Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:57

Ik lag laatst bijna van mijn paard door het volgende:

Ik was klaar met rijden in de binnenbak. Iemand anders deed voor mij de grote schuifdeur open zodat ik gewoon door kon rijden. Op het moment dat paard haar hoofd naar buiten steekt laat een ander een pony de wei uit rennen onder het motto ding gaat zelf wel naar stal en hoef ik 1 keer minder te lopen. Pony komt ineens in volle galop achter een struik vandaan en mijn paard schrikt zich helemaal kapot met gevolg dat ik er bijna af lag.

Ik denk niet dat het de schuld van mij of van mijn paard was. Maar wel van een onbenullige derde die niet nadenkt over zijn acties.

Verder val ik niet vaak en als het wel zo is, is het een inschattingsfout. Bijvoorbeeld ik denk paard schiet links langs hindernis en paard denkt op laatste moment rechts.. Tja miscommunicatie en een slim zelfdenkend paard ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

BobbieLover schreef:
Shariie schreef:

Ik vind dominantie toch wel meer dan enkel gedrag, volgens mij is het eerder een karaktertrek. En dat uit zich dan in dominant gedrag.
Dat gedrag kan je inderdaad eruit krijgen, maar een dominant paard gaat toch wel dominant blijven. Ook al heb je het dominante gedrag tegenover jou eruit gekregen, denk ik dat dat paard wel nog steeds dominant gaat zijn bijvoorbeeld als hij met nieuwe paarden op de wei gezet wordt.
Zo gedraagt mijn paard zich tegenover mij niet meer dominant, maar laat iemand anders ermee werken en dan gaat ze heus wel opnieuw proberen de leiding over te nemen :)

Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)

Je snapt er helemaal niets van. Dat wat jij bedoelt is onopgevoed. Je bent een van de velen die onopgevoed en dominant door elkaar haalt.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:24

@Geryon
Mag u vinden ;)
Opvoeding heeft met gedrag te maken..
Dominantie deels met karakter & opvoeding..
Ik haal het niet door elkaar?
:)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:24

Ondanks dat een paard een vluchtdier is, is het niet minder een dier net een eigen wil en dus eigen mogelijkheden om iets te doen.
Je kunt niet zeggen, had je maar niet op zijn rug moeten gaan zitten.

Je kunt ook niet zeggen tegen een kind, had je maar niet op de schoot van die oude man moeten gaan zitten, nu is dat hij je betast heeft je eigen schuld.

Er zijn echt wel situaties, waarin het paard de schuld van de val is. Ze zijn er niet heel veel, maar dat het niet bestaat is niet waar.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:15

spotterick schreef:
Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.

waar haal je slechte ruiter vandaan?

Anky was alleen op DAT moment niet handig genoeg om te blijven zitten of het handelen van het paard te doen stoppen. Maakt iemand absoluut geen slechte ruiter, alleen op dat moment onder die omstandigheden niet capabel genoeg.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:18

Als je goed zit, schijn je niet te vallen :p
Ik heb nu een hersenschuddinkje omdat ik dat nog niet zo goed kan.
Mijn paard ging bokken omdat hij zn weiland mist denk :p

tiffani12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:00

Niet waar ! een paard is een vlucht dier en ja iedereen kan wel is schrikken , en als je valt moet je maar beter blijven zitten in je zadel :o :z ik weet wel dat dat niet altijd kan maar ja je kan je paard niet de schuld geven !

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:04

Ik denk dat de ruiter er niet altijd iets aan kan doen als je valt... paarden blijven vluchtdieren.. en als het dan gebeurt kan iedereen vallen

ik zeg altijd dat paard en ruiter samen werken dus als team dus altijd 2 'schuld"

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:07

Ik vindt het de schuld van der ruiter, maar de ruiter kan er ook niet altijd iets aan doen als ze valt, het kan ook gebeuren met een trap?.
Paarden blijven eenmaal vluchtdieren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:51

Eens, het paard spring opzij en bokt dus dat is zijn schuld, echter de reden waarom die dat doet kan ook door pijn, angst (natuur) of ruiter komen. Het is dus net hoe je het leest. Ga je nog verder terug kan je ook zeggen, eigen schuld van ruiter want die klimt als roofdier op rug van prooi/vluchtdier. Dus eigen schuld want je kan er dus vanaf vallen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:22

Nee het is de schuld van het paard, want dan had hij gewoon niet geboren moeten worden. _O- Beetje overdreven, maar wel ongeveer zoals veel bokkers beredeneren.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:24

