Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:55

Ik denk dat veel mensen al een verschillend idee hebben van 'ontspanning'. Ik zie op bokt vaak genoeg foto's voorbij komen van combinaties die vinden dat hun paard/pony zo mooi ontspannen loopt, en in mijn ogen zie ik dan een sukkelend dravend paard/pony die idd heel ontspannen en op zijn gemakje rondloopt. Dat is absoluut niet de ontspanning die ik wil van mijn paard, bij mij is ontspanning de bovenlijn loslaten, nageven, de buikspieren aanspannen, en toch uitstraling houden en dat met een actief ondertredend achterbeen. Een beetje het verschil van slenterende mensen die lekker ontspannen aan de wandel zijn tegenover trimmers die een krachtsinspanning leveren maar ook soepel en 'ontspannen' moeten blijven lopen. Doen die zich teveel verkeerd spannen dan wordt de beweging ook krampachtig en is de kans ook groter op blessures. Inspanning door ontspanning.

Het valt me ook wel op dat op bokt al snel gezegd wordt, slechte instructrie, weg ermee, zoek een ander. Want er mogen geen kneepjes en ophoudinkjes gegeven worden want het moet allemaal 'vanzelf' komen. Nou, als ik met mijn LT paard zo had gedacht, een extreem kijkerige en vreselijk nieuwsgierige krachtpatser, dan (hij is nu met pensioen) had ik nu nog zitten wachten.
Daarbij kan je als wedstrijdruiter alzo niet altijd maar af gaan zitten wachten, want als je op wedstrijd komt en je paard is ofwel erg jolig daardoor, of kijkerig, of gewoon wat sterker door wat er om hem heen gebeurt, zal je toch in moeten grijpen, want helemaal wachten tot hij alles maar weer eens uit zichzelf doet werkt niet, de starttijd blijft hetzelfde, je moet op die tijd de ring in en liefst goed presteren. Nou, als me dat overkomt grijp ik toch echt wel in en vraag ik toch echt wel even door om de aandacht weer bij mij te krijgen.
Daarbij krijg je als instructrice heel vaak paarden die al helemaal vast gereden zijn en dat moet je dan allemaal maar eens op zien te lossen, vaak ook met een ruiter die nog veel gevoel mist. Net als hiervoor al is gezegd, is het het heel moeilijk een ruiter gevoel aan te leren, dat kan ook niet, hij kent het gevoel pas als hij/zij een keer een goed moment heeft en dat gevoel probeert vast te houden zodat hij het kan herkennen en weet waar hij naartoe moet werken.

Daarbij is hier op bokt ook ontzettend veel boekenwijsheid, maar ik heb nog geen boek gelezen dat meer aangeeft dan het uiteindelijke doel. Het is allemaal als je zo rijdt dan doet het paard dit en doe je zo dan doet je paard dat. Maar wat moet je als hij dat nu eens niet doet en je probeert iets anders en hij doet het nog steeds niet, dat heb ik nog niet in de boeken kunnen vinden. Dus wordt er vreselijk geschermd met het moet zus en zo, maar wie kan elk probleem bij welk paard dan ook, ook nog eens even oplossen aan de hand van die boekenwijsheid? Dat wil ik dan ook IRL zien.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:24

Mousmous schreef:
Ik denk dat veel mensen al een verschillend idee hebben van 'ontspanning'. Ik zie op bokt vaak genoeg foto's voorbij komen van combinaties die vinden dat hun paard/pony zo mooi ontspannen loopt, en in mijn ogen zie ik dan een sukkelend dravend paard/pony die idd heel ontspannen en op zijn gemakje rondloopt. Dat is absoluut niet de ontspanning die ik wil van mijn paard, bij mij is ontspanning de bovenlijn loslaten, nageven, de buikspieren aanspannen, en toch uitstraling houden en dat met een actief ondertredend achterbeen. Een beetje het verschil van slenterende mensen die lekker ontspannen aan de wandel zijn tegenover trimmers die een krachtsinspanning leveren maar ook soepel en 'ontspannen' moeten blijven lopen. Doen die zich teveel verkeerd spannen dan wordt de beweging ook krampachtig en is de kans ook groter op blessures. Inspanning door ontspanning.

