Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:53

Ik rijd western en rij op een myler comfort snaffle en is dus geen stang maar een trens! Maar wel zonder neusriem. De shanks ga je pas gebruiken in een later stadium van de africhting(als je het doet zoals het hoort) en western is niet gooi die teugels maar los, maar je rijdt zeker wel met contact om tot de losse teugel voering te komen. En dat is pas als je paard op lichte druk nageeflijk is.
Daarbuiten ben ik ook vaak met jonge rijpaarden bezig, maar alleen longeren en doe dit zonder neusriem, vind het ook ondingen. Het bit ligt zo stil in de mond als de ruiter met de hand is. Maar dat is mijn mening.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:00

Slina schreef:
Waar moeten nou 2 vingers tussen passen?
De riem voor het bit of de riem vooraan om de neus?

Beiden en dat is ook de standaard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:05

en wie is er nu een roeptoeter :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:08

Ceriadwen schreef:
_San87_ schreef:
[Jij komt met beweringen, zorg dan ook dat je die kunt staven. Het enige wat je doet zijn vragen stellen, maar met concrete antwoorden kom je niet, wel met verwijten.

Ja, de vragen stel ik om een reden namelijk zodat mensen zelf na gaan denken in plaats van een roeptoeter achterna rennen.

@ Urielle, heb je ooit wel eens een stuk spons geprobeerd? Bij nader inzien is misschien een lapje satijn beter omdat dit makkelijk zacht glijd over de huid. Wat je ook kan proberen is vaseline dik insmeren onder het tuig dat moet je alleen niet vergeten eraf te halen na het rijden.

Oh, is dat het. Wat dacht je van uitleggen waarom iets zo is? Kennelijk hebben mensen de kennis niet, wie ben jij dan om ze die kennis, die jij wel zegt te bezitten, te onthouden?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:09

Ceriadwen schreef:
Slina schreef:
Waar moeten nou 2 vingers tussen passen?
De riem voor het bit of de riem vooraan om de neus?

Oh, is mij altijd aangeleerd alleen de voorste. De andere trek ik idd altijd heel strak :o
Zal hem voortaan maar iets losser doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:13

_San87_ schreef:
Oh, is dat het. Wat dacht je van uitleggen waarom iets zo is? Kennelijk hebben mensen de kennis niet, wie ben jij dan om ze die kennis, die jij wel zegt te bezitten, te onthouden?

selluf denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:17

Slina schreef:
Ceriadwen schreef:

Oh, is mij altijd aangeleerd alleen de voorste. De andere trek ik idd altijd heel strak :o
Zal hem voortaan maar iets losser doen.

Charming... Wat dacht je, dat vindt m'n paard vast fijn :D?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:29

_San87_ schreef:
Charming... Wat dacht je, dat vindt m'n paard vast fijn :D?

Heb dr nooit horen klagen :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:31

Ceriadwen schreef:
@ Urielle, heb je ooit wel eens een stuk spons geprobeerd? Bij nader inzien is misschien een lapje satijn beter omdat dit makkelijk zacht glijd over de huid. Wat je ook kan proberen is vaseline dik insmeren onder het tuig dat moet je alleen niet vergeten eraf te halen na het rijden.

Ga ik eens proberen, met satijn!
Vaseline maakt het erger want vaseline maakt de huid nog zachter en weker. Maar zinkzalf smeer ik wel, mijn zwarte (die van mijn avatar) was vroeger ook zo vreselijk teer aan de kop en de singel en die heb ik met zinkzalf zo ver gekregen dat hij nu een gewoon hoofdstel en een leren singel verdraagt (neopreen nog altijd niet).

@Slina, schaam je niet, ik heb al veel instructeurs gehad die zodra ik aankwam mijn neusriem strak aantrokken hoor. En dat waren echt niet de minsten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:49

Ceriadwen schreef:
Cowgirl schreef:
Als je de mond snoert kan een paard ook veel moeilijker zijn tong over het bit gooien maar voor diegene die het dan toch nog kunnen is het lepelbit uitgevonden.

