Neckrope; jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:51

lieshorses aan jou dezelfde vraag:

Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.
er is echt een verschil in vanuit een stap in een flinke galop de weg op rennen en écht op hol gaan!
toen ik dat eerste alleen maar meegemaakt had dacht ik ook dat dat nu op hol slaan was.

Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Toen het gebeurde kon ik ( en dat verbaasde mij echt ) nog rustig nadenken waar ik hem heen moest proberen te sturen.
Maar de reden dat ik zo kon denken was wel angstaanjagend: hij is toch niet te stoppen.

Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.

Het was echt heel ''fijn'' een bit te hebben.
dan heeft voorkomen (door keihard aan het bit te trekken) dat hij over een hek wilde spingen dat hij helemaal niet kan springen.

ook toen eens een pony over een plas sprong ( waren tweespan aan het rijden ) en tegen de koets aan
bonkte omdat hij met 1 been over de stang kwam, helemaal in paniek raakte en die andere ook in paniek.
echt vre-se-lijk bijna gingen wij een ravijn naar beneden.
maar die bitten hebben ons toen echt gered.
door héél hard aan de bitten te trekken konden we ze nog net afwenden en gingen we een ''gewone'' steile berg naar beneden. toen ze iets rustiger werden ben ik ervoor gesprongen.
uiteindelijke schade:
- 2 armspieren bij mijzelf gescheurd
- paarden schaafworden aan de benen
- bloed uit de mond van de paarden ( niet veel ) door de ruk aan de bitten

De eigenaar durft niet meer met de paarden te galoperen. En ik verging van de pijn 4 dagen.
de wondjes bij de paarden waren snel genezen.

maar echt, dat had zo slecht af kunnen lopen als ze geen bit in hadden dat het in de krant zou staan :=

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.
Want je niet wat jij zegt.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:08

simodi schreef:
DPTomboy leuk! Ik heb ook altijd een zweepje erbij (vind ik net wat lichter dan een stick). :j

Ik vind het zweepje dat ik heb zo kort vandaar dat ik vaak de stick pak.
Stick/zweep is wel echt een voordeel als je op neckrope rijdt, kan je net wat makkelijker stelling en verzameling krijgen :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:14

romyloverrr, heb je mijn reactie's wel goed gelezen? Je moet niet denken dat niemand dit overkomt, ik heb geen zin om te vertellen hoe dat bij mij is gegaan. Maar ik weet jammer genoeg wel degelijk hoe dat gaat. Daarnaast zat ik in een discussie over de controle die je over je paard (als het ware nodig) hebt, en dat die met teugels of een bit veel sterker is dan met alleen een neckrope. Niet over wat helpt als een paard er echt vandoor gaat, want dan helpt het zwaarste pelham bitje nog niet. Dan helpt niets, maar de controle die je beheerst over je paard als je gaat buitenrijden is met een neckrope is bijna niets. Of je moet wel heel ver zijn in het buitenrijden met een neckrope, wat niet heel veel voorkomt.

Maar zoals ik al zeg, dit topic gaat niet over dat jou paard een keer heel hard op hol geslagen is en wat de gevolgen waren (wat ik overigens echt erg vind, bij mij was het minder) maar over rijden met een Neckrope.

romyloverrr

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:50

oeps.
ik bedoelde niet jou maar pimenkitty sorry :=

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:09

romyloverrr schreef:
lieshorses aan jou dezelfde vraag:

Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.
er is echt een verschil in vanuit een stap in een flinke galop de weg op rennen en écht op hol gaan!
toen ik dat eerste alleen maar meegemaakt had dacht ik ook dat dat nu op hol slaan was.

Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Toen het gebeurde kon ik ( en dat verbaasde mij echt ) nog rustig nadenken waar ik hem heen moest proberen te sturen.
Maar de reden dat ik zo kon denken was wel angstaanjagend: hij is toch niet te stoppen.

Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.

