Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Punt schreef:Ik vind het een beetje gek wanneer men zegt dat het paard niet tegen druk op de neus kan.
Mijn paard heeft verschillende heftige ongelukken gehaf omdat hij hysterisch wordt van druk op zijn hoofd maar door de juiste training en vertrouwen die ik heb opgebouwd heeft hij daar echt geen last van.
Het is gewoon vrij simpel, bitloos rijden kan pas wanneer je een team vormt en met bit kan je je wil toch wel opleggen door even wat harder te trekken.
Punt schreef:Helaas zijn er ruiters die met bit rijden omdat ze dan hun wil op kunnen leggen. Ik zie zoveel foto's voorbij komen waarbij je duidelijk ziet dat er snoeihard aan het bit wordt getrokken.
Ik bedoel dus dat met bit rijden vele male makkekijker is dan zonder (dressuurmatig)
Mona81 schreef:Wat mij betreft blijft een bit in de paardenmond nooit de voorkeur hebben. Verfijning of niet, het blijft een voorwerp dat je in de gevoelige paardenmond legt, om welke reden dan ook. Verfijning kun je ook bereiken door het op de juiste manier trainen van je paard. Hij reageert dan even goed op het kneepje van je hand. WIJ willen graag dat door een minimale beweging, dat het paard luistert. Stel je eens voor dat je zelf een bit in je mond hebt, hoe vriendelijk de ruiterhand ook, dat kan toch niet prettig zijn? Om die reden heeft bitloos rijden voor mij de voorkeur.
In de rijbak/dressuurmatig, rijd ik bitloos. Echter, met buitenritten gebruik ik allebei. Twee paar teugels, 1 om het bit op te kunnen pakken en 1 paar waarmee ik bitloos rij. Het bit is een extra veiligheid, aangezien mijn paard (blijkbaar) genadeloos in de renbaan-stand over kan gaan. En dan gaat mijn veiligheid even voor.