Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:39

FNews

Ik heb geen slechte ervaring met deze paarden, nee slechte ervaring met het vroege inrijden van deze paarden.
Met onderzoeken wordt ook niet voor niets aangetoond dat meer dan de helft van alle lang gekoerste volbloeden voor hun 15e kapot zijn. Die cijfers zijn er niet voor niets neem ik aan?

Zelfde geld voor ijslanders, mensen vanuit ijsland rijden ijslanders niet voor niets pas met 5 jaar in. Dat heeft niets met de sterkte van het paard te maken maar met de groeischijven.

Maar je hebt "nogsteeds" geen antwoord gegeven waarom koersende engelse volbloeden op anderhalf jarige leeftijd worden ingereden??

Wat mensen doen en willen doen? I dont care, maar dan moeten ze niet lopen miauwen als het dier op 15 jarige leeftijd al atrose in de voorknieen heeft, of nare rugproblemen.....

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:39

Esmeej333 schreef:
Valt wel mee hoor, ik ben dan ook niet van plan om te gaan rijden met 3,5 like i said. Ik ben elke dag bij mijn paard. Somber? Tsja ik noem dat vermenselijken. Moet het eerste paard wat zichzelf opzadelt nog ontmoeten.

Wie zegt dat ik het heb over zichzelf opzadelen :n?
Ik bereid mijn paarden liever voor, maar like i said ik gooi ze niet in het diepe door ineens teveel te gaan doen :D! Dus noem het vermenselijken, ik doe het liever op deze manier en jij op jouw eigen :)!

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:42

Ik ben begonnen met het inrijden van mn verzorgpaardje 2 maand voor hij 4 werd!
Hij was toen ook al 2 maandjes beleerd voor de kar

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:43

Wij zijn nu bezig met mijn poown inrijden, hij is nu bijna 4 en een half :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:49

maralyn schreef:
FNews

Ik heb geen slechte ervaring met deze paarden, nee slechte ervaring met het vroege inrijden van deze paarden.
Met onderzoeken wordt ook niet voor niets aangetoond dat meer dan de helft van alle lang gekoerste volbloeden voor hun 15e kapot zijn. Die cijfers zijn er niet voor niets neem ik aan?

Zelfde geld voor ijslanders, mensen vanuit ijsland rijden ijslanders niet voor niets pas met 5 jaar in. Dat heeft niets met de sterkte van het paard te maken maar met de groeischijven.

Maar je hebt "nogsteeds" geen antwoord gegeven waarom koersende engelse volbloeden op anderhalf jarige leeftijd worden ingereden??

Wat mensen doen en willen doen? I dont care, maar dan moeten ze niet lopen miauwen als het dier op 15 jarige leeftijd al atrose in de voorknieen heeft, of nare rugproblemen.....

Paard op stal kost geld, en minder geld zijn minder koersen lopen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:55

Ik begin meestal gewoon met 3 jaar.
Op mijn manier, dus rustig aan en op pony zijn tempo en als ze er niet klaar voor zijn, dan niet.
Mochten ze op een gegeven moment bekwaam zijn om zo in de bak mee te rijden gebeurd dat ongeveer 2x per week en nooit heel lang.
Werk ook veel aan de hand om ze verkeersmak te maken.
Eerder zo rond de 2 pak ik de meeste als we ze al hebben lopen wel wat vaker in de hand voor een wandelingetje of een keer een dekje en een singel op en met 2,5 een sporadische keer aan de lijn.
Deze manier werkt voor mij heel goed omdat we vaak handelponys hebben die niks kennen en ik die langzaam wil laten wennen en opleren en niet ineens in het diepe wil gooien.
Komen ze bij ons 3 jaar of ouder al binnen en zijn nog niet beleerd dan begin ook eerst ook rustig met de basis zoals poetsen, benen tillen en dan pas zadeltje.

Even een toevoeging, ze staan in de winter bij mij ook wel allen allemaal 3 a 4 maand compleet stil :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:00

FNews schreef:
maralyn schreef:
FNews

Paard op stal kost geld, en minder geld zijn minder koersen lopen.

Ik snap jou helemaal hoor. Maar dat het dier geld kost vind ik echt een smoes .... nou het spijt me. Je kiest voor een paard.
Dan weet je dat deze geld kost. Een paard hoeft niet voor de mens te lijden, omdat deze geld wilt zien - omdat anders het dier niet op stal kan staan.
Dan begin je niet aan paarden.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:03

xDenies, Zo denken alle trainers in dit wereldje. Ze rijden ze kapot, en hoppa meteen weg. Ze willen er zo min mogelijk geld aan kwijt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:04

Ja, die trainers heb je overal. Maar er zijn er gelukkig ook zat die wel na kunnen denken :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:05

Mijn 2-dagen-van-mij paardje is ingereden toen hij 3 was. Het was een handelspaardje van de manege eigenaar en het meisje wat hij eropzette vond het wel leuk om met een slof te rijden, zodat ie leert in de krul te lopen. Na een maand werd er schouderbinnenwaarts 'ingereden' en moest hij al een middendraf laten zien..

