijden we ook met bit maar zij kan ook prima zonder bit gereden worden. /3 ik vind dus dat het niet uit maakt of je met bit of zonder rijd. als je maar op een goede manier rijd.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:52

Wat mij betreft blijft een bit in de paardenmond nooit de voorkeur hebben. Verfijning of niet, het blijft een voorwerp dat je in de gevoelige paardenmond legt, om welke reden dan ook. Verfijning kun je ook bereiken door het op de juiste manier trainen van je paard. Hij reageert dan even goed op het kneepje van je hand. WIJ willen graag dat door een minimale beweging, dat het paard luistert. Stel je eens voor dat je zelf een bit in je mond hebt, hoe vriendelijk de ruiterhand ook, dat kan toch niet prettig zijn? Om die reden heeft bitloos rijden voor mij de voorkeur.

In de rijbak/dressuurmatig, rijd ik bitloos. Echter, met buitenritten gebruik ik allebei. Twee paar teugels, 1 om het bit op te kunnen pakken en 1 paar waarmee ik bitloos rij. Het bit is een extra veiligheid, aangezien mijn paard (blijkbaar) genadeloos in de renbaan-stand over kan gaan. En dan gaat mijn veiligheid even voor.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:38

Mona81 schreef:
Wat mij betreft blijft een bit in de paardenmond nooit de voorkeur hebben. Verfijning of niet, het blijft een voorwerp dat je in de gevoelige paardenmond legt, om welke reden dan ook. Verfijning kun je ook bereiken door het op de juiste manier trainen van je paard. Hij reageert dan even goed op het kneepje van je hand. WIJ willen graag dat door een minimale beweging, dat het paard luistert. Stel je eens voor dat je zelf een bit in je mond hebt, hoe vriendelijk de ruiterhand ook, dat kan toch niet prettig zijn? Om die reden heeft bitloos rijden voor mij de voorkeur.

In de rijbak/dressuurmatig, rijd ik bitloos. Echter, met buitenritten gebruik ik allebei. Twee paar teugels, 1 om het bit op te kunnen pakken en 1 paar waarmee ik bitloos rij. Het bit is een extra veiligheid, aangezien mijn paard (blijkbaar) genadeloos in de renbaan-stand over kan gaan. En dan gaat mijn veiligheid even voor.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 01:12

Het maakt sowieso een heleboel uit waar jouw hoofdstel van gemaakt is. Een bit is metaal. Een bitloos hoofdstel (en hackamores kun je maar half onder bitloos rekenen) zijn over het algemeen van een leren riempje gemaakt. Met welke kun je het meeste pijn doen, vraag je je af? Met welke zou jij het liefst een klap krijgen, dat bit of een leren riempje? Ik weet het wel.

Ik rijd principieel bitloos, maar ik vind een bit ook prima, onder de voorwaarden dat: jouw paard hem oké vindt (mijn paard vond dat absoluut niet), hij goed past en vooral, dat je er niet aan HOEFT te komen. Twee paar teugels dus.
Naast het 'ik kan heel goed rijden' en 'ik heb zulke zachte handen' gaat er bij iedere ruiter geregeld heus wel wat mis. Als ik per ongeluk druk geef (omdat je je balans verliest, omdat je paard struikelt, omdat hij schrikt, etc.), doe ik dat liever met een soepel riempje op de neus dan met een stuk metaal in de mond.