Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:11

Ceriadwen schreef:
Bizzybijtje schreef:

Inderdaad echt basis :j :j :j

[ Afbeelding ]

Even voor de vertaling mochten de begrippen vreemd voor je zijn;
1. Takt
2. Lossigheid/losgelatenheid
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling

Wat heeft dit met een recht soepel paard te maken?

Voordat jij je paard recht kunt richten moet je een paard hebben die met een goede takt kan lopen. Dus gelijk loopt, en zijn lichaam los kan laten. Doordat je een losgelaten paard hebt die met takt loopt krijgt je paard schwung (of te wel hij gaat dansen en je krijgt die mooie zweefmomenten). Pas als je dit bereikt hebt kun je aan een paard gaan knutselen wat betreft het rechtrichten. Dus zorgen dat zijn linker en rechter spieren allebei even los worden. En dat hij zijn lange rugspier kan ontspannen waardoor hij zijn hals laat zakken en nageeflijk wordt...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:11

Dat zeg ik, vanaf moment 1 ben je bezig met het recht en soepel maken van je paard, en daar hoef je geen jaren over te doen. Trouwens daar hoef je helemaal niet langer dan 2 minuten over te doen. Eigen benen, achteren naar voren, van binnen naar buiten en dan kan een paard al niet anders meer dan los en recht lopen. Ik snap niet wat jullie daar zo speciaal aan vinden. Het is voor mij gewoon echt basis.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:13

Karin92 schreef:
Voordat jij je paard recht kunt richten moet je een paard hebben die met een goede takt kan lopen. Dus gelijk loopt, en zijn lichaam los kan laten. Doordat je een losgelaten paard hebt die met takt loopt krijgt je paard schwung (of te wel hij gaat dansen en je krijgt die mooie zweefmomenten). Pas als je dit bereikt hebt kun je aan een paard gaan knutselen wat betreft het rechtrichten. Dus zorgen dat zijn linker en rechter spieren allebei even los worden. En dat hij zijn lange rugspier kan ontspannen waardoor hij zijn hals laat zakken en nageeflijk wordt...

Dus je laat eerst een paard in zijn scheefheid lopen en je gaat daar later pas aan knutselen?

Waarom niet gelijk vanaf moment 1 het goed proberen te doen?
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 01-09-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Ceriadwen schreef:
Dat zeg ik, vanaf moment 1 ben je bezig met het recht en soepel maken van je paard, en daar hoef je geen jaren over te doen. Trouwens daar hoef je helemaal niet langer dan 2 minuten over te doen. Eigen benen, achteren naar voren, van binnen naar buiten en dan kan een paard al niet anders meer dan los en recht lopen. Ik snap niet wat jullie daar zo speciaal aan vinden. Het is voor mij gewoon echt basis.

Jij kan ieder paard binnen 2 minuten rechtrichten? Dat vind ik heel erg knap.

Anoniem

Ceriadwen schreef:

Zoals gezegd weet je zo te zien gewoon niet wat rechtrichten is.
Jij hebt het hier meer over gewoon basis takt/losgelatenheid/aanleuning.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:14

Ceriadwen schreef:

Rechtrichten is niet letterlijk (alleen) recht lopen. Die twee minuten opmerking is mij niet helemaal duidelijk..

Ceriadwen

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:
Wat heeft dit met een recht soepel paard te maken?

Oh niks hoor, het heeft er alleen maar alles mee te maken.

Goed onderbouwd antwoord ook, hebben we allemaal wat aan

Nies_

Daenerys schreef:
Ceriadwen schreef:

Wauw, dat vind ik ook knap. Gebruik je dan een toverstokje of wat?

Zucchero

Dit vind ik wel een heel nuttig plaatje! Zou iedereen in zijn zadelkast moeten hebben hangen :)

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:
Heel basis dus. Dat veel paarden dit niet zijn ligt aan de rijerij en/of de instructie.

Inderdaad echt basis :j :j :j

[ Afbeelding ]

Even voor de vertaling mochten de begrippen vreemd voor je zijn;
1. Takt
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:15

marjan19 schreef:
Jane2 schreef:
Ik ben nu een kleine 3 weken bezig. Mijn tinkertje is een import, en kan dus echt helemaal niks. Zag er beroerd uit en heeft ook nog droes gehad. Toen kocht ik hem en mijn lesgeefster zei, je moet er doorheen kunnen kijken. Kijk wat je al eens bereikt heb met rechtrichten. Alleen beginnen we nu echt aan het begin. Ik zou er zo graag op gaan zitten, maar gelukkig luister ik erg goed naar mijn lesgeefster en die vind dat we zeker nog een maand (3keer per week) aan de hand door moeten gaan. We bereiken nu echt ontzettend veel.

