Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:43

nombrado schreef:
oji schreef:
Ook een marathon loper is onwijs gespierd. Het verschil tussen sprinters en lange afstandlopers is dat sprinters korte bolle spieren hebben en lange afstandlopers langgerekte dunne spieren. In aanleg is in het lichaam al een voorkeur voor korte of lange spieren, dus een natuurlijke aanleg voor sprint of langeafstand en door training wordt dat verschil nog extra vergroot. Maar het is dus niet zo dat een sprinter meer spieren heeft, ze hebben een andere vorm en liggen er dus meer op. Daarnaast is de marathonloper helemaal droog getraind, dus daar zit echt geen grammetje vet op, waardoor het beeld schraal wordt...maar dus zeker niet onbespierd!
De verschillende spiertypes gaan ook verschillend met de verbranding van suikers om. De korte spier verbrand heel snel en levert in 1 keer veel energie, de lange spier verbrand traag en gaat duurzaam om met de energie. Een lange afstandloper die zal gaan sprinten, mist de explosieve kracht van de korte bolle spier en de snelle suikers. De sprinter die een lange afstand zal gaan lopen, zal misschien best een eind komen op karakter en algehele conditie, maar volledig verzuren omdat de korte bolle spier in 1 keer alle suikers wegtrekt bij de start, en dus de hele rit in het 'rood' loopt.

Ja klopt,
maar wat zou je nu willen voor je dressuurpaard?
een sprinter? of een lange afstandloper?

Een turner :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:57

Ilse_123 schreef:
Een turner

Een sprinter dus ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:58

Ilse_123 schreef:
Een turner :D

ik een danser :+ :+
Voor beide heb je nodig....krachtige, lange, lenige spieren.
Voor een oefening als Piaffe of Passage is kracht wel iets wat heel belangrijk is in de achterhand. (vind ik) De rest van het paardenlijf moet lenig, los en soepel zijn.
Wel iets wat ik vaak mis in de huidige dressuurpaarden. De kracht in de achterhand.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:06

[***] schreef:
Ilse_123 schreef:
Een turner

Een sprinter dus ;)

Verklaar u nader :D , aangezien een sprinter maar enkele seconden spieren inspant en de verbranding dus anaeroob gaat, maar volgens mij hangen turners langer in de ringen. Of is dat gewoon afzien? Een dressuur paard valt er echt tussen, lang volhouden maar wel met veel kracht.

0091

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:12

Een dressuur paard is een sprinter. Een dressuur proef is maar 6 minuten. Een cross duurt al veel langer, dat is dan weer meer een lange afstandloper.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:15

Even een stipje, interessant om te lezen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:16

Ilse_123 schreef:
Verklaar u nader :D , aangezien een sprinter maar enkele seconden spieren inspant en de verbranding dus anaeroob gaat, maar volgens mij hangen turners langer in de ringen. Of is dat gewoon afzien? Een dressuur paard valt er echt tussen, lang volhouden maar wel met veel kracht.

PaulinBijoux is mij al voor geweest.

Een sprinter is idd niet exact te vergelijken met een turner, maar komt qua training en aanspreken van de spieren overeen. Korte explosieve krachtsinspanning. Het is niet 1 op 1 te vergelijken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:22

PaulinBijoux schreef:
Een dressuur paard is een sprinter. Een dressuur proef is maar 6 minuten. Een cross duurt al veel langer, dat is dan weer meer een lange afstandloper.

Maar 6 minuten is al lang, als je bedenkt dat sprinters maar max een minuut rennen, en dan voor het grootste gedeelte anaëroob, terwijl het mij logischer lijkt dat een dressuurpaard wel aëroob verbrand. Wat ook zou kunnen dat alleen bepaalde oefeningen anaëroob gaan, omdat ze een krachtexplosie vragen. Maar dat is even een hersenspinsel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:25

Eigenlijk zijn alle oefeningen van de dressuur krachtexplosies. Een sprinter traint uren per dag, om 1 minuut te kunnen knallen. Dat doen wij met paarden ook. Ze presteren veel langer, maar het zijn allemaal krachtexplosies.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:28

en waarom geen danser?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:33

PaulinBijoux schreef:
Eigenlijk zijn alle oefeningen van de dressuur krachtexplosies. Een sprinter traint uren per dag, om 1 minuut te kunnen knallen. Dat doen wij met paarden ook. Ze presteren veel langer, maar het zijn allemaal krachtexplosies.

Maar zo'n lange krachtexplosie kan onmogelijk anaëroob zijn, anders zou het in die 6 minuten moeten gaan lijden tot ernstige verzuring. Dus ik denk dat het gewone lopen aëroob gebeurd, en dus meer zoals een langeafstandloper, en de extreme verzameling als een sprinter.
Danser lijkt me inderdaad een logische, soepelheid en krachtexplosies, maar wel korte stukken om te herstellen tussendoor.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:35

En welke dans heb je het dan over?

