waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:53

Ik rij vooral met mn benen sinds ik les heb van een andere springinstructeur die ons vaak met losse handen ongeveer 1.10 laat springen dus aan teugels heb je dan niks.. teugels gebruik ik met dressuur wel veel omdat het dan fijner is om haar aan de hand te krijgen omdat mijn pony een hele stevige brede nek heeft

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:28

Tabaluga12 schreef:
Anky zei eens in een intervieuw, wil ik naar links gebruik ik de linker teugel, wil ik naar rechts gebruik ik de rechter teugel!

Idd dat vertelde ze tijdens haar Clinic. Ook op Youtube te vinden.
Ik snap het wel want ze rijd Grand Prix paarden. Die moeten heeel veel oefeningen kennen.
Als zij haar buitenbeen aanlegt om 'af te wenden/sturen' gaat haar paard bij wijze van spreken een appuyement doen.

Zij vertelde dat ze zoveel mogelijk wilde bereiken met zo weinig mogelijk hulpen.
Dus haar hulp voor afwenden is alleen de binnen/buitenhand van de hals en mocht haar paard dan niet reageren dan gebruikt ze een tweede hulp en dat zijn dan beide teugels naar links/rechts.

Dat je met je teugels stuurt betekent imo niet gelijk dat je je paard in de weg zit of dat je aan de teugels loopt te trekken. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het doet maar dat is met alles zo. :Y)

Ik heb trouwens niet het hele topic gelezen dus het kan zijn dat ik dingen dubbel zeg.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:30

Mijn paard is heel gevoelig op houding en benen, dus rij eigenlijk alleen met me benen en houding :)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:35

Vroeger geleerd dat ik de tanden uit hun mond moest trekken, zo had ik het geleerd. Maar we zijn vaak verwisseld van stal en als je dat met die pony's deed werd de eigenaar wel boos. Op de stal waar ik nu rij leer ik het echt met mijn zit te doen, want als je strak bent met je handen trek mn lievelingspony zo de teugels uit je handen. Inmiddels doet ze dat niet meer dus een teken dat ik zachter in mijn handen ben geworden. En mijn instructrise die liep met haar paard een keer mee en je kon zien dat ze heel veel meer met haar zit deed dan met haar handen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:38

Ik zal eerlijk zijn, ik gebruik de teugels ook hoor. Natuurlijk rij ik met mijn zit, maar aangezien ik het eerst niet zo had geleerd, heb ik hier soms nog moeite mee. Maar soms geef ik wel eens goed aan wat ik wil d.m.v. het hoofdstel. Mijn verzorgpony doet in bepaalde hoeken eigenwijs en wilt omdraaien, op mijn been krijg ik haar niet terug en met de gewone druk op de teugels ook niet, dat is een paar keer streng aanpakken, maar dan weet ze het dus ook. ;)

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:38

@tabaflab maar het komt nu over dat als je met je handen stuurt dat je gelijk hard in de handen bent..

Ik stuur trouwens ook met mijn handen maar als ik dat doe trek ik echt niet aan een paard zijn mond.
De ene ruiter kan beter met zijn handen sturen en de andere beter met zijn zit.
Het ligt natuurlijk ook aan het paard. Het ene paard is heel gevoelig in zijn mond en de ander weer niet.

edit: spelfoutje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:41

Voornamelijk zit maar ook de teugels als 'aanwijsstokjes' en begrenzer.
Kijken waar je heen wil, meedraaien in je lichaam en aangezien ik niet alleen een wending wil maar ook een paard wat met buiging door de wending gaat en niet als een plankje doe ik mijn binnenteugel naar binnen van de hals, buitenteugel blijft op dezelfde plek en begrenst waar nodig.