Het was echt heel ''fijn'' een bit te hebben.
dan heeft voorkomen (door keihard aan het bit te trekken) dat hij over een hek wilde spingen dat hij helemaal niet kan springen.

ook toen eens een pony over een plas sprong ( waren tweespan aan het rijden ) en tegen de koets aan
bonkte omdat hij met 1 been over de stang kwam, helemaal in paniek raakte en die andere ook in paniek.
echt vre-se-lijk bijna gingen wij een ravijn naar beneden.
maar die bitten hebben ons toen echt gered.
door héél hard aan de bitten te trekken konden we ze nog net afwenden en gingen we een ''gewone'' steile berg naar beneden. toen ze iets rustiger werden ben ik ervoor gesprongen.
uiteindelijke schade:
- 2 armspieren bij mijzelf gescheurd
- paarden schaafworden aan de benen
- bloed uit de mond van de paarden ( niet veel ) door de ruk aan de bitten

De eigenaar durft niet meer met de paarden te galoperen. En ik verging van de pijn 4 dagen.
de wondjes bij de paarden waren snel genezen.

maar echt, dat had zo slecht af kunnen lopen als ze geen bit in hadden dat het in de krant zou staan :=

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.
Want je niet wat jij zegt.

ik ben wel degerlijk er vandoor gevlogen met mijn paard!
ik was met een vriendin aan het rijden ik reed met neckrope zij met bit.
we waren bij ons galoppeer pad en wij galopperen aan op dat moment kwam er een pony uit de bosjes onze pony's schrokken zich dood we vlogen er knetter hard vandoor.
op een gegeven moment viel mijn vriendin van haar pony op een boomstronk met haar rug!
ik schrok me dood pas toen besefte ik pas dat ik er echt vandoor was gegaan. mijn paard in volle paniek en hijgen maar het paard van mijn vriendin rende volop weg zonder haar. maar ik wist dat als het paard weg ging dat hij ook echt weg was. mijn pony werd kalmer en ik had inmiddels weer controle ik ben toen achter het andere paard aan gegaan en het is uit eindelijk toch goed afgelopen

zinds dien ben ik ook angstig geweest ik durfde niet meer te galopperen in het bos.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:12

maar dan moet jij toch ook weten wat rustig praten en hem '' het gevaar laten zien '' niet helpt?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:32

Over het algemeen lukt dat prima Romyloverrr.
Als ze iets spannend vinden is dat geen enkel probleem.
Ergens van schrikken is wat anders, je kan een paard
in redelijke mate leren hoe hij moet reageren als hij schrikt.
Al zal dat natuurlijk niet altijd werken, het scheelt wel een hoop.

Lieshorses, hoe moet je ver zijn in het op neckrope buitenrijden als je het volgens jou dan pas moet doen om het 'veilig' te houden? dan moet je toch ooit beginnen met op neckrope buitenrijden..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:48

jep, dat is waar.
maar volgensmij heeft zei het over echt schhrikken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:07

DPTomboy, ik zeg al, ik denk dat er nauwelijks mensen zijn die de controle die ze met teugels/bit hebben, beschikken bij het buitenrijden van een neckrope. Er zijn mensen die zo goed zijn met een neckrope dat hun controle weten te houden, maar hoe ze dat doen moet je me god niet aan mij vragen. Ik rijd niet buiten met een neckrope, want die controle die ik met teugels heb, zal ik niet snel met een neckrope krijgen. ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:18

simodi schreef:
Eileen_ schreef:
Denk jij echt dat jij je paard kan houden als hij écht in paniek is? Al heeftie het scherpste bit in dat het bestaat, daar hou je m echt niet mee tegen hoor ;)

Nee hoor, dat denk ik niet! ;) Sterker nog, ik weet zeker dat je een paard dat in paniek op hol slaat en dat aan de kletter gaat nergens mee kan houden! Zo'n paard kan zich letterlijk gewoon dood lopen en ziet en hoort niks meer.

Dus goed lezen: ik schrijf in mijn quote dat je met een hoofdstel meer rem hebt dan met een neckrope, maar ik schrijf niet dat je hem dan altijd zult kunnen houden. :n

Maar goed, ik vind het een beetje zinloze discussie als het gaat om 'ik ken mijn paard zo goed en die luistert altijd zo goed, dus ik kan wel met neckrope buiten rijden'.