Mag ik vragen wat voor oefeningen je zoal aan de hand doet?

Heb zelf op het moment een paard staan wat voor mij lastig is.. hij kan in de krul lopen, maar niet mijn hand volgen.. leek me voor dit paard erg nuttig om eerst eens los te worden door vanaf de grond te werken. Heb hier alleen geen ervaring mee.

Ik haak hier even op in, aangezien ik ook werk aan de hand doe. Waar ik mee begin is stilstaan en dan hoofd laten zakken, stelling/buiging beide kanten op, zo kun je goed de stelling oefenen aangezien veel paarden niet écht loslaten, en je ziet als je buiging vraagt de heup naar voren komen. Dan LVO (Lengtebuiging, voorwaarts-neerwaarts, ondertreden) op de volte. Als dat goed gaat, ook minimale LVO rechtuit, daarna beginnen met schouderbinnenwaarts, gevolgd door travers en renvers. Eerst alles in stap goed hebben bij handwerken, dan pas evt in draf.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:17

Ceriadwen schreef:
Karin92 schreef:
Citaat:
Dus je laat eerst een paard in zijn scheefheid lopen en je gaat daar later pas aan knutselen?

Waarom niet gelijk vanaf moment 1 het goed proberen te doen?

Als jij werkt aan de takt en losgelatenheid van je paard laat je het niet scheef aanknoeien...
Dan help je hem juist om de schwung en losgelatenheid te krijgen zodat hij zich gaat ontspannen. Pas daarna kun je hem verder gaan rechtrichten.

Dat is de juiste manier.
Een paard dat geen takt en schwung heeft kun je niet rechtrichten omdat dit paard niet zal kunnen ontspannen.
En om recht te richten heb je een paard nodig dat kan ontspannen.

De ontspanning en schwung ben je al mee bezig voordat je erop gaat zitten zoals ik in mijn vorige post ook al zei.
Het rechtrichten is niet iets wat op zichzelf staat maar is een onderdeel van de skala der ausbildung.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 01-09-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Daenerys schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee, zeker niet paarden die jaren krom de baan door hebben moeten lopen. Maar een jong paard is echt geen probleem. Het heeft allemaal niks met hulpen aanleren of weet ik veel wat voor een hocuspocus te maken.

Jane2

Marjan, we zijn begonnen met plaatsbepalen in de roundpen. Hij heeft nogal wat hengsten streken. Toen met touwtje aan de kaptoom. Met je ene hand geef je de richting aan en met je andere draai je het touwtje zachtjes en rustig rond. Zodra hij begint te lopen, loop je mee en hou je je handen stil. Zeker geen druk. Dan ga jij stil staan en moet hij dat ook doen. Zoniet schud je een Bertje met je touw tot hij stil staat, paar passen terug en alles op nieuw. Dan ga je de schouder verzetten. Ga voor je paard staan. Los touwtje, geen druk. Weer met je ene hand richting aan geven en met de andere hand het touwtje richting de schouder draaien. Verzet hij een pas touwtje stil, druk weg. En zo ga je steeds verder. Achterhand verzetten, schoudervoor, traver, renvers, piaffe, passage, Spaanse pas enz. Hoop dat het duidelijk is.

Trouwens ik doe dit zo ook onder het zadel. Mijn lesgeefster begeleid hem op de grond en langzaam pak ik elke keer een hulp over

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:18

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:

Zoals gezegd weet je zo te zien gewoon niet wat rechtrichten is.
Jij hebt het hier meer over gewoon basis takt/losgelatenheid/aanleuning.

en een recht soepel paard

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:21

Ik denk trouwens waar mensen hier elkaar niet zitten te begrijpen zit in het feit dat inderdaad een recht lopend paard niet het eindresultaat is. Het paard moet in alle oefeningen recht blijven.
Daarbij is er ook altijd nog het verschil tussen het wel weten en het echt begrijpen, kunnen voelen en kunnen corrigeren. Ik vind dat iig moeilijk en hoe meer ik weet hoe meer ik nog te leren heb...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:22

Karin92 schreef:
Als jij werkt aan de takt en losgelatenheid van je paard laat je het niet scheef aanknoeien...
Dan help je hem juist om de schwung en losgelatenheid te krijgen zodat hij zich gaat ontspannen. Pas daarna kun je hem verder gaan rechtrichten.

Dat is de juiste manier.
Een paard dat geen takt en schwung heeft kun je niet rechtrichten omdat dit paard niet zal kunnen ontspannen.

De ontspanning en schwung ben je al mee bezig voordat je erop gaat zitten zoals ik in mijn vorige post ook al zei.
Het rechtrichten is niet iets wat op zichzelf staat maar is een onderdeel van de skala der ausbildung.

