Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:00

Enkele jaren terug heeft mijn dochter met haar paint samen met haar western trainster en enkele van haar paarden een winter op een kleine dressuur stalling gestaan.
Ik kwam er elke dag om de stal en haar paard te verzorgen en zo merkte ik hoe de andere ruiters over ons dachten en hoe dit evolueerde.
De eerste dagen werden wij argwanend bekeken en gemeden want stel je voor : wij lieten onze paarden los voor hun stal staan met een hoop hooi als we de stal kuiste,
mijn dochter en trainster reden samen in de piste tijdens een training, enz.
Na een week of twee merkte we dat we een "goede dag" kregen en er regelmatig mensen stiekem kwamen kijken naar trainingen.
Ongeveer een maand verder kwamen mensen openlijk kijken naar trainingen en vragen stellen waarom we iets bepaald deden.
Een van de amazones die daar op stal stond had een paard waar geen zee met te bezeilen was, elke keer ze reed vloog ze er wel een keer af, hij beet naar iedereen, enz.
Op een dag, na een training van ons kwam ze in de piste, waar ik met onze trainster zat, ze stapte op het paard deed een stap, een bok en hop ze lag weer op de grond.
Ze is toen in een huilbui uitgebarsten zoals ik maar zelden heb gezien.
Toen ze wat getroost was door haar vriend en onze trainster stond haar paard in de piste zich groot te maken en te blazen.
Onze trainster is op het paard afgestapt heeft de teugels genomen, een hand tegen de borst gezet en kordaat "back" gezegd en het paard ging achteruit en je zag het paard volledig de kluts kwijt raken want er was iemand die tegen hem in ging en hij is met onze trainster rustig naar de stal gegaan.
Nadien hebben de amazone, haar vriend en onze trainster een lang gesprek gehad met als resultaat dat onze trainster haar les is gaan geven over omgang met en het opvoeden van paarden.
De verandering bij het paard waren spectaculair met als resultaat dat de helft van de stalling les ging volgen, dat wij aanvaard werden en het leven op de stallling een pak leuker werd.

Er zijn mensen die nooit zullen toegeven dat er andere en betere manieren zijn om met paarden om te gaan omdat ze dan zichzelf in vraag moeten stellen maar sommige mensen kan je overtuigen door hun te tonen dat het kan.

troi

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:26

Ik denk dat iedereen voordeel heeft van blikverbreding. En of dat dan vanuit de dressuur naar de wn is of omgekeerd maakt niet uit. Hoe meer je weet hoe meer jij je kan aanpassen aan die specifieke situatie, zowel op de grond als ik het zadel.Zo heb ik als wn ruiter een jaar geleden een springcursus gevolgd. Om te leren hoe dat gaat en hoe je je paard op zoiets voorbereid, ben geen springruiter geworden maar heb er nu in mijn wn rijden zeker wat aan. Ik zou ook nog heel graag een goede dressuur cursus volgen op een zeer goed getraind paard, maar dat blijkt lastig te vinden in de buurt. Ik heb ervaren dat de maneges in mijn omgeving dit niet bieden in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:52

tigra schreef:
Jouw beeld van een westernpaard of western wereld is misschien anders maar dat wil niet zeggen dat die van mij niet klopt. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief ik snap niet waarom jullie jezelf zo aangevallen voelen. Ik zeg nergens niet dat ze niet snel reageren. Ik vind de manier van omgang en rijden gewoon totaal anders en dat past niet bij mij. Gaat om de uitstraling van het geheel. Ben weleens op een westernwedstrijd wezen kijken qua sfeer is het gemoedelijker dan je op een dressuurwedstrijd mee krijgt maar qua stijl past niet bij mij en dat is enorm lastig uitleggen maar het is mij gewoon te relaxt en natuurlijk heb je in de western onderling ook veel verschil en verschillende takken die je kan beoefenen. En dat heel veel mensen dat beeld hebben dat kan toch? Toch niets mis mee. Je pakt het echt veel te aanvallend op.

