Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:51

spekkiejnfu schreef:
Ik vind dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen. Ik ben ook geen fan van het skala, maar dat is omdat ik de opbouw verkeerd vindt. In mijn ogen begint alles namelijk bij recht richten. Als je paard recht gericht is, komt de rest van zelf heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

Je kunt een paard niet recht richten wanneer het niet losgelaten is, tactmatig voorwaarts gaat met Schwung, aanleuning neemt en nageeflijk is.

Het "recht richten" dat we op het moment veel zien aangeboden is slechts de eerste fase van het Scala, de losgelatenheid.
Jonge paarden zetten zich vrijwel zonder uitzondering eenzijdig vast wanneer ze zich onzeker of angstig voelen, ze lijken daardoor heel "scheef".
Een jong paard is per definitie de eerste tijd angstig en onzeker.

Het voelt als een verademing wanneer een jong paard zich los gaat laten, het lijkt net of het dan "recht" wordt.
Rijkunstig recht richten echter, is het gelijkmatig ontwikkelen van de bespiering op beide zijden, dat kost jaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:56

De stappen van het skala hebben ook invloed op elkaar.
Rechtrichten kan niet zonder de andere stappen.
Ik vind het skala goed in elkaar zitten, al moet je hem niet te letterlijk nemen en te strak hanteren.
Maar het skala afschaffen vind ik niks. Het is een heel interessant model en kan zeker helpen en inzicht bieden. Tact en ontspanning staan altijd op 1 en dat zal ook zo blijven. De stappen erna kunnen vaak naast elkaar voorkomen en beinvloeden elkaar. Er zijn ook vele gradaties in die stappen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:59

Suzanne F. schreef:
Ik vind het skala goed in elkaar zitten, al moet je hem niet te letterlijk nemen en te strak hanteren.
Maar het skala afschaffen vind ik niks. Het is een heel interessant model en kan zeker helpen en inzicht bieden. Tact en ontspanning staan altijd op 1 en dat zal ook zo blijven. De stappen erna kunnen vaak naast elkaar voorkomen en beinvloeden elkaar. Er zijn ook vele gradaties in die stappen.

Het Scala is geen stappensysteem.
Het volgende kan alleen niet verwezenlijkt worden zonder het voorgaande.
Zonder losgelatenheid geen tact, zonder losgelatenheid geen Schwung, zonder tact en Schwung geen aanleuning, zonder aanleuning geen nageeflijkheid, zonder voorgaande geen recht richten, zonder recht richten geen verzameling.
In de praktijk vloeit alles in elkaar over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:07

Simpelman schreef:
Zonder losgelatenheid geen tact, zonder losgelatenheid geen Schwung, zonder tact en Schwung geen aanleuning, zonder aanleuning geen nageeflijkheid, zonder voorgaande geen recht richten, zonder recht richten geen verzameling.

Maar ook terug. Aanleuning en rechtrichten beinvloeden elkaar. Het is geen puur opbouwend model.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:15

Ik vind het Skala afschaffen niet nodig.

Ik vind het Skala een prima houvast, ik ben geen topruiter, maar ik werk veel aan gevoel.

De volgorde van het Skala is een discussiepunt, wat Anky zelf in het interview zegt 'ieder paard is anders, ik kijk naar het paard' dit hou ik ook voor ogen, maar daarnaast vind ik het Skala wel een goed controlepunt, heb je de takt voor elkaar? heb je het rechtrichten voor elkaar? enz enz enz
Je kunt jezelf ermee controleren.

Als mijn paard in een eerder stadium van de training verzameling aanbied en ik hem daarmee bewerkelijker heb dan in een normale gang en hem daarmee beter kan rechtrichten pas ik het op die manier toe. Een ander paard kan eerder makkelijker te rechtrichten zijn, dan gaat de aandacht daarnaartoe en zo pas ik het toe in de praktijk.
Het skala is een richtlijn en natuurlijk moet je het toepassen, uiteindelijk maar bij ieder paard is het anders. Op die manier gebruik maken ervan vind ik niet star, afschaffen vind ik star want je haalt je controlepunten weg. Zonder de punten van het skala toe te passen is je paard gewoonweg niet klaar.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:16

Simpelman schreef:
Suzanne F. schreef:

tevens mee eens en goed omschreven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:21

Electra63 schreef:
Het valt mij gewoon op, dat sommige posters het artikel niet hebben gelezen, maar daar toch een mening over hebben en dan vooral een negatief oordeel en conclusie trekken.

