Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:28

Nee hoor, mijn paard leert terug te komen voor druk en zodra zij terug komt, neemt de druk af. Wat is daar onprettig aan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:34

Nou, als je 2 gram druk geeft en correct (= direct) ontspant, is daar niets mis mee.
(Daar heb je geen slof voor nodig.)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:38

Ik ken heel veel paarden die echt kapot gereden zijn door een slof... Zo zonde..
Op zich ben ik niet tegen het correct en tijdelijk gebruik van een slofteugel, het zijn vaak de ruiters die me storen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:41

Heel oude gezegdes van oude dommeriken.
Een slofteugel in de handen van een onkundige ruiter is als een scheermes in de handen van een aap.
Als de kennis van de ruiter ophoudt gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:55

Janneke2 schreef:
Nou, als je 2 gram druk geeft en correct (= direct) ontspant, is daar niets mis mee.
(Daar heb je geen slof voor nodig.)

Dat bedoelde ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:54

Simpelman, ik ben het theoretisch met je eens, maar in de praktijk gaat het niet altijd zoals ik gehoopt had.
Zeker als je paarden van anderen rijdt die je niet zelf hebt opgeleidt ga ik toch echt voor mijn eigen veiligheid en hang er wat om als ik de situatie niet vertrouw.
Ik ben vroeger te vaak 'naief' geweest door te denken dat het paard goed verkeersmak was om dan toch ineens vlak voor een met 80km/u aanstormende bus te staan omdat blijkt dat het paard welliswaar heel goed is met groot verkeer, maar claustrofobisch werd als het tussen een fiets en een paard terecht komt.
Met leuke bosweggetjes allemaal niet zo'n drama, maar als je 1meter berm hebt kan een sprong opzij heel raar aflopen.

Of paarden die normaal kalm zijn ineens vreselijk ontploffen om een spandoek om er dan achter te komen dat de eigenaar vergeten was te vertellen dat het 3 dagen stil gestaan had.

Mijn eerste paard kon echt letterlijk aan een lang teugeltje over de kermis lopen, maar toch kwam ik uit het niets soms in rare situaties terecht waar ze letterlijk midden op de weg sprong.
Pas jaaaaren later kwam ik erachter dat ze als 3 jarig koetspaard frontaal was aangereden door een hoog voertuig. Toen kon ik er dus ook aan werken, maar zolang ik nog niet wist wat het was heeft de slof mij echt wel 1 of 2 x uit een zeer gevaarlijke situatie gered die ik domweg niet kon voorspellen door het ontbreken van voorgeschiedenis.

Met het paarden die ik zelf vanaf het begin heb gekend heb ik die nood-rem niet eraan trouwens.
Daar weet ik wat ik kan verwachten.

Maar goed, misschien ben ik ook wel een vreselijk slechte ruiter en ook vooral dom dat ik ook af en toe op paarden van anderen ben gaan zitten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:04

Ik vind het een handig ding, die slofteugel. Soms zie ik er mensen mee rijden, en dan vind ik het een vreselijk ding.

Ik gebruik hem vooral bij longeren (als ik al longeer), omdat de normale longeerteugels echt vastzetten, en omdat de slof niet vastzit aan de ringen maar erdoorheen gaat, glijdt het bit als het ware over de teugel, waardoor het paard niet steeds rukjes krijgt zoals bij stieken, die je aan de ringen zelf vastmaakt. Met de slof kan mijn paard heerlijk lang en laag lopen, of wat minder als hij daar meer voor voelt, zonder contact verlies, en zonder rukjes.

Met rijden... gebruik ik hem soms. Eigenlijk alleen als mijn paard lange tijd vakantie heeft gehad.
Hij staat 24/7 buiten, maar na 2 weekjes lanterfanteren is een bak vol andere paarden natuurlijk zo spannend dat hij soms een beetje ontploft tijdens de galop. Dan geeft die slof net een beetje extra controle, voor de rest hangt hij er een beetje slap bij.
Zelfde geldt voor buitenrijden, je hebt van die paniekpaarden die van iets schrikken en in paniek wegrennen, dan snap ik dat een slofteugel je wat meer zekerheid geeft (ook mentaal denk ik). Die van mij is gelukkig geen renner, hij schrikt wel veel, maar rent niet weg gelukkig.
En als begrenzer is het ook een handig ding. Mijn paard is van het soort vrachtwagen, zo lang. Dus met zijgangen loopt hij snel over zijn schouder weg en dan kan de slof hem een beetje extra begrenzen aan de zijkant.
Maar als ik er sommige mensen mee zie rijden, dan krijg ik echt medelijden met dat paard. En dat zijn veel onervaren ruiters die zo hun paard in de krul trekken, maar ook mensen die op erg hoog niveau rijden (als in EK's rijden), en ze met het hoofd tegen de borst trekken.

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:21

als je een goede ruiter bent en goed gebruikt > geen probleem toch, ik was op ch de wolden te rijden en die ruiters die hoog rijden zoals gerco en nog wat andere ruiters uit buitenland, die reden in met slof om paard soepel en los te rijden ik zie dan probleem niet, mits je niet met de slof gaat rijden ipv de teugel

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:36

Simpelman, ik zou bijna verliefd op je worden. Je hebt gelijk. Ik heb een verziekt jong paard goed gekregen met hulp van een wijze trainer. Klassieke dressuur, eerst vanaf de grond. Leren spanning afvloeien onder mijn controle. Leren concentreren. Leren werken.Een goeie rem erop. Wel zo veilig. Na driekwart jaar een totaal ander paard. Alles zonder hulpteugels. En geloof me, beste jonge mensen, ik heb een BEER van een knol die best een beetje lastig kan zijn als hij adrenaline proeft. Zoals mijn wijze trainer zegt.
Als je een hulpteugel nodig hebt, is er ergens iets fout gegaan in de africhting.Ik wens een ieder veel succes en een wijze trainer toe. En zorg dat je weet hoe een paard in elkaar zit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:01

Het diebielste wat ik ooit heb gezien was iemand die het voor elkaar kreeg om een paard te rijden met stang en trens, en slofteugel door de trens. :?
Als het trouwens gaat over algemeen hulpteugels, en niet hoe iemand ze wel en niet gebruikt, vind ik de slof een stuk beter dan een thiedeman, die zit vast en kan je niet tijdens het rijden verstellen (niet makkelijk in elk geval, slofteugel kan je gewoon minder kort pakken)