Ik kan uit eigen ervaring spreken met een superbraaf, supermak en supergehoorzaam paard, dat ook zij nog steeds een paard en dus vluchtdier is. En dus nooit 100% onder controle, maar dan misschien 99% en dan zijn wij al heel ver!
Toch zal ik nooit met neckrope buiten gaan rijden (terwijl ik dat in de bak wel doe, en ik wel zonder zadel naar buiten ga), die 1% kan namelijk net verkeerd aflopen als op het belangrijke moment elke rem ontbreekt en je alleen maar je zit en 'ho' kunt inbrengen als noodrem.

Je bent verantwoordelijk voor je paard, dus moet je er ook voor zorgen dat als er een panieksituatie ontstaat je middelen hebt om die te stoppen.
Kun je dat niet en loopt het daarom niet goed af, dan is het inderdaad zielig voor je paard, waar TS naar vraagt. ;)

hmm tja, als je zo denkt moet je denk ik maar helemaal niet meer naar buiten gaan. Stel je voor dat er iets gebeurd... Nee sorry, zo kan ik niet denken. De kans dat er zoiets gebeurd is zo klein... Kan daar ook niet bang van worden. Maar dat ligt waarschijnlijk aan m'n karakter en denkwijze. Heeft ook niks te maken met verantwoordelijkheidsgevoel of roekeloosheid oid.
En als je die middelen wilt hebben, kan je beter altijd met slof en scharenbit rijden. Een gewone trens heeft dan ook geen nut.

Ik rijd dus ook (nog) niet alleen met neckrope buiten. Gewoon omdat ik dat gewoon niet goed genoeg vertrouw, terwijl het waarschijnlijk al wel mogelijk is want ze luistert er prima naar. Op kleine stukjes (als iemand er bij is) na dan.

Dat je meer controle hebt met bit ben ik t mee eens (bij een 'normaal' paard, waar verder niet zo veel op dit gebied is getraind dat je tuigloos/ met neckrope naar buiten kan). Maar als ze eenmaal weg zijn, ben ik t daar niet mee eens.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:27

Ik heb nog maar een keer met neckrope gereden, en dat was in de bak, in stap, twas voor mij de eerste keer en ook voor dat paard. Dit weekend ga ik er weer naartoe dan gaan we buitenrijden met neckrope maar voor de zekerheid ook met een hoofstel met bit.

Ik vind het persoonlijk ook wel gevaarlijk als je zonder iets gaat buitenrijden. Mensen schrikken zich dood en als je een ongeluk krijgt krijg je denkik niks terug 'omdat je je paard niet onder controle kunt houden'.

Een paar jaar geleden is mijn haflinger met mij op de weg gesprongen en op hol geslagen, tegen het verkeer, als ik toen niet een harde ruk aan het bit had gegeven, was ze op een auto geknalt... Als ik toen met neckrope had gereden was het zeker anders afgelopen, ik doe het niet graag, mijn paard pijndoen maar in zo'n situatie moest ik het wel doen...

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:51

Nee het is niet zielig, het is juist een bewijs dat je ook zonder allerlei hulpmiddelen met je paard kan communiceren. Das toch mooi! Maar ermee buiten rijden zou ik nooit doen, ook al luistert je paard nog zo goed. Als een paard aan te kletter gaat, is ie niet te stoppen met een touwtje om de nek. Het is en blijft een vluchtdier

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:54

Ik denk ook dat als het mis gaat, ALS, dat je dan heel makkelijk gepakt kan worden op het feit dat je met een neckrope reed. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor je paard en jezelf, andere mensen in het verkeer moeten er ook vanuit kunnen gaan dat er een noodrem op zit.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:16

simodi schreef:
De luchtpijp dichttrekken kan alleen als je de neckrope heel hoog vasthoudt, dus dat die onder het hoofd van je paard zit!
En daar hoort ie niet, hij moet om de hals hangen en in het ideale geval stuur je ermee door zgn 'neckreining' (wat ze bij westernpaarden ook doen met de teugels): door de teugel tegen de hals te duwen wijkt het paard daarvoor en verandert van richting. Je rijdt dus eigenlijk zonder enige kracht, puur omdat je paard wijkt voor druk van de neckrope tegen zijn hals zal hij opzij gaan voor die teugeldruk en van richting veranderen.