Heb het net gelezen daar ik het per PB gekregen heb en ik vind het nog oppervlakkiger :o dan ik had verwacht. Electra ik blijf dus staan achter mijn mening. En nu moet ik echt weg.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:28

Simpelman schreef:
spekkiejnfu schreef:
Ik vind dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen. Ik ben ook geen fan van het skala, maar dat is omdat ik de opbouw verkeerd vindt. In mijn ogen begint alles namelijk bij recht richten. Als je paard recht gericht is, komt de rest van zelf heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

Je kunt een paard niet recht richten wanneer het niet losgelaten is, tactmatig voorwaarts gaat met Schwung, aanleuning neemt en nageeflijk is.

Het "recht richten" dat we op het moment veel zien aangeboden is slechts de eerste fase van het Scala, de losgelatenheid.
Jonge paarden zetten zich vrijwel zonder uitzondering eenzijdig vast wanneer ze zich onzeker of angstig voelen, ze lijken daardoor heel "scheef".

Het voelt als een verademing wanneer een jong paard zich los gaat laten, het lijkt net of het dan "recht" wordt.
Rijkunstig recht richten echter, is het gelijkmatig ontwikkelen van de bespiering op beide zijden, dat kost jaren.

Ik ben het met je eens dat er schwung en losgelatenheid voor nodig is voor je kunt gaan rechtrichten, echter kan je paard nooit op een juiste manier nageven als het niet rechtgericht is. Daar is juist gelijkmatige bespiering voor nodig. Daarnaast wordt de tact ook pas gelijkmatig als een paard rechtgericht is, en niet alleen losgelaten. En natuurlijk zijn daar jaren voor nodig, jij bent ook niet in een week topsporter. Helaas zien mensen dit vaak anders. Dat is mijn ervaring en mijn mening erover.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:36

Ik snap best dat de volgorde een discussiepunt is. Daarvoor zit e.e.a. veel te veel met elkaar verweven.
Simpelman, jij geeft al het goede voorbeeld door de punten door elkaar te gooien.

De takt, losgelassenheit en ahnlehnung hoort mijns inziens bij elkaar en het een kan niet zonder het ander.
Vandaar dat de piramidevorm mij niet aanspreekt.
Ik vind wel dat de rest pas daarna komt (en voor mij ws nooit)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:39

Ik heb het ook net gelezen en blijf ook bij mijn mening. Zag dus inderdaad het binnenbeen, buitenteugel voorbij komen.
Trouwens, ze zegt iets heel waars. Ze zegt dat ze super opgeleid is in het verleden door mensen die het skala vast in hun achterhoofd hadden bij het lesgeven. Maar het woord skala was nooit voorbij gekomen. Duh, hoe zou dat nou komen. Het is inderdaad geen star rijsysteem, maar een leidraad, een houvast wat je voor ogen moet houden en zou moeten willen bereiken.
Ze zegt trouwens dat ze niet leest, maar rijdt. Ik heb juist het tegenovergestelde van haar gehoord en gelezen. Ze leest (las?) heel veel. Alles wat los en vast zat zelfs. Impuls en aanleuning? Ze zegt dat impuls een hoog tempo rijden is? Ja, als het zo makkelijk was kon ik het met haar eens zijn dat je dus ook controle in een laag tempo moet hebben. Maar ze heeft dus niet begrepen wat impuls is. Wiens fout is dat? Ze zegt trouwens niet dat het skala afgeschaft moet worden. Niet met zoveel woorden trouwens. Maat dat het een star systeem is dat niet uitgaat van het paard en losgelaten moet worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:30

spekkiejnfu schreef:
Simpelman schreef:

