Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sees schreef:Geryon schreef:Iedereen hangt een andere definitie aan 'niet verpest' en 'met succes beleerd'. Dat maakt de discussie veel moeilijker. Ik vind vaak die paarden toch wel verpest en totaal niet met succes beleerd.
Wat bedoel je met die paarden? Welke paarden? Mijn paard was al beleerd dus daar heb ik sowieso niets aan verpest?
little_king schreef:Ik lees een paard dat het allemaal zelf doet.
Wake-up call die bestaan niet.
Natuurlijk is een fijn gereden paard gemakkelijker na te rijden, naar zit je daar alles verkeerd te doen is dat paard zo terug bij af.
little_king schreef:Ik heb voordat ik mijn eerste paard kocht diverse paarden gereden van andere mensen.
Van verschillend niveau en karakter. En daar heb ik veel op geleerd.
Gevoeld wat recht is, gevoeld wat over de rug is, maar ook gevoeld wat scheef is, wat niet hoorde.
Ik heb in die tijd altijd fijne les gehad. Die recht door zee was, niet dat praten als of ruiters een hoog niveau hebben als ze dat nog niet hebben. Geen hulpteugels en weet ik wat, gewoon rijden zonder poespas.
Ging het niet was dat niet de schuld van het paard maar door mijn tekortkoming.
Toen ik later mijn eerste eigen paard heb gekocht is daar ook geen probleem meer in geweest.
little_king schreef:Ik lees een paard dat het allemaal zelf doet.
Natuurlijk is een fijn gereden paard gemakkelijker na te rijden, naar zit je daar alles verkeerd te doen is dat paard zo terug bij af.
Selka schreef:little_king schreef:Ik lees een paard dat het allemaal zelf doet.
Wat ik daarmee bedoel is dat je dan als ruiter niet zozeer vergevorderd hoeft te zijn, als je een paard heeft die bepaalde dingen voor je doet. En jawel die robots bestaan. Waarom lopen manegepaarden anders in een rijtje en gaan bij draf van de juf draven? Blijkbaar kunnen paarden wel dingen zelf.
Alles behalve dat. Al die knopjes, die lichtgevoeligheid. Leg je je been iets teveel naar achter dan lukt de oefening al niet meer. 

.
. Ik vind een paard pas verpest als het een of meerdere medische mankement(en) vertoont, direct veroorzaakt door de opgelegde arbeid. Óf als je er een vals kreng van hebt gemaakt maar dan moet je wel héél ver gaan.
. 
Selka schreef:little_king schreef:Ik lees een paard dat het allemaal zelf doet.
Wat ik daarmee bedoel is dat je dan als ruiter niet zozeer vergevorderd hoeft te zijn, als je een paard heeft die bepaalde dingen voor je doet. En jawel die robots bestaan. Waarom lopen manegepaarden anders in een rijtje en gaan bij draf van de juf draven? Blijkbaar kunnen paarden wel dingen zelf.
Sees schreef:Ieder paard kun je verpesten, óók een goed doorgereden leerpaard.
Ik denk dat ik een andere definitie van verpest heb dan jij Geyron. Ik vind een paard pas verpest als het een of meerdere medische mankement(en) vertoont, direct veroorzaakt door de opgelegde arbeid. Óf als je er een vals kreng van hebt gemaakt maar dan moet je wel héél ver gaan.
Ik ben overigens niet zo snel onder de indruk van de capaciteiten van personen die door anderen vaak als expert worden bestempeld.
Geryon schreef:Sees schreef:Ieder paard kun je verpesten, óók een goed doorgereden leerpaard.
Ik denk dat ik een andere definitie van verpest heb dan jij Geyron. Ik vind een paard pas verpest als het een of meerdere medische mankement(en) vertoont, direct veroorzaakt door de opgelegde arbeid. Óf als je er een vals kreng van hebt gemaakt maar dan moet je wel héél ver gaan.
Ik ben overigens niet zo snel onder de indruk van de capaciteiten van personen die door anderen vaak als expert worden bestempeld.
Daar ben ik vaak ook niet zo onder de indruk van.
Ik denk er inderdaad anders over dan jij. Ik zie een paard veel sneller als 'verpest'.
Geryon schreef:Natuurlijk is dat zo. Maar is een paard enkel verpest als de problemen niet meer te herstellen zijn dan? Je kan een paard ook dood op de beenhulp maken als je constant zit te schoppen, of hard in de mond maken als je constant zit te trekken. Ik vind dat degene het paard dan echt verpest heeft, ookal kan het paard wel weer veel gevoeliger worden met de juiste ruiter.
Anoniem schreef:Geryon schreef:Natuurlijk is dat zo. Maar is een paard enkel verpest als de problemen niet meer te herstellen zijn dan? Je kan een paard ook dood op de beenhulp maken als je constant zit te schoppen, of hard in de mond maken als je constant zit te trekken. Ik vind dat degene het paard dan echt verpest heeft, ookal kan het paard wel weer veel gevoeliger worden met de juiste ruiter.
Toch reageren dat soort paarden juist weer goed binnen een half uur als een goede ruiter erop zit..

