Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:50

Ik heb voordat ik mijn eerste paard kocht diverse paarden gereden van andere mensen.
Van verschillend niveau en karakter. En daar heb ik veel op geleerd.
Gevoeld wat recht is, gevoeld wat over de rug is, maar ook gevoeld wat scheef is, wat niet hoorde.
Ik heb in die tijd altijd fijne les gehad. Die recht door zee was, niet dat praten als of ruiters een hoog niveau hebben als ze dat nog niet hebben. Geen hulpteugels en weet ik wat, gewoon rijden zonder poespas.
Ging het niet was dat niet de schuld van het paard maar door mijn tekortkoming.
Toen ik later mijn eerste eigen paard heb gekocht is daar ook geen probleem meer in geweest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:52

Sees schreef:
Geryon schreef:
Iedereen hangt een andere definitie aan 'niet verpest' en 'met succes beleerd'. Dat maakt de discussie veel moeilijker. Ik vind vaak die paarden toch wel verpest en totaal niet met succes beleerd.

Wat bedoel je met die paarden? Welke paarden? Mijn paard was al beleerd dus daar heb ik sowieso niets aan verpest ;)?

Groene paarden waarvan wordt gezegd door groene ruiters dat ze met succes zijn beleerd of niet verpest zijn. Had het niet over jouw paard, want die ken ik niet.

Een paard dat beleerd is kan je trouwens wel verpesten. Daarom had ik, als beginner met mijn leerpony, een bijrijdster die hoog reed :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:52

Ik lees een paard dat het allemaal zelf doet.
Wake-up call die bestaan niet.
Natuurlijk is een fijn gereden paard gemakkelijker na te rijden, naar zit je daar alles verkeerd te doen is dat paard zo terug bij af.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:54

little_king schreef:
Natuurlijk is een fijn gereden paard gemakkelijker na te rijden, naar zit je daar alles verkeerd te doen is dat paard zo terug bij af.

Wat ik daarmee bedoel is dat je dan als ruiter niet zozeer vergevorderd hoeft te zijn, als je een paard heeft die bepaalde dingen voor je doet. En jawel die robots bestaan. Waarom lopen manegepaarden anders in een rijtje en gaan bij draf van de juf draven? Blijkbaar kunnen paarden wel dingen zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:55

little_king schreef:
Ik heb voordat ik mijn eerste paard kocht diverse paarden gereden van andere mensen.
Van verschillend niveau en karakter. En daar heb ik veel op geleerd.
Gevoeld wat recht is, gevoeld wat over de rug is, maar ook gevoeld wat scheef is, wat niet hoorde.
Ik heb in die tijd altijd fijne les gehad. Die recht door zee was, niet dat praten als of ruiters een hoog niveau hebben als ze dat nog niet hebben. Geen hulpteugels en weet ik wat, gewoon rijden zonder poespas.
Ging het niet was dat niet de schuld van het paard maar door mijn tekortkoming.
Toen ik later mijn eerste eigen paard heb gekocht is daar ook geen probleem meer in geweest.

Ik zie ook mensen met hulpteugels rijden, dan denk je misschien dat is zielig voor het paard. Maar het is nog zieliger als die mensen die paarden gaan proberen in een valse krul te zagen..

Zelfs als problemen aan het paard liggen, is het echte probleem dat de ruiter het niet op de juiste wijze corrigeert..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:57

little_king schreef:

Precies.

Selka schreef:
little_king schreef:

Wat ik daarmee bedoel is dat je dan als ruiter niet zozeer vergevorderd hoeft te zijn, als je een paard heeft die bepaalde dingen voor je doet. En jawel die robots bestaan. Waarom lopen manegepaarden anders in een rijtje en gaan bij draf van de juf draven? Blijkbaar kunnen paarden wel dingen zelf.