Het valt me ook wel op dat op bokt al snel gezegd wordt, slechte instructrie, weg ermee, zoek een ander. Want er mogen geen kneepjes en ophoudinkjes gegeven worden want het moet allemaal 'vanzelf' komen. Nou, als ik met mijn LT paard zo had gedacht, een extreem kijkerige en vreselijk nieuwsgierige krachtpatser, dan (hij is nu met pensioen) had ik nu nog zitten wachten.
Daarbij kan je als wedstrijdruiter alzo niet altijd maar af gaan zitten wachten, want als je op wedstrijd komt en je paard is ofwel erg jolig daardoor, of kijkerig, of gewoon wat sterker door wat er om hem heen gebeurt, zal je toch in moeten grijpen, want helemaal wachten tot hij alles maar weer eens uit zichzelf doet werkt niet, de starttijd blijft hetzelfde, je moet op die tijd de ring in en liefst goed presteren. Nou, als me dat overkomt grijp ik toch echt wel in en vraag ik toch echt wel even door om de aandacht weer bij mij te krijgen.
Daarbij krijg je als instructrice heel vaak paarden die al helemaal vast gereden zijn en dat moet je dan allemaal maar eens op zien te lossen, vaak ook met een ruiter die nog veel gevoel mist. Net als hiervoor al is gezegd, is het het heel moeilijk een ruiter gevoel aan te leren, dat kan ook niet, hij kent het gevoel pas als hij/zij een keer een goed moment heeft en dat gevoel probeert vast te houden zodat hij het kan herkennen en weet waar hij naartoe moet werken.

Daarbij is hier op bokt ook ontzettend veel boekenwijsheid, maar ik heb nog geen boek gelezen dat meer aangeeft dan het uiteindelijke doel. Het is allemaal als je zo rijdt dan doet het paard dit en doe je zo dan doet je paard dat. Maar wat moet je als hij dat nu eens niet doet en je probeert iets anders en hij doet het nog steeds niet, dat heb ik nog niet in de boeken kunnen vinden. Dus wordt er vreselijk geschermd met het moet zus en zo, maar wie kan elk probleem bij welk paard dan ook, ook nog eens even oplossen aan de hand van die boekenwijsheid? Dat wil ik dan ook IRL zien.

Amen!!! _/-\o_

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:13

Tabaluga12 schreef:
pimenkitty schreef:
Ik zelf rijd mijn paard nagefelijk op de natuurlijke manier niks gehang, getrek en kneepjes gewoon puur uit ontspanning. Het duurt allemaal wel wat langer maar uiteindelijk krijg je goed resultaat!

Wat bedoel je dan met de natuurlijke manier? Heb je losse teugels of licht contact, weerstand?

licht contact
sorry als het niet duidelijk was :o

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:49

Ik denk dat we allemaal wel weten dat er weinig zal gebeuren als je met een lang teugeltje de bak door draaft. Maar ik ben wel tegen gefriemel. Door telkens kneepjes te geven, of te zagen krijg je een onrustige communicatie vol met ruis. Er gebeurt van alles, helemaal als je ook nog bezig bent met je benen etc. Er wordt constant gecorrigeerd in die mond. Je kunt ook op een andere manier rijden, waarbij je enkel corrigeert als er ook daadwerkelijk gecorrigeerd moet worden, en verder hou je dan een constante lichte druk. Je helpt je paard naar waar hij naartoe moet in plaats van dat je hem daar zet en corrigeert als hij omhoog wil komen. Dit is mede waarom ik zo neig naar western, omdat de communicatie daar zo veel rustiger en zuiverder is dan bij dressuur. Er wordt enkel gecorrigeerd wanneer nodig en verder komen ze er niet aan.

Dat vond ik ook wel erg leuk te merken op Horse Event bij de clinic van Emmelie Scholtens, die bleef ook maar roepen "Geen gefriemel! Dat getrek en geknijp daar hou ik niet van". :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:52

Sizzle schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er mis is met een (halve) ophouding in de rijkunst.
Ik zie ook geen probleem op nageven op weerstandbiedende hand.

Spelen en kneepjes zie ik inderdaad geen nut in, dat is manege praat.

Amen..

little_king

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:57

Er loopt geen 1 paard nageeflijk zonder teugels te gebruiken.
Maar dat kneepjes gedoe klinkt mij ook vaag, precies zoals sizzle beschrijft.

