Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:13

Bhriseis schreef:
Als antwoord op je vraag: ja, dan zoek ik een plekje voor ze waar ze wél gelukkig kunnen zijn. Want van op stal staan worden mijn paarden ongelukkig. Vergelijk het met jouw oordeel over Parelli: eens je er mee begint, kan je niet meer terug. Zo denk ik ook over mijn manier van natuurlijk paarden houden: neen, er is voor mij geen andere optie.

Als je een plekje zou zoeken voor je paarden waar ze zelf gelukkig zouden zijn (en dan weer, hoe zie je of een paard gelukkig is), zou jij je paarden dan een paar 100 km verderop zetten, financieel kromliggen maar er dan niet meer naartoe kunnen? Of zou je compromissen sluiten, paardje dichterbij zetten, wel dagelijks er naartoe kunnen gaan maar dat ze dan 's nachts op stal zouden moeten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:16

Ik ben mezelf eigenlijk maar een natural zweefteef gaan noemen omdat dat de snelste en simpelste manier is om mensen duidelijk te maken hoe ik over dingen denk. :+ Dolblij met deze term! Ik doe het niet eens expres, mijn bf ligt als een huis op mijb paard, nb koos ik toen de hoefsmid t niet meer wist, parelli leek me gewoon leuk. En bitloos dat vond paardlief wel leuk. En toen... was ik opeens een natural geworden. Fascinerend!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:18

Air schreef:
Cassidy, ik hoop dat je inziet dat je jezelf blijkbaar niet snapt? :+
Of begrijp je alleen iets wanneer je het wil begrijpen en wanneer het in je straatje past? Want het woord natural in natural in horsemanship snap je naar eigen zeggen wel, maar als er natuurlijk voor paardrijden staat, dan is dat opeens een geheel verkeerde benaming etc. etc.

Ik snap mezelf heel goed, en nee, Natural Horsemanship dekt ook de lading niet helemaal, maar is wel een term die globaal gebruikt wordt. Voor het begrip van anderen wel zo handig als ik die naam verder gebruik, ipv mijn eigen begrippen ervoor te verzinnen. Denk je niet ook? Dat is voor mij een comprimis, ik roep niet dat ik een Arabier rijdt als het geen Arabier is, ik roep niet dat mijn Ford Fiesta een Porsche is, maar ik roep wel dat ik aan NH doe. Zodat anderen me kunnen begrijpen. Dat doet echter niet iedereen. Als iemand roept dat hij aan NH doet, moet ik ook eerst even uitvissen of diegene die toevallig aan VD doet, of toch een keertje bitloos in de rijbak heeft rondgehobbeld of zijn paard alleen maar zonder deken en ijzers buiten heeft staan.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:19

Ja, dan zou ik dat eerste doen. Ik ben 25, nog steeds aan het studeren en heb vier paarden te onderhouden. Ik kan je vertellen dat ik daar nu al héél wat financiële en persoonlijke opofferingen voor heb gemaakt. Op een gegeven punt dreigde ik te moeten kiezen om te stoppen met studeren om mijn paarden te kunnen onderhouden, door de scheiding van mijn moeder, en de knoop was al doorgehakt, ware het niet dat ik plots geluk kreeg waardoor ik wel nog beide dingen kon doen :)

En ja Cassidy, ik kan oordelen of mijn paarden gelukkig zijn. Maar jeetje, misschien kan jij eens komen kijken, want blijkbaar kan ik dat ook niet.

Zijn de antwoorden diepgaand genoeg? Of komt er nog een questionnaire om te zien of ik wel het geluk en welzijn van mijn paarden voorop stel?

Ik vind dit allemaal zeer offtopic. Ik stel jou toch ook niet zo'n vragen? Dit is exact wat ik bedoel. Een natural moet altijd verantwoording afleggen.

Mooi toch Gypsy! Zo is het grotendeels bij mij ook gegaan. Mijn paarden voelden zich duidelijk het beste bij die methodes, dus luister ik maar slaafs :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:20

Geryon schreef:
Ik ken toch gek genoeg zát gevallen die ineens veel beter gingen toen het bit uit de mond ging of het boom uit de zadel. :)

Van een slecht passend boomzadel naar een passend boomloos zadel kan voor een paard een verademing zijn. Dat wil ik best geloven.

Maar er zijn inmiddels heel veel onderzoeken gedaan drukverdeling bij zadels en helaas,...een paard blijkt toch echt meer gemak te hebben van een goed passend boomzadel. Waarbij boomloos dus niet perse gruwelijk slecht is maar een modern goed passend boomzadel net wat beter. Zeker als de ruiter wat zwaarder is.