In de drafsport bind men de tong gewoon vast.

Waarom 'jammer'?

jammer dat je wel een "mening" hebt, maar het technisch niet begrijpt.

Ik snap het heel goed zelfs....helemaal als ik op een wedstrijd terrein kom.
Paardrijden heeft 9 van de 10x niks meer met technisch te maken maar meer met dwang.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:54

Ceriadwen schreef:
Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.

En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.

Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.

Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

Dat had ik allang gezegd. Een stabiele ligging. Maar je begreep mijn sarcastische opmerking denk ik niet dat die reden nog maar voor enkele ruiters geld. Gros gebruikt de neusriem om eens flink de boel aan te trekken.
Met een rustige hand kun je makkelijk zonder neusriem rijden, een paard voelt een vlieg zitten dus waarom zou je flink gaan lopen trekken. Pinken werk voelt het dier al. Ik zie een neusriem dus echt niet als noodzakelijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:03

Woogy schreef:
Cowgirl schreef:
In de drafsport bind men de tong gewoon vast.

En jij krijgt ook geen koelkast! Tongbandje is om te zorgen dat ze niet de tong kunnen inslikken, ook voor het niet over het bit gooien maar harddravers lopen veelal met opzet waardoor de tong ligging al anders wordt, op hogere snelheid kunnen deze naar achteren schuiven en de strot belemmeren...huiswerk doen ;)

Ik had geen zin om alles uitgebreid te gaan uitleggen.

Ik heb geleerd dat bij harddravers de tong vastgemaakt word...jawel losjes vast.... omdat ze anders de tong over het bit kunnen gooien en zo onstuurbaar zouden worden. Niet echt veilig met een kilometertje 45 a 50 per uur op een sulk.

Uit eerste hand van een pikeur.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:04

Cowgirl schreef:
Woogy schreef:

En jij krijgt ook geen koelkast! Tongbandje is om te zorgen dat ze niet de tong kunnen inslikken, ook voor het niet over het bit gooien maar harddravers lopen veelal met opzet waardoor de tong ligging al anders wordt, op hogere snelheid kunnen deze naar achteren schuiven en de strot belemmeren...huiswerk doen ;)

Ik had geen zin om alles uitgebreid te gaan uitleggen.

Ik heb geleerd dat bij harddravers de tong vastgemaakt word...jawel losjes vast.... omdat ze anders de tong over het bit kunnen gooien en zo onstuurbaar zouden worden. Niet echt veilig met een kilometertje 45 a 50 per uur op een sulk.

Uit eerste hand van een pikeur.

bij rondleiding drafbaan wolvega heb ik dit ook te horen gekregen ( was wel al heel lang terug hoor :D )
met panty's :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:09

Is bij mij ook al een lange tijd geleden hoor, toen kwam ik nog wel eens tussen de dravers.
kan dus best zijn dat het tuig wat gebruikt word in de loop der jaren veranderd is en dat het nylonkousje een andere doel heeft gekregen.

Maar ik vind inslikken wel erg raar. Maar kan begrijpen wanneer het paard in opzet staat...dus hoofd hoog zijn tong anders valt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:17

Zo lang er geen enkele controle op is, zal men dit blijven doen.
Kijk maar eens op wedstrijden, als daar controle op zou zijn (bv. voor losrijden enof door de jury), zou het al beter worden voor de paarden/pony's.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:48

Het is toch hartstikke logisch dat een neusriem niet te strak hoort te zitten?
Die van mij zit zo 'strak' dat mijn paard nog gewoon kan kauwen maar niet kan gapen. Sperriem zit er niet meer aan, die hing alleen maar zinloos te wezen. (gewone engelse neusriem trouwens).