Op wedstrijd druk ik ook wel eens door zoals het niet hoort.
Maar in training ben je wel bezig om het op een correcte manier uit te voeren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:02

Ik rijd zelf niet perfect, maar als ik les geef wordt alles tot in de details behandeld (en raar genoeg loopt mijn pony dan opeens rustiger, ra ra, hoe kan dat nu... O:) ) Ik kan zelf ook wat van dat gezaag en gefriemel als het 'even snel' moet (paard loopt erna overigens wel over de rug, het is dat niet dat ze in de krul getrokken haar rug weg drukt) terwijl ik in de lessen constant er op hamer dat het contact constant moet zijn.

Wat ik overigens niet gek vind, bokt zegt ook alleen hoe het wel moet, niet of zij het wel kunnen. Dat is toch eigenlijk logisch? Je verteld altijd eerst iemand hoe het (theoretisch gezien) moet, dat betekend toch niet dat jij het (praktisch gezien) kunt? Als iemand voorover leunt onder het rijden zeg ik ook 'Rechtop zitten' terwijl ik zelf als een zoutzak op het paard zit.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:23

Wat ik juist niet snap he, hoe kan een paard ontspannen met kneepjes? Lijkt me niet heel ontspannend door dat bit om en om in je mond te voelen?
Een paard voelt nml al minimaal als je wat met de teugels doet, zelfs al rijd je met losse teugels voelt hij al iets in z'n mond. Ik merk dit zelf heel erg als ik met touwhalster rijd, dan reageert ze toch minder dan als ik met bit rijdt. gewoon door dat minimale in dr mond.

Maarja, ik rijd ook niet perfect :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:26

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:26

Je kuit voelt een paard ook Eileen, als hij kiest om die te negeren krijgt hij toch ook een spoortje of tik met de zweep erbij? Want hij heeft die kuit echt wel gevoeld hoor :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:27

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:28

Mij is ook geleerd met kneepjes in de teugel, maar een goed paard zoekt je handen op.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:29

Oh sorry dat had ik niet door :-)

Als we nou eens allemaal schaamteloos de "nare" foto's posten dan wordt de taboe om die foto's te plaatsen misschien wel doorbroken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:31

Maar rijden jullie anders op een meeting als dat je thuis doet? Ga je daar wel je paard "flossen" om hem even rond op de foto te krijgen? Want blijkbaar zien de fotografen dit wel, maar doen we het met z'n allen niet?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:34

Angela schreef:
Maar rijden jullie anders op een meeting als dat je thuis doet? Ga je daar wel je paard "flossen" om hem even rond op de foto te krijgen? Want blijkbaar zien de fotografen dit wel, maar doen we het met z'n allen niet?

Moet ik proberen krijg ik het aan de stok met de eigenaar en instructeur.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:38

Sizzle schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er mis is met een (halve) ophouding in de rijkunst.

Kan je misschien uitleggen hoe je een halve ophouding geeft?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:55

Eileen_ schreef:
Gini schreef:
Ik vind het wel weer opmerkelijk om te zien dat diegenen die ab-so-luut geen kneepjes geven en zeker nooit zouden spelen zich ook weer in dit topic melden. Alsof we iets te bewijzen hebben. Zijn we zo bang om "slecht" bevonden te worden? Voor wie rijden we paard, voor bokt?
Waarom is dat raar? Er reageren toch ook gewoon mensen die het wel doet? Ik snap je niet helemaal :')

Het zal wel mijn gevoel zijn hoor, wil er verder ook niemand mee voor het hoofd stoten. Maar in dit soort discussies worden vaak uitspraken gedaan zoals "ruiters voelen het niet meer aan dat....", waarbij "ruiters" in mijn interpretatie dan gemakkelijk vervangen kan worden door het woord "anderen". Ik krijg gewoon een enorm onzekerheidsgevoel van dit soort topics. Hoor ik wel tot de goede groep? Doe ik het wel zoals het hoort? Totdat ik mezelf tot de orde roep en besef dat het "maar" bokt is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:07

Urielle schreef:
Je kuit voelt een paard ook Eileen, als hij kiest om die te negeren krijgt hij toch ook een spoortje of tik met de zweep erbij? Want hij heeft die kuit echt wel gevoeld hoor :j

Jaa tuurlijk, ik zei in een vorige post ook al dat ik gewoon streng durf te zijn. ik doe zelf ook 2x kuitdruk, dan tik. Dus ook in de mond; als ze niet reageert ga ik naar een hardere fase. Vooral met buitenritten zie je mij ook echt wel ns in de mond trekken hoor, als ze niet luistert.
Maar als t zacht kan, dan doe ik t zo zacht mogelijk.

