Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:57

Heimdallr schreef:
Mijn paard heeft in Dronten op de PP gestaan van mijn toenmalige school. Heeft daar in de paddock gestaan en stond alleen zand te eten. Werd agressief en werd daardoor geslagen door de mensen. Paarden waren nou ook niet bepaalt "lief" voor hem en daardoor heb ik hem weggehaald. Terug naar huis, toen is die alleen te komen te staan. Ik ben echt wel op zoek naar een ander paardje, maar komop zeg. Gelijk mij aanvallen, van mij mag je maar verwacht dan ook tegengas.

Tweede poging: je wordt niet aangevallen, jouw gedrag en toon wordt weerspiegeld. Je had dit topic ook niet kunnen openen en de zoekfunctie kunnen gebruiken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:57

Tieneke schreef:
Tja, ik denk dat velen op internet een grote mond durven opzetten en irl terugkrabbelen. En dan een grote maar vooral brutale mond. Beleefdheid kan overal zijn, ook bij het uitspreken van zo'n boodschap.

Ik denk ook dat velen dat doen. Maar ik niet. En iemand die bewust verkeerd bezig is, kán ook een grote mond verwachten. Van heel veel mensen, zoals in dit topic te zien is. Logisch ook.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:58

NeverGiveUp schreef:
Ik vind het ook vreselijk egoïstisch. Écht. Als je een weekje niet gaat, zijn vachtje even niet borstelt, oliebol happens. Overleefd 'ie wel. Maar je paard ontzien van zo'n basis behoefte?
Het is echt primair, net als voortplanten, eten, beweging. Nee, ik ben geen heilige maar ik zou dit mijn paard niet aan doen.

Nou inderdaad, ben afgelopen 2 dagen niet geweest, is nooit eerder voor gekomen op vakantie na in 4 jaar tijd. Maar hij staat wel met 5 soortgenootjes op 2hc land. Ik voelde me best schuldig maar ik zou me helemaal schuldig voelen als hij alleen zou staan :( Een soortgenootje is gewoon belangrijk. En zou niet mogen missen!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:59

Kijk ik snap best dat het ideaal is om een paard samen te houden met soortgenoot. Maar als de situatie dit niet toelaat en de stallingskosten hier dik 400 euro per maand zijn, is er voor mij geen andere mogelijkheid dan om het paard voor een tijdje alleen te hebben. Gezien de situatie is mijn paard erg opgeknapt nu die alleen staat. Hij heeft ook contact met andere paarden hoor. Ga regelmatig ook met hem naar de pensioenstalling een paar straten verder.

Brainless, ik vraag niet om de mening van andere over mijn paard. Ik vraag om de mening:
1. Wat mensen nou vinden als paarden alleen staan
2. Hoe de mensen, die een paard heeft die alleen staat, het vinden dat andere mensen zo offensief reageren.
Dit zijn andere meningen.

Ik respecteer al die meningen, maar ga mij alsjeblieft niet zeggen dat ik mijn paard moet verkopen! Want dat doe ik nooit! Ik ga hem dolleuk verkopen en dan komt die bij de slacht, want dat is de enige toekomst die hij heeft.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:59

Jou situatie (niet naar jou toe gericht TS) kan mij echt helemaal geen reet schelen. Het is heel erg simpel om het paard in een lagere rangorde te zetten simpelweg omdat ze niet op de manier kunnen communiceren die wij kennen. Geen enkele paard vindt het 'leuk' om alleen te zijn of er moet psychische/fysiek iets sterk mis zijn óf het kan komen door een naar ongeval in de verleden. Dat laatste valt op de lossen, maar de meeste zijn te lui, onwetend om daar iets mee te doen. Nu weer ontopic. Hoe kan jij (niet naar TS toe gericht :Y) ) trouwens weten of het paard zich gelukkig voelt alleen? Heb jij een genetische kracht ofzo, dat je met paarden kunt communiceren? :') . Wie zegt dat wanneer jou paard zand staat de eten wanneer hij samen met andere paarden staat, dat hij het niet leuk vindt om samen te staan? (Rare zin :+ ) Misschien irriteren de paarden waarmee hij in de wei staat hem wel? Of is hij niet zeker van zijn omgeving? Dus.... Ik vind het een beetje raar dat men zo snel conclusies trekt, terwijl het onmogelijk is om met zekerheid te zeggen dat je 100% gelijk hebt en in die tijd moet je paard eronder lijden. Neej, paarden horen samen te staan en er bestaat geen excuses als "mijn paard vindt het niet leuk om samen met andere paarden te staan" m.u.v een ziek paarden natuurlijk :j
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 09-05-14 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:59

Vind het wel slecht van je TS, dat jij je paard 'in een niet passende kudde op zand met niet passende mensen' zet betekend niet dat alleen zetten de enige optie is.