Nu is hij 4 en een half, helemaal scheef en rent hij weg voor druk. Zijn rug is ook erg gevoelig.. Met mijn instructrice en mijn moeder gaan we hem weer als een 3- jarige behandelen. Vanaf het begin, rustig opbouwen, geen druk en totaal geen haast. Ben heel erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, hij heeft namelijk een erg leuke bloedlijn :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:05

maralyn schreef:
FNews

Dat met die ijslanders, heeft dat er ook niet mee te maken dat er volwassenen van gerust 90kg op zon pony van 1,30 ofzo gaat zitten? Die worden dus zwaar belast. Kwpn kun je volgens mij met 3 best wel gaan rijden maar niet te lang en te vaak en dat rustig opbouwen. Springen onder de man vanaf 5 en parcoursen pas vanaf 6 jaar. Ook per paard bekijken en de rijkunst van de ruiter en het gewicht.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:06

xDenies schreef:
Ja, die trainers heb je overal. Maar er zijn er gelukkig ook zat die wel na kunnen denken :)

Zat? Daar moet ik ff over nadenken hoor. Sowieso is deze tak al aan het uitdunnen, vooral in Nederland.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:08

RdLFoto schreef:
Mijn 2-dagen-van-mij paardje is ingereden toen hij 3 was. Het was een handelspaardje van de manege eigenaar en het meisje wat hij eropzette vond het wel leuk om met een slof te rijden, zodat ie leert in de krul te lopen. Na een maand werd er schouderbinnenwaarts 'ingereden' en moest hij al een middendraf laten zien..

Nu is hij 4 en een half, helemaal scheef en rent hij weg voor druk. Zijn rug is ook erg gevoelig.. Met mijn instructrice en mijn moeder gaan we hem weer als een 3- jarige behandelen. Vanaf het begin, rustig opbouwen, geen druk en totaal geen haast. Ben heel erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, hij heeft namelijk een erg leuke bloedlijn :)

Zoeen zou ik minimaal een half jaar vakantie geven en daarna geheel opnieuw beginnen, als hij dan nog een gevoelige rug aangeeft wellicht nog langer.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:08

FNews schreef:
xDenies schreef:

Zat? Daar moet ik ff over nadenken hoor. Sowieso is deze tak al aan het uitdunnen, vooral in Nederland.

Ze zullen niet erg bekend zijn, juist door dat ze het op een goede manier doen. Is altijd zo.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:10

Tja, op de koers kent iedereen elkaar wel. Kheb nog niet echt een goede gezien.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:12

FNews schreef:

Toch apart dat je je dan fijn voelt bij zo'n 'wereldje' .. Niet negatief bedoeld, maar als ze zelf eigenlijk al niet
veel positiefs kan vinden .. tja.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:12

xDenies schreef:
Esmeej333 schreef:
Ik blijf het apart vinden dat mensen die er veel te vroeg op gaan zitten/teveel vragen van zo'n jonkie altijd zeggen, ja we doen het rustig aan, ja hij was er klaar voor, ja hij wou aan het werk, ik moest hem aan het werk zetten hij werd vervelend, ja het is een warmbloed dus hij kan meer hebben, het is een koudbloed dus hij al sterk genoeg (hoezo tegenstrijdig 8)7 ). Zo typisch. Te vroeg is gewoon te vroeg, hoe zogenaamd klaar hij er ook voor is. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs, maar daar willen we niet aan.
Ik denk dat ik rond 3,5 zadelmak wil gaan maken, longeren misschien er even op om de knopjes er op te zetten en dan mag hij een paar maandjes vrij. Rond 4 weer rustig oppakken en zo twee keer per week rijden. Maar alleen als hij niet te puppy is, dan wacht ik gewoon wat langer :).

Ik snap je beredenering heel goed. Alleen je gaat zelf heel tegenstrijdig doen. Een paard is pas helemaal uitgegroeid rond zijn zevende levensjaar. Dus dan zou hij op dat moment pas psychisch en lichamelijk er klaar voor zijn.

Je mag best even een tijdje met mijn merrie mee lopen hoor. Dan ga je merken hoe erg zij verandert als er niets met haar gedaan wordt (kwa werk)
Zal natuurlijk absoluut niet waar zijn, maar daarom nodig ik je van harte uit :)

Nee, ik rijd niet non stop. Ik rijd zoveel als dat mijn eigen lichaam aan kan (en dat is zeer weinig, dus positief voor mijn jonkie haar lichaam).

