Vickz schreef:Ja bange kinderen luisteren inderdaad slecht, ik heb een kindje en dat gaat steeds de teugels strak nemen, wat ergens ook logisch is. Maar waar velen van mijn pony's erg nerveus van worden of de teugels uit hun handen proberen te trekken. Waardoor zij nog banger word. Maar als ik vraag om de teugels langer te maken luistert ze niet (ook uit angst) dan leg ik uit dat de pony dit fijner vind en dat strakke teugeltjes hem pijn kunnen doen dan ga ik er even naast lopen zodat ze rustig haar teugels kan langer nemen en kan zien dat paardje dan lief is. Maar iedere les hebben we hetzelfde probleemDit is zo een kindje waarvan ik me afvraag of ze paardrijden leuk vind...
Fijn dat je een concrete situatie omschrijft! Het kan best zijn dat ze eigenlijk niet wil; wie weet willen de ouders raag dat ze paardrijdt, maarja wat doe je er aan?
Ik zou bij zo een kindje niet telkens iets blijven vragen wat ze niet kan/durft. Ook zou ik niet gaan uitleggen waaróm het niet mag, want haar angst is toch sterker dan dat. Ik zou haar uit de groep halen en terug laten gaan naar longe lessen waar ze eerst een riempje aan het zadel of een touw om de nek kan vastklampen totdat ze wat meer ontspannen kan zitten. Dan leren de teugels op maat vast te houden terwijl ze het riempje of touw nog vast heeft (compliment als het lukt) en vervolgens proberen (nog aan de longe) of het lukt om de teugels op maat te houden. Pas als dat lukt van de longe af en als dat lukt weer de groep in. Dan kan twee lessen duren of 20, maar dat maakt niet uit; uiteindelijk leert ze het wel.
Uiteraard zou ik niet tegen de ouders zeggen dat ze te slecht kan rijden voor de groepsles , anders krijg je daar misschien strijd over... je kunt zeggen dat je haar graag extra aandacht dmv prive lessen wilt geven om aan haar talent nóg beter tot uiting te laten komen (dat is immers ook zo).
Dit is zo een kindje waarvan ik me afvraag of ze paardrijden leuk vind...

Daar zijn ze pas écht bang van