Je gebruikt dat als excuus en dat vind ik bar slecht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:00

kom ik maar even met een serieuze zaak.
Situatie: 5 paarden. nummer zes komt erbij. Meer als een jaar bij elkaar nu,maar de hechte kudde van vijf valt door het nieuwepaard uit elkaar. komt niet door kudde, nieuwe paard heeft alleen maar oog voor eten en boeit verder niets. Eet niet omdat ze honger heeft maar ondat het kan. Hele kudde van onbeperkt hooi af ondat de andere stoppen als ze vol zitten em die ander zich hoefbevangen eet.. Is de baas.maar op een hele vervelende manier, vallen lelijke klappen. Zorgt onderling volr veel onrust.

Nu besloten nieuwe paard toch apart te houden. Een maand verder is de kudde van vijf weer helemaal zen en is het kuddegevoel weer terug. Maar goed, overig paard staat apart? Is dat zielig, moet daar een andere oplossing voor komen? Ze kan ze wel zien overigens, maar niet neuzen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:00

Tja, ik vind gewoon dat groepsdieren niet alleen horen te zijn, uitzonderingen daar gelaten.
En ja, daar ben ik dan fel over. Voor groepsdieren is sociaal contact een van de eerste levensbehoefte. Ze
kunnen lichamelijk gezien wel leven zonder, maar het is mentaal gewoon niet goed om een sociaal dier alleen te laten of enkel met een andere diersoort.
En als je daar om welke reden dan ook niet voor kan zorgen, had je geen dier moeten kopen op voorhand. Als een maatje overlijdt of iets in die richting, dan kan je er niets aan doen als het dier tijdelijk alleen zit. Maar als je het op voorhand weet, had je het dier niet moeten kopen. Zo simpel is het.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:01

Mij zou dat dus geen reet interesseren, je gaat niet 5 paarden minder geven omdat 1 paard lastig is, vind ik.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:01

Heimdallr schreef:
Kijk ik snap best dat het ideaal is om een paard samen te houden met soortgenoot. Maar als de situatie dit niet toelaat en de stallingskosten hier dik 400 euro per maand zijn, is er voor mij geen andere mogelijkheid dan om het paard voor een tijdje alleen te hebben. Gezien de situatie is mijn paard erg opgeknapt nu die alleen staat. Hij heeft ook contact met andere paarden hoor. Ga regelmatig ook met hem naar de pensioenstalling een paar straten verder.

Brainless, ik vraag niet om de mening van andere over mijn paard. Ik vraag om de mening:
1. Wat mensen nou vinden als paarden alleen staan
2. Hoe de mensen, die een paard heeft die alleen staat, het vinden dat andere mensen zo offensief reageren.
Dit zijn andere meningen.

Ik respecteer al die meningen, maar ga mij alsjeblieft niet zeggen dat ik mijn paard moet verkopen! Want dat doe ik nooit! Ik ga hem dolleuk verkopen en dan komt die bij de slacht, want dat is de enige toekomst die hij heeft.

Je kan hem ook gewoon wat verder weg zetten en dan op een weiland of zo. :)
Het is vast niet zo dat er in een straal van 100km vanaf jou woonplaats geen mogelijkheid is.
Dat is onzin, dat is gewoon geen mogelijkheden willen zien.

coldsummers

Re: Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:02

xSlvna schreef:
Vind het wel slecht van je TS, dat jij je paard 'in een niet passende kudde op zand met niet passende mensen' zet betekend niet dat alleen zetten de enige optie is.