Shadow0 schreef:Overigens, als we het dan toch over definities hebben, 'verpest' is een vrij rekbaar begrip. In mijn ogen worden veel paarden al snel als 'verpest' aangemerkt als ze dingen niet goed doen. Maar voor mijn gevoel is een paard pas verpest als iets niet meer eenvoudig te corrigeren is. Een paard dat een tijd niet bijzonder gereden is en daardoor niet de juiste spieren heeft is niet verpest, die heeft alleen wat training nodig. Een paard dat geleerd heeft op bepaalde hulpen niet te reageren is niet automatisch verpest: veel van die paarden pakken het erg snel op als je ze duidelijk maakt dat die hulpen vanaf nu bij jou wel belangrijk zijn.
Bij verpest denk ik aan paarden die bv zoveel vervelende ervaringen hebben gehad dat je zelfs met een boel geduld en wijsheid niet voorkomt dat ze steeds weer vluchten, staken, bokken of andere verzets- en paniekreacties vertonen. Of een paard dat echt blessures op heeft gelopen door verkeerd rijden, waardoor het langdurig moet herstellen of niet meer geschikt is voor bepaalde sport.
De angst voor verpesten is dan ook wat onevenredig groot. Van gewoon niet al te bijzonder rijden worden de meeste paarden niet serieus veel slechter: veel recreatiepaarden halen een hoge leeftijd met niet al te veel kwaaltjes en zijn misschien niet de souplesse zelf maar als ze ongecompliceerd en pijnvrij leven zie ik het probleem niet. Van te weinig doortastend handelen worden sommige paarden staatsgevaarlijk, maar je hebt er ook die het allemaal best vinden en de gewonnen ruimte vooral gebruiken om zichzelf nog eens te tracteren op een hapje gras onderweg maar verder gewoon lief blijven. In die gevallen zie ik eigenlijk niet waarom je heel veel moeite zou doen om iets te verbeteren (bv met een bijrijder) wat eigenlijk geen probleem is. Paard gelukkig, ruiter gelukkig, dus wat is eigenlijk het probleem?
.
. En IMO is dat paard dan idd niet verpest. Ik ben niet zo bang voor bepaalde gerdragingen. Zoals ik al zei, je moet het wel héél bont maken wil een paard qua gedrag volledig verpest zijn. Ik zou me eerder zorgen maken om medische aandoeningen. 
Lielle schreef:en daar kan ik me alleszins iets bij voorstellen shadow!
TS definieert vergevorderd als in staat zijn een paard trainen en te verbeteren, en dat staat voor mij helemaal los van wedstrijdniveau (en als ik TS een beetje ken, voor haar ook). Een paard dat recht is, soepel beweegt en goed bespierd is (en dat ook allemaal blijft) voor mij een teken dat de ruiter weet wat hij/zij aan het doen is.

Anoniem schreef:Maar niet zo veel als je denkt..

. Na één uur (!) les van een goede instructrice die me leerde hoe ik de hulpen wèl moest geven, reageerde mijn paard al bij de minste heupdraaiing. little_king schreef:Anoniem schreef:Maar niet zo veel als je denkt..
Meer dan je denkt
Je ziet ze wel wat verbeteren in dat half uurtje, maar het duurt heel veel langer willen ze weer echt fijn lopen.
Geef wel toe dat ik een zeikerd ben, vind een paard snel hard in de mond of traag aan het been.
dat heb ik wel gemerkt bij het zoeken van een paard war de voorrijder beweerde dat het paard zo fijn aan de hulpen was en ik dacht, nee, dit is niet fijn!