Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ruitje schreef:@vur: Begrijp ik dan goed dat hoe een oefening uitgevoerd hoort te worden, wordt aangepast aan de huidige dressuurpaarden?
) Hier wordt gemiddeld paard de bek open gereten onder het rijden en wordt dan nog strakker gesnoerd, onze paardjes krijgen niet eens de kans om te kauwen. anneliesdj schreef:Rivaldo schreef:Als je goed kijkt naar wat de FEI vraagt zei je dat Parzival aan zo goed als alle punten voldoet.
Ben ik niet met je eens, of jij bent misschien snel tevreden?
Zou een jurylid niet moeten zijn.
Citaat:Piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of
remaining in place. The Horse’s back is supple and elastic. The hindquarters are lowered;
the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and
mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of legs is raised and returned to
the ground alternately, with spring and an even cadence
anneliesdj schreef:Dat vraag ik me ook af, vertel eens want jij hebt er schijnbaar veel verstand van?
In positieve zin. Veel meer ontspanning en ze zat er zelf ook relaxter op (oogde niet meer zo alsof ze spierballen aan het trainen was zeg maar
) annelinnie schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wel even een filmpje opgezocht van parzival!
Ik kan niet zeggen dat ik het een 'slechte' piaffe vind. Alles zit er in, takt, ritme, balans en ontspanning.. En ja natuurlijk kan je van alles en nog wat te zeuren hebben, maar het blijven paarden, elke weer uniek.
Parzival laat een piaffe zien met meer verhevenheid in de achterbenen dan de voorbenen, iets wat uit activiteit en vanaf de grond hem aangeleerd is.. De verhevenheid in de voorbenen zou je meer willen zien.. Maar zijn vrij steile schouder blokkeert dit grotendeels. Logisch dat dit dus niet zo sterk getoond (kan) wordt (worden).
Wat betreft het hele plaatje zie ik hem graag nog meer zitten, maar ik denk dat zijn hoge, platte kruis het beeld heel erg doet vertekenen. Anders zou hij op dit niveau nooit meelopen!
Het talent wat betreft de piaffe en passage was Totilas natuurlijk. Het Nederlandse talent. De vrijheid in de schouder en de activiteit op de plek was prachtig om naar te kijken! Hij heeft het lijf van een gespierde balletdanser die we graag zien in de dressuursport ; grote partij bilspieren, laag kruis, veel front en lekker schuine schouder.
En iedereen heeft er een mening over, dansjuffen zien namelijk ook wanneer het paard geen takt of ritme heeft

) ik vind het knap dat ze zo verbeterd is. Ik was echt geen fan van haar, laten we dat voorop stellen maar ze heeft imo een hele positieve verandering doorgemaakt wat betreft het rijden in harmonie en samenwerking. En DAT vind ik klasse. Verder denk ik dat zij het beste uit dit paard haalt, en ook dat vind ik knap. ruitje schreef:Ik snap blijkbaar niks van jullie sport, want je hoort het ras/de bouw van een paard toch niet te laten meetellen? Dan zou een draver ook GP kunnen lopen want je moet door zijn galop heen kijken, hij kan dat metzijn bouw immers niet?
Edit: daarmee bedoel ik: ieder paard zijn specialiteit en als dit vanwege zijn bouw niet zijn specialiteit is zou hij er toch minder punten voor moeten krijgen?
anneliesdj schreef:Rivaldo schreef:Als je goed kijkt naar wat de FEI vraagt zei je dat Parzival aan zo goed als alle punten voldoet.
Ben ik niet met je eens, of jij bent misschien snel tevreden?
Zou een jurylid niet moeten zijn.
Babootje schreef:Ik heb naar aanleiding van de OS destijds nog een heel artikel gelezen, waarin Jan Peeters de supervisor van de jury tijdens de olympische spelen dit toelichtte. Daardoor begreep ik de jurybeoordeling ook veel beter.
(maar geniet dan weer wel van de meeste beelden
) Rivaldo schreef:Nirvana_ schreef:Voor mij is dat Anja Beran en haar mentor.
http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254
vanaf 0:26 een stukje waarvan ik zeg: Kijk, zo makkelijk kan het dus ook!