Maar ik bedoel meer dat ik niet snap waarom mensen kneepjes gaan geven. Ik zie het eigenlijk als een zachte manier van zagen. Ik sta altijd open om m'n mening te veranderen, maar dan meot wel iemand mij kunnen uitleggen hoe een paard kan ontspannen door een bit dat om en om druk geeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:13

Ontspannen niet, wel een vastgezette kaak loslaten bijvoorbeeld. En het is ook wetenschappelijk bewezen dat een paard wat het hoofd omlaag moet brengen uit zijn adrenalinegedreven vluchtfase komt, dus het ontspant hem niet letterlijk maar haalt hem wel weer even terug op aarde als het ware. Dus die opening creëren wat ik eerder zei. Een paard ontspannen rijden kan imo niet, geestelijke ontspanning moeten ze zelf aanbieden en van daaruit kan lichamelijke ontspanning komen. Maar het helpt geen moer om op een opgefokt paard te gaan zitten zagen 'Jij gaat nu ontspannen lopen grrrrr.' :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:17

Hier helpt het wel veel, door middel van zagen krijg ik mijn (soms) opgefokt paard naar onder en dan word ze binnen no time enorm ontspannen, komt ze over de rug en loopt ze fijn haar rondje, oortjes ontspannen, lekker in rust. Dan zaag ik uiteraard niet meer maar heb ik een beetje contact, tóch heb ik gezaagd om haar naar onder te krijgen. Fout, nahja, liever snel en fout dan het paard 10 minuten laten razen om niks (wat gevaarlijk en zeer vermoeiend is).

Als je door blijft zagen zodra je paard iets tot rust komt ben je wel een beetje raar bezig, zorg dan ook dat jijzelf even rustig bent.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:29

Ja dit valt mij ook zo op! Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die paardvriendelijk en correct een paard nageeflijk rijdt, en waarbij het paard dan ook werkelijk constant nageeflijk loopt. Uiteraard wel mensen die het aan het oefenen zijn, maar de correcte manier vergt nu eenmaal wat meer tijd. De paarden op fotomeetings lopen volgens mij vrijwel altijd met wat geweld in en krulletje. Bijschrift luidt dan "Hij was heel erg gespannen, vond alles maar eng en ging er ook een paar keer vandoor haha" maar op de foto's zie je dan wel een opgekruld knolletje.

Daarbij liggen inderdaad theorie en praktijk ver uit elkaar. Ik moet toegeven dat ik dat bij mezelf ook soms terug zie hoor. Mijn vorige verzorgpaardje bijvoorbeeld, wij probeerden gewoon correct de nageeflijkheid te bereiken. Echter kwam er opeens een periode waarin alles 'AAAAAH' en *\%/* was, en waarbij ze echt door iedere klapscheet afgeleid werd en raar ging doen. Vooral in de hoeken was het echt drama en ging ze er vandoor. Toen heb ik wel een aantal keer héél gemeen d'r kop naar beneden gehaald; Buitenteugel met wat druk van de hals af en iets naar beneden, en binnenhand tegen de hals aan. Tja, dan was ze weer braaf een hoek door :') Liever even gemeen zijn dan weer zandhappen!

Praat natuurlijk niet goed dat het gewoon fout is en ik het niet had mogen doen, daar niet van. Wij ruiters zijn nu eenmaal soms oneerlijk.

Edit; Wat mij trouwens zeer verbaasde, dat ik enkele weken terug op Horse Event een ruiter een clinic zag rijden, echt op hoog niveau (passage etc. zaten er in) en die reed haar paard op de bovengenoemde manier 'aan de teugel' :oo Vond ik toch wel frappant, en eigenlijk iedere hoge ruiter die ik ken/ heb zien rijden doet het paardonvriendelijk...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:35

Ik moet trouwens zeggen dat ik die mensen niet alleen op bokt zie, ik had al een tijd terug eigenlijk het perfecte voorbeeld in de echte wereld. Ik stond eerst met persoon A bij de bak naar persoon B te kijken, persoon B was eigenlijk een beetje aan het zagen in de mond, persoon A sprak daar schande van. Daarna moest persoon A rijden en stond ik met persoon B naast te bak. Wat wil dat nu persoon A zit ook te plukken in die bek en persoon B spreekt er nu schande van :') .

