Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:43

Safiera schreef:
Caatje87 schreef:
Hmm... Sorry, maar ik vind dat een paard ook in een verkeerde houding niet kreupel, of onregelmatig mag lopen. Wanneer een paard dit doet, dan zit er iets niet goed.
Een tactfout hier en daar is wat anders, dat kan elk paard overkomen, maar tactfouten zijn een paar passen en niet 20 minuten lang.

TS ik heb het idee dat jij dit topic geopend hebt omdat jouw paard niet rad loopt en je het hiermee probeert goed te praten, maar als ik jou was zou ik hem toch laten nakijken, zeker als dit al langer aanhoudt.

Het spijt me dat ik weinig tijd heb om op iedereen persoonlijk te reageren. Maar, het bovenstaande:
Klopt, mijn paard loopt niet altijd rad. Maar ik probeer niks goed te praten, omdat ik in mijn ogen niks fout doe. Haalde mijn eigen situatie er bij meer om te zeggen; zo kan het ook en dan is er nog geen man overboord.

Mijn mening op de titel is dus: Nee, er staan niet meer kreupele paarden op HAW, we 'zeuren' te snel op bokt. Op HAW mag een paard van mij niet rad zijn, mits dit dus een werkpunt in de training is. Een kreupel paard (dus heel erg niet rad) hoort inderdaad bij een DA en niet ohz. Dat verschil merken/maken zal ieder voor zich moeten doen.

Maar als jouw paard met regelmaat niet rad loopt, waarom zou je er dan geen DA bij halen?
Hoe weet jij dat je niet iets meer stuk aan het maken bent? En als het wel iets is waar je doorheen zou mogen trainen, zou je daar niet een goed onderbouwd plan voor willen hebben?

little_king

Re: Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:54

Safiera, een gezond jong paard begint niet stijf. Al helemaal geen 20 minuten.
Als mijn paard dat elk keer wel zou doen liet ik eens nakijken wat er is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:47

Ceriadwen schreef:
Het probleem is ook dat we niet meer leren voelen.

Wanneer hoor jij (en daar bedoel ik mee jullie) van je instructeur "voel je dat?" gevolgd door een "wat voelde je dan?"

Ik :j
Maar ik voel het idd vaak ook helemaal niet, dus dan krijg je
'Voel je dat?'
'Nee, voelt hetzelfde.'
Ik heb ook nog moeten zeggen wanneer welk achterbeen afzette zeg maar, kan ik ook nog steeds geen hout van (en is erg belangrijk in de timing van je hulpen)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:50

Ja dat heb ik ook geleerd.
Wanneer verzet hij nu welk been.
De vraag voel je dat was inderdaad heel gewoon.
Ook om je te leren voelen wat goed was in bijvoorbeeld een keertwendig praatte de instructie per pas mee.
Goed goed, nee, nee goed.
Zo ging je ook voelen wanneer hij goed bijstapte en wanneer niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:52

Dat zou ik nu wel eens kunnen gebruiken, moet dringend eens aan de keertwendingen beginnen (hij stapt ze wel maar ik weet idd niet of hij correct door blijft stappen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:56

Mijn springinstructeur (krijg nu geen les meer) is heel erg van het 'voel je dat'. Heel fijn vind ik dat. Hij kijkt veel verder dan de meeste instructeurs.

Verder denk ik dat je niet echt goed kan oordelen zonder het paard te kennen. Sommige paarden hebben écht rare loopjes, terwijl sommigen hetzelfde loopje hebben terwijl dat voorkomt uit een lichaam vol blokkades oid.

Mijn vriendin had een draver die enkel telgang deed, zijn achterbenen buiten voorbeenafdruk zette (zoals ze harddraven) en een hanetred had. Na veel training is de telgang eruit gegaan. Maar ze bleef uitgemaakt worden voor dierenmishandelaar en is zelfs weggepest omdat ze op een kreupel paard zou blijven rijden.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:21

Ik vind dat het er aan ligt wat er aan de hand is, is het stijfheid, dan kan je wel rustig met je paard aan het werk, natuurlijk eerst kijken hoe met de warming up gaat, is het niet over, zou ik wel stoppen.

Is het paard echt kreupel, dan zou ik er niet mee gaan trainen.