Een paard die alle hulpen en oefeningen kent, is een hele andere 'robot' dan een manegepaard. Ik kan er echt niet tegen dat mensen zo'n paard een robot noemen := Alles behalve dat. Al die knopjes, die lichtgevoeligheid. Leg je je been iets teveel naar achter dan lukt de oefening al niet meer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:58

En dat gebeurde dus niet waar ik les kreeg.
Als je handen wat te veel bewogen kreeg je echt wel op je mieter.
eerst die motor van achter aan de gang en dan zakt hij vanzelf van voren.
Zit, been en dan pas hand, werd er dan nog eens opgedreund :)

Op het moment dat mensen dus een probleem verkeerd oplossen (dus niet oplossen) of menen dat te doen met zagen zijn ze dus nog steeds een beginnend ruiter volgens de definitie van TS.
Waar ik het weer totaal mee eens ben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:59

Ieder paard kun je verpesten, óók een goed doorgereden leerpaard ;).

Ik denk dat ik een andere definitie van verpest heb dan jij Geyron ;). Ik vind een paard pas verpest als het een of meerdere medische mankement(en) vertoont, direct veroorzaakt door de opgelegde arbeid. Óf als je er een vals kreng van hebt gemaakt maar dan moet je wel héél ver gaan.

Ik ben overigens niet zo snel onder de indruk van de capaciteiten van personen die door anderen vaak als expert worden bestempeld :D.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:00

Selka schreef:
little_king schreef:

Omdat ze luisteren naar de aanwijzingen van de juf. Doet de juf niets doet het paard ook niets.
Dat de ruiter daar op meelift is weer wat anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:02

Sees schreef:

Ik denk dat ik een andere definitie van verpest heb dan jij Geyron ;). Ik vind een paard pas verpest als het een of meerdere medische mankement(en) vertoont, direct veroorzaakt door de opgelegde arbeid. Óf als je er een vals kreng van hebt gemaakt maar dan moet je wel héél ver gaan.

Ik ben overigens niet zo snel onder de indruk van de capaciteiten van personen die door anderen vaak als expert worden bestempeld :D.

Daar ben ik vaak ook niet zo onder de indruk van.

Ik denk er inderdaad anders over dan jij. Ik zie een paard veel sneller als 'verpest'. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:04

Geryon schreef:
Sees schreef:

Daar ben ik vaak ook niet zo onder de indruk van.

Ik denk er inderdaad anders over dan jij. Ik zie een paard veel sneller als 'verpest'. :+

En dat is dus fout. Al die andere dingen zijn nog te herstellen, als de oorzaak op het zadel is weggehaald..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:06

Overigens, als we het dan toch over definities hebben, 'verpest' is een vrij rekbaar begrip. In mijn ogen worden veel paarden al snel als 'verpest' aangemerkt als ze dingen niet goed doen. Maar voor mijn gevoel is een paard pas verpest als iets niet meer eenvoudig te corrigeren is. Een paard dat een tijd niet bijzonder gereden is en daardoor niet de juiste spieren heeft is niet verpest, die heeft alleen wat training nodig. Een paard dat geleerd heeft op bepaalde hulpen niet te reageren is niet automatisch verpest: veel van die paarden pakken het erg snel op als je ze duidelijk maakt dat die hulpen vanaf nu bij jou wel belangrijk zijn.

Bij verpest denk ik aan paarden die bv zoveel vervelende ervaringen hebben gehad dat je zelfs met een boel geduld en wijsheid niet voorkomt dat ze steeds weer vluchten, staken, bokken of andere verzets- en paniekreacties vertonen. Of een paard dat echt blessures op heeft gelopen door verkeerd rijden, waardoor het langdurig moet herstellen of niet meer geschikt is voor bepaalde sport.

