Er is een groot verschil tussen het uitproberen van een paard voor verkoop naar het buitenland en de beoordeling van een instructeur van een combinatie waarvan het paard niet verkocht gaat worden. Dat is toch niet te vergelijken?
Om nog even terug te komen op jou vraag. Een paard wordt toch niet van de één op de andere dag onvoorzichtig. Doe gewoon lekker waar je hem voor gekocht hebt. Houd in de gaten hoe hij zich ontwikkeld. Als hij onvoorzichtig lijkt te gaan worden sta je alsnog voor de keuze. Acuut stoppen met SGW en je alleen nog focussen op springen. Hem even helemaal niet springen of onder goede begeleiding weer even terug op scherp zetten. Een paard wat handig is en mee werkt is altijd goud waard. Of dat nu voor de verkennende stappen in de sport is of voor de topsport. En in het kader van de kip of het ei: Mijn paard is niet zo voorzichtig en daarom ben ik er inderdaad SGW mee gaan rijden. Daar is hij nu juist voorzichtiger dan in het springparcours. Hij is niet onvoorzichtiger geworden dóór SGW. Maar dat zie je er natuurlijk niet aan af als we in het springparcours zaten. Dan zie je alleen een lomp varken dat balkjes spaart. (en wij hebben geen ambities, scheelt ook al)
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-14 21:17
Ben het wel met je eens polO13.
Mijn dochter wil verder komen in de sport maar in Maarsbergen liepen we tegen een instructeur aan die mijn dochter een keer in training heeft gehad en die zelf internationaal is gestart. Hij zei dat dit paard haar levensverzekering is.
Nu staat hij even bij een andere internationale eventingruiter die nog steeds actief is en die zegt ook dat het een fantastisch springpaard is en dat ze met dit paard ver kan komen en dat hij ook haar hachje kan redden in de cross omdat hij zo voorzichtig is.
Mijn dochter is het allerbelangrijkste in mijn leven en dus hou ik dit paard fijn aan en gaat ze er verder mee in de eventing. Ik vind het al eng genoeg dat ze straks hoger de eventing in wil. Dan maar liever op dit paard. Daar kan geen geld tegen op.
Brainfail
Geplaatst: 20-04-14 06:45
Ik kom ook even reageren. Het gaat hier namelijk over mijn paard... En wat school betreft, zij mogen geen leerlingen weigeren aangezien het een gewone middelbare school is en als je denkt dat je toekomst verzekerd is als je naar zoon school gaat en er verder niks voor doet dan ben je goed fout! Ik ben hier ook alleen naar toe voor een leuke schooltijd en dat heb ik nu op deze school eindelijk gevonden! Ik heb idd een droom voor ruiter te worden en probeer er ook echt alles voor te doen en ik ga ook niet voor niks werken op stallen enzo voor van alles te kunnen kopen voor mijn paard en op stage om steeds meer te leren en ervaring op te doen... (er zijn genoeg leerlingen hier op school die er geen ene kloot voor doen en vervolgens verbaast zijn dat ze er niet komen) Dan denk ik maar wie niet waagt wie niet wint...
Maar even terug naar waar het over gaat. Ik wou eigenlijk alleen even een filmpje plaatsen van het paard waar het over gaat. Dit is onze aller 1e keer 1,20 dus perfect is het nog zeker niet en ik maak dan ook de fout door te recht op 7 aan te rijden waardoor ik op 8 een balk had. Maar toen we dit parcour uitkwamen kwam er een man op ons af die hem graag wilde kopen maar jammer voor hem is Daim voorlopig nog niet te koop!
Tendance
Geplaatst: 20-04-14 07:43
Erg leuk fijn en braaf paard, maar in mijn ogen geen Internationale topper. Hij trekt op iedere sprong aan en wil erover, dat maakt hem een betrouwbaar paard en daar hebben mensen wel geld voor over, want die zijn verkoopbaar, maar 1.60 parcoursen? Dat denk ik niet. Daar is amazone ook nog lang niet aan toe (niet negatief bedoeld hoor!). En ik weet ook niet of dat ooit zo zal zijn.
Ik zou zeggen: Of nu verkopen en erop verdienen of het geld uit je hoofd zetten, er nooit meer aan denken en lekker die eventing in. Ik zie geen reden waarom dit paard de eventing niet in zou kunnen. En op hoger niveau, dat kun je alleen worden, daar kun je op voorhand nooit vanuit gaan.
Op basis van 1 foto, dus ja, wat is dat voor basis, maar goed...... Vind ik de zwarte boven de sprong/ in afzet een betere techniek laten zien. Waar de vos op geen enkele sprong de voorbenen gelijk intrekt, doet de zwarte dit erg mooi.