@PowerReiner Ik hoef niet op een westernstal te gaan kijken het trekt mij totaal niet dan mag toch? Je hoeft mijn mening niet te veranderen hoor.

Ik voel me niet aangevallen, ik zeg alleen dat ik denk dat jouw beeld niet klopt. Dat het niks voor jou is zal mij worst wezen, zo heb ik ook dingen die ik niks aan vind :)
Alleen kijken Veel mensen niet verder dan hun neus lang is en dat is altijd wel jammer want zo word er een verkeerd beeld van een tak vd sport gecreëerd. Zoals:Ik vind dressuur niks, dat is saai alleen maar rondjes in de bak je paard in een krul dwingen.
Dan denk ik. ... maar dat is geen dressuur er zit zo veel meer achter! En zulke uitspraken worden over western al helemaal Veel gedaan. . Das gewoon jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:55

PowerReiner schreef:
Ik heb eerder op een stal gestaan die verdeeld was tussen 2 stalhouders. De ene dressuur en de andere western.

En ja, er zit enorm veel verschil in werkelijk alles. Van het benaderen tot het paard tot in de manier van het halster om doen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik heb gekozen uiteindelijk voor western. De hele manier van omgang met de paarden (rotte appels even achterwege gelaten uiteraard) en de filosofie erachter en natuurlijk de cowboy roots vind ik prachtig. Ik ben zelfs dit jaar op vakantie geweest in Texas, om daar eens een kijkje te nemen in de paardenwereld.

Heb nu eindelijk door wie jij bent _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:35

Veulen84 schreef:
Ik heb een andalusier. Veel dressuur ruiters noemen dat ook een rustig paard. Toch zijn ze dat niet echt.

Is dat zo? Dat veel dressuur ruiters PRE's rustig noemen? Dat wist ik niet. En ik heb er zelf 1 en 1 Hispano-Arabe :D Je ziet ze tenslotte (vooral in Spanje) altijd met veel spektakel rondsjouwen :D Ik vind ze juist supergevoelig maar over het algemeen wel heel dapper.
Wat mij opviel in Spanje, en ik ben op een aantal totaal verschillende adressen geweest....overal knopen ze de paarden gewoon kort vast aan de muur en heb geen paard gezien die daar moeilijk over deed. Ze bleven allemaal keurig rustig wachten, ook als het een half uur duurde kwam er geen protest. Zou je daarna opstappen en de boel een beetje ophitsen dan heb je toch een heel pittig paard onder je kont.
Het karakter zal vast meespelen maar ik denk zelf dat het grootste deel toch opvoeding is. Mijn merrie kan wegspringen door een grassprietje, maar er is geen haar op hare hoogheid heur hoofd dat ze zou gaan staan drammen omdat ze de stal uit wil en als ik haar in de wei zet dan wacht ze keurig tot ik haar halster heb afgedaan en daarna dendert ze in galop weg richting haar vriendje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:57

Ik vind PRE's ook rustig. Ze zijn wel gevoelig, maar tegelijk vind ik ze heel cool en nuchter. Ik heb er trouwens meerdere gereden, waarvan er enkele gedragsmatig eerst best draken waren van de vaste ruiter uit, maar qua karakter vind ik het heerlijke paarden. Gevoelig genoeg om lekker mee te kunnen werken maar geen 'dramaqueens'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:00

Waarschijnlijk gewoon te slim voor menig ruiter :P

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:49

Hoezo kunnen warmbloeden niet stilstaan?
Afbeelding
Ze heeft zo 3 kwartier gestaan :') En dit is ook echt een heethoofd tijdens het rijden hoor, wil alles zien, zeer voorwaarts. Maar zo staat ze eigenlijk altijd als ik haar aan het poetsen ben. En dat heb ik haar niet echt bewust geleerd, ze had last van de vliegjes, dus mocht ze los staan zodat ze ze makkelijker weg kan jagen (anders gaat ze drentelen en wordt ze vervelend). En een stap voor of achteruit werd gewoon gecorrigeerd.