Ballet is heel veel lenigheid en balans, vooral conditie met hier en daar een krachtexplosie.

Turnen is heel veel krachtexplosie met hier en daar veel lenigheid en balans.

Hiphop is weinig krachtexplosie met veel balans en conditie.

Paaldansen is heel veel krachtexplosie met hier en daar wat lenigheid en balans.

Country dance is veel conditie en weinig krachtexplosie en heel weinig lenigheid...

Dus nee ik vind een paard niet per definitie een danser, ik vind een paard een combinatie van een ballerina en een turner. Vooral ballerina denk ik.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:37

Mijn paarden moeten geen 1 minuut knallen hoor.
Ik zie liever een ballet danser :-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:47

PaulinBijoux schreef:
En welke dans heb je het dan over?

Ballet is heel veel lenigheid en balans, vooral conditie met hier en daar een krachtexplosie.

Turnen is heel veel krachtexplosie met hier en daar veel lenigheid en balans.

Hiphop is weinig krachtexplosie met veel balans en conditie.

Paaldansen is heel veel krachtexplosie met hier en daar wat lenigheid en balans.

Country dance is veel conditie en weinig krachtexplosie en heel weinig lenigheid...

Dus nee ik vind een paard niet per definitie een danser, ik vind een paard een combinatie van een ballerina en een turner. Vooral ballerina denk ik.

Leuk zo opgenoemd... :D
Ballet is heel veel kracht lenigheid en balans, wel statisch (strak)
Jazzballet idem, maar met minder statisch en kracht, en dus losser. Soepeler
Paaldansen??? nou, die wil ik hier niet tussen zetten (lijkt me ook lastig voor een paard :+ )
Country dans hihi, nou nee, ze passen die boots niet (te statisch en niet vloeiend en lenig)
modern ballet/jazzballet/hip hop combinatie misschien? maar zeker ballet, kracht vanuit de bovenbenen en lijf soepel en lenig (kracht vanuit de achterhand en de rest soepel en lenig en overal heen te vouwen)

Eigenlijk alle dans , waarbij de benen de kracht verzorgen voor de beweging en de rest van het lichaam los en lenig.

Bij turnen zie je veel op de vloer, waarbij veel met armen en benen gedaan wordt, dus die vergelijking zie ik niet voor dressuur.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 10:49

Oji, ik heb nergens gezegd dat een lange afstand loper geen spieren heeft. Ik had het alleen over dat een lange afstand loper zo licht mogelijk moet zijn. Ik loop zelf halve marathons oa. Vergelijk maar eens het lichaam van Nadine Broersen en Adrienne Herzog. Broersen is veel gespierder ondanks het verschil in rode en witte spieren.

Ik denk zelf meer aan een aërobe verbranding bij een paard, ook omdat je de hartslag zo laag mogelijk wilt houden. Ook vanwege de hoeveelheid stress die je in bepaalde mate wilt houden omdat het anders dingen als strakke bovenlijn krijgt.
Dansen ben ik niet zo thuis in... :+

Ik vind trouwens wel dat jullie het allerbelangrijkste onderdeel van de cooling down zijn vergeten... Rollen in het zand!! :D

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:04

Ik ben sinds gisteren begonnen met pilates naast mijn gewone training in de sportschool om mijn lichaam sterker te maken in de juiste houding en dus ook mijn houding te verbeteren. Nu onwijze spierpijn in spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had maar volgens mij is het het helemaal waard :D Na de work-out merkte ik al meteen dat ik weer voelde hoe het was om een juiste houding aan te nemen (dit heb ik met fysio ook geleerd een tijd terug) en ik voelde me krachtiger en tja.. meer in balans ofzo :+ Echt een aanrader!

Edit: http://www.equibalans.nl/entry_8.php < interessant stukje over pilates en paardrijden :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:41

Ik wil een 10-kamper met de lenigheid van Epke en de gratie van Nurejev :-)
@Danique, klopt dat je nergens zegt dat een marathonloper niet gespierd is, je gaf alleen aan dat een sprinter onwijs gespierd is wat klonk alsof een marathonloper dat minder is. Ik geef alleen aan, dat een marathonloper ook onwijs gespierd is, net zoveel spieren heeft, maar een andere vorm van de spieren zodat het minder zichtbaar is. Een renpaard (EV) oogt ook vaak schraal, maar reken maar dat daar spieren in die achterhand zitten...misschien wel meer als bij het gemiddelde dressuurpaard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 17:53

Oooh gewoon een misverstandje dus :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:43

Over sprinters en lange afstands lopers is inderdaad interessant... Wij hebben ze hier alletwee staan, paarden die voor "flat races" zijn gefokt (korte afstand, zeg tussen de 1 en 2 mijl, zonder sprongen) en paarden die voor steeplechase gefokt zijn (zo rond de 3 a 4 mijl, met sprongen). Heel interessant is inderdaad de verschillen in bouw en bespiering die me tot nu toe zijn opgevallen... Heb ook foto's van de verschillende lichamen trouwens :)

Charlie en Bonny zijn twee voor flat gefokte paarden, beide 4 jaar, ze hebben beide qua bouw een vrij korte rug en qua bespiering zijn ze heel bol en kort. Beide zijn ook wat kleiner dan de steeplechase paarden. Ze zijn wel slank (geen grammetje vet), maar door de spieren zijn het echt bodybuilders.