Geryon schreef:
Nee het is de schuld van het paard, want dan had hij gewoon niet geboren moeten worden. _O- Beetje overdreven, maar wel ongeveer zoals veel bokkers beredeneren.

deze _/-\o_ :')

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:28

Als een paard schrikt is dat de schuld van de omstandigheden maar wanneer je eraf valt is dat toch echt je eigen schuld

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:30

Een paard met goed vertrouwen in de ruiter schrikt zelden zo groot dat je er meteen naast ligt :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:35

Ik heb wel eens gehad dat ik op een paard reed, dat ik er bijna vanaf was gevallen. Niet gevallen gelukkig, maar ik had zelf niet goed aangesingeld. Eigen schuld, je kunt een paard niet de schuld van iets geven terwijl jij eraf valt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:43

Er zijn maar weinig 'rotzakken' van paarden dus als je valt ligt het idd aan je eigen onhandigheid/traag reactievermogen/slechte anticipering.

Er zijn paarden die er alles aan doen om de ruiter er af te krijgen. De knop gaat om, je ziet de blik van het paard veranderen en als ruiter kan je dan alleen nog maar bidden dat je niet verkeerd valt want je gaat er onherroepelijk af.
In al die tijd heb ik 2 zulke paarden gezien (waarvan 1 gereden, was niet enige ruiter en ook niet enige die met dat dier doctoraat in grondinspectie behaald heeft).
Al de rest is eerder genoemde onhandigheid.

Heeft laatst op stal bij ons discussie veroorzaakt. Ruiter was aan het springen, paard geeft na sprong bokkesprong en ruiter ligt op de grond. Waarop andere ruiter zegt dat als zijn paard dat zou doen, hij een pak rammel kan verwachten.
Viel niet in goede aarde.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:38

Waarom moet er altijd een schuldige zijn? Een samenloop van omstandigheden kan evengoed de reden zijn van een valpartij, daar is toch niet perse het paard of de ruiter schuldig aan? Beetje kromme redenering dit..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:41

YOURLOVER schreef:
'tis eigelijk nooit de schuld van het paard.
Als het paard bokt, houdt het in dat het paard ergens last van kan hebben of
dat de ruiter niet consequent is.

Je vergeet nog een paard optie's, zoals bijvoorbeeld een fris paard of een paard dat schrikt en hierbij een x z'n kont omhoog gooit..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:08

little_king schreef:
Een paard met goed vertrouwen in de ruiter schrikt zelden zo groot dat je er meteen naast ligt :)

Je hebt niet alleen schrikken.
Kennissen van mij kochten ooit een paard van een handelsstal en die bok was er echt op uit om je te lanceren. Joost mag weten wat ermee uitgespookt was maar daar hebben veel ruiters het op geprobeerd, ook echt hele goede, maar je zat hem echt niet uit! Is terug ingeruild bij een handelsstal weer verder :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:21

Maar ook daar kun je je afvragen is de schuld van het paard of de vorige ruiter(s)
Er zijn maar weinig paarden geboren die je er bewust koste wat kost af willen krijgen er zijn er wel veel zo gemaakt.
En dan ligt het eigenlijk ook weer aan je eigen kennis of je op zulk paard stapt of niet.
Te overmoedig is gegarandeerd vliegles. Terwijl een Ger van de Hof waarschijnlijk geen probleem zou hebben om boven te blijven. Is het dan schuld paard of foute kennis van eigen kunnen ruiter? :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:26

Het was iig een leuke geweest voor Gert, op de filmpjes die ik heb gezien ben ik er nog helemaal niet zeker van of hij boven gebleven was want er hebben vergelijkbare lokale sterren geprobeerd om hem uit te zitten en afhankelijk van het kunnen van de ruiter gooide dat paard er gewoon steeds een schepje bovenop hahaha.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:53

je hebt ze, echt! maar goed aan het einde van het liedje is er vast wel ergens een ruiter die er wel mee overweg kan. Zegt niks over dat de andere ruiters slecht waren, verre van zelfs. Maar er loopt ergens iemand rond die iets net even anders doet (wat bij andere paarden weer heel averechts kan werken overigens) die er wel zo mee weg rijd.

Daarom ben ik echt van mening dat het nooit de schuld van het paard is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:55

Nooit vind ik te ver gaan.
Zoals er mensen zijn met een aangeboren steekje los zal dat bij paarden niet anders zijn.
En dan kan er niemand mee overweg.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:00

Een beetje een fokker herkent dat wel en laat zo een paard op jonge leeftijd al hemelen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:01

Het ligt altijd aan de ruiter, of het paard moet wat mankeren en misschien wel pijn hebben.