De angst voor verpesten is dan ook wat onevenredig groot. Van gewoon niet al te bijzonder rijden worden de meeste paarden niet serieus veel slechter: veel recreatiepaarden halen een hoge leeftijd met niet al te veel kwaaltjes en zijn misschien niet de souplesse zelf maar als ze ongecompliceerd en pijnvrij leven zie ik het probleem niet. Van te weinig doortastend handelen worden sommige paarden staatsgevaarlijk, maar je hebt er ook die het allemaal best vinden en de gewonnen ruimte vooral gebruiken om zichzelf nog eens te tracteren op een hapje gras onderweg maar verder gewoon lief blijven. In die gevallen zie ik eigenlijk niet waarom je heel veel moeite zou doen om iets te verbeteren (bv met een bijrijder) wat eigenlijk geen probleem is. Paard gelukkig, ruiter gelukkig, dus wat is eigenlijk het probleem?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:08

Natuurlijk is dat zo. Maar is een paard enkel verpest als de problemen niet meer te herstellen zijn dan? Je kan een paard ook dood op de beenhulp maken als je constant zit te schoppen, of hard in de mond maken als je constant zit te trekken. Ik vind dat degene het paard dan echt verpest heeft, ookal kan het paard wel weer veel gevoeliger worden met de juiste ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:10

Geryon schreef:
Natuurlijk is dat zo. Maar is een paard enkel verpest als de problemen niet meer te herstellen zijn dan? Je kan een paard ook dood op de beenhulp maken als je constant zit te schoppen, of hard in de mond maken als je constant zit te trekken. Ik vind dat degene het paard dan echt verpest heeft, ookal kan het paard wel weer veel gevoeliger worden met de juiste ruiter.

Toch reageren dat soort paarden juist weer goed binnen een half uur als een goede ruiter erop zit..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:10

Gedeeltelijk eens.

Voorbeeld: Ruiter die nog niet kon rijden begint met een jong dier (3 jaar) zijn dus allebei groen.
Ruiter krijgt dagelijks les/ondersteuning van instructeur. Combinatie start na ong 3 jaar ZZ-Zwaar...

Mijn mening: Beginend ruiter/amazone kan best alles zelf doen, mits de juiste begeleiding aanwezig is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:11

Anoniem schreef:
Geryon schreef:

Toch reageren dat soort paarden juist weer goed binnen een half uur als een goede ruiter erop zit..

Jammer genoeg is dat niet altijd zo het geval. Als een paard gewend is om pas te reageren op een hulp die heel hard is, zal het niet zo snel reageren op een zachte hulp van een andere ruiter. Daar is training voor nodig.

Anoniem

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:12

Maar niet zo veel als je denkt..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:13

Shadow0 schreef:
Overigens, als we het dan toch over definities hebben, 'verpest' is een vrij rekbaar begrip. In mijn ogen worden veel paarden al snel als 'verpest' aangemerkt als ze dingen niet goed doen. Maar voor mijn gevoel is een paard pas verpest als iets niet meer eenvoudig te corrigeren is. Een paard dat een tijd niet bijzonder gereden is en daardoor niet de juiste spieren heeft is niet verpest, die heeft alleen wat training nodig. Een paard dat geleerd heeft op bepaalde hulpen niet te reageren is niet automatisch verpest: veel van die paarden pakken het erg snel op als je ze duidelijk maakt dat die hulpen vanaf nu bij jou wel belangrijk zijn.

Bij verpest denk ik aan paarden die bv zoveel vervelende ervaringen hebben gehad dat je zelfs met een boel geduld en wijsheid niet voorkomt dat ze steeds weer vluchten, staken, bokken of andere verzets- en paniekreacties vertonen. Of een paard dat echt blessures op heeft gelopen door verkeerd rijden, waardoor het langdurig moet herstellen of niet meer geschikt is voor bepaalde sport.