Je werkt niet aan takt en losgelatenheid, een paard HEEFT takt en losgelatenheid van zichzelf, een paard heeft ook swung van zichzelf.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:22

[quote="
[/quote]
Jij kan ieder paard binnen 2 minuten rechtrichten? Dat vind ik heel erg knap.[/quote]
Nee, zeker niet paarden die jaren krom de baan door hebben moeten lopen. Maar een jong paard is echt geen probleem. Het heeft allemaal niks met hulpen aanleren of weet ik veel wat voor een hocuspocus te maken.[/quote]

Hoe kom je daar nu bij? Het heeft voor een jong paard tijd nodig om sterk genoeg te worden om uberhaupt recht te kunnen zijn. Dus die 2 minuten van jou kunnen we niet serieus nemen. Of bedoel je iets anders dan wij?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:23

Ceriadwen schreef:
Karin92 schreef:

Dat is de juiste manier.

Je werkt niet aan takt en losgelatenheid, een paard HEEFT takt en losgelatenheid van zichzelf, een paard heeft ook swung van zichzelf.

Als je er niet op zit ja...

Karin92

Ceriadwen schreef:
Karin92 schreef:

Dat is de juiste manier.

En voor dat een paard losgelatenheid, swung en takt heeft zal het paard wel moeten kunnen ontspannen. Heel veel paarden kunnen dit niet. Dus zul je hier eerst aan moeten werken voordat het de schwung en takt ontwikkelt.

Jane2

Kijk even op site van Marijke de Jong, paardenbegrijpen.nl. Super site!
Anja Beran, ook helemaal geweldig. Duidelijk, erg leerzaam

Ceriadwen

Zucchero schreef:
Daarbij is er ook altijd nog het verschil tussen het wel weten en het echt begrijpen, kunnen voelen en kunnen corrigeren. Ik vind dat iig moeilijk en hoe meer ik weet hoe meer ik nog te leren heb...

paardrijden is het moeilijkste wat er is. Hoe meer je weet, hoe meer je nog moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:24

Ceriadwen schreef:
Bizzybijtje schreef:

Oh niks hoor, het heeft er alleen maar alles mee te maken.

Goed onderbouwd antwoord ook, hebben we allemaal wat aan

Ik haal hem er nog een keer bij;
Afbeelding
Het Skala der Ausbildung.
In principe het meest gangbare trainingsschema, wordt door 9 van de 10 dressuurruiters/amazones toegepast.
Zoals je ziet bestaat het skala uit 6 "onderdelen";
1. Takt
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling
Die punten worden één voor één "afgevinkt". Van boven naar onder. Het verschil tussen de punten kun je wel min of meer zien als bij 1. een paard dat doorgereden wordt en bij 6. een paard dat zou leren piafferen (bij wijze van spreken).
Waar het om gaat is dat in het skala het een op het ander volgt. Dus heb je de takt voor elkaar, dan komt de losgelatenheid, daarop de aanleuning, meer schwung, je paard wordt recht en dan is het sterk genoeg om te kunnen verzamelen. Wat jij nu rechtrichten noemt, is in wezen niet veel meer dan takt en losgelatenheid. Dus inderdaad op eigen benen (takt) en "soepel" (losgelatenheid). Maar zoals je misschien opvalt, zit er tussen losgelatenheid en rechtrichten toch nog een flink stuk training. En dat moet eerst kloppen wil je een rechtgericht paard hebben. ECHT rechtgericht. Dus niet alleen los. Ik krijg ook de meeste paarden wel gewoon op hun eigen pootjes en los in de nek. Rechtrichten heb ik nog nooit bereikt. Veel Grand Prix paarden zijn niet eens recht. Bij de wissels kun je dat mooi zien, die worden vaak ongelijk gesprongen. Een paard kan in het basiswerk misschien rechtgericht lijken voor je gevoel, maar pas bij oefeningen merk je dat je paard nog steeds een voorkeurskant heeft.

Karin92

Ceriadwen schreef:
Zucchero schreef:

paardrijden is het moeilijkste wat er is. Hoe meer je weet, hoe meer je nog moet leren.

Bij de paarden ben je nooit uitgeleerd.

Ceriadwen

Karin92 schreef:
Ceriadwen schreef:

En voor dat een paard losgelatenheid, swung en takt heeft zal het paard wel moeten kunnen ontspannen. Heel veel paarden kunnen dit niet. Dus zul je hier eerst aan moeten werken voordat het de schwung en takt ontwikkelt.

Ontspannen zijn paarden ook van zichzelf.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:25

In het weiland ja als er niemand op zijn rug zit...