Verder eens met het artikel.

Bij ons op stal veel "naturals" maar gelukkig geen extremisten. Doen niet als of mijn paard het zo slecht heeft omdat ik wel met een bit rij en haar s'nachts op stal laat.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:20

Natuurlijk paardrijden bestaat niet.
Zo natuurlijk mogelijk paardrijden wel. :)
Geldt ook voor het omgaan met paarden, huisvesten etc.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:21

Cassidy:
Ik geloof dat Natuurlijk Paardrijden toch ook behoorlijk globaal gebruik wordt. Ik snap je probleem dus ook niet. Dat is als roepen dat het geen arabier is terwijl het wel een arabier is en iedereen de naam arabier er ook voor gebruikt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:24

Gypsy schreef:
Ik ben mezelf eigenlijk maar een natural zweefteef gaan noemen omdat dat de snelste en simpelste manier is om mensen duidelijk te maken hoe ik over dingen denk. :+ Dolblij met deze term! Ik doe het niet eens expres, mijn bf ligt als een huis op mijb paard, nb koos ik toen de hoefsmid t niet meer wist, parelli leek me gewoon leuk. En bitloos dat vond paardlief wel leuk. En toen... was ik opeens een natural geworden. Fascinerend!

Haha :D

Hier ook gewoon om hele andere redenen begonnen met bitloos, boomloos, parelli, ijzerloos. Over langere tijd verstreken. Toch sta ik een beetje bekend bij de anderen als naturel of zelfs nh'er :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:28

Het enigste wat ik trouwens niet pretendeer te doen is natuurlijk paardrijden. Ja ik gebruik mijn kennis over het lijf en het hoofd van het paard voor eenbbeter resultaat, maar ik waan me geen centaur. Schrijfster van dit artikel lijkt me een onzeker type. Als jij lekker in jevel zit en zeker bent over wat je doet, haal je toch je schouders op over wat een ander doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:28

Bhriseis schreef:
Ja, dan zou ik dat eerste doen. Ik ben 25, nog steeds aan het studeren en heb vier paarden te onderhouden. Ik kan je vertellen dat ik daar nu al héél wat financiële en persoonlijke opofferingen voor heb gemaakt. Op een gegeven punt dreigde ik te moeten kiezen om te stoppen met studeren om mijn paarden te kunnen onderhouden, door de scheiding van mijn moeder, en de knoop was al doorgehakt, ware het niet dat ik plots geluk kreeg waardoor ik wel nog beide dingen kon doen :)

En ja Cassidy, ik kan oordelen of mijn paarden gelukkig zijn. Maar jeetje, misschien kan jij eens komen kijken, want blijkbaar kan ik dat ook niet.

Zijn de antwoorden diepgaand genoeg? Of komt er nog een questionnaire om te zien of ik wel het geluk en welzijn van mijn paarden voorop stel?

Ik vind dit allemaal zeer offtopic. Ik stel jou toch ook niet zo'n vragen? Dit is exact wat ik bedoel. Een natural moet altijd verantwoording afleggen.

Mooi toch Gypsy! Zo is het grotendeels bij mij ook gegaan. Mijn paarden voelden zich duidelijk het beste bij die methodes, dus luister ik maar slaafs :)

Als je voor jezelf de beslissing maakt om je paarden weg te doen op het moment dat het niet meer lukt om ze natural te houden, dan is dat je eigen beslissing. Als je op een gegeven moment denkt om te stoppen met je studie omdat je anders de paarden niet meer kunt onderhouden, dan is dat je eigen beslissing. Maar eis niet van een ander dat hij dezelfde beslissing maakt, want dat is HUN beslissing over MIJN manier van paarden houden en daar heeft een ANDER toch helemaal NIETS op in te brengen.

En mocht ik nu te heftig naar jouw worden, dan ligt dat aan alle fanatici en extremisten die hier helaas op Bokt rondzwerven die voor mij in eerdere topics al hadden besloten dat ik geen paard waard was.

Inmiddels zijn bij mijn paarden (3 stuks) de ijzers onder de hoeven vandaan, staan ze voor de derde winter al zonder dekens, hebben ze in drie jaar geen zadel gezien omdat ik even niet rijdt. Dus voor de Naturals: ik houd mijn paard redelijk Natural. Met dat verschil: geen Hit actief stal, in de winter die paddock, in de zomer de hele dag op het land.

