Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:36

Angela schreef:
Meteen op maat vind ik niet eerlijk, de spieren moeten eerst warm worden voordat ze een prestatie kunnen leveren.

Dit vind ik ook!
Instappen maar wel met contact en uitstappen met boogjes in de teugels.
Zie instappen ook wel als "deel" van de training.

Maar ik ken er meerdere die meteen de teugels op maat maken en het dier "hoog" instellen en na 2 kleine rondjes stap al in draf zitten... Niet mijn manier"want naar mijn idee maak je er meer mee kapot dan dat je goed traint.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:39

terpentijn schreef:
@pien_2010: mijn paard (een 9 jarige Tinker x Fries kruising) van enig voorkomen en statuur (lees: trotse zelfhouding en barokke bouw) wordt door "buitenstaanders" algemeen omschreven als "STOER".
De vent is in wezen echter allesbehalve stoer, hij is net als jij je paard omschreef, ijverig, werkwillig, maar met een heel klein hartje.
Een held van nature is het niet.
De held moet ik dan maar zijn, hahaha.
Van lieverlee, word je dan samen heldhaftig.
Dat hebben wij wel in de loop der jaren samen uitgepuzzeld...en hij is al bij mij vanaf zijn 6de maand op deze aardbol.

Een vaste standaard aanpak voor rijden/inrijden/instappen is er in mijn optiek gewoon niet...je moet je paard per dag en per moment goed aanvoelen - een hele ervaren ruiter weet dat al snel bij ieder vreemd paard OHZ aan te voelen - qua ruiter heb ik dat niet, ik rijd niet op heel veel verschillende paarden, maar ik heb die hele verschillende paarden wel aan de longe, dagelijks zelfs, en daar geldt hetzelfde voor: wat heeft deze vandaag nodig, ga je snel al bijzetten of niet, hoe zit die in het lijf vandaag, balkjes lopen of niet, je bekijkt het per keer en je past je aan bij het paard, en je draait niet een standaard programmaatje af.
De ene heeft baat bij een van begin af kordate aanpak, de next one raakt er van in de stress.

Dat is net zo OHZ.

Je inleven, het aanvoelen, is waar het omgaat.
Niet een standaard doctrine afwerken... omdat het zo hoort.

Ja en Nee Terpetijn. Ja, ik ga met je mee want mijn flegmatieke barokke paard rijd ik toch heus heel anders als mijn hete modern gefokte merens. Dus daarin geef ik je gelijk, inleven en aanvoelen is heel erg belangrijk. Het aanbieden van het werk en inhoudelijk de manier van werken is dan ook bijna tegen overgesteld. De ruin moet ik zo spannend mogelijk zijn werk aan bieden opdat hij het leuk blijft vinden en iedere keer verrassen dus avontuur voor hem maken. De merrie vind herhaling fijner en van daar uit iedere keer een stapje verder, dus iets "saaier" het werk aanbieden en veel bevestigen dat ze het heel erg goed doet.
Maar beiden paarden rijd ik met een vallende stellinghals, dus door de nek van achter naar voren met de halve ophouding en dat begint zodra ik erop ga zitten. Waarom? Niet zomaar als een standaard doctrine omdat het zo hoort, maar omdat dit gewoon voor de ruggen van de paarden en dus hun gezondheid het beste is. Daar doe ik dan ook geen enkele concessie in met geen enkel paard dat ik rijd. Gevolg is dus dat mijn paarden fijne swingende paarden ruggen hebben waar je heerlijk op kunt door zitten en dat zolang als je wilt. Dus de methodiek werkt zoals de oude meesters ons geleerd hebben. Maar beiden paarden worden gelijk in de hand gesteld, losgewerkt (de ruin heeft dik dubbel tijd nodig voordat hij echt aan het werk kan) voordat we echt aan het werk gaan.
Omdat op de ruin ook minder begaafde ruiters rijden heb ik bij hem altijd wat meer werk voordat hij alles weer los laat en zijn rug weer fijn swingt. Dat kan ook niet anders want op hem is altijd voelbaar wat het doet als een paard niet correct gereden wordt, dan wordt gelijk rug vast gezet.
Daarbij komt ook nog dat een ruiter nog zoveel ruiter gevoel kan hebben, als de ruiter niet geleerd is hoe een paard correct gereden moet worden dan wordt het toch een heel lastig verhaal. Dus om terug te komen bij TS, ongeacht of je paard met lange teugel laat werken of kort, paard is in principe altijd door de nek en wordt van achter naar voren gereden.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:52

Ik heb een dieseltje dus eerst twee rondjes stappen op elke hand (20x60), dan draven en zelfs galopperen, dit alles met een heerlijke zwabber teugel, daarna even stappen en dan kan t echte werk beginnen. Pas dan ga ik iets aan haar vragen. Eerder hoef ik dat niet te doen want dan werkt mevrouw echt nog niet mee. En dat snap ik ook dus vind dat ook niks erg!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:02

Slechts twee rondjes. Dan is hij ingestapt en begint de echt warming up in stap met de teugels op maat. Daar komen dan tempowisselingen, stelling, buiging en zijgangen bij kijken.

