met of zonder sporen in de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:48

nobilisxpolx schreef:
Haar conditie is niet slecht! gewoon nog niet zo goed , Ik doe gewoon normale dingen: wijken shouderbinnewaarts , wissels leren , gallop wijken gallop oefeningen , gangen veruimen.

Zelf kan ik meer mijn pony nog niet dus dat vraag ik der ook niet

Normale dingen? >;)
Normale dingen vind ik: overgangen rijden, tempo wisselingen, middendraf, middengalop, voltes.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:49

het oefenen daarvan

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:50

Slina schreef:
nobilisxpolx schreef:
Haar conditie is niet slecht! gewoon nog niet zo goed , Ik doe gewoon normale dingen: wijken shouderbinnewaarts , wissels leren , gallop wijken gallop oefeningen , gangen veruimen.

Zelf kan ik meer mijn pony nog niet dus dat vraag ik der ook niet

Normale dingen? >;)
Normale dingen vind ik: overgangen rijden, tempo wisselingen, middendraf, middengalop, voltes.

dat doe ik ook , af en toe oefen ik eens wat moeilijker

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:50

dus je deot dat, ik zou zeggern stop daar mee en gha gewoon lekekr voltes ect en tempo wisselen ioefenen en als dat goed lukt en ze een gode spieropbouw en conditie heeft en dan daar pas aan beginnen

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:54

LiannePuthzy schreef:
dus je deot dat, ik zou zeggern stop daar mee en gha gewoon lekekr voltes ect en tempo wisselen ioefenen en als dat goed lukt en ze een gode spieropbouw en conditie heeft en dan daar pas aan beginnen

oke , ik ga stoppen met dit topic dus als je wil, zou je aub niet meer willen reageren , als je echt iets kwijt wil mail me dan

Breghje

Re: met of zonder sporen in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:57

Welkom op Bokt meis, dit is een discussie forum, je hebt dit topic zelf geopend voor advies, wat je krijgt maar waar je niks mee wil doen, is prima, maar ene topic wordt echt niet gesloten omdat jij dat wil hoor.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:01

Ik zie dat je van Hasselt bent, ben wel eens benieuwd wie jou lesgeefster is dan als die Z dressuur rijd.

Je spreekt jezelf nogal tegen vind ik, en wat jij 'normale oefeningen' vind voor je jonge pony vind ik eigenlijk al zwaar voor een 5 jarige. Zeker als die nog niet voldoende conditie heeft zoals je aangeeft en lui is op je been. Eerst moet de ontspanning en de basis er zijn voordat je verder kan gaan met moeilijkere oefeningen. Ookal is het maar voor 5 min zoals je zegt, een goede basis is gewoon zó belangrijk !

Als je pony aangeeft dat die niet meer kan dan stop je ook gewoon, liever een half uur fijn aan het werk met een actieve pony dan een uur je pony vooruit te moeten schoppen, zowel voor jou als voor je pony gaat dit 10x fijner zijn.

Ik hoop dat je wel iets wilt aanvangen met wat iedereen hier zegt, je lijkt het nu maar allemaal af te wimpelen en overal een excuus voor te zoeken.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 18:03

ZarcoTje schreef:
Ik zie dat je van Hasselt bent, ben wel eens benieuwd wie jou lesgeefster is dan als die Z dressuur rijd.

Je spreekt jezelf nogal tegen vind ik, en wat jij 'normale oefeningen' vind voor je jonge pony vind ik eigenlijk al zwaar voor een 5 jarige. Zeker als die nog niet voldoende conditie heeft zoals je aangeeft en lui is op je been. Eerst moet de ontspanning en de basis er zijn voordat je verder kan gaan met moeilijkere oefeningen. Ookal is het maar voor 5 min zoals je zegt, een goede basis is gewoon zó belangrijk !

Als je pony aangeeft dat die niet meer kan dan stop je ook gewoon, liever een half uur fijn aan het werk met een actieve pony dan een uur je pony vooruit te moeten schoppen, zowel voor jou als voor je pony gaat dit 10x fijner zijn.

Ik hoop dat je wel iets wilt aanvangen met wat iedereen hier zegt, je lijkt het nu maar allemaal af te wimpelen en overal een excuus voor te zoeken.

Ik schop haar niet als ze moe is , in prive wil ik je gerust mijn lesgeefster doorsturen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:04

Bedoel het ook maar bij wijze van spreken dat schoppen ;)

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 18:06

ik kap me dit forum als je iets kwijt wil mail maar :#

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:10

Haha kan hierom best wel lachen :+ ga niet alles herhalen wat er gezegd is maar wil je wel de tip geven om eerst aan de ontspanning en basis te werken.

LiannePuthzy

t is een discusie forum, als je dat niet leuk vind stop ziu ik zeggen
JIJ denkt aal ne zelf en JIJ rijd je pony kapot omdat je pony de basisis nog niet goed onder de knie heeft en duidelijk aangeeft dat ze moe is, maar JIJ wil schijnbaar 1 uur les

viphorse

Waarheid kan hard zijn ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:12

viphorse schreef:
Waarheid kan hard zijn ;)

idd, vooral als je 100% er zeker van bet dat t wel kan bij een 5 jarige pony

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:56

wel een beetje kinderachtuig dat ts niet meer gaat reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:09

Ts krijgt niet het antwoord wat ze wil horen, en gaat daarom boos zitten te mokken. Ik herken mezelf hierin, een paar jaar geleden dan. ;)