Sannnn
Geplaatst: 20-04-14 10:45
Ik zou goed kijken naar hoe voorzichtig hij is... Er is een verschil tussen voorzichtig en te voorzichtig... Paarden zijn slim genoeg om ze het verschil tussen het springparcours en de cross te kunnen leren. Vooral als je van jongs af aan begint. Het is, vind ik, een beetje achterhaald om te zeggen dat een goed springpaard per definitie niet geschikt is als eventingpaard.. Zoals meerderen hier zeggen: Het is je levensverzekering.... Vooral op hoger niveau zie je dat verschil. Maar bovenal denk ik dat het in je eigen trainingsmethode zit, als jij goed en consequent bent met hoe ze in de cross en in het springparcours moeten springen snappen die paarden heel snel het verschil. Mijn ene paard is door het crossen beter gaan springen en met mijn andere paard cross ik in het M en spring ik ook in het M. Ik krijg ook vaak te horen dat deze te goed is voor het eventingwerk, maar mijn paard is niet te voorzichtig. Hij wil graag naar de overkant en wil van het hout afblijven... Dat is top voor de cross en voor het springparcours. Maar bovenal springt hij niet super hoog over elke hindernis heen in de cross en weet hij dat hij kan vegen en eens een keer wat vlakker kan springen in de cross. Als je paard te voorzichtig is krijg je vroeg of laat denk wel problemen. Nou is dat voor mij niet erg, mijn ambities reiken niet zo ver. Maar als ik dat zo hoor die van jullie wel... Er is een verschil tussen voorzichtig en te voorzichtig. Met een te voorzichtig springpaard is ermee gaan crossen in mijn ogen, op hoger niveau, niet heel verstandig. Je maakt het rijden van combinaties voor jezelf en voor het paard dan veel moeilijker en daarnaast de kans op blessures wordt ook groter.. Daarnaast zou ik ook kijken naar het karakter van het paard... Dat is minstens zo belangrijk. Wil die op groot af, vergeeft die je eens wat.. Hoe groot is zijn hart?
Ik zou goed bij jullie zelf na gaan wat voor een paard dit is en als hij echt te voorzichtig is op het aanbod in gaan en een fijn (ervaren) eventing paard er voor terug kopen. Denken jullie wel de ideale combinatie gevonden te hebben dan zou ik hem zelf houden tenzij het moet vanwege financiële kwesties.
Succes met je keuze iig!
Nico12
Geplaatst: 20-04-14 11:15
Filmpje, prima begin. Goed bod dan verkopen. SGW het risico dat ie nog heter wordt.
Percy
Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-14 22:28
Dirkjohannes, dit paard is niet te koop, nu toch echt niet. En heter van SGW? Hij kan wel heet worden maar controleerbaar. Goed bod hebben we al gehad. Hadden we een leuke nieuwe auto voor kunnen kopen en daarna kwamen er mensen die mee wilden bieden maar daar gaat het niet om.
Tendance: er zijn nu meerdere beroepsruiters en handelaars geweest die in dit paard wel een internationale topper zien. Of ze gelijk hebben zal de tijd moeten uitwijzen. Het blijft altijd gokken.
Natuurlijk is de amazone nu nog niet toe aan 1.60m. parcoursen. Internationaal begint wel een stuk lager overigens. Dit is de eerste keer dat zij een volledig 1.20 parcours springt met dit paard. Ze heeft 1.30 gesprongen met haar pony maar dat is iets heel anders. Paard en amazone moeten samen nog groeien en daar hebben ze alle tijd voor. Er zijn er zat die wel iets in haar zien en dat zijn niet de minsten. Zelf was ze heel onzeker om 1.20 te springen. Niet gek. Dit is de belangrijkste wedstrijd hier in België waar heel veel beroepsruiters aan meedoen en het parcours is niet alleen 1.20m., het staat ook niet zo gemakkelijk. Van de zo ongeveer 600 deelnemers zijn er 30 foutloos gebleven in de twee omlopen.
Wat betreft de zwarte: natuurlijk is dat een leuk springpaard. Daar hebben we hem voor gekocht maar hij is nog te jong om te zeggen hoe hij uiteindelijk gaat worden en tot nu toe staan de kopers voor hem nog niet in de rij, voor de vos wel.
Overigens is het een fijn en braaf paard met een kundige ruiter. Bij zijn vorige eigenaar sprong hij niets meer. Je moet wel met respect met hem omgaan. Een beginnerspaard is het zeker niet. Verkopen doen we nu nog niet, dat was mijn vraag ook totaal niet.
Sannn, in jouw reactie kan ik me wel vinden. De internationale eventingruiters zeiden ook dat het achterhaald is om te zeggen dat springpaarden slordig worden maar juist je levensverzekering zijn. Volgens hen is het inderdaad trainen en uitbrengen in de springsport om het paard alert te houden.
Wat betreft zijn karakter: dat maakt hem nu zo'n fijn paard. Als hij vertrouwen heeft in zijn ruiter, dan doet hij daar alles voor. Hij geeft net dat beetje meer. Hij kan een foutje herstellen en hij wil over de hindernissen. Het is wat dat betreft een fantastisch paard en ik denk dat er daarom zoveel potentiële kopers zijn.
Mijn dochter kan nog met hem groeien en die kans krijgen ze van ons.
Snap trouwens niet dat mensen ons adviseren om het paard te verkopen. In onze omgeving horen we het ook wel eens maar hoe kom je verder als je paarden gaat verkopen die je verder kunnen brengen?