Er is anders een behoorlijk (bewezen!) verschil tussen of je er op met 2,5 op gaat zitten en gaat rijden meerdere keren per week dan dat je hem rustig met 4 oppakt. Ik zie daar niks tegenstrijdig aan. Ik ben de laatste die zegt dat je niks mag doen met een jong paard, ik heb een jaarlinger staan die in handen komt elke dag om hem binnen en buiten te zetten, ik wandel met hem, borsteltje erover, licht grondwerk, wijken voor druk. Hij vind het ook best interessant allemaal, maar als ik hem 4 weekjes lekker op de wei laat staan klaagt hij ook niet. Ik snap gewoon de haast niet, juist omdat je andere dingen kan doen snap ik niet dat mensen er met 2,5 op moeten gaan zitten, er zijn zat andere dingen die je kan doen, als hij zich in jouw ogen staat te vervelen. Jouw, in het algemeen dan hè.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-11-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:13

Ik koop me, als mijn beurs het toe laat, over twee jaar een tweejarig paard (groot paard dus langer tijd nodig om te groeien!) waar ik op zijn/haar 3e vast en zeker wel eens op klim voor een rondje stap, maar serieus inrijden wil ik pas op 5, 6, 7 jarige leeftijd doen. Ik wil het zo laat mogelijk, maar als ik tijd te veel heb zal ik er toch eerder opzitten (tenminste, als ik nog zo licht als een veertje ben, 60 kilo vind ik geen extreme belasting voor een 4, 5 jarige).

Ik ga overigens voor een dressuur/springpaard met goede (voor)ouders en een grote(re) kans op succes (door bouw, aanleg). Dit paard is bedoeld voor de sport, maar sporten kan die ook van 8 tot 20 jarige leeftijd :Y)
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 04-11-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:14

Fijn dat je mijn eigen woorden ook nog eens herhaald :) @ Esmeej333

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:16

xSlvna schreef:
Ik koop me, als mijn beurs het toe laat, over twee jaar een tweejarig paard (groot paard dus langer tijd nodig om te groeien!) waar ik op zijn/haar 3e vast en zeker wel eens op klim voor een rondje stap, maar serieus inrijden wil ik pas op 5, 6, 7 jarige leeftijd doen. Ik wil het zo laat mogelijk, maar als ik tijd te veel heb zal ik er toch eerder opzitten (tenminste, als ik nog zo licht als een veertje ben, 60 kilo vind ik geen extreme belasting voor een 4, 5 jarige).

Ik ga overigens voor een dressuur/springpaard met goede (voor)ouders en een grote(re) kans op succes (door bouw, aanleg).

Dat vind ik pas onzin, haha. Ouders zeggen vrij weinig. Als jij het er niet uit rijd, gaat jouw paard niet zo als zijn ouders lopen.
Elk paard kan uiteindelijk groot succes verkrijgen. Het is de tijd, plezier, en liefde die je er in stopt.

Niet het papiertje of het bloed waar je straks op rijdt.

Edit: Oke, val me niet te hard aan. Er zal enige aanleg in het dier zijn, (betreft ouders)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:19

xDenies schreef:
xSlvna schreef:

Ik ga overigens voor een dressuur/springpaard met goede (voor)ouders en een grote(re) kans op succes (door bouw, aanleg).

Dat vind ik pas onzin, haha. Ouders zeggen vrij weinig. Als jij het er niet uit rijd, gaat jouw paard niet zo als zijn ouders lopen.
Elk paard kan uiteindelijk groot succes verkrijgen. Het is de tijd, plezier, en liefde die je er in stopt.

Edit: Oke, val me niet te hard aan. Er zal enige aanleg in het dier zijn, (betreft ouders)

+1 :D

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:21

xDenies schreef:
FNews schreef:

Toch apart dat je je dan fijn voelt bij zo'n 'wereldje' .. Niet negatief bedoeld, maar als ze zelf eigenlijk al niet

Ik zit in dat wereldje omdat mn ouders er in zitten en omdat ik er in opgevoed ben. En omdat ik volbloeden heerlijke paarden vind om mee te werken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:22

FNews schreef:
xDenies schreef:

Ik zit in dat wereldje omdat mn ouders er in zitten en omdat ik er in opgevoed ben. En omdat ik volbloeden heerlijke paarden vind om mee te werken.

Dan kan ik je niet meer als gelijk geven :) En goed, als jij je plekje daar hebt, moet je daar blijven! Een plek in de paarden wereld is niet zo makkelijk
te verkrijgen :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:23

Tsja ik heb het zo vaak gehoord "hij wil zo graag aan het werk" en dan gaan ze vervolgens gewoon op een 2,5 jarig paard zitten. Ik heb het nog nooit gezien hoor, een paard dat 2,5 nodig ingereden moet worden. Ik zie die ontzettend overdonderd worden.
Ik ben zelf ook van rustig aan laten wennen, mijn anderhalf jarige is zo goed als verkeersmak, en je kan er rustig een dekje op leggen, bij zijn vorige eigenaresse zelfs al een zadeltje op gehad. Maar ik ga er echt niet op voor hij 3 is en misschien zelfs niet voor zijn 4e.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:26

xDenies schreef:

Ja uiteraard, ouders zeggen vrij weinig, want uit twee misvormde paarden zal zeker een correct gebouwd paard komen, heb je volkomen gelijk in :j
En neen, niet ieder paard kan groot succes verkrijgen, het gros van de paarden kán geen sprong van 1,20 m aan, laat staan een parcours van 1,40 m. :')

Het gaat om het idee dat ik, ondanks het feit dat ik me eerder een paard van een iets hogere prijsklasse neem, nog niet het lef zal hebben om die op 3 jarige leeftijd door te rijden.