Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Esmeej333 schreef:Valt wel mee hoor, ik ben dan ook niet van plan om te gaan rijden met 3,5 like i said. Ik ben elke dag bij mijn paard. Somber? Tsja ik noem dat vermenselijken. Moet het eerste paard wat zichzelf opzadelt nog ontmoeten.
?
! Dus noem het vermenselijken, ik doe het liever op deze manier en jij op jouw eigen
!
maralyn schreef:FNews
Ik heb geen slechte ervaring met deze paarden, nee slechte ervaring met het vroege inrijden van deze paarden.
Met onderzoeken wordt ook niet voor niets aangetoond dat meer dan de helft van alle lang gekoerste volbloeden voor hun 15e kapot zijn. Die cijfers zijn er niet voor niets neem ik aan?
Zelfde geld voor ijslanders, mensen vanuit ijsland rijden ijslanders niet voor niets pas met 5 jaar in. Dat heeft niets met de sterkte van het paard te maken maar met de groeischijven.
Maar je hebt "nogsteeds" geen antwoord gegeven waarom koersende engelse volbloeden op anderhalf jarige leeftijd worden ingereden??
Wat mensen doen en willen doen? I dont care, maar dan moeten ze niet lopen miauwen als het dier op 15 jarige leeftijd al atrose in de voorknieen heeft, of nare rugproblemen.....
FNews schreef:maralyn schreef:FNews
Ik heb geen slechte ervaring met deze paarden, nee slechte ervaring met het vroege inrijden van deze paarden.
Met onderzoeken wordt ook niet voor niets aangetoond dat meer dan de helft van alle lang gekoerste volbloeden voor hun 15e kapot zijn. Die cijfers zijn er niet voor niets neem ik aan?
Zelfde geld voor ijslanders, mensen vanuit ijsland rijden ijslanders niet voor niets pas met 5 jaar in. Dat heeft niets met de sterkte van het paard te maken maar met de groeischijven.
Maar je hebt "nogsteeds" geen antwoord gegeven waarom koersende engelse volbloeden op anderhalf jarige leeftijd worden ingereden??
Wat mensen doen en willen doen? I dont care, maar dan moeten ze niet lopen miauwen als het dier op 15 jarige leeftijd al atrose in de voorknieen heeft, of nare rugproblemen.....
Paard op stal kost geld, en minder geld zijn minder koersen lopen.
maralyn schreef:FNews
RdLFoto schreef:Mijn 2-dagen-van-mij paardje is ingereden toen hij 3 was. Het was een handelspaardje van de manege eigenaar en het meisje wat hij eropzette vond het wel leuk om met een slof te rijden, zodat ie leert in de krul te lopen. Na een maand werd er schouderbinnenwaarts 'ingereden' en moest hij al een middendraf laten zien..
Nu is hij 4 en een half, helemaal scheef en rent hij weg voor druk. Zijn rug is ook erg gevoelig.. Met mijn instructrice en mijn moeder gaan we hem weer als een 3- jarige behandelen. Vanaf het begin, rustig opbouwen, geen druk en totaal geen haast. Ben heel erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, hij heeft namelijk een erg leuke bloedlijn
FNews schreef:xDenies schreef:Ja, die trainers heb je overal. Maar er zijn er gelukkig ook zat die wel na kunnen denken
Zat? Daar moet ik ff over nadenken hoor. Sowieso is deze tak al aan het uitdunnen, vooral in Nederland.
xDenies schreef:Esmeej333 schreef:Ik blijf het apart vinden dat mensen die er veel te vroeg op gaan zitten/teveel vragen van zo'n jonkie altijd zeggen, ja we doen het rustig aan, ja hij was er klaar voor, ja hij wou aan het werk, ik moest hem aan het werk zetten hij werd vervelend, ja het is een warmbloed dus hij kan meer hebben, het is een koudbloed dus hij al sterk genoeg (hoezo tegenstrijdig). Zo typisch. Te vroeg is gewoon te vroeg, hoe zogenaamd klaar hij er ook voor is. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs, maar daar willen we niet aan.