Terwijl mijn vorige paard, super nuchter en rustig, echt niet los kon staan hoor. Dan liep hij weg :') Die hoefde maar het idee te hebben dat hij vast stond en dan bleef hij staan.

Dus is ook een heel deel opvoeding natuurlijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:22

Veel mensen vinden pre's gewoon rustig. Maar ze kunnen behoorlijk zenuwachtig uitvallen als je ze niet traint op die rust. Ze werken best meewerken. Net als bijna elk paard dat ik ken. Zijn er maar weinig die dat niet willen.

Kinke: meeste van mijn stalgenoten vinden de mijne iets te veel spectakel. Maar toch blijven ze roepen dat het een coole kikker is... Maar wel met spectakel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:30

In wat ik heb meegemaakt vind ik western ruiters veel relaxter. Als je daar op een wedstrijd komt staat iedereen te joelen en aan te moedigen als een gek.
Op een dressuur wedstrijd (wat ik heb meegemaakt) werd er zelfs gevraagd of de camera's op stil konden zodat het geklik niet te horen was.

Ik heb altijd gezegd: Ik ben zo gek als een deur, dus mijn paard went daar maar aan.
Tja, dat mijn paard nu toevallig een Quarter Horse is en ik er zo mee weg kon rijden omdat ik er la heel gek mee had gedaan? Tjjaaaa ...
Met mijn Arabische kruising kon ik ook ontiegelijk gek doen!

Ik vind dat het aan de opvoeding ligt, en vooral aan de persoon die de opvoeding uitvoert!
Ik heb ook dressuur gereden, en was toen ook lekker gek met m'n paarden. Nu ik western rijd, precies het zelfde. Vind western rijden alleen
veel leuker :) Reining vooral.

Western is zeer zzeker niet losbollig of wat dan ook. Alles moet ook netjes, je wilt je paard ook netjes en goed hebben lopen. Maar ik vind het alsnog
een stuk ontspannener en heel wat minder stijf. Terwijl we uiteindelijk hetzelfde doel hebben. Een goed gegymnastiseerd paard!

En goed, in elke wereld zijn er rotte appels :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:02

Je moet idd niet denken dat binnen de western iedereen zijn paard goed kan opvoeden. Meeste paarden mensen denken wel dat ze dat doen, maar je ziet dingen waarvan je denkt.........yeah right.

Maar heb op engelse stallen net zoveel mensen gezien die hun paard opvoeden en corrigeren op een goede manier. Welke manier maakt niet uit als ie maar effect heeft.

Ik heb zelf gewoon een gruwelijke hekel aan mensen die aan de kop trekken en rukken als ze ernaast lopen of schreeuwen. Vaak doet een paard niet eens iets fout.

Heb in de engelse sport veel geleerd van een goede instructrice. Maar ben in de western bewuster geworden. Maakt me nog steeds niet de beste ruiter, maar blijven leren en ontwikkelen is juist het leuke van paardrijden volgens mij.

Hopelijk staat je nichtje open voor andere inzichten. Maar het is wel belangrijk hoe jullie elkaar benaderen hierover. Strijd werkt niet. Vraag jij anders eens; hoe doe jij dat nou? en wissel wat dingen uit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:00

wat een interresante discussie!
TS ik denk idd niet dat het een goed idee is om een tijdje van paarden te ruilen, dat gaan die van jouw echt niet leuk vinden :n

ik heb vroeger dressuur gereden, heb ook een kwpner gehad, maar die heb ik western in gereden en later engels mee verder gereden. nu heb ik een hete quarter.

waar ik heel erg van sta te kijken is dat er westernpaarden en engelse paarden zijn :? :?
volgens mij is engels en western een manier van met je paard omgaan en rijden, en dat dat totaal niks te maken heeft met welk ras je dat doet.
dat er vanuit origine in amerika vooral qh, paints en appies werden gebruikt voor het werk had meerdere redenen.
een kwpner kan net zo goed stil staan als een qh, het gaat gewoon om hoe consequent je bent en hoe graag je iets wil bereiken.

