Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tigra schreef:Jouw beeld van een westernpaard of western wereld is misschien anders maar dat wil niet zeggen dat die van mij niet klopt. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief ik snap niet waarom jullie jezelf zo aangevallen voelen. Ik zeg nergens niet dat ze niet snel reageren. Ik vind de manier van omgang en rijden gewoon totaal anders en dat past niet bij mij. Gaat om de uitstraling van het geheel. Ben weleens op een westernwedstrijd wezen kijken qua sfeer is het gemoedelijker dan je op een dressuurwedstrijd mee krijgt maar qua stijl past niet bij mij en dat is enorm lastig uitleggen maar het is mij gewoon te relaxt en natuurlijk heb je in de western onderling ook veel verschil en verschillende takken die je kan beoefenen. En dat heel veel mensen dat beeld hebben dat kan toch? Toch niets mis mee. Je pakt het echt veel te aanvallend op.
@PowerReiner Ik hoef niet op een westernstal te gaan kijken het trekt mij totaal niet dan mag toch? Je hoeft mijn mening niet te veranderen hoor.
PowerReiner schreef:Ik heb eerder op een stal gestaan die verdeeld was tussen 2 stalhouders. De ene dressuur en de andere western.
En ja, er zit enorm veel verschil in werkelijk alles. Van het benaderen tot het paard tot in de manier van het halster om doen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik heb gekozen uiteindelijk voor western. De hele manier van omgang met de paarden (rotte appels even achterwege gelaten uiteraard) en de filosofie erachter en natuurlijk de cowboy roots vind ik prachtig. Ik ben zelfs dit jaar op vakantie geweest in Texas, om daar eens een kijkje te nemen in de paardenwereld.
Veulen84 schreef:Ik heb een andalusier. Veel dressuur ruiters noemen dat ook een rustig paard. Toch zijn ze dat niet echt.
Je ziet ze tenslotte (vooral in Spanje) altijd met veel spektakel rondsjouwen
Ik vind ze juist supergevoelig maar over het algemeen wel heel dapper.

En dit is ook echt een heethoofd tijdens het rijden hoor, wil alles zien, zeer voorwaarts. Maar zo staat ze eigenlijk altijd als ik haar aan het poetsen ben. En dat heb ik haar niet echt bewust geleerd, ze had last van de vliegjes, dus mocht ze los staan zodat ze ze makkelijker weg kan jagen (anders gaat ze drentelen en wordt ze vervelend). En een stap voor of achteruit werd gewoon gecorrigeerd.
Die hoefde maar het idee te hebben dat hij vast stond en dan bleef hij staan.
Reining vooral.
Roosjong schreef:De reden dat ik het in de titel zo gezet heb is dat wij ook wel met elkaar meegaan naar training/wedstrijd en wij beide hele grote verschillen zien.
Zoals eerder al gemeld de geluiden en de omgang.
Zijn er meedere mensen die op een gemengde stal staan en zoveel verschil zien?
)
VivaLaVida schreef:PowerReiner schreef:Ik heb eerder op een stal gestaan die verdeeld was tussen 2 stalhouders. De ene dressuur en de andere western.
En ja, er zit enorm veel verschil in werkelijk alles. Van het benaderen tot het paard tot in de manier van het halster om doen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik heb gekozen uiteindelijk voor western. De hele manier van omgang met de paarden (rotte appels even achterwege gelaten uiteraard) en de filosofie erachter en natuurlijk de cowboy roots vind ik prachtig. Ik ben zelfs dit jaar op vakantie geweest in Texas, om daar eens een kijkje te nemen in de paardenwereld.
Heb nu eindelijk door wie jij bent
Roosjong schreef:Wat grappig om te zien dat hier de meningen ook verdeeld zijn.
Ruilen van paarden vind ik geen optie, lijkt mij voor de paarden ook niet fijn.
Mijn nicht is veel dominanter en meestal reageer ik niet en waait het wel over maar ik heb gewoon dingen die ik echt niet begrijp;
Zo is zij een paard heel erg hard aan het trainen voor de wedstrijden, ze wilt hem binnenkort gaan starten maar zit met het probleem dat hij 'bang' is voor andere paarden.
Zij rijdt hem s'morgens vroeg daarna 'mag' (ook een verloren discussie) ik mijn paarden pas in het land zetten die aan de bak grenst.
Zodra ik ze buiten zet is het kop naar beneden en eten, ze maken geen poppenkast op de weide ofzo.
Zij rijdt dus alleen in de bak en hij is nog niet eerder op een andere locatie geweest.
Als ik een paard zou hebben die 'bang' is voor andere paarden dan zal ik hem op sleeptouw nemen en juist zoveel mogelijk tussen de andere paarden gaan rijden, dan is die er zo aangewend![]()
Als ik dat tegen haar zeg dan snap ik er niks van en zijn we weer terug bij af dat quarters nu eenmaal braver zijn...
Het is moeilijk omdat ik al vaak aan heb gegeven dat ik mij niet met haar omgang met paarden wil bemoeien maar zij elke dag van alles vraagt als ik dan mijn mening geef dan zijn wij weer terug bij af![]()

En winst? Heb ik niet nodig joh, als ik dat leuk vind mag ik me morgen voor een hogere klasse inschrijven maar die behoefte heb ik niet zo
Urielle schreef:Ik vind PRE's ook rustig. Ze zijn wel gevoelig, maar tegelijk vind ik ze heel cool en nuchter. Ik heb er trouwens meerdere gereden, waarvan er enkele gedragsmatig eerst best draken waren van de vaste ruiter uit, maar qua karakter vind ik het heerlijke paarden. Gevoelig genoeg om lekker mee te kunnen werken maar geen 'dramaqueens'.
nombrado schreef:overigens kan je met een quarter hetzelfde bereiken als een kwpner hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=zXXeH2dHHck