Bhriseis

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:31

Maar Cassidy, ik heb tien keer gezegd dat ik dat van een ander niet verwacht!
En toch blijf je maar doorgaan.

Lees jij wel wat ik schrijf? Ik had écht verwacht om een volwassen gesprek te kunnen voeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:31

Sinds wanneer gaat dit topic over beslissingen maken? Gevalletje OP nog eens doorlezen? :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:33

Air schreef:
Cassidy:
Ik geloof dat Natuurlijk Paardrijden toch ook behoorlijk globaal gebruik wordt. Ik snap je probleem dus ook niet. Dat is als roepen dat het geen arabier is terwijl het wel een arabier is en iedereen de naam arabier er ook voor gebruikt.

Om dat te kunnen snappen, dien je een beetje wat van Arabieren te weten. Zodat je weet dat het Tobiano gen niet bij Arabieren voorkomt en als je dan een Tobiano gevlekte Arabier hebt, en de eigenaren beweren dat het een Volbloed Arabier is, terwijl het uiteindelijk om een kruising gaat.

In mijn ogen is Natuurlijk Paardrijden nog helemaal geen vast begrip. De vraag aan jou: wat is voor jou de definitie van Natuurlijk Paardrijden? Want ik wil graag bijleren....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-04-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:34

Air schreef:
Sinds wanneer gaat dit topic over beslissingen maken? Gevalletje OP nog eens doorlezen? :')

Nee, gevalletje ingaan op opmerkingen die gemaakt worden. En het waren vragen die ik heb gesteld, dat al gezien?

Maar terug ontopic....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:36

Natural horsemanship was x jaar geleden ook geen vast begrip.
Het wordt pas een vast begrip als personen het standvastig beginnen te gebruiken hoor :roll:

Nee Cassidy, ik heb overal op geantwoord waar jij een antwoordt op vroeg, ik heb me keer op keer moeten verantwoorden, terwijl ik duidelijk aangeef niet geïnteresseerd te zijn in hoe jij je paarden houdt. Ik ga er gewoon van uit dat je het beste met ze voor hebt. Omgekeerd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:38

De vraag is, hoe lang moet een benaming in omloop zijn voordat het een begrip wordt?

Natural Horsemanship deed er langer dan 20 jaar over, naar wat ik heb begrepen....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:39

Imo geen begrip? Maar als het een begrip zou moeten worden: rijden met respect voor het paard, fysiek en mentaal. En de middelen die je daarvoor gebruikt zullen mij worst wezen. Als ze maar goed gebruikt worden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:41

Gypsy schreef:
Imo geen begrip? Maar als het een begrip zou moeten worden: rijden met respect voor het paard, fysiek en mentaal. En de middelen die je daarvoor gebruikt zullen mij worst wezen. Als ze maar goed gebruikt worden!

Dat kun je ook met goed uitgevoerde JBF, GBV, Dresuur, Springen, Spaanse Rijwijze, Freestyle ed. bereiken. Dat is nog steeds geen antwoord wat dan Natuurlijk Paardrijden is? Of is er uiteindelijk geen verschil? Waar gaat dat artikel dan over?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:46

Het gaat over iets dat mevrouw zelf verzonnen heeft, ik had er namelijk nog nooit van gehoord! Oftewel, verzin iets belachelijks, kraak het af en ontvang credits. Natuurlijk paardrijden bestaat niet.Zelf doe ik aan Amerikaanse dressuur omdat ik dat een fijne methode vind die past bij wat ik wil doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:52

Dus dan zijn er al twee die niet bekend waren met dit begrip. Blijkbaar zijn we de uitzondering in dit topic.

Maar ik heb dan nog steeds geen antwoord op de vraag hoe lang een begrip dan in omloop zou moeten zijn, voordat je aan kunt nemen dat het een globaar geaccepteerde terminologie is?

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:56

Bhriseis schreef:
Zullen we het dan een andere naam geven? Misschien kunnen we een poll houden. 'Paardenhouderij Die Voorheen Als Natuurlijk Bestempeld Werd'. En is dan iedereen happy. Of is dat niet zweverig genoeg, voor ons stelletje paardenverwaarlozende hippies?

Overigens is het best flauw om over de term te vallen, want je kan niet ontkennen dat een paard op een weide in een kudde met natuurlijk bekapte hoeven en met een berg onbeperkt ruwvoer, dichter aanleunt bij hoe een paard in de natuur leeft. Zoals Geryon het zegt: natuurlijkER paardenhouden :)

Het is wel een redeneringsfout om zo te generaliseren.
Ik ben nog steeds zo naief om te denken dat iedereen uiteindelijk het beste voor zijn of haar paard wilt. Als iemand blij is met zijn paard dat op stal staat, en het paard is ook blij, mij prima, ik kan er niet wakker van liggen. En ik weet dat mijn paarden gelukkig zijn met mijn manier van paarden. Iedereen tevreden toch?