Daarom kun je je ook niet vasthouden aan een neckrope, die is zo ruim dat hij los om de hals kan hangen anders kun je er niet mee sturen.

Dit betekent dat rijden met neckrope ook eigenlijk alleen gedaan moet worden door ruiters die heel goed met hun zit en gewicht kunnen rijden en een paard dat neckreining begrijpt.
Natuurlijk kun je prima voor de fun lekker in de bak bezig zijn met een neckrope, maar als je echt beheerst buiten wilt rijden met neckrope moeten ruiten en paard die techniek goed kennen. :j

Precies dit :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:22

straalina schreef:
Ik heb nog maar een keer met neckrope gereden, en dat was in de bak, in stap, twas voor mij de eerste keer en ook voor dat paard. Dit weekend ga ik er weer naartoe dan gaan we buitenrijden met neckrope maar voor de zekerheid ook met een hoofstel met bit
.

Verstandig dat je erboor kiest om niet (alleen) met neckrope buiten te rijden. :j

Maar ... waarom zou je uberhaupt als je pas voor de tweede keer met neckrope rijdt, er al mee naar buiten gaan?! :?

Je kunt veel beter eerst nog meer in de bak oefenen op de techniek om daarmee te rijden, en dat gaat niet zo 1-2-3. Niet voor jou en niet voor je paard.
Het heeft echt geen zin om daar nu al mee te gaan buiten rijden als je serieus wilt rijden met neckrope. Dat js echt een techniek die jullie eerst moeten leren, wil je er echt mee kunnen rijden in de zin van sturen, stoppen enzovoort.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:48

Ik vind met neckrope geweldigggggg! Gewoon dat je nog wat in je hand hebt, en meer op je lichaam gaat concentreren!

Met neckrope in het bos? Slimmer om eerst met touwhalster (ennnnn teugels!!) met neckrope erbij te rijden, inplaats van zomaar ergen gaan rijden met alleen een neckrope..
Ik vind jullie term 'pijnprikkels van het bit stopt het paard' niet echt iets voor échte paardenliefhebbers..?

En Romyloverrr, eigenlijk (vind ik) is een paard zo hard in de mont trekken tot het bloed .. Echt .. zielig.. Ik snap je wel, paniek enzo, maar toch..

Ik zie genoeg mensen hier op deze topic die reageren dat het supergevaarlijk is enzo, maar als ik hun profiel dan zie vind ik ook allemaal filmpjes met alleen neckrope waarvan ik denk, als jou pony nou geen zin heeft ofzo en springt opzij, het weitje uit, WAT DAN??! Dus.. En er kan ALTIJD met of zonder hoofdstel wat gebeuren..

Beetje onzin de kreet 'neckrope in het bos is dom!' Beter 'leer eerst, geniet van vorderingen, ups en downs gebeuren ALTIJD'

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:02

BrittFelice schreef:
(....)
Maar ermee buiten rijden zou ik nooit doen, ook al luistert je paard nog zo goed. Als een paard aan te kletter gaat, is ie niet te stoppen met een touwtje om de nek. Het is en blijft een vluchtdier

Mijn ervaring is een andere.
Okee, ik rijd met een balansteugel van Linda Tellington. (Voor de fijnproevers zijn er verschillen, maar die zijn subtiel. )
Mijn Knollie is een angsthaas eerste klasse.
Als ik bij paniek de balansteugel gebruik, kalmeert ze opmerkelijk snel.
Verklaring: de balansteugel werkt in op die plek, waar veulens van hun moeder leren dat het 'ho' betekent. Verder doet het inwerken geen pijn: dik gevlochten touw op spieren.
(Een bit blijft iets wezensvreemds voor een dier - en helaas een bit kan zeer doen en juist een vluchtdier zal DAN de benen nemen. )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:23