Dan de rest van de paarden, die over het algemeen voor steeplechase gefokt zijn. Allemaal vrij groot, in vergelijking met de flat-paarden. Ze zijn enorm slank, hoog op de benen, geen grammetje vet en hele langgelijnde spieren. Zijn ook wat langer in de rug en staan hoger op de benen dan de steeplechasers :)

Foto's voor het verschil:

Afbeelding

Een flat racer (charlie, 4 jaar, bijna race fit)

Afbeelding

Een steeplechaser (Josey, 5 jaar, race fit)

Helaas niet heel duidelijke foto's... Maar geeft toch een idee

Grappig vind ik wel dat je als dressuurpaard dus voornamelijk een langeafstandsloper wilt, maar als je kijkt tijdens wedstrijden e.d. je veel meer bol-gespierde paarden ziet lopen dan lang-gespierde. Waar zou dat dan vandaan komen? Puur door fok, aanleg oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:29

Leuke foto's! Ik wil als dressuur paard geen langeafstandsloper hoor. Ik wil een sprinter, dus dikke korte spieren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 08:33

Interessante foto's! Schetst een redelijk duidelijk beeld!

En verder denk ik toch wel dat je gelijk hebt. Het is natuurlijk zo dat sprinters niet maar 1 keer pieken op een (noem maar wat) os. Daar gaat eerst een gehele warming up aan vooraf waarbij ze al een keer op topsnelheid komen. Doen wielrennenrs ook, voor een startlijn gaan ze eerst hun hele hartslag omhoog gooien en op topsnelheid, hierdoor staan ze 'stomend' aan de startlijn. Een paard zou dus langer moet kunnen pieken dan die 6 minuten.

Voor de rest is de vergelijking paard en mens niet te maken. In de afstanden ook al. 1,6 km sprint is veel. De verhouding volume en gewicht is heel erg anders. Een mens zou een paard verslaan op de 100 km. Maar op de 40 ligt net het omslag punt waarbij een externe factor als temperatuur de beslissende factor is. Doordat de mens na de vogel naar verhouding het lichste dier is, is de mens van nature meer een lange afstand loper. Hoewel, we het niet helemaal kunnen hebben, volgens bepaalde onderzoeken.

opzich, als je steeds overgangen maakt tussen galop en stap is het logisch dat ze wat frisser worden. Iedereen wilt die intervaller als dressuurpaard maar als ze niet snel kalmeren is er paniek want het paard heeft spanning.

Dus in die zin, is het logisch dat het dressuurpaard korte, bolle spieren heeft. Ik ga ervoor dat het dressuurpaard een Epke Zonderland moet zijn. Sterk maar ook lenig. En qua conditie een voetballer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:23

Charlie heeft wel heel erg mooie billen!!! *\o/*

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:22

Danique_G schreef:
Dus in die zin, is het logisch dat het dressuurpaard korte, bolle spieren heeft. Ik ga ervoor dat het dressuurpaard een Epke Zonderland moet zijn. Sterk maar ook lenig. En qua conditie een voetballer.

Dat is inderdaad wat je wil. Echter in de praktijk blijkt, dat dressuurpaarden over het algemeen een slechte conditie hebben. Echt bewust trainen gebeurd amper. Hoe vaak doen dressuurruiters intervaltraining met hun paard?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:31

Schakelen überhaupt is interval training dus in dat geval heel vaak. Maar een gerichte interval training. Nee, ik zelf zelden.

En dan moet je natuurlijk een interval afstand bepalen, aangezien die van een mens en een paard niet gelijk zijn.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:12

R12312 schreef:
Dat is inderdaad wat je wil. Echter in de praktijk blijkt, dat dressuurpaarden over het algemeen een slechte conditie hebben. Echt bewust trainen gebeurd amper. Hoe vaak doen dressuurruiters intervaltraining met hun paard?

Nee joh niet nodig toch, veel te bewust ;) Maar zou wel goed zijn, sowieso wat meer variatie in trainingsintensiteit, tempo, houding etc.

Schakelen kun je niet helemaal onder intervaltraining scharen denk ik, aangezien het niet om hartslagzones en hersteltijden gaat maar om het versnellen en vertragen op zichzelf. Hoe zien jullie dat?

Ben zelf van plan om puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid en behoefte een Polar Inzone te kopen om tijdens de trainingen meer inzicht te krijgen en bewustere keuzes te kunnen maken.