Ts, zoals iederen zegt: werk gewoon aan de basis. Je pony kan nog geen galopswissels en wijken in galop als hij nog niet sterk genoeg is om een uur te rijden, zeg het dus ook niet. zoals je ziet gaan de mensen in dit topic je niet meer waarderen door wat je zegt. Geef geen tegenstrijdige antwoorden, dan wordt het voor iedereen een stuk makkelijker. Ook voor jou. De meeste mensen die hier zitten hebben al jaren ervaring met paarden, sommige langer dan dat jij op deze planeet rondwandelt. Luister naar ze en volg hun goede advies op, of doe het niet en rijdt je pony naar de maan. Aan jou de keuze.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:22

Resistance schreef:
Ts krijgt niet het antwoord wat ze wil horen, en gaat daarom boos zitten te mokken. Ik herken mezelf hierin, een paar jaar geleden dan. ;)

Ts, zoals iederen zegt: werk gewoon aan de basis. Je pony kan nog geen galopswissels en wijken in galop als hij nog niet sterk genoeg is om een uur te rijden, zeg het dus ook niet. zoals je ziet gaan de mensen in dit topic je niet meer waarderen door wat je zegt. Geef geen tegenstrijdige antwoorden, dan wordt het voor iedereen een stuk makkelijker. Ook voor jou. De meeste mensen die hier zitten hebben al jaren ervaring met paarden, sommige langer dan dat jij op deze planeet rondwandelt. Luister naar ze en volg hun goede advies op, of doe het niet en rijdt je pony naar de maan. Aan jou de keuze.

idd, ikzelf heb dan niet veel ervaring maar ik heb er wel verstand van en denk na over dit soort dingen

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:49

Ik rijdt in de les eigenlijk altijd met sporen. Ik heb hele kleintjes met een echte ronde knop. Omdat mijn paard juist druk wordt met springen, doe ik ze dan altijd af. Als je wel bereid bent om met sporen te rijden, zou je zoiets ook kunnen doen. In het begin geen sporen, daarna waarneer die wat sloom wordt, de sporen eventjes aan.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:17

Ten eerste moet je doen waar jij je goed bij voelt, als jij nee zegt is het ook nee. Als je er toch voor gaat kan je altijd halverwege de les je sporen aandoen. Maar zoals ik het begrijp dienen de sporen enkel om je paard vooruit te trappen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Sporen zijn een verfijning van je hulpen (wat al is aangehaalt) dus het lijkt mij niet de juiste keuze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:40

geen sporen. Leer eerst maar op de juiste manier met je been hulp te geven. (dat heeft alles met timing te maken)

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:57

nobilisxpolx schreef:
Tinky12 schreef:
Dat iemand Z-dressuur rijd zegt absoluut niets over de kunst van het lesgeven...
Hoge dressuur rijden doe je niet met een jong paard,daar ben je voorlopig alleen nog maar met basis bezig.Dat geld overigens ook bij een paard zonder conditie.

Als een paard te moe is om nog energiek te kunnen lopen dan ben je te laat gestopt met rijden.
Een paard aan de teugel laten lopen (lees verzameld lopen) is alleen mogelijk wanneer de basis en de conditie goed zijn.

De suggestie van een lesgever om dan maar sporen te gaan gebruiken is absoluut een "no go" en hoog in de dressuur of niet en al heeft ze 100x in de bladen gestaan kan mij niet minder boeien :o

Zonder basis en conditie begin je niets en dat los je niet op met een spoortje.

Dus NEE...geen spoortje maar wel een ander programma voor je paard om hem in een betere conditie te krijgen en om de basis er goed in te krijgen.Aan een andere lesgever zou ik ook maar eens gaan denken...

en weeral iets mis begrepen ! Ik rij geen hoge dresuur mijn lesgeefster wel ik rij in de hoge dressuur les dat is het

Je zegt net zelf dat JIJ ook hoge dressuur rijd..

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:02

Helemaal met nombrado eens!! Eerst maar goed beenhulpen leren geven voordat je aan sporen begint.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:49

Volgens mij kan ik hier vrij weinig mee aangezien je er zelf nog eens niet over uit bent welk niveau je rijdt...eerst hoog, toen weer niet. Eerst niet aan de teugel, dan weer wel. Je spreekt jezelf continu tegen. Ik ben het met verdere reacties eens en omdat iedereen hier inderdaad op een lijn zit lijkt het me verstandig deze meningen en tips dan ook aan te nemen. En vergeet het aller, aller belangrijkste niet....je pony en wat wel en niet goed voor hem is, want zonder pony zou je dit allemaal niet kunnen. Wees trots op wat hij kan en geef hem de tijd die hij nodig heeft om zijn conditie en spieren op te bouwen voordat jij in die 'hoge dressuurles' met hem gaat rijden! Zoals al eerder gezegd, niemand probeert jou af te kraken, iedereen reageert met zijn/haar ervaringen en verstand op jou vraagstelling.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:53

Ik denk dat we dit met een korreltje zout moeten nemen :)
Meiske is 13?14?

Ik heb ook reacties hier op bokt staan toen ik die leeftijd had! Als ik die nu teruglees plas ik in mijn broek van het lachen. :D Penny tot en met!

Voor TS: Heb lol met je pony! Lekker genieten en rustig aan wat oppakken. 1 vol uur dressuur les vind ik erg lang! 20 minuutjes of een half uurtje is lang genoeg! Als jij zorgt dat je zelf los gereden hebt en zelf uitstapt, heb je aan een half uur les voldoende. Helemaal voor een pony op die leeftijd!

Doe rustig aan... Alles op zijn tijd :) En wissels en dergelijke is nog totaal niet aan de orde!