Je teugels op de juiste manier gebruiken heeft echt niks te maken met geruk en gepluk en fout bezig zijn.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:43

Dat bedoel ik echt niet want nog steeds gebruik ik teugel en been als ik afwend want anders gaat alleen het hoofd van de pony(als ik alleen teugel gebruik), maar zonder teugels wend ze ook weer niet af. Ik kan het nu moeilijk uitleggen.
Laat ik zeggen dat op de gebitstrekkersstal ik eigenlijk behalve aandrijven zowat nog nooit van beenhulpen gehoord had zowat.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:46

Haha nee snap ik tabaflab! Zoals Air het uitlegt.
( En zo kwam het alleen een beetje over. :) )

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:51

lovesamantha schreef:
Haha nee snap ik tabaflab! Zoals Air het uitlegt.
( En zo kwam het alleen een beetje over. :) )

Inderdaad zoals air het uitlegt :j

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:17

Ik rijd een belg die erg hard in de mond kan zijn (eigenaar rijdt heel erg kort en hard in de mond)
Ik rijd op B-ring bit (stang met hefboom) met een lange teugel, echt met bogen erin en al.
commando's gaan bij mij in onderstaande volgorde (of meestal een combi):

-Stem (ja, ook links en rechts)
-Zit, gewicht verplaatsen naar voor/achter voor tempo, draaiing voor links en rechts)
-Been (alles behalve de rem)
-teugel aanleggen op de nek (afgekeken van het western-rijden.
-Teugel op spanning nemen, (werking druk achter de oren en rolwerking bit, geen werking kinketting)
-Teugel aannemen (lichte inwerking kinketting.
-Tik op de nek met de zweep op de kant waarvan ze weg moet

Dat laatste is (gelukkig) pas 1 of 2 keer voorgekomen, maar heeft zich wel effectief bewezen. (Zou niet de eerste keer zijn dat Mevrouw Dikbil zelf besluit welke kant ze op wil, en dan kon je dus met 2 handen en al je gewicht aan de teugel gaan hangen zonder dat het zin had, dat doe ik dus nu per definitie niet, omdat het toch geen zin heeft.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:24

ik rijd western en doe alles met mijn zit, het bit+ teugels gebruik ik alleen als laatste hulpmiddel. en dat voor een fjord.. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:27

Ik rijd met mn lichaam. Mijn gedachten en mijn evenwicht.
Ik kan het niet precies uitleggen maar sturen op de rug van een paard doe je met gevoel. Dat voel je gewoon aan hoe je moet sturen. Als je dat gevoel hebt, weet het paard he took en hoef je eigenlijk niet meer te sturen.

ILSExHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:34

Ik heb als eerste geleerd met teugels op manege. Maar hoe beter je gaat rijden, moeten wij steeds meer benen gebruiken en minder teugels. Dat komt omdat onze manege ook dressuurstal is... Nja en op wedstrijden is dan ook mooier, zonder al dat getrek met die teugels! :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:40

Ik stuur met m'n handen/teugels, no way dat mijn paard luistert als ik met m'n benen zou sturen.

Ik zie ook geen probleem in sturen met teugels.

Wel opvallend hoe veel mensen hier zeggen enkel te sturen met hun benen, tuurlijk :p

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:41

Killed schreef:
Ik stuur met m'n handen/teugels, no way dat mijn paard luistert als ik met m'n benen zou sturen.

Wel opvallend hoe veel mensen hier zeggen enkel te sturen met hun benen, tuurlijk :p

Als je enkel stuurt met je benen dan gaat je paard op een manier de bocht in waar hij lichamelijk niet veel aan heeft..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:27

Killed schreef:

Ik dacht het, jij zegt het. Als we bokt moeten geloven dan stuurt natuurlijk niemand met de teugels, allemaal perfect enkel op benen en zit... Yeah right. :')

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:28

Lara_Silver schreef:
Killed schreef:

Ik dacht het, jij zegt het. Als we bokt moeten geloven dan stuurt natuurlijk niemand met de teugels, allemaal perfect enkel op benen en zit... Yeah right. :')