En over het artikel: wat is dat toch altijd met al die mensen die nonstop kritiek moeten geven op natuurlijk paarden houden? Ja, een paard laten verhongeren en doodbibberen is paarden verwaarlozing. En hetzelfde geldt voor een paard 24/7 opsluiten en te weinig ruwvoer geven. Dat is net als met vleeseters en vegetariërs: vleeseters kunnen het ook niet laten om vegetariërs op de vingers te tikken. Ik heb echt al genoeg aan mijn hoofd met mijn zaken, was dat maar voor iedereen hetzelfde.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een bult ruwvoer, en toen mijn Fjord ziek was door verstoppingskoliek, was ik de eerste om haar een deken om te doen. Mijn twenter heeft zomereczeem en draagt elke dag braaf haar eczeemdeken. Dat is toch een kwestie van voor je dieren te zorgen. En dat heeft niets te zien met de traditionelen vs. de naturals.

Amen! _/-\o_

Waarom moet het één of het ander meteen in een hokje geplaatst worden? Ik beschouw mezelf niet als 'natuurlijk' of als 'onnatuurlijk', ik ben gewoon opzoek naar datgene wat voor mij en mijn paard werkt en waar we ons prettig bij voelen. Toevallig reageert zij heel goed op de parelli methode. Betekend niet dat ik morgen een boomloos zadel ga kopen of op z'n indiaans met veren in mijn haar vanaf de grond op mijn galloperende paard ga springen :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:06

Beetje een onnozel artikel, alsof bitloos en boomloos met natuurlijk te maken heeft en alsof het niet goed is.

Ik ben te egoistisch om niet te paardrijden en te mennen. Maar in mijn egoisme probeer ik het zoveel mogelijk natuurlijk te houden echter kijk ik ook naar het individuele paard.

Ik men bitloos en hoop in de toekomst bitloos te rijden met mijn haflinger. Mijn shet heeft een boomzadel en een bithoofdstel voor het rijden.

Voor mijn haf wil ik een boomloos (barefoot) dressuurZadel aanschaffen omdat ik wel van mening ben dat het meer bewegingsvrijheid bied en nog wel meer voordelen, maar een boom springzadel.

Ik gebruik in principe geen dekens en scheer evenmin. Echter toen mijn vorige haf ziek was (moest ik laten inslapen) heeft zij wel een deken opgekregen. Ook heb ik vorige jaar mijn jaarling haf geschoren vanwege luis.

Daarnaast ent ik jaarlijks en ontworm wanneer nodig (laat bloed en mestonderzoek doen nav uitslag doe ik ontwormen)

Het spreekt voor zich dat ik wel mijn paarden 24/7 en blootvoets hou, echter ivm medische redenen en er bijv tijdelijk in een stal moet sluit ik die optisch niet uit. Ook hoefijzers niet per definitie maar pas als het echt niet anders zou kunnen.

Zoals ik zei, onnozel artikel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:07

Cassidy schreef:
Dus dan zijn er al twee die niet bekend waren met dit begrip. Blijkbaar zijn we de uitzondering in dit topic.

Maar ik heb dan nog steeds geen antwoord op de vraag hoe lang een begrip dan in omloop zou moeten zijn, voordat je aan kunt nemen dat het een globaar geaccepteerde terminologie is?

Lang, want ik heb nog nooit iemand gezien of ontmoet die aan NP deed. Ik geloof gewoon niet dat het bestaat. Er zijn imo al methodes genoeg die zweefteef aproved zijn. (Parelli, klassiek is ook populair geloof ik....) note: zweefteef is niet negatief. Als alles omtrent nh en natuurlijk blijkbaar zweefteven gedoe is ben ik met liefde een zweefteef.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:10

Tenminste ik vind boomloos rijden niet iets wat meteen als rijstijl gezien kan worden. Dat is te weinig en zou een belediging voorde bestaande rijstijlen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:12

Kan een heel stuk met je meegaan over dat zweefteven gedoe, maar compleet ga ik me toch niet overgeven. Ik kan heel slecht tegen extremisten, en de de extreme Naturals (die niet naar hun paard kijken) vallen bij mij daar toch echt onder.