Ik ben het met je eens dat er schwung en losgelatenheid voor nodig is voor je kunt gaan rechtrichten, echter kan je paard nooit op een juiste manier nageven als het niet rechtgericht is. Daar is juist gelijkmatige bespiering voor nodig.
Daarnaast wordt de tact ook pas gelijkmatig als een paard rechtgericht is, en niet alleen losgelaten.
En natuurlijk zijn daar jaren voor nodig, jij bent ook niet in een week topsporter.
Helaas zien mensen dit vaak anders.
Dat is mijn ervaring en mijn mening erover.

Zie je zelf je inconsequentie?
Je zegt zelf al dat je losgelatenheid en Schwung nodig hebt om recht te richten.
Echter zonder twijfel heb je er ook een tactmatig gaand paard voor nodig, zoniet dan zal het zich namelijk met ongelijke energie inbreng bewegen en dus niet correct getraind kunnen worden. (Begrijp, minder in de moeilijke stukjes.)
Om recht te kunnen richten moet je het paard kunnen buigen, recht richten gebeurt op gebogen lijnen, hiervoor heb je aanleuning nodig. (het strekken van de buitenzijde)
Om te kunnen inbuigen heb je nageeflijkheid nodig.

Het Scala is geen trappensysteem maar een verglijdende schaal, het is niet rigide, alles loopt in elkaar over, maar het volgende kan niet gerealiseerd worden zonder het voorgaande.
Om de dubbele spiraal te begrijpen hen je een beetje intelligentie nodig en moet je er daarmee een beetje over nadenken.
Om het in de praktijk toe te passen heb je er een zekere graad van gevoeligheid voor nodig, om in te kunnen voelen wat er in het paard gebeurt, zowel lichamelijk als emotioneel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:35

Ashley5760 schreef:
vur schreef:
Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.

En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.

Aan de andere kant een paard is een gewoonte dier dus als je aan z'n linkeroor trekt om rechts te gaan is dat hem ook te leren :+ maar het doel vd dressuur is natuurlijk zo min mogelijk doen.

Misschien is het dan handig om juist op je zit te kunnen afremmen, gas geven en zelfs achteruit te kunnen en te sturen. Dan hoef je namelijk zo min mogelijk te doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:36

Simpelman maar dàt is nu juist het allermoeilijkste aan het paardrijden.
Voelen wat er onder je gebeurd en dan ook nog op het juiste moment de juiste hulp kunnen geven.
Ik denk dat het gross met de ogen dicht niet kan voelen welk been er nu precies in actie komt en of dat met net zoveel tact en kracht gebeurd als de andere benen.
En aanleuning is nog veel moeilijker, licht contact met de mond(dat zie je bijna nergens meer, alles hangt in de mond) opnemen en dat netjes onderhouden zonder te trekken.

Abacab

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:20

Is er misschien een link naar het artikel of kan iemand het artikel hier plaatsen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:21

Ik heb inmiddels het artikel ook gelezen en ik vond het maar een hoop geneuzel... In feite zegt ze gewoon dat ook zij middels het Skala traint, maar dan niet per se in diezelfde volgorde. Voor mij is het skala heel erg logisch (nu heb ik ook het boek van Steinbrecht, but still), het is ook echt geen raketwetenschap.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:08

Ik heb het artikel ook gelezen. Ik snap Anky wel. Maar ik denk dat het skala nog steeds goede aanknopingspunten geeft. Een opleidingsplan maken naar de individuele behoefte van het paard is veel moeilijker. Maar misschien is Anky zelf bezig met een eigen opleidingsplan?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:14

ik ken eerlijk gezegd het concept Skala niet en ga me er ook niet in verdiepen op het moment. Echter gaan mijn nekharen overeind als ik me bedenk dat Anky ze in rollkür rijdt...als zij dus Skala af zou willen schaffen, betekend dat dan dat het kwalijker is dan rollkür? of is dat slechts in haar beleving...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:18

Simpelman schreef:
Helemaal met je eens pien_2010.

