paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:05

Nou ben ik al heel lang niet meer op een manege geweest, maar hangen daar niet altijd van die "eigen risico" bordjes? Gek trouwens dat je als lesgever aansprakelijk kan worden gesteld. Alsof je ooit zou kunnen voorkomen dat iemand van zijn paard afvalt...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:14

Wat je wel in de gaten moet houden is dat een papiertje nog niet meteen betekent dat een instructeur goed verzekerd is. Het papiertje is geen verzekering, die moet los afgesloten worden. En voor de lesklant is het alleen belangrijk als je een lesgever aansprakelijk wilt stellen na een ongeluk.
Om als nieuwkomer in de paardenwereld die nog niet weet wat goed en fout is een goede instructeur te vinden is nog niet zo simpel. Vaak kom je er later als je op meerdere stallen hebt rondgelopen/gelest pas achter of de instructie waarmee je bent begonnen wel zo goed was.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:42

CaPrIoLe`79 schreef:
Wat je wel in de gaten moet houden is dat een papiertje nog niet meteen betekent dat een instructeur goed verzekerd is. Het papiertje is geen verzekering, die moet los afgesloten worden. En voor de lesklant is het alleen belangrijk als je een lesgever aansprakelijk wilt stellen na een ongeluk.

Je kunt je als instructeur alleen niet verzekeren voor de risico's zonder wettelijke erkend diploma.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:49

pizza64 schreef:
Is het tijdens privé les op eigen terrein, niet gewoon eigen risico?

Nee, als de klant kan aantonen dat er iets onredelijks gevraagd werd waardoor ze gevaar liep, is de instructeur de sjaak. Moet uiteraard wel gegrond zijn he ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:59

Refagreni schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Je kunt je als instructeur alleen niet verzekeren voor de risico's zonder wettelijke erkend diploma.

Dat is meestal wel zo, maar de meeste gediplomeerde instructeurs doen er maar een paar uurtjes bij en hebben helemaal geen verzekering afgesloten. Dat was tijdens de cursus ook best onduidelijk, alsof je met je diploma automatisch verzekerd was. Die verwarring zal misschien zo zijn, omdat je bij je ruiterbewijs vroeger wel een verzekering kreeg.
Het zal trouwens niet perse een boze lesklant zijn die zijn instructeur aansprakelijk stelt, maar het kan ook de verzekering van die lesklant zijn die dat doet. Terwijl velen het idee hebben dat als de verstandshouding goed is er toch nooit iemand ze aansprakelijk gaat stellen. Als je alle regeltjes langsloopt is het tegenwoordig ook met papiertje nog niet zonder risico om les te gaan geven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:09

Mijn slechtste les ooit was van iemand met een diploma, die vond dat je reed voor het plaatje, niet voor hoe het voelde en of je paard echt los was. Als het er los genoeg uit zag voor een voldoende was het goed...

Daarna heb ik een tijd les gehad van iemand zonder diploma's, maar wel met mensen en paardenkennis. Zij heeft me echt met een aantal vraagstukken heel goed vooruitgeholpen.

Om maar aan te geven dat het lestechnisch echt niks hoeft te zeggen of iemand wel of geen papieren heeft. Heb ook super lekker gelest bij iemand met papieren hoor, maar de papieren maakten haar niet goed, zij was dat gewoon. Verder gewoon gewoon :)

Verzekeringstechnisch is het verschil vooral voor de lesgever zelf. Niet zozeer voor de lesser.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:13

Nee, ik denk niet dat dat een vereiste is. Wat ik persoonlijk wel een vereiste vind voor instructie (met of zonder papiertje) is:
- Ruime praktijkervaring (niet per se om op mijn paard te stappen om het voor te doen, maar zeker wel om er tot zekere hoogte zeker van te zijn dat de persoon weet waar hij of zij het over heeft.)
- Een brede kijk (zich niet blindstarend op één juiste manier, maar juist openstaan voor andere dingen)
- Inlevingsvermogen met betrekking tot paard en ruiter (dat niet elk paard hetzelfde is en dat je elke ruiter op dezelfde manier kan aanpakken).