Ik dacht daarna eigenlijk hoef je dus schijnbaar helemaal niet door te hebben hoeveel druk en wisselende druk je hebt anders zouden die twee nooit zulk commentaar op elkaar geven. Mijn instructrice leert mij wel om te vragen met mijn hand dmv ophoudingen maar niet constant en we beginnen altijd met constant contact en impuls, ik heb er wel redelijk vertrouwen in dat ze het me goed aanleert maar zeker weten doe je het nooit, immers zou ik geen les nodig hebben als ik wist hoe het moest :o?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:46

Ik snap niet waarom een halve ophouding wel mag, en een kneepje niet. Imo zijn het verschillende benamingen voor hetzelfde:

Citaat:
Onder een halve ophouding wordt verstaan het even aandrijven van het paard met zit en kuit en het daarna opvangen van de opgewekte voorwaartse drang door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen. De halve ophouding heeft alleen een goed resultaat wanneer het paard op de rechte lijn reageert door beide teugels meer aan te nemen. terwijl hij op de volte of in de wending reageert door het meer aannemen van de buitenteugel.

Iedere halve ophouding moet in de richting van de beweging worden uitgevoerd, zonder het evenwicht te verbreken.
Bron: http://www.klassiekpaardrijden.nl/157/halve-ophoudingen.html

En ja, ik geef ook wel eens een halve ophouding.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:47

Sizzle schreef:

:j

Volgens bokt mag je nooit wat doen met je hand.

Zoals ik in een ander topic schreef is er imo niets mis met halve ophoudingen, de hand sluiten en weer openen etc. Op de juiste manier en op het juiste moment voor het juiste doel.. Dus niet constant gebruiken om het paard te dwingen bijvoorbeeld.

Ik verbaas me wel vaker over de teksten van bokkers. Houd je paard actief van achter, en het paard bedenkt helemaal zelf dat het moet nageven op de hand en over de rug moet gaan lopen. En oja, die hand mag er amper zijn, we vergeten daarbij dat het paard die wel nodig heeft om op na te geven en dat we die zelf nodig hebben om het paard ipv harder actiever te laten lopen. :')

En tja, de reden waarom het er in praktijk ineens anders aan toe gaat is omdat ze zelf ook merken dat het niet lukt volgens die mooie theorie. Helaas doen ze het dan wel écht fout en gaan dwingen. Of ze houden het wel vol om via de mooie theorie te rijden, maar hun paard loopt verre van goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:41

Urielle schreef:
Zunzuncito schreef:
Aan de teugel lopen is dus een gevolg van ontspanning, niet de reden waarom een paard ontspant.

Ben ik niet helemaal met je eens (deels wel, want correcte aanleuning komt alleen vanuit ontspanning), imo hangt alles met elkaar samen en ergens moet je ingrijpen. Per paard en per moment kan het wisselen welk punt je aanpakt.
Ontspanning kun je niet afdwingen, dat moet je paard aanbieden.
Maar een gespannen paard is soms ook moeilijk aan het been te krijgen, ze zijn te loperig waardoor je nauwelijks de kans krijgt om ze eraan te zetten, gaan in verzet op je been, negeren je been of rennen ervoor weg.
Soms kan het dan helpen om je paard dieper in te stellen en laten ze het been ineens wel toe. Dan heb je een startpunt om mee aan de slag te gaan tot je paard uiteindelijk (soms letterlijk) uitademt en zich loslaat en zich overgeeft aan jouw rijden.
Ja, je kunt ook twee uur rondbutsen op een heet paard wat met zijn hoofd bij God op schoot rondrent onder je en maar wachten tot hij gaat ontspannen, maar dat zet vaak ook geen zoden aan de dijk. Want ergens moet je eraf en zeker de bloedkikkers lopen zich zo dood onder je.

dat paard hebben wij, een tien jaren plan, maar met de gewone methodes lukte het niet. Klassiek doet hij het Super, beetje parelli erbij en een vleugje eigen gevoel en idee en nu kunnen we hem vangen, kan hij ademhalen bij de smid, is hij alleen buiten te rijden, is in de bak meer met zijn koppie erbij. Dus zonder dieper instellen en aan het bit trekken, hij heeft helemaal geen bit in.