Wat sommige mensen vergeten is dat het Scala der Ausbildung slechts een kader biedt waarbinnen het africhten van een paard gebeurt.
Het is geen rijkunstig systeem.
Tijdens wedstrijden wordt er niet gereden "volgens het Scala" maar volgens de FEI reglementen.

Het Scala is cultuur.
Mensen hebben gedurende generaties met trial and error alles uitgeprobeerd om zo efficiënt mogelijk een paard te kunnen africhten.
Geloof maar, alles is geprobeerd.
Verstandige mensen hebben vervolgens een soort van conclusie opgesteld, hoe het het beste een paard af te richten met de minste kans op problemen, op korte én op lange termijn.
De "conclusie" is het Scala der Ausbildung.

Het is net zo'n slimme conclusie als dat je wanneer je een wiel maakt je dit het beste rond kan maken.
Doe geen moeite verder, zo werkt het.

De A en Sj J stal heeft een systeem uitgedacht waarmee men zoveel mogelijk punten op wedstrijden kan vergaren.
Dat is (verbazingwekkend genoeg) niet hetzelfde als goed paardrijden.

Goed paardrijden ziet er volgens FEI zo uit:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.

En de FEI plaatste Anky jaren op plaats 1..... spreekt dat elkaar dan niet tegen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:21

Was ze blijkbaar toch niet zo gelukkig mee :\ :+

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:59

Ik heb het artikel ook gelezen. Ik snap Anky wel. Maar ik denk dat het skala nog steeds goede aanknopingspunten geeft. Een opleidingsplan maken naar de individuele behoefte van het paard is veel moeilijker. Maar misschien is Anky zelf bezig met een eigen opleidingsplan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:13

Woogy schreef:
ik ken eerlijk gezegd het concept Skala niet en ga me er ook niet in verdiepen op het moment. Echter gaan mijn nekharen overeind als ik me bedenk dat Anky ze in rollkür rijdt...als zij dus Skala af zou willen schaffen, betekend dat dan dat het kwalijker is dan rollkür? of is dat slechts in haar beleving...

Hoe kun je meedoen aan een discussie over het Skala, als je je er niet eens in wilt verdiepen :?.

Want als je wel even had opgezocht wat het Skala der Ausbildung inhoudt, dan had je die vraag al niet eens gesteld. Daarbij houdt antwoord geven op je vraag in dat je je verdiept in het Skala, en dat wil je op het moment niet. Dus, eeeuh?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:24

Ik dacht al dat ik de term ergens van herkende, wij krijgen (manege)les op basis van dit principe. Voor ons houdt het vooral in dat wij een goede zit hebben en goed doorkomen in onze hulpen, waardoor het paard loslaat in zijn lijf. Dit is vast heel kort door de bocht gezegd, want ik heb het idee dat dit toch niks nieuws is :P

Maar ik vind het wel interessant dat er blijkbaar meer achter deze methode zit en niet iedereen het daar mee eens is. Ga me er eens in verdiepen zodat ik er iets zinnigers over kan zeggen :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:28

Woogy schreef:

hahaha…
Misschien toch maar even googlen...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:10

Ik heb het artikel inmiddels ook gelezen, ik kan Anky wel begrijpen :j
Volgens haar komen de onderwerpen die in het skala in een volgorde zijn opgenomen, allemaal wel aan bod in het rijden, maar niet in zo’n rijtje en al helemaal niet vastgelegd. Ze is er voor dit systeem los te laten en veel meer uit te gaan van het paard. En daar kan ik me helemaal in vinden :o

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:23

Stel ze zouden het skala "afschaffen", zou men in nld dan wezenlijk anders gaan rijden?! Als je zo krampachtig vastgehouden hebt aan het skala altijd, het word afgeschaft en dan ga je totaal anders rijden?

Ik zie het niet gebeuren, het skala is een mooie leidraad, zeker met jureren. Maar verder....