Ik denk dat ik rond 3,5 zadelmak wil gaan maken, longeren misschien er even op om de knopjes er op te zetten en dan mag hij een paar maandjes vrij. Rond 4 weer rustig oppakken en zo twee keer per week rijden. Maar alleen als hij niet te puppy is, dan wacht ik gewoon wat langer.
Ik snap je beredenering heel goed. Alleen je gaat zelf heel tegenstrijdig doen. Een paard is pas helemaal uitgegroeid rond zijn zevende levensjaar. Dus dan zou hij op dat moment pas psychisch en lichamelijk er klaar voor zijn.
Je mag best even een tijdje met mijn merrie mee lopen hoor. Dan ga je merken hoe erg zij verandert als er niets met haar gedaan wordt (kwa werk)
Zal natuurlijk absoluut niet waar zijn, maar daarom nodig ik je van harte uit
Nee, ik rijd niet non stop. Ik rijd zoveel als dat mijn eigen lichaam aan kan (en dat is zeer weinig, dus positief voor mijn jonkie haar lichaam).
xSlvna schreef:Ik koop me, als mijn beurs het toe laat, over twee jaar een tweejarig paard (groot paard dus langer tijd nodig om te groeien!) waar ik op zijn/haar 3e vast en zeker wel eens op klim voor een rondje stap, maar serieus inrijden wil ik pas op 5, 6, 7 jarige leeftijd doen. Ik wil het zo laat mogelijk, maar als ik tijd te veel heb zal ik er toch eerder opzitten (tenminste, als ik nog zo licht als een veertje ben, 60 kilo vind ik geen extreme belasting voor een 4, 5 jarige).
Ik ga overigens voor een dressuur/springpaard met goede (voor)ouders en een grote(re) kans op succes (door bouw, aanleg).
xDenies schreef:xSlvna schreef:Ik koop me, als mijn beurs het toe laat, over twee jaar een tweejarig paard (groot paard dus langer tijd nodig om te groeien!) waar ik op zijn/haar 3e vast en zeker wel eens op klim voor een rondje stap, maar serieus inrijden wil ik pas op 5, 6, 7 jarige leeftijd doen. Ik wil het zo laat mogelijk, maar als ik tijd te veel heb zal ik er toch eerder opzitten (tenminste, als ik nog zo licht als een veertje ben, 60 kilo vind ik geen extreme belasting voor een 4, 5 jarige).
Ik ga overigens voor een dressuur/springpaard met goede (voor)ouders en een grote(re) kans op succes (door bouw, aanleg).
Dat vind ik pas onzin, haha. Ouders zeggen vrij weinig. Als jij het er niet uit rijd, gaat jouw paard niet zo als zijn ouders lopen.
Elk paard kan uiteindelijk groot succes verkrijgen. Het is de tijd, plezier, en liefde die je er in stopt.
Niet het papiertje of het bloed waar je straks op rijdt.
Edit: Oke, val me niet te hard aan. Er zal enige aanleg in het dier zijn, (betreft ouders)
xDenies schreef:FNews schreef:Tja, op de koers kent iedereen elkaar wel. Kheb nog niet echt een goede gezien.
Toch apart dat je je dan fijn voelt bij zo'n 'wereldje' .. Niet negatief bedoeld, maar als ze zelf eigenlijk al niet
veel positiefs kan vinden .. tja.
FNews schreef:xDenies schreef:
Toch apart dat je je dan fijn voelt bij zo'n 'wereldje' .. Niet negatief bedoeld, maar als ze zelf eigenlijk al niet
veel positiefs kan vinden .. tja.
Ik zit in dat wereldje omdat mn ouders er in zitten en omdat ik er in opgevoed ben. En omdat ik volbloeden heerlijke paarden vind om mee te werken.
En goed, als jij je plekje daar hebt, moet je daar blijven! Een plek in de paarden wereld is niet zo makkelijk
xDenies schreef:Dat vind ik pas onzin, haha. Ouders zeggen vrij weinig. Als jij het er niet uit rijd, gaat jouw paard niet zo als zijn ouders lopen.
Elk paard kan uiteindelijk groot succes verkrijgen. Het is de tijd, plezier, en liefde die je er in stopt.
Niet het papiertje of het bloed waar je straks op rijdt.
Edit: Oke, val me niet te hard aan. Er zal enige aanleg in het dier zijn, (betreft ouders)