Maar zitten ook ohz een paar hele mooie tussen in het filmpje.
Maar bij die schimmel rond 00:26 in piaffe, zie je hem toch heel gestrest op z'n bitje knabbelen? Geen ontspanning in mijn ogen?StableDoor schreef:Nu zal ik wel aardig wat bokkers over me heen krijgen, want ja, ik rijd geen OS dus ik mag geen mening hebben![]()
Ik geef toch lekker mijn mening. Hoezo kan je er geen mening over hebben als je niet op dat niveau rijdt? Kan je dan ook geen mening hebben over Mark Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Onzin.
De piaffe moet het paard voorbereiden op de hogeschoolsprongen. Het paard plaatst zijn gewicht op de achterbenen, zakt van achteren, de rest van het lichaam komt wat omhoog, het is taktzuiver, er wordt niet van de plaats geweken, de achterbenen blijven heel laag bij de grond, de staart hangt er ontspannen bij, de hals en nek zijn ontspannen, er is harmonie.
De piaffe van Parzival vind ik heel lelijk. Hij wordt ook niet gereden zoals de piaffe bedoeld is. Parzival is aan het 'huppelen' en blijft een beetje in de buurt van de plaats. Hij lijkt zo'n beetje meer op de voorhand te komen dan de achterhand, de piaffe is niet taktzuiver, de achterbenen komen meer omhoog dan de voorbenen, het is een en al spanning, een doorgeslagen stang, protest van Parzivals kant... Ik snap ook niet waarom ze er goede punten voor heeft gekregen. Onvriendelijk rijden, heeft niks te maken met dressuur vind ik.
Charlotte Dujardin rijdt echt in harmonie met haar Valegro!
Dit is mijn mening, jullie mogen een andere hebben.
Het nut van de piaffe is in de dressuursport (lees de moderne dressuur); niet meer het voorbereiden op hogeschool sprongen. Het is een vorm van gymnastiek om het paard zo atletisch mogelijk te maken.
Hebben wij het over hetzelfde paard? Parzival is klokzuiver in z'n piaffe!
Heb jij Parzival ooit, maar dan ook ooit in protest gezien?
Citaat:De piaffe is, zoals iedereen weet, een beweging op de plaats met de beenzetting van draf, met een verheven actie en in gedragen cadans, waarbij de benen zich, in de gewrichten buigend, recht op en neer bewegen. Het paard kan deze oefening alleen correct uitvoeren, wanneer het grootste deel van de totale last gedragen wordt door de achterbenen, zodat de voorbenen de last nog maar heel licht hoeven te ondersteunen.
In combinatie met de verheven opgerichte voorhand is de croupe door de sterke buiging van de gezamenlijke gewrichten van de achterhand gezonken. De rugmusculatuur, die de verbinding onderhoudt tussen de voor- en de achterhand, is vanwege de sterke buiging van laatste aangespannen, waardoor de lendenpartij zichtbaar welft.
Bij de ideale piaffe wordt het voorbeen zo verheven dat de onderarm horizontaal is, en het achterbeen wordt zover opgetild dat de punt van de hoef ter hoogte van de kogel is.

Citaat:It showed that title defender Adelinde Cornelissen has the sympathy of the judges when she finished fourth with a 75.410%. The tunnel-focused rider came close to elimination when her sensitive 16-year old Dutch gelding Parzival (by Jazz x Ulft) made a triple spin, a rear and a reverse in his refusal to piaffe. Two judges nevertheless gave her a 7.0 for submission in the collective marks, whereas the others were at 4s and 5s.
Citaat:Despite her working on the basics including relaxation with her former and now actual trainer Johan Hamminga, title defender Adelinde Cornelissen and Jerich Parzival were not able to show the reward for this. Jerich Parzival totally took Cornelissen by surprise when seriously spooking in a piaffe, turning twice and going backwards, resisting to go forward in the beginning.
Mooi plaatje, jammer dat het niet het moment is waarop het achterbeen het hoogste reikt, dan kon je daar wat meer over zeggen.