_KNOTS

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:41

Ik stap in met lange teugel, in de draf soms ook even lange teugel en ik stap uit met lange teugel.

Pascallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Ik stap altijd met lange teugel in en ook in draf en af en toe in galop hou ik de teugels heel lang! om mij paard de hals goed te laten strekken, maar ook niet altijd! ik vind je moet je paard nooit echt te lang met korte teugels laten rijden!
Greetz Anika <3

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:40

Met een lange teugel (wel contact)
Zo kan ze even op gang komen en even goed briesen, wel net zo eerlijk

Cappuccino92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:27

Ik stap een paar rondjes in aan een lange teugel, daarna neem ik contact op, maar rijd ik wel laag. Lijkt me dat zo de spieren rustig kunnen opwarmen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:39

Ik stap op bij de binnenbak en stap zo'n 80 m naar de buitenbak, eenmaal ik de buitenbak,
draaf ik na 1 rondje aan en als ie retefris is na een half rondje!

Ik heb altijd contact en mijn teugels op maat in het begin, want hij is nogal enthousiast :D anders krijg je vliegles....

Op het einde van de training krijgt hij lange teugel in galop/draf/stap, maar wel altijd met contact.

Daarna uitstappen op het harde met lange teugel zonder contact.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:43

Ik stap altijd ongeveer 5 minuten in met lange teugel, daarna nog ongeveer 5 minuten met teugels op maat en dan is hij lekker los en ga ik draven.

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:10

dankjullie :D

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:19

Voordat ik aan het werk moet wil ik eerst graag koffie, :D , mijn paard mag dan ook instappen met een losse teugel zonder contact. Een paard wat dan niet kan doordat hij dan niet voldoende braaf is of moeite heft met balans, moet in mijn optiek beide eerst aangeleerd krijgen. Voor mij is het een stuk respect naar mijn paard en het gebeurd echt weleens dat ik vanuit de lange teugel een ophouding moet geven, maar wil mijn paard wel graag het voordeel van de twijfel kunnen geven. Ook aan een lange teugel moet een paard netjes in frame (ontspannen, nageeflijk) kunnen lopen.

wiekehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:20

Op onze manege moeten we eerst altijd 3 rondjes door de bak wandelen met het paard, dan er op en instappen met lange teugel. Ik vind het onnodig om meteen al de teugels op maat te nemen, misschien als het paard vervelend doet, maar alsnog..... :D

Strawberry11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:20

Als ik ga rijden heb ik hem na het opstappen meestal 2 rondjes los en laat ik hem rustig stappen, daarna ga ik echt inrijden (wendingen, overgangen, aan het been enz) en dan heb ik de teugels natuurlijk wel gewoon op maat. Wat ik nooit doe is meteen na het opstappen aan de teugel rijden

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:16

hier worden de paarden 10 minuten laag lang en rond ingestapt. Daarna worden ze opgepakt en na het rijden en tussendoor krijgen ze lange teugel :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:53

