Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marachels

Re: Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:41

Ik rijd (reed) zelf regelmatig zonder zadel, maar ook mét.
Ik heb er nog nooit echt goed over nagedacht, maar denk dat het een groot verschil is of er een goed zadel op ligt (wat uiteraard wel de bedoeling is), hoe de zit van de ruiter is zonder zadel en hoe de rugspieren van het paard zijn etc.
Waarschijnlijk zal het met (goed passend!!) zadel wel beter zijn voor het paard, maar dit zal ook per combinatie verschillen denk ik..

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:39

Is het ook goed als je zonder zadel rijdt, maar dan wel met sjabrakje/dekje?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:46

Een dekje zal geen verschil maken, je kan beter met een goede barebackpad rijden dan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:50

Hier geeft de pony zelf duidelijk aan dat zonder zadel alleen maar gestapt mag worden, in draf gaat zijn hoofd in zijn nek, hij zal verder niks doen maar je ziet aan alles dat hij het niet fijn vind. :)

Dus ik denk ook dat je beter gewoon met zadel kan rijden.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:24

Ik rijd heel soms zonder zadel; heb niet het goevoel dat het paard het erg vervelend vind

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:17

Af en toe kan denk ik niet zoveel kwaad, zolang het paard maar niet téveel wordt belast. Zelf vind ik direct op de paardenrug zitten geen fijn gevoel, dus rijd ik met een bareback of iets dergelijks. Denk dat dit voor beide in het voordeel is. Ik geen zere kont, paard geen zere rug. Als ik rijd zonder zadel rijd ik daarbij ook niet lang..

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:12

Interessant om te lezen!
Ik rijd eigenlijk bijna nooit zonder zadel en als ik zonder zadel op het paard zit is het om uit te stappen.
Ik hou het voorlopig "veilig" bij het zadel met mijn puppy-paard :+

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 22:42

Op zn tijd een keertje zonder zadel lijkt me goed. Voor je zit en het gevoel, maar te vaak lijkt me minder goed....

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:33

Mij is ook altijd verteld dat te lang en te veel zonder zadel rijden helemaal niet goed is. Ik doe het "als ik zin heb", aka, misschien 2 keer op het jaar, maar ik merk wel dat mijn paard het niet leuk vind om zonder zadel bereden te worden. Hij heeft dan heel snel de neiging om zijn rug weg te drukken en gaan met zijn staart zwiepen, wat toch op een vorm van ongemak wijst.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:38

Ik rijd wel zonder zadel, met m'n benen heel erg lang, dat je meer op je "voorkant" recht op zit ipv op je achterwerk, minder botjes dus in paardlief zijn rug. Voor echte training doe ik mijn westernzadel met longeersingel om, voor stappen en klein beetje draven niet. Wel ben ik aan et sparen voor een schapenvel, voel je je paard meer dan met pad

Edit: paardlief zelf vind het niet vervelend, loopt lekker lang en laag aan de teugel

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:33

Mijn zadel en singel zijn nagekeken door meerdere professionals en zouden beide uitstekend liggen.

Toch merk ik aan haar dat wanneer ik het zadel er op leg ze echt iets heeft van moet dat nou. De eerst paar rondjes in de bak merk ik ook echt dat ze zich weg duwt.

Echter doet ze dit met een longeer singel ook.
Longeer doen we nu met een longeerhulp. En dat gaat perfect!

Wanneer ik zonder zadel rij merk ik veel meer ontspanning aan haar ze draagt me echt van begin tot eind. Terwel ze met zadel het begin echt lastig vind.

Ik rij bijna 2x in de week zonder zadel normaal.
Sinds ik dat doe is ze veel fijner losser en bewegelijk in het lijf geworden.
Net zadel is ze ook beter gaan lopen, maar blijf verschil merken.

Ik vind wel dat je gelijk hebt met je verhaal. Maar merk bij mijn eigen het tegenovergestelde.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:53

Ik rijd zelf heel af een toe zonder zadel, vooral om uit te stappen. Ik merk voor mijzelf dat ik het fijner vindt met zadel, dat geeft gewoon meer stevigheid en balans.

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:53

Interessant om te lezen inderdaad!
Ik reed wel eens in stap zonder zadel. Lees 3x per jaar haha.
Mijn pony had een hoge en lange schoft dus draven vond ik niet zo fijn.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:09

Ik rijd één pony ongeveer 5 keer per week zonder zadel, maar wel met barebackpad (met een dik zadeldekje eronder). Van die 5 keer rijd ik 4x dressuur en 1x een bosrit.

Ik vind het zelf heerlijk rijden zonder zadel en het is zeer goed voor mijn buikspieren en mijn balans. Het is bij mij zo erg dat ik met een zadel rijden niet meer fijn vind.

De pony heeft er geen last van en ik houd altijd de rug goed in de gaten, maar ze is nergens gevoelig. De druk is volgens mij niet alleen op je zitbeenknobbels maar wordt ook verdeeld over de rest van je billen en je bovenbenen. Ik doe dit bij deze pony nu al zo'n 6 jaar, zonder klachten.

De springpony van mijn dochter rijd ik 2x per week dressuur zonder zadel (wel met barebackpad). Ook bij deze pony geeft het totaal geen problemen in de rug. Bij deze pony rijd ik al zeker 8 jaar zonder zadel.

Mijn ervaring is dus dat het totaal geen problemen geeft voor je paard en dat het voor je houding zeer goed is. De pony die ik het meest rijd heeft een hoge schoft maar door mijn houding heb ik daar geen last van. Ik heb vroeger veel buikspieroefeningen gedaan zonder resultaat en nu krijg ik ze vanzelf dankzij het zadelloos rijden.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:12

Ik stap mijn pony wel eens zonder zadel uit, maar je hebt niet voor niks een goed passend zadel nodig denk ik maar.
Als ik aandraaf geeft mijn pony duidelijk aan dat ze het niet fijn vindt :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:14

Momenteel rij ik best veel zonder zadel, en we doen ook vaak stapritjes zonder zadel. Heerlijk voor beiden naar mijn idee. Drukverdeling is niet geweldig, vandaar dat ik ook met een barebackpad rij. Mocht ik centen over hebben wil ik uiteindelijk nog eentje met inlages, zodat het toch nog wat meer verdeeld is. Ik heb de Barefoot, en juist het stuk waar je zit is de barebackpad wat dunner. Voor 'beter contact' volgens mij, maar eigenlijk is het juist minder fijn dat het daar wat dunner is, dikker gaf meer drukverdeling denk ik.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:13

Zelf rijd ik af en toe zonder zadel maar dat is dan nooit langer dan een kwartiertje en ik heb idd de laatste tijd gewoon geen fijn gevoel meer omdat ik dan steeds hieraan moet denken dus doe ik het echt nogmaar heel weinig tot niet. Wel ben ik aan het sparen voor een barefoot ride-on-pad maar dan nog ben ik niet van plan om uren te rijden.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:18

Als je netjes en rustig zit, en niet aan de teugels hangt vind ik het heel goed om je onafhankelijke zit te verbeteren, maar het moet niet te vaak.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:27

Met wat rondjes uitstappen zonder zadel is echt niks mis.
de keren dat ik zonder zadel rijd leg ik een westernpad op haar rug met een westernsingel.