Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:13

Simpelman schreef:
Het binnen achterbeen is het steunbeen, het dient in de wending om het evenwicht te bewaren.
Wanneer het méér energie zou inbrengen drukt het de massa in de wending naar buiten.
Nogmaals, probeer zelf maar eens op eens cirkel van 6 meter rond te draven, je leert er heel veel van.

Bovenstaande verandert bij verzameling, maar we hebben het hier over lichtrijden, dus er is geen sprake van verzameling.

Dank u, duidelijk :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:14

luuca schreef:
Ik heb een tijd gewoond op een stal van Engelse eigenaren, deze reden ook licht op het buitenachterbeen, net als we in Nederland doen, met dezelfde reden; dat je het binnenachterbeen ontlast.

:n

Nynke_Mandy

Re: Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:40

Interessant topic, ik wist het zelf eigenlijk niet eens :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:05

Simpelman schreef:
............... maar we hebben het hier over lichtrijden, dus er is geen sprake van verzameling.

Het klopt wat je zegt over het ontlasten van het buitenbeen, deze is in de wending idd het zwaarst belast (en dus komt de ruiter omhoog als het buitenbeen naar voren gaat).

Bovenstaande tekst begrijp ik echter niet. M.i. kan je paard prima verzamelen als je lichtrijdt namelijk

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

Verzameling wordt bereikt door het aangespannen van het kruis, het paard wordt naar/in de hand opwaarts gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:13

Er is op bokt een amazone die geloof ik ZZ start en niet kan doorzitten ivm lichamelijke problemen. Zij kan haar paard prima verzamelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:26

Er is niets meer ontspannen en gemakkelijk uit te zitten dan een verzameld paard, dat is namelijk de voornaamste reden voor het verzamelen.
Het is dus mogelijk een kwestie van interpretatie van het begrip verzameling.

Echte verzameling zien we niet zo veel meer....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:42

Simpelman schreef:
Verzameling wordt bereikt door het aangespannen van het kruis, het paard wordt naar/in de hand opwaarts gereden.

klopt, maar dat kan ook als je licht rijd.. Idd is doorzitten heel prima, fijn en makkelijk bij een verzameld paard, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt lichtrijden op een verzameld paard

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:44

Het kan immer ook als je er naast loopt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:46

CharmingS schreef:
Op een buitenrit maakt dat juist wel heel veel uit omdat je een paard niet op een kant constant wilt belasten, daarom wissel je van been zodat je niet alleen aan een kant van de spieren werkt. Daarbij, waarom rijden ze in Engeland dan licht op het binnenbeen ik ben er van overtuigd dat het niks te maken heeft met balans maar met spieren.

Misschien omdat ze daar ook aan de andere kant van de weg rijden?

Flauw grapje, zelf jarenlang in Engeland gewoond en gewerkt op stallen, werd gewoon op het buitenbeen gereden, dit om het binnen achterbeen (tijdens wendingen/voltes) te ontlasten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:52

Simpelman schreef:
Er is niets meer ontspannen en gemakkelijk uit te zitten dan een verzameld paard, dat is namelijk de voornaamste reden voor het verzamelen.
Het is dus mogelijk een kwestie van interpretatie van het begrip verzameling.

Echte verzameling zien we niet zo veel meer....

Begrijp ik goed dat verzameling ten eerste is om het de ruiter makkelijker te maken qua zitten/beweging?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 06:50

Verzameling is een middel, niet een doel.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:16

Ik heb niet alles gelezen want zit op mn telefoon. Maar een handelsstal waar ik ooit ben wezen kijken die deed bij de jonge paarden veel op het verkeerde been lichtrijden. Hij zei dat hij dit deed als de paarden juist veel naar binnen vielen in de bochten en op de rechte stukken.

Weet niet of het wat toevoegd maar kwam ineens in me op :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:27

Vind het een verhelderend en relaxed topic overigens, dank aan de bijdragers :j

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:47

Ik gebruik mijn heupen om de schouders van een paard te kunnen plaatsen en lichte buiging in het lichaam te vragem.

Bij lichtrijden op het binnenbeen kun je naar binnenvallen voorkomen (rechtrichten), bij lichtrijden op het buitenbeen kun je een paard helpen met de buiging in bijv. Een volte.

In het bos prefereer ik de lastige kant van het paard.

Hoe andere mensen het doen en zien is wel erg leuk om eens terug te lezen.