Ik begin nu nog met longeren voordat ik ga rijden. Omdat ik het paard nog niet zo lang rij en er zelf een jaar tussenuit ben geweest. Dus als het paard eerst aan de longeer goed werkt, dan spaar ik mijn spieren een beetje uit haha:P
Ik moet ook weer even opbouwen. Ik vind het belangrijk dat ze in ontspanning loopt, want ze heeft altijd bovenin in de krul gelopen waardoor ze nu echt de verkeerde spieren heeft opgebouwt waardoor ze onhoudbaar is als ze dr hoofd bovenin doet.
Dus ik wil ontspanning erin, dus ff longeren, lekker laten lopen, daarna erop. En dan pak ik eigenlijk altijd wel de teugels gewoon op maat(soms ook nog niet, dan zoek ik eerst meer de strekking op,.) en probeer haar eerst los te krijgen in de nek. links en rechts.
Ze kan absoluut neit gereden worden met een harde hand, terwijl ik eigenlijk vrijwel altijd paarden heb gereden die niets konden met subtiliteit.. dus hier leer ik heel veel van.
Ook heeft ze een gigantisch hoog tempo dus zijn we eerst bezig met het tempo op regelmatig en normaal krijgen haha..
Vandaar dat ik de teugels niet vaak helemaal los laat, dat is gewoon nog niet echt mogelijk bij dr, dan loopt ze onder me uit.)
juist als we mooi tempo lopen in draf laat ik de teugels graag wat losjes, zodat ze richting de grond gaat, zo gaat ze mooi over de rug lopen.
Ze is namelijk erg stijf in nek en rug, toen ik haar voor het eerst longeerde leek t net of ze een stok in dr kont had zo stijf:|
En vooral die ontspanning zoeken. dat vind ik belangrijker dan of het al wedstrijdwaardig is.
De eigenaresse zei dat ze wel eens zou kunnen bokken met t rijden.. Dit heeft ze bij mij niet nog gedaan.. Waarschijnlijk komt dat dus omdat ik de ontspanning op zoek waardoor ze lekker over de rug loopt en niet in de krul geforceerd waardoor de rug blokkeert en dus pijn ontstaat(tis een allemans vriend, het paard, zal nooit n stap verkeerd zetten, en nooit zomaar bokken, dus dat vond ik al raar).. dus we gaan lekker zo door en als dit goed gaat en ze is lekker los kunnen weverder kijken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:00

Ik stap ze altijd lang, laag en rond in, nooit een losse teugel. Voor mijn paard is een losse teugel idd een beloning, betekend pauze, even niet hard werken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:38

Ik stap altijd een aantal rondjes in aan de lange teugel, beide kanten op. Daarna pak ik mijn paard lang en laag op, en aan het einde laat ik hem aan de lange teugel uitstappen. In de winter longeer ik ook wel eens voor het rijden, ook dan stap ik minimaal 1 rondje even aan de lange teugel voor ik hem oppak.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:41

Ik maak complete buitenritten in alle gangen aan een compleet lange teugel...

Instappen (en uitstappen) doe ik altijd aan de lange teugel. Ik moet altijd een minuut of 10 stappen om bij de rijbak te komen, dat stuk is voor mij meteen het in en uitstappen. In de bak zelf begin ik dan direct met trainen en teugels dus op contact.

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:11

ik stap altijd lekker 10 minuutjes in meteen lange teugel

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:14

teugels op maat, lichtjes doorvragen in de stap en dan proberen wat te laten zakken, als ik begin met lange teugel loopt ze zo snel te stappen dat het niet lekker zit en is ze spontaan heel kijkerig en druk --'
Pas na een paar rondjes in stap en draf gaat ze écht aan het werk. Ik stap heel veel in de training, overgehouden van mn vorige instructrice :o Voor mij wel wennen want paardlief en ik moeten nu echt harder werken :P Maar het harde werken loont! :P

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:48

Ik stap laag en rond in, hierna draaf ik aan (ook lang en rond) en neem daarna de teugels op maat. Uitstappen doe ik ook laag en rond.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:51

Ik stap altijd in met lange teugel. Eerst 2-3 rondjes gewoon laten hangen en daarna begin ik wat te spelen op laag en rond :)

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:52

Ligt eraan hoe hij is....is hij megafris en schrikkerig dan pak ik de teugels gelijk op maat. Is t ie lekker relaxed dan wordt er eerst een poos aan de lange teugel ingestapt, gedraafd en soms zelf nog een galopje. Dan pas het "echte" werk. Die van mij is ook een diesel....voor ik die een beetje rond kan rijden ben je zo een half uur verder.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:10

Ik stap altijd in met een losse teugel. Links- en rechtsom een heel rondje en 3 grote voltes. Dan hebben we in volledige ontspanning de hele bak gezien en kunnen we elkaar even aanvoelen in wat voor bui we zijn. Daarna pak ik mn teugels op en gaan we lang, laag en rond aan het werk in stap, draf en galop. Dan ben ik zo een half uur verder en dan ga ik pas écht aan het werk en pak ik haar ook echt op.

Ik vind het belangrijk dat we allebei rustig kunnen beginnen en rustig 'het gesprek' aan kunnen gaan om te kijken wat we gaan doen. Soms heb ik al helemaal gepland staan wat ik wil gaan doen, maar voel ik tijdens het losstappen al dat dat er niet in gaat zitten. Zulke dingen zou ik niet voelen als ik haar meteen oppak als ik opstap.
Ook vind ik het belangrijk dat ik haar, als ik opstap, het vertrouwen kan geven dat ik haar vertrouw aan een losse en/of lange teugel, ookal kan ze heel druk zijn in het begin.
(goh, wat klinkt het zweverig als ik het zo teruglees, maar dat is het niet hoor :P )