wat ik wel vaak denk is dat in de western het doel is je paard lichamelijk goed en sterk te trainen, en dat willingly gided.
terwijl ik het idee krijg dat het in de engelse sport veel meer om het plaatje gaat.

ik heb altijd op gemengde stallen gestaan en heb een aantal keren vol verbazing staan kijken naar wat eigenaren van hun paard pikken, zelfs zo erg dat dat paard bijna dvd's uit ging geven met: hoe train ik mijn mens := := :=
vaak heb ik het idee dat engelse ruiters moeite hebben met timing van corrigeren, en ook de angst voor wat het paard terug zal gaan doen wanneer ze echt een keer boos worden.
mij is altijd geleerd dat je zo hard moet zijn als nodig is. en hoe hard dat is ligt helemaal aan het paard zelf. het ene paard moet je een dreun op zijn kont geven voordat hij reageert en de ander hoef je alleen met je vinger te wijzen en die is er al van onder de indruk.

en (hier zal ik wel een hoop mensen mee in het harnas jagen) je mag een paard best weleens een keer bang van je laten worden! ze wegen vele malen meer dan de mens, en zijn ook zoveel keren sterker. ze kunnen een hoop schade aanbrengen, en daarom wil ik dat er geluisterd wordt als ik iets zeg. en als hij echt over de schreef gaat (dat doen doe jonkies nog weleens bij het uittesten hoever ze kunnen gaan) vind ik dat jij ook weleens over de schreef mag gaan.
en dan bedoel ik niet zijn benen vanonder zijn lijf schoppen, maar eens een echte flinke dreun op zijn hoofd ofzo wanneer hij je een kopstoot geeft oid.

maar TS ik denk dat je echt eens goed voor jezelf op moet komen en aangeven dat jij het beu bent dat zij zich steeds met je bemoeit. jullie komen er toch niet uit wat nu beter is, want ieder heeft zijn eigen opvattingen hierover.
en als je na dat gesprek nog steeds niks bent opgeschoten dan idd weggaan daar, want nu is het voor jou echt niet leuk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:47

Roosjong schreef:
De reden dat ik het in de titel zo gezet heb is dat wij ook wel met elkaar meegaan naar training/wedstrijd en wij beide hele grote verschillen zien.
Zoals eerder al gemeld de geluiden en de omgang.

Zijn er meedere mensen die op een gemengde stal staan en zoveel verschil zien?

Ik sta niet op een gemengde stal, maar ben zelf gewisseld van Engels naar Western en weer terug en heb daardoor wel verschillende dingen gezien. Zowel engels als western hebben voor- en nadelen. En ja, paarden zijn anders, maar het zijn paarden en opvoeding is soms anders, en elkaars kennis opnemen/gebruiken zal in ieders voordeel zijn!
Je hebt duidelijk de nadelen van de bij jou bekende Engelse ruiters beschreven en je verdedigd je op de punten waarop anderen, je nicht, je op het western op aanspreekt. Je nicht doet denk ik het zelfde, maar dan andersom. Naar mijn idee is dit niet iets tussen western/dressuur maar overal in de paardensport. Dus ook westernruiters en engelseruiters onderling. Het houdt elkaar scherp, maar klinkt vaak wat negatief, en dat is jammer.

Ik vind het knap dat je met je nicht samen een stal hebt en de mix van western/Engels kan heel goed werken! Je kan van elkaar veel leren, juist door te beginnen met de positieve punten te benadrukken.(Zie Anky en Ricky, die beleven ook plezier van elkaars kennis en kunde).
Ik heb namelijk het idee dat jullie beiden in de basis goed zijn voor jullie paarden, ze krijgen voeding, verzorging, staan met soortgenoten etc. En dat zie ik meestal zowel bij Engelse als bij Westernruiters. Geniet daarvan en vraag hulp als je ergens tegen aan loopt. Laat de ander zijn eigen pad kiezen, maar verander niet omdat de ander dat wil. (Overleg bijvoorbeeld nog dat punt dat jij 'gedwongen' wordt buiten te rijden vanwege een koper die komt voor een paard. Naar mijn idee wordt er dan weinig rekening gehouden met jou, of je houdt te weinig rekening met jezelf? 8-) )

Het begint bij elkaar niet te veroordelen en open staan voor anderen. Beide werelden hebben veel kennis en kan je veel van opsteken :-)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:18

VivaLaVida schreef:
PowerReiner schreef:
Ik heb eerder op een stal gestaan die verdeeld was tussen 2 stalhouders. De ene dressuur en de andere western.