Morganlefay schreef:
Leuke info voor de gebruikers van de welbekende mexicaanse neusriem

Met buitenrijden/springen heb ik een mexicaans hoofdstel, zou je me kunnen vertellen waarom de mexicaanse neusriem gebruikers dit leuke info zouden moeten vinden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:44

Ceriadwen schreef:
Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

denk denk….weet iemand toevallig hoelang gebroken trensen al bestaan? En was het voor die tijd ook al 'normaal' om met neusriem te rijden?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:52

Ceriadwen schreef:
Jongens, alsjeblieft verdiep je ergens in.

Bakstukken!! Komop zeg, Waar zijn bakstukken voor dan?

Symptoombestrijding, welk symptoom? waar heb je het over?

Om dingen nog duidelijker uit te leggen dan ik al gedaan heb, zal ik moeten gaan zoeken naar tekeningen, en onderbouwingen op het internet. Ik heb daar helemaal geen zin in, zeker niet om gewoon hele simpele basiskennis uit te moeten gaan leggen aan mensen die ergens een klok hebben horen luiden en daar een of andere theorie aan moeten hangen die gewoonweg fout is.

Op mijn eerste vraag was er maar 1 (maar EEN) die het antwoord wist, de rest riep maar wat, tot aan gebroken kaken aan toe. Als dat de gemiddelde kennis is van paardrijdend Nederland dan snap ik dat er zulke grote fouten ontstaan zoals het te strak maken van een neusriem.

Wauw, degene die zich in bitten en neusriemen moet gaan verdiepen ben jij! Al had je ook maar 1 boek over bitten, neusriemen en de geschiedenis ervan hebt gelezen, zou je weten dat een neusriem ervoor dient om te voorkomen dat het paard de kaken breekt bij een val op het slagveld. En tjsa, als je een neusriem extreem strak aantrekt, zal het bit inderdaad klem zitten tussen tong, tanden en lagen. Maar of je dat nou stabiel moet noemen?
Lees eens 'The complete book about bits and bitting', kan je nog wat van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:04

Ilse_123 schreef:
Het is toch hartstikke logisch dat een neusriem niet te strak hoort te zitten?
Die van mij zit zo 'strak' dat mijn paard nog gewoon kan kauwen maar niet kan gapen. Sperriem zit er niet meer aan, die hing alleen maar zinloos te wezen. (gewone engelse neusriem trouwens).

Morganlefay schreef:

Met buitenrijden/springen heb ik een mexicaans hoofdstel, zou je me kunnen vertellen waarom de mexicaanse neusriem gebruikers dit leuke info zouden moeten vinden?

Mexicaanse neusriem is niet echt charmant, geeft over een klein oppervlak veel druk.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:09

Intressant stukje.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen en misschien stel ik nu wel een hele domme vraag maar ;
Als je de neus en sperriem van een engels hoofdstel eraf haalt/weg laat, heeft het hoofdstel dan nog wel ''nut'' ? Of rijd je dan echt alleen op de mond/bit.

Hoop dat jullie het een beetje snappen :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:07

Bentee schreef:
Intressant stukje.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen en misschien stel ik nu wel een hele domme vraag maar ;
Als je de neus en sperriem van een engels hoofdstel eraf haalt/weg laat, heeft het hoofdstel dan nog wel ''nut'' ? Of rijd je dan echt alleen op de mond/bit.

tuurlijk is er dan nog wel een nut, heb houd je bit in je mond ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:11

Morganlefay schreef:

Ik kan twee vingers doen tussen mijn Mexicaanse neusriem. Niks aan 't handje hoor.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:13

unihorses schreef:
Bentee schreef:
Intressant stukje.

tuurlijk is er dan nog wel een nut, heb houd je bit in je mond ;)

Thanks, dacht ik al.
Ik ga eens proberen zonder neusriem te rijden, ben benieuwd hoe dat gaat.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:25

Ik heb aan mijn westernhoofdstel een kinriem. Dat houdt het bit toch ook in de mond?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:00

Ik doe de neusriem altijd best wel los, mij is altijd geleerd 2 vingers er tussen te kunnen doen.