En als ik zo eens kijk naar wat er zoal met een diploma op zak loopt, zou ik niet iedereen aanraden om bij een dergelijke instructeur te lessen, maargoed dat is weer een ander verhaal :+ .

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:56

Eens met NoekAa !

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:26

een papiertje maakt niet dat iemand les kan geven.
je moet het gewoon in de vingers hebben (bijv. door middel van ervaring opdoen door zelf paard te rijden). iemand die les geeft moet de ruiter (zijn/haar lesklant) helpen, als jij weet wat je doet dan is dat papiertje helemaal niet nodig. een lesklant lest niet voor niks en je moet dus problemen op kunnen lossen samen met de ruiter. dit kan variëren van houding tot weet ik veel wat.

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:24

Niet mee eens, je hebt het of je hebt het niet, laurens van lieren kan dus echt niet lesgeven, rijden kan die wel, maar je moet het ook nog kunnen overbrengen op mensen!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:47

Diploma's zeggen helemaal niets. Ze laten alleen zien, dat je op een bepaald moment bepaalde kennis/kunde hent vertoond in een bepaalde omgeving.
Ik heb les van iemand die heel wat van paarden en mensen weet, die over kan brengen wat belangrijk is en die nooit en te nimmer mij, mijn paard of zichzelf in gevaar brengt. Verzekering? Met papiertje? Als een instructeur jou iets vraagt waardoor je als combinatie in gevaar komt.....dan is dat toch geen goede instructeur? ??

melanie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:32

Kun je aansprakelijk worden gesteld als je lesgeeft en je hebt zelf geen instructeursdiploma??

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:34

Ik heb m'n vriend en broertje ook 'les' gegeven. Ze kennen de basis, mochten ze met paardrijden doorwillen gaan vind ik wel dat ze les moeten nemen bij iemand die 'beter' is. Dat is niet per definitie een instructeur oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:53

StOuDi schreef:
Niet mee eens, je hebt het of je hebt het niet, laurens van lieren kan dus echt niet lesgeven, rijden kan die wel, maar je moet het ook nog kunnen overbrengen op mensen!

Ik heb een keer een clinic bij hem gereden en ik geloof dat hij dat toen heel leuk deed en heel duidelijk was. Was echt niks mis mee.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:58

Niet mee eens. Verzorg de paarden van iemand die 40 jaar elke vrije minuut bij de paarden besteedt, op belangrijke evenementen heeft meegereden, een tijdlang t/m Z heeft gejureerd en gewoon simpelweg een paardenmens is. Zij heeft geen papier (die wil ze ook niet halen, doordat ze het principieel niet eens is met een aantal punten van de opleiding) maar ik kan me geen betere instructrice wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:00

Ik vind dat er een verschil zit tussen 'helpen' en 'les geven'.

Als iemand zonder diploma een opmerking maakt met wat hij/zij op dat moment ziet en wat ik misschien kan proberen, geen punt. Dan doe ik er wat mee, of ik doe er niks mee. Ik ga er niet vanuit dat iedereen die op een stal rondloopt een diploma heeft :+ Moet ik ook zeggen dat ik dan ook kijk van wie het komt hoor, een 13jarige kan ongetwijfeld leuk kijken maar daar neem ik ook niet zo heel snel wat van aan. Maar van iemand van 40 die van het ruk en pluk werk is, ook niet, dat scheelt :+

Maar als het om lesgeven gaat heb ik wel graag iemand met ervaring én de benodigde diploma's. Simpelweg omdat er, zoals gezegd, een verschil zit tussen iets kunnen zeggen en iets kunnen overbrengen. Als ik verstand heb van wiskunde moet ik nog steeds leren lesgeven om op een school te mogen werken. Ik ga er vanuit dat je op de ORUN dus ook leert hoe je les moet geven, dat is wat anders dan langs de zijkant af en toe een tip roepen natuurlijk (althans, ga ik vanuit :+ ).

Al geloof ik best dat 13jarige meiden elkaar best leuk tips kunnen geven en daardoor best leuk kunnen rijden, maar lesgeven zou ik het dan niet noemen :)