De angst voor verpesten is dan ook wat onevenredig groot. Van gewoon niet al te bijzonder rijden worden de meeste paarden niet serieus veel slechter: veel recreatiepaarden halen een hoge leeftijd met niet al te veel kwaaltjes en zijn misschien niet de souplesse zelf maar als ze ongecompliceerd en pijnvrij leven zie ik het probleem niet. Van te weinig doortastend handelen worden sommige paarden staatsgevaarlijk, maar je hebt er ook die het allemaal best vinden en de gewonnen ruimte vooral gebruiken om zichzelf nog eens te tracteren op een hapje gras onderweg maar verder gewoon lief blijven. In die gevallen zie ik eigenlijk niet waarom je heel veel moeite zou doen om iets te verbeteren (bv met een bijrijder) wat eigenlijk geen probleem is. Paard gelukkig, ruiter gelukkig, dus wat is eigenlijk het probleem?

Ik ben het in de grote lijnen zeker met je eens.
Waar ik het niet mee eens ben is dat je schrijft dat je recreatiepaarden zonder echte kwaaltjes oud ziet worden.
Helaas zie ik veel recreatie paarden duidelijk onregelmatig lopen.
Waardoor? Geen idee. Maar duidelijk dus met ongemak.
Maar helaas te vaak een ruiter die het daar niet herkend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:15

Shadow, ik ben het wederom volledig met je eens :j.

Geyron, dan is het paard wat jij verpest noemt iig niet onomkeerbaar verpest :D. En IMO is dat paard dan idd niet verpest. Ik ben niet zo bang voor bepaalde gerdragingen. Zoals ik al zei, je moet het wel héél bont maken wil een paard qua gedrag volledig verpest zijn. Ik zou me eerder zorgen maken om medische aandoeningen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:15

Lielle schreef:
en daar kan ik me alleszins iets bij voorstellen shadow!

TS definieert vergevorderd als in staat zijn een paard trainen en te verbeteren, en dat staat voor mij helemaal los van wedstrijdniveau (en als ik TS een beetje ken, voor haar ook). Een paard dat recht is, soepel beweegt en goed bespierd is (en dat ook allemaal blijft) voor mij een teken dat de ruiter weet wat hij/zij aan het doen is.

En dat zijn er maar bar weinig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:16

Anoniem schreef:

Meer dan je denkt :)
Je ziet ze wel wat verbeteren in dat half uurtje, maar het duurt heel veel langer willen ze weer echt fijn lopen.

Geef wel toe dat ik een zeikerd ben, vind een paard snel hard in de mond of traag aan het been.
dat heb ik wel gemerkt bij het zoeken van een paard war de voorrijder beweerde dat het paard zo fijn aan de hulpen was en ik dacht, nee, dit is niet fijn!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:16

Little_king, Shadow zegt toch veel recreatiepaarden? Niet alle ;).

Sees

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:18

Little_king dat ben ik overigens niet met je eens. Ik dacht vroeger ook altijd dat mijn paard pas reageerde als ik de hulpen 'groots' deed. Zo heb ik toch een aantal jaar gereden :o. Na één uur (!) les van een goede instructrice die me leerde hoe ik de hulpen wèl moest geven, reageerde mijn paard al bij de minste heupdraaiing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:19

little_king schreef:
Anoniem schreef:

Meer dan je denkt :)
Je ziet ze wel wat verbeteren in dat half uurtje, maar het duurt heel veel langer willen ze weer echt fijn lopen.

Geef wel toe dat ik een zeikerd ben, vind een paard snel hard in de mond of traag aan het been.
dat heb ik wel gemerkt bij het zoeken van een paard war de voorrijder beweerde dat het paard zo fijn aan de hulpen was en ik dacht, nee, dit is niet fijn!

Zo herkenbaar :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:19

Sees schreef:
Little_king, Shadow zegt toch veel recreatiepaarden? Niet alle ;).

Maar wat is dan de definitie van veel? :D Als we het toch over definities hebben :P
Ik vind juist dat er te veel niet rad lopen en een eigenaar die het niet merkt.
Precies zoals in de filmpjes op bokt.