Hmm nee.
Ik zet mijn paard niet bij barslechte paarden en mensen.
Heb hem in verschillende kuddes gehad, zelfs op de weide in de winter, maar alsnog ging het niet. Alles geprobeerd. Dus ga mij aub niet verwijten dat het allemaal aan mij ligt. :j

NeverGiveUp, ehm nee. Maar oké.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:03

Heimdallr schreef:
xSlvna schreef:

Hmm nee.
Heb hem in verschillende kuddes gehad, zelfs op de weide in de winter, maar alsnog ging het niet. Alles geprobeerd. Dus ga mij aub niet verwijten dat het allemaal aan mij ligt. :j

Ik dacht al dat dat met PP je enige ervaring verder was.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:03

Je vraagt; wat vinden jullie hier nu van ?
Op deze vraag zal je ongetwijfeld heel verschillende antwoorden krijgen.
Het belangrijkste is wat het voor jou paard betekent om alleen te staan !
Paarden zijn zeker kudde dieren en horen met soortgenoten te leven, maar soms zijn de omstandigheden
daar niet naar en kan een paard prima alleen staan. Dat is per paard heel verschillend, want er zijn er ook die geen moment alleen kunnen. Als je zo'n dier dan alleen gaat zetten is dat gewoon dierenmishandeling.
Mijn paard staat normaal ook niet alleen, maar omdat ik het toch beter vind voor ons bijna 2 jarige welshje om in de zomer maanden in een groepje 24/7 in de wei te lopen, heb ik de keuze gemaakt en staat de merrie nu alleen. Ze vind het prima en loopt lekker hele dagen buiten en ziet op een klein afstandje de pony's van de buren. Paard is wel bijna 10 jaar en word regelmatig gereden of gelongeerd. Ze maakt een hele vrolijke indruk en is in de wei een stuk rustiger dan wanneer het welshje er ook loopt.
Kijk goed naar je paard en doe wat jij goed vind.......commentaar zal je altijd wel blijven krijgen, maar trek je daar niets van aan. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:04

gekvanfleur schreef:
Nu besloten nieuwe paard toch apart te houden. Een maand verder is de kudde van vijf weer helemaal zen en is het kuddegevoel weer terug. Maar goed, overig paard staat apart? Is dat zielig, moet daar een andere oplossing voor komen? Ze kan ze wel zien overigens, maar niet neuzen.

Dan zou ik kiezen om een ander erbij te zoeken die ook minder nodig heeft.

GamblersCup

gekvanfleur schreef:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Maar goed, overig paard staat apart? Is dat zielig, moet daar een andere oplossing voor komen? Ze kan ze wel zien overigens, maar niet neuzen.

Ik vind de situatie van TS haar paard ook behoorlijk ernstig hoor

En ja, dat is zielig. Daar moet zeker een andere oplossing voor komen. Niet zo'n moeilijk vraag toch ;)

pleiada

Ik heb trouwens ook nog nooit gezien dat een paard die alleen stond het echt naar zijn zin had,je moet het alleen willen zien..Ze leggen zich vaak neer bij hun lot ja,maar dat zegt nog niet dat ze het leuk vinden..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:04

xSlvna schreef:
Heimdallr schreef:

Hmm nee.

Ik dacht al dat dat met PP je enige ervaring verder was.

PP is afkorting voor Paardenplaats, zoals de boederij en stallen van de CAH Dronten genoemd worden. :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:05

Verkeerde quote.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 09-05-14 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:05

Mijn persoonlijke mening is, is dat het idealer is met soortgenoten. Maar dat geldt ook voor konijnen enz.
Tuurlijk kan zo'n konijn oud worden in zijn uppie in een klein hokje buiten......
En natuurlijk kan een paard alleen staan....
Maar optimaal vind ik het niet.
Denk nog wel dat het ook per paard verschillend is. De ene kan er beter tegen dan de andere.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:06

Oh god, people. Ik vraag niet om een oplossing voor mijn paard. Daarvoor heb ik dit topic niet geopend. Maar goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:06

EskeGirl schreef:
Als een maatje overlijdt of iets in die richting, dan kan je er niets aan doen als het dier tijdelijk alleen zit. Maar als je het op voorhand weet, had je het dier niet moeten kopen. Zo simpel is het.

Je moet TS nu niet gaan beschuldigen van het "op voorhand weten en dan had je m niet moeten kopen" want dát is niet waar zoals je kunt lezen.
Maar zeker wel dat er snelle oplossingen zijn als een maatje wegvalt, dier hoeft niet alleen te staan en zeker niet langer dan een jaar!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:08

Heimdallr schreef:
Het valt me steeds meer op dat als mensen zeggen dat hun paard alleen staat, om wat voor reden dan ook, dat steeds meer bokkers fel reageren en je al snel afkatten en afkraken.