Jezus waar slaat dat op? Ik stuur echt alleen op zit en in nood gebruik ik pas teugels. Weet je waarom? Win zijn jachtdieren en hebben daarom het idee dat als we een prooi bij hun hoofd hebben, we alle controle hebben. In mijn ogen heb ik liever het lichaam van mijn paard pnder controle en het hoofd komt dan vanzelf. Die reactie van jullie zegt meer over jullie dan over ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:55

Ik ben net een paar maanden aan het lessen (jaja, beter laat dan nooit) en in eerste instantie werd me geleerd (met beleid!) te sturen met de teugels, naarmate de lessen vorderen en ik rustiger op een paard zit (das nog best eng hoor! :+ ), kwartjes vallen over hoe werkt dit, leer ik meer met mijn lichaam te doen, stapje voor stapje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:03

Mijn paard mag kiezen, ik begin met zit dan benen dan teugels en als laatste stap spoortje erin. Naarmate ik verder kom in de training reageert hij steeds beter op zit... Niks is toch statisch bij paardrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:02

Wat zitten op bokt toch superruiters. ;)
Mij lukt het na meer dan 30 jaar nog steeds niet om alleen maar op zit en benen te rijden. Ik heb nog steeds mijn teugels er bij. :+ :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:17

turquoises schreef:
Wat zitten op bokt toch superruiters. ;)
Mij lukt het na meer dan 30 jaar nog steeds niet om alleen maar op zit en benen te rijden. Ik heb nog steeds mijn teugels er bij. :+ :D

Als een paard kan wijken voor druk (in dit geval been) dan kan je toch ook een bocht maken zonder aan de (binnen)teugel te komen?

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:19

Ik stuur vooral met mn zit en mn benen. Kleine kneepjes in de teugels.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:12

lissie_zigor schreef:
Lara_Silver schreef:

Jezus waar slaat dat op? Ik stuur echt alleen op zit en in nood gebruik ik pas teugels. Weet je waarom? Win zijn jachtdieren en hebben daarom het idee dat als we een prooi bij hun hoofd hebben, we alle controle hebben. In mijn ogen heb ik liever het lichaam van mijn paard pnder controle en het hoofd komt dan vanzelf. Die reactie van jullie zegt meer over jullie dan over ons.

Waar het op slaat? Op een realistische kijk hebben. Ik ben benieuwd in welke mate jij correcte stelling en lengtebuiging kan zonder gebruik van je teugels. En hoe jij over de schouder weglopen corrigeert als het je buitenbeen eens niet alleen lukt. Dat je je paard tijdens het buitenrijden of in de bak figuren en tempowisselingen kan laten maken op enkel zit en benen dat geloof ik je, maar dat kan de mijne ook.

Maar ik heb mijn teugels nog steeds nodig om aanleuning te verkrijgen en om stelling te vragen, en mijn buitenteugel helpt mijn buitenbeen nog steeds om een nette wending te maken. Een wending met aanleuning en lengtebuiging. En om dat laatste zonder teugel te doen, daarvoor moet je je paard heel goed voor elkaar hebben, daarom dat ik denk dat een paar bokkers hier net even wat realistischer naar hun eigen rijden moeten kijken.

Er is sturen en sturen, je hebt diegenen die hun paard letterlijk met de binnenteugel op de volte trekken. Je hebt diegenen die ze als ondersteuning voor benen en zit en als eventuele correctie gebruiken. En ten slotte diegenen die ze helemaal niet gebruiken en het ook daadwerkelijk dressuurmatig tot een goed einde brengen. (op bokt zijn er een paar) En diegenen die denken dat ze tot de laatste groep behoren maar eigenlijk gewoon in de tweede groep thuis horen. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:16

Ik denk dat je dat niet eens kán zonder teugels (stelling, buiging enz.) Niet correct in ieder geval. Denk dus ook dat de mensen die zeggen te sturen met hun zit en benen, het echt enkel hebben over het sturen zelf, niet over de afwerking zoals buiging oid.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-08-13 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt