Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ceriadwen schreef:_San87_ schreef:[Jij komt met beweringen, zorg dan ook dat je die kunt staven. Het enige wat je doet zijn vragen stellen, maar met concrete antwoorden kom je niet, wel met verwijten.
Ja, de vragen stel ik om een reden namelijk zodat mensen zelf na gaan denken in plaats van een roeptoeter achterna rennen.
@ Urielle, heb je ooit wel eens een stuk spons geprobeerd? Bij nader inzien is misschien een lapje satijn beter omdat dit makkelijk zacht glijd over de huid. Wat je ook kan proberen is vaseline dik insmeren onder het tuig dat moet je alleen niet vergeten eraf te halen na het rijden.
Ceriadwen schreef:@ Urielle, heb je ooit wel eens een stuk spons geprobeerd? Bij nader inzien is misschien een lapje satijn beter omdat dit makkelijk zacht glijd over de huid. Wat je ook kan proberen is vaseline dik insmeren onder het tuig dat moet je alleen niet vergeten eraf te halen na het rijden.

Ceriadwen schreef:Cowgirl schreef:Als je de mond snoert kan een paard ook veel moeilijker zijn tong over het bit gooien maar voor diegene die het dan toch nog kunnen is het lepelbit uitgevonden.
In de drafsport bind men de tong gewoon vast.
Waarom 'jammer'?
jammer dat je wel een "mening" hebt, maar het technisch niet begrijpt.

Ceriadwen schreef:Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.
En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.
Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.
Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

Woogy schreef:Cowgirl schreef:In de drafsport bind men de tong gewoon vast.
En jij krijgt ook geen koelkast! Tongbandje is om te zorgen dat ze niet de tong kunnen inslikken, ook voor het niet over het bit gooien maar harddravers lopen veelal met opzet waardoor de tong ligging al anders wordt, op hogere snelheid kunnen deze naar achteren schuiven en de strot belemmeren...huiswerk doen
Cowgirl schreef:Woogy schreef:
En jij krijgt ook geen koelkast! Tongbandje is om te zorgen dat ze niet de tong kunnen inslikken, ook voor het niet over het bit gooien maar harddravers lopen veelal met opzet waardoor de tong ligging al anders wordt, op hogere snelheid kunnen deze naar achteren schuiven en de strot belemmeren...huiswerk doen
Ik had geen zin om alles uitgebreid te gaan uitleggen.
Ik heb geleerd dat bij harddravers de tong vastgemaakt word...jawel losjes vast.... omdat ze anders de tong over het bit kunnen gooien en zo onstuurbaar zouden worden. Niet echt veilig met een kilometertje 45 a 50 per uur op een sulk.
Uit eerste hand van een pikeur.
)

Morganlefay schreef:Leuke info voor de gebruikers van de welbekende mexicaanse neusriem
Ceriadwen schreef:Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.
Ceriadwen schreef:Jongens, alsjeblieft verdiep je ergens in.
Bakstukken!! Komop zeg, Waar zijn bakstukken voor dan?
Symptoombestrijding, welk symptoom? waar heb je het over?
Om dingen nog duidelijker uit te leggen dan ik al gedaan heb, zal ik moeten gaan zoeken naar tekeningen, en onderbouwingen op het internet. Ik heb daar helemaal geen zin in, zeker niet om gewoon hele simpele basiskennis uit te moeten gaan leggen aan mensen die ergens een klok hebben horen luiden en daar een of andere theorie aan moeten hangen die gewoonweg fout is.
Op mijn eerste vraag was er maar 1 (maar EEN) die het antwoord wist, de rest riep maar wat, tot aan gebroken kaken aan toe. Als dat de gemiddelde kennis is van paardrijdend Nederland dan snap ik dat er zulke grote fouten ontstaan zoals het te strak maken van een neusriem.
Ilse_123 schreef:Het is toch hartstikke logisch dat een neusriem niet te strak hoort te zitten?
Die van mij zit zo 'strak' dat mijn paard nog gewoon kan kauwen maar niet kan gapen. Sperriem zit er niet meer aan, die hing alleen maar zinloos te wezen. (gewone engelse neusriem trouwens).Morganlefay schreef:Leuke info voor de gebruikers van de welbekende mexicaanse neusriem
Met buitenrijden/springen heb ik een mexicaans hoofdstel, zou je me kunnen vertellen waarom de mexicaanse neusriem gebruikers dit leuke info zouden moeten vinden?
Bentee schreef:Intressant stukje.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen en misschien stel ik nu wel een hele domme vraag maar ;
Als je de neus en sperriem van een engels hoofdstel eraf haalt/weg laat, heeft het hoofdstel dan nog wel ''nut'' ? Of rijd je dan echt alleen op de mond/bit.
Hoop dat jullie het een beetje snappen
unihorses schreef:Bentee schreef:Intressant stukje.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen en misschien stel ik nu wel een hele domme vraag maar ;
Als je de neus en sperriem van een engels hoofdstel eraf haalt/weg laat, heeft het hoofdstel dan nog wel ''nut'' ? Of rijd je dan echt alleen op de mond/bit.
Hoop dat jullie het een beetje snappen
tuurlijk is er dan nog wel een nut, heb houd je bit in je mond