Veel bokkers weten de hele situatie niet eens etc. Maar door een zinnetje gaat er om de een of andere reden een knop om. :')

Mijn paard staat alleen. Voorheen met een haf en een kwpn'er en belg gestaan. Maar pensionstalling hield op en toen is die naar huis gekomen. Heeft daarvoor aantal maanden thuis gestaan, alleen en dat ging goed. Nu staat hij wederom, dik een jaar, alleen en het gaat goed. Nog niks meegemaakt en ik denk zelfs dat het hem geen ene hol uitmaakt of hij nou alleen staat of met 2 of drie paarden erbij.

Wel tript hij als hij op een pensionstalling staat met honderden paarden, dan trekt hij het echt niet en gaat hij zand of grond eten. :')

Maar wat vinden jullie hier nu van?
Ik snap dat paarden kudde dieren zijn en dat het beter is om ze met een maatje te houden. Maar dan nog, zijn er veel te veel mensen die zo fel reageren en je gelijk afkatten. Je kan ook vragen waarom en wat er aan de hand is.

Ik heb namelijk nog geen mogelijkheid om een paard erbij te doen, en mijn ouders gezien willen ze dat ook niet.

Hoi, een paard is een kuddedier.
Het kan wel zo lijken dat een paard geen probleem heeft met het alleen staan, alleen zul je zien dat hij opknapt als hij met een soortgenoot staat.
Het is misschien niet persé zo dat een paard ongelukkig lijkt of vervelend gedrag vertoond, maar de kudde voorziet in een aantal behoeften die een paard nodig heeft.
Denk bijvoorbeeld aan het elkaar kunnen toileteren, leiderschap, gevoel van veiligheid.
Een paard kan zich denk ik wel aanpassen, of wennen aan een situatie. Maar dit betekend niet dat het goed voor hem is.
Ik vergelijk het altijd met een baby die je ook niet alleen achterlaat, ik denk dat het wel vergelijkbaar is. Om die reden neem ik dus ook geen paard, omdat ik een tweede zowiezo niet kan betalen.
Laat je anders eens informeren naar de 'minder slechte' opties als bijv. een geit of schaap erbij.

Hoop dat je wat inzichten krijgt uit dit topic, succes en goed dat je de vraag stelt.
M.i. is het in ieder geval wel belangrijk dat het paard nog contact heeft met andere paarden.
Mijn verzorgpaard heeft jaren alleen gestaan, maar was zo super blij toen ze een veulen had, en later meerdere kuddegenoten, heb vanaf toen afgedwongen bij de eigenaar dat er altijd eentje bij zou staan. Het bleef een eenling in de groep, maar ze liep in de hele wei, was socialer en minder in een hoekje aan het staan.
Een boer hier in de buurt zei; sommige mensen zijn ook alleen en die vinden dat heus ook niet leuk. ;)

paarden369

Sizzle schreef:
Wees maar blij dat in NL de regelgeving zo langzaam is.
In Zweden en Zwitserland is het al verboden, misschien al in meer landen?
Ik snap inderdaad niet waarom iemand een dier (niet alleen paarden) alleen zet.

in nederland mag het eigenlijk ook niet er word nog niet heel streng om gedaan maar het mag niet mijn vriendin haar moeder heeft 3 weken de tijd gehad om er een andere pony bij te zetten en anders kreeg ze een boete

xSlvna

Even serieus, hoeveel van de mensen die hier reageren heeft hun paard in stal staan?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:09

gekvanfleur schreef:
Situatie: 5 paarden. nummer zes komt erbij. Meer als een jaar bij elkaar nu,maar de hechte kudde van vijf valt door het nieuwepaard uit elkaar. komt niet door kudde, nieuwe paard heeft alleen maar oog voor eten en boeit verder niets. Eet niet omdat ze honger heeft maar ondat het kan. Hele kudde van onbeperkt hooi af ondat de andere stoppen als ze vol zitten em die ander zich hoefbevangen eet.. Is de baas.maar op een hele vervelende manier, vallen lelijke klappen. Zorgt onderling volr veel onrust.

Nou je kan wel naar oplossingen kijken.
Ja een hechte kuddekan lastig zijn bij het introduceren van een nieuw paard. Maar dan kan je ook de groep opdelen of voerplekken maken ruim uit elkaar, etc etc etc. Dat 6de paard heeft net zoveel recht op soortgenootjes als de andere 5 en er zal vast wel 1 tussen zitten als geschikt maatje.