Janneke2 schreef:
BrittFelice schreef:
(....)
Maar ermee buiten rijden zou ik nooit doen, ook al luistert je paard nog zo goed. Als een paard aan te kletter gaat, is ie niet te stoppen met een touwtje om de nek. Het is en blijft een vluchtdier

Mijn ervaring is een andere.
Okee, ik rijd met een balansteugel van Linda Tellington. (Voor de fijnproevers zijn er verschillen, maar die zijn subtiel. )
Mijn Knollie is een angsthaas eerste klasse.
Als ik bij paniek de balansteugel gebruik, kalmeert ze opmerkelijk snel.
Verklaring: de balansteugel werkt in op die plek, waar veulens van hun moeder leren dat het 'ho' betekent. Verder doet het inwerken geen pijn: dik gevlochten touw op spieren.
(Een bit blijft iets wezensvreemds voor een dier - en helaas een bit kan zeer doen en juist een vluchtdier zal DAN de benen nemen. )

Die balansteugel van LTJ wordt gebruikt naast je gewone optoming, dus niet vergelijkbaar met rijden oo uitsluitend neckrope!

Site van Vanda:

"TTEAM Balansteugel € 20,00

De teugel om de hals van je paard helpt hem beter in balans te komen. Je geeft een signaal tegen zijn borst en de meeste paarden reageren daar direkt op en brengen hun gewicht meer op de achterhand.

Je gebruikt hem samen met je gewone optoming."

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:28

romyloverrr schreef:
jep, dat is waar.
maar volgensmij heeft zei het over echt schhrikken.

nee ik had het niet over echt schrikken.
maar over een schrik reactie zonder dat het paard ervandoor gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:31

Citaat:
Die balansteugel van LTJ wordt gebruikt naast je gewone optoming, dus niet vergelijkbaar met rijden oo uitsluitend neckrope!

Site van Vanda:

"TTEAM Balansteugel € 20,00

De teugel om de hals van je paard helpt hem beter in balans te komen. Je geeft een signaal tegen zijn borst en de meeste paarden reageren daar direkt op en brengen hun gewicht meer op de achterhand.

Je gebruikt hem samen met je gewone optoming."

Met alle respect voor Vanda: ik rijd met enige regelmaat met alleen de balansteugel.
Ivm. buiten rijden kies ik doorgaans voor de combi, maar gaat het dier harder dan ik wil, gebruik ik bij voorkeur de balansteugel.
Het ging mij om de gedachte "dat zo'n touwtje onveilig zou zijn om een vluchtdier te beteugelen" - mijn ervaring is dat het veel beter gaat dan met een bit.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:13

Janneke, ik ken Vanda niet hoor, dus je kunt vrij je mening geven! ;)
Ik geloof wel dat dat bij jou paard zo werkt, maar bij heel veel paarden (misschien wel de meeste) die normaal met een bit gereden worden, werkt de rem nog gewoon het beste met een bit in omdat ze dat gewend zijn. Ook de ruiters zijn dat gewend, als er nood is wordt er toch ingewerkt op het bit (hoe onjuist dat ook is).

Paard zal dus eerst heel erg goed getraind moeten worden en de ruiter ermee vertrouwd, om ook op een andere manier te rijden inclusief sturen en remmen. Meiden die af en toe met een neckrope rijden beheersen die techniek niet, de paarden ook niet.
En dat is het gevaar als je in zo'n geval dan ook nog eens buiten (de bak) gaat rijden, gaat je paard dan aan de kletter, dan blijf je nergens ....