En ja, er zit enorm veel verschil in werkelijk alles. Van het benaderen tot het paard tot in de manier van het halster om doen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik heb gekozen uiteindelijk voor western. De hele manier van omgang met de paarden (rotte appels even achterwege gelaten uiteraard) en de filosofie erachter en natuurlijk de cowboy roots vind ik prachtig. Ik ben zelfs dit jaar op vakantie geweest in Texas, om daar eens een kijkje te nemen in de paardenwereld.

Heb nu eindelijk door wie jij bent _O-

Het duurde even :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:30

Roosjong schreef:
Wat grappig om te zien dat hier de meningen ook verdeeld zijn.

Ruilen van paarden vind ik geen optie, lijkt mij voor de paarden ook niet fijn.

Mijn nicht is veel dominanter en meestal reageer ik niet en waait het wel over maar ik heb gewoon dingen die ik echt niet begrijp;

Zo is zij een paard heel erg hard aan het trainen voor de wedstrijden, ze wilt hem binnenkort gaan starten maar zit met het probleem dat hij 'bang' is voor andere paarden.
Zij rijdt hem s'morgens vroeg daarna 'mag' (ook een verloren discussie) ik mijn paarden pas in het land zetten die aan de bak grenst.
Zodra ik ze buiten zet is het kop naar beneden en eten, ze maken geen poppenkast op de weide ofzo.
Zij rijdt dus alleen in de bak en hij is nog niet eerder op een andere locatie geweest.

Als ik een paard zou hebben die 'bang' is voor andere paarden dan zal ik hem op sleeptouw nemen en juist zoveel mogelijk tussen de andere paarden gaan rijden, dan is die er zo aangewend :+

Als ik dat tegen haar zeg dan snap ik er niks van en zijn we weer terug bij af dat quarters nu eenmaal braver zijn...

Het is moeilijk omdat ik al vaak aan heb gegeven dat ik mij niet met haar omgang met paarden wil bemoeien maar zij elke dag van alles vraagt als ik dan mijn mening geef dan zijn wij weer terug bij af |( |(

Tja, klinkt alsof je gewoon zult moeten leren accepteren dat op de planeet waar zij vandaan komt mensen nou eenmaal anders met paarden omgaan. Zie het als een dagelijks terugkerende mogelijkheid om je kennis van intergalactische antropologie wat bij te spijkeren :P

Maar even serieus: kun je de weide niet splitsen, zodat jouw paarden niet meer langs de bak staan?

En vwb je vraag over mee op concours: paar jaar geleden reed ik met mijn ruin ons állereerste viergangenproefje (V5) Toen we thuiskwamen vroeg de stalhoudster als eerste: "heb je winst?"
Uhh... het was z'n eerste proefje! Ik ben van de baan geschoten met 'm en gelukkig zag de jury dat niet. En ik ben niet laatste geworden :Y) En winst? Heb ik niet nodig joh, als ik dat leuk vind mag ik me morgen voor een hogere klasse inschrijven maar die behoefte heb ik niet zo :Y)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:15

Urielle schreef:
Ik vind PRE's ook rustig. Ze zijn wel gevoelig, maar tegelijk vind ik ze heel cool en nuchter. Ik heb er trouwens meerdere gereden, waarvan er enkele gedragsmatig eerst best draken waren van de vaste ruiter uit, maar qua karakter vind ik het heerlijke paarden. Gevoelig genoeg om lekker mee te kunnen werken maar geen 'dramaqueens'.

oef....nou, niet allemaal hoor! sommige hengsten blijven toch hengsten en zijn geen paarden voor iedereen.
:+
maar ook heel wat ruinen op training gehad, met de stempel levensgevaarlijk :D

even ontopic?
als je er mee om kan blijven gaan , prima! Jij jou ding, zij haar ding.
Beide vormen zijn van klassiek of werkrijden afgeleid.....en het kan dus prima samen. (als je het goed doet)
Zo kan ik zelf zowel dressuurmatig alle kanten op, maar ook western of klassiek
Voor alle disciplines heb ik een vorm van respect (mits paardwaardig respectvol met de dieren wordt omgegaan)
Misschien moeten jullie eens samen deze video bekijken?
Wie weet, in de toekomst, samen een leuk demootje? *\o/*
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

(overigens begin ik pas vanaf 4 1/2 jaar met mijn paarden met beleren, weer verschillend dan jullie beide standpunten , in beide van jullie verhalen zit wat, wel en niet buiten als veulen, wel handmak, niet in handen. (dan in kudde)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:21

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:00

Beetje jammer dat er staat dat het een 4,5 jarige is die al zo "verzameld" moet lopen. Teugelvoering is ook niet helemaal sympathiek te noemen.

Het is niet reeel om van een quarter te verwachten dat hij "hetzelfde" kan als een dressuur-wpn-er, ze hebben een andere bouw omdat ze voor verschillende vormen van rijden werden gefokt. Fokkerijdoelen hebben behoorlijk invloed op hoe een paard in elkaar zit, zowel mentaal als fysiek, dat is ook logisch en een beetje raar als je dat zou negeren. Maar opvoeding doet ook erg veel. Ik zit ook wel eens vol verbazing te kijken wat sommige mensen accepteren van hun paarden, maar ook hoe sommige mensen hun paarden monddood maken.

TS, het klinkt een beetje alsof je nicht wat onzeker is in haar omgang met paarden, dat is jammer, want kennelijk kan ze de paarden toch ook best goed opleiden op dressuurgebied.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:05

Waratje schreef:
Beetje jammer dat er staat dat het een 4,5 jarige is die al zo "verzameld" moet lopen. Teugelvoering is ook niet helemaal sympathiek te noemen.

*smijt knuppel ferm in hoenderhok*
Het was natuurlijk veel beter geweest als hij 2,5 jaar eerder z'n eerste pleasureshowtje had gelopen :j :Y)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:07

waarom is het niet reeel om van een quarter hetzelfde te verwachten Waratje? Heb je de bouw van die 4 1/2 jarige gezien? daar kan menig KWPN er jaloers op zijn. Vandaar dat dit paard het zo makkelijk "aanbied" heeft alles met bouw te maken!
Er zijn nauwlijks goede dressuur kwpn ers meer te vinden helaas... Of de bouw is om te huilen, of het karakter is door al dat inteelt en lijnteelt niet helemaal oke voor de gemiddelde ruiter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:27

Ik zie graag de combi van jullie beide:
veulen:
alles leren wat betreft vaststaan, poetsen, hoefsmid, trailer, verkeersmak, etc.
ruk weer lekker binnen, maar verder zoveel mogelijk buiten in gemengde kudde.
Regelmatig kort in handen.

Jaarling:
Zomers een aantal maanden weide vakantie, weinig mens, alleen af en toe ff knuffelen
winter verder met wat ze al weten, dus ook eens wat grondwerk oefeningen, of een lekkere wandelen.
Keertje braafheidstraining in de zin van ernaast springen, en schriktraining op niveau.
Geen haast, maar wel een leuke leerzame school.

Twenter:
Zomers aantal maanden weide vakantie
Winter weer een stapje verder en ook de wegstuur oefeningen gaan oefenen zodat later longeren een logisch gevolg is. Verder pak ik dan al wat dressuurmatige oefeningen erbij die vooral invloed hebben op lichaamsbewustzijn. Denk aan gewicht naar achter. Netjes halthouden en in balans wegstappen. Leren dat je opzij kan voor druk, en wat fanatieker loswerken (dus iets meer als alleen volgen en een keer een rondje weg).
Ook speel ik dan al met dingen op en om het paard.