Mijn ruin kan ik overigens ook beter bitloos remmen dan met het western bit, dus ik geloof zeker dat dat bij jouw paard ook verschil kan maken. :j

Hoewel we wat afgedwaald zijn van de oorspronkelijke vraag van TS of een neckrope zielig is voor je paard, is dit wel nuttig, aangezien TS nu wel van plan is om met het voor de 2e keer rijden met neckrope ook al maar buiten gaan (wel met optoming erbij). ;)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:23

[quote="Lieshorses"]
Maar vele snappen niet dat een bit of teugels net die extra controle geeft waardoor het minder snel mogelijk word voor je paard om eruit te naaien. Hoe goed je met een neckrope ook kan rijden, er zal vrijwel niemand zijn die dezelfde controle met een neckrope heeft als ervaren ruiters met teugels of een bitje hebben, of je moet wel heeeeel ervaren bezig zijn. Wat erg weinig voorkomt.

[quote="Lieshorses"]

Als mijne het op t lopen zet kan ik met bit echt niks meer bereiken dan met een rope/bitloos hoofdstel/touwhalster.. En dat verschilt vast per paard

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:11

Ik vind zelf een neckrope super om mee te rijden in het weiland of de bak, maar ik zou er niet mee naar buiten gaan op de pony die ik nu heb. En sowiezo niet (meer) eigenlijk.
Als mensen hun paard goed kennen, hij reageerd super etc. dan vindt ik naar het bos met de neckrope ook prima, dat heb ik zelf ook wel eens gedaan. En zou hij er in het bos vandoor gaan, ben je iig geen gevaar voor andere mensen. Op de weg vind ik eigenlijk niet kunnen, als je paard daar aan de kletter gaat heb je een grooot probleem ..

Als een paard er echt, echt hard vandoor gaat stopt niks hem (en ja, dat heb ik meegemaakt). Is je paard aan het rennen en in doodsangst, maakt het niet meer uit of je er nou met een neckrope of het zwaarste bit op zit. Maar voordat een paard er vandoor gaat geeft hij wel wat signalen af dat hij iets spannend/eng vind, en op dat moment moet je ingrijpen. Ik denk dat je met een hoofdstel een stuk beter kan ingrijpen op zo'n moment en dat je daardoor voorkomt dat je paard ervandoor gaat. Als je met een neckrope zit en je paard vind wat spannend, dan denk ik dat je veel minder goed in kunt grijpen en je paard er sneller vandoor zou gaan.
De reden dat ik met hackamore rij op een van mijn pony's is ook omdat ik met de sidepull niet goed in kan komen wanneer hij iets eng vindt, en hij dus heel snel op de kletter ging. Nu ik met hackamore rij kom ik goed binnen en kan ik hem corrigeren vóór hij er al vandoor is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:37

Wat ik niet snap is het praten over "dat een paard moet leren": de plek waar in elk geval de balansteugel inwerkt weet een paard allang als je er voor de eerste keer op zit.
Uitzondering: paarden die getraind zijn voor de koets/ sulky/ ploeg - die hebben het afgeleerd om te stoppen.

Als dressuur ruiter vind ik dat "een bit meer controle geeft", maar wat mij betreft gaat dat over "op de letter rijden", niet over een noodstop.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:57

simodi schreef:
straalina schreef:
Ik heb nog maar een keer met neckrope gereden, en dat was in de bak, in stap, twas voor mij de eerste keer en ook voor dat paard. Dit weekend ga ik er weer naartoe dan gaan we buitenrijden met neckrope maar voor de zekerheid ook met een hoofstel met bit
.

Verstandig dat je erboor kiest om niet (alleen) met neckrope buiten te rijden. :j

Maar ... waarom zou je uberhaupt als je pas voor de tweede keer met neckrope rijdt, er al mee naar buiten gaan?! :?

Je kunt veel beter eerst nog meer in de bak oefenen op de techniek om daarmee te rijden, en dat gaat niet zo 1-2-3. Niet voor jou en niet voor je paard.
Het heeft echt geen zin om daar nu al mee te gaan buiten rijden als je serieus wilt rijden met neckrope. Dat js echt een techniek die jullie eerst moeten leren, wil je er echt mee kunnen rijden in de zin van sturen, stoppen enzovoort.

Het is eigenijk meer de bedoeling om de neckrope er 'aan te hangen' en op de rustige stukjes al wat uitteproberen! :P