Drie jaar:
Trainen voor de keuring, dmv longeren met bijzet, lichaamsbewustzijn oefeningen, fietsen, balkjes lopen, beging werk aan de hand, en natuurlijk nog lekker spelen met het dier. Soms gaan we er al eens opzitten, soms nog niet. Kwa hoeveelheid werk denk ik aan 3/4 keer per week 45 min. Dit deel ik op in training, massage/ttouch, gehoorzaamheidsoefeningen/spelletjes. Ze worden dus niet 45 min alleen maar bezig gehouden met lichamelijke arbeid maar ook met denkwerk.

Kwa karakter zit er echt veel verschil in de bloedlijnen. Sommige zijn veel schikkeriger dan de andere, echter aan de kletter gaan om niets is niet de bedoeling. Dan gaan we daar echt wel even op oefenen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:14

Ja, ik heb de bouw van die 4,5 jarige gezien. En laten we het erop houden dat hij niet gebouwd is om zijn voorbenen tot voorbij zijn oren te gooien, dan hoeven we ook niet in te gaan op andere details. Quarters zijn wat meer "voorover" gebouwd dan de dressuurgefokte wpn-ers, dat is logisch voor het werk waar ze voor bedoeld zijn, namelijk heel snel ergens naartoe vliegen en dan weer stoppen (ja, kort door de bocht). Deze quarter is op zich leuk gebouwd, beter (in mijn ogen) dan nogal wat van z'n collega's, maar daarmee is hij nog niet ideaal gebouwd voor de wedstrijddressuur.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:32

Ik denk dat het ook om het gewenste plaatje gaat; dat is toch zeer verschillend in western of engels rijden, de historie ook.

Westernruiters hebben als ideaalplaatje een paard dat zo relaxed mogelijk oogt, blijft staan als je het hoofdstel afneemt, hoofdje laag etc: het moet er uit zien alsof het paard elk moment in slaap kan sukkelen tenzij de ruiter iets anders vraagt zoals snelheid. Ook als je met een KWPN western rijdt probeer je dat plaatje te krijgen en zul je dus veel moeten trainen op kalmte, rust en schriktraining.

Het perfecte Engelse plaatje is als je het mij vraagt eerder een -liefst briesende- hengst die op standje imponeer-een-merrie staat met schuim wat alle kanten uitvliegt. Ook als je met een quarter bijvoorbeeld dressuur rijdt zul je het meer opwaartse 'paradeer' plaatje moeten zien te krijgen.

In de Engelse ruiterwereld is het hoe woester hoe beter, terwijl je in de Westernwereld eerder een modderfiguur slaat met een paard dat woest overkomt. Uiteraard heb je binnen alle rassen koele kikkers en driftkikkers, maar opvoeding doet een hoop; de ene of de andere kant uit. Het is niet voor niets dat 'sacking out' een typisch Amerikaanse uitdrukking is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:37

nombrado schreef:
overigens kan je met een quarter hetzelfde bereiken als een kwpner hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=zXXeH2dHHck

Een quarter is en blijft niet gebouwd voor hogere dressuur... je hebt er uitzonderingen tussen die nog wel mee kunnen komen maar dat is ook niet zoals een kwpner. Dat opwaartse dat hoort een q gewoon niet te hebben vind ik.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:06

Een quarter zal de hoge dressuuroefeningen nooit zo uit kunnen voeren als een daarvoor gefokte kwpner maar omgekeerd geldt het net zo, die kwpner zal de spins en stops niet zo uit kunnen voeren als de quarter..

Toch kan elk paard het wel op zijn manier en op zijn eigen niveau, elk gezond paard kan leren piafferen of een spin maken, het ziet er alleen anders uit. vond dit wel een mooi filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=tQO38uPxA4w