Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:21

listiglistje schreef:
Die van jou gaat ook eerst voor landen Yvon, dus ben je hier ook het haasje....niet op de achterhand (maar in het B hoeft dat natuurlijk nog niet!) :7 En dat terwijl jou dier ook heel fijn kan galloperen....

Maar goed voor de doorzanikkers over mij en mijn paard hier een recente foto waar het achterbeen eerst is geland, al gaat het topic daar niet over (en over ons) maar goed :roll:
(ook vreemd dat er allemaal lege profielmensen zitten te azijnpissen, ik vraag mij af wat zij zelf presteren of is het alleen in de achtertuin GP :o )

[ Afbeelding ]

Het is toch juist niet de bedoeling dat een paard eerst beide achterbenen aan de grond heeft?

Afbeelding¨

Tri/la/tri/di toch?

Foutief plaatje veranderd....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-13 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:22

Janneke2 schreef:
[naam] schreef:
Bedankt! Super aardig!!

Hij kan behoorlijk lopen maar zijn galop is wel zijn opvallendste gang.

;) Als ik gemeen ben, dan zeg ik van "niets te danken, ik schrijf gewoon wat ik zie...."

Dan ben ik blij dat je dat ziet ipv zegt om aardig te zijn 8-)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:29

Afbeelding

Hier gaat het paard ook duidelijk eerst achter landen, maar daar heb ik geen controle, dus is het paard zelf zijn eigen ding aan het bepalen...natuurlijke gang dus.

Maar goed eigenlijk is dit offtopic, want het ging erom waarom minder spectaculaire foto's bij hoger nivo...(al is dit weer een goed voorbeeld van: geen controle, wel spectakel)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:31

Vonneke, demonstreed jouw plaatje nu juist niet dat het paard wel eerst twee achterbenen aan de grond heeft? Nr 2 laat duidelijk een paard zien met twee achterbenen aan de grond en RV waar nog geen gewicht op land. Als ik het plaatje correct interpreteer, landen in stap twee LA en RV waarbij RV gelijk of een fractie later.

Anoniem

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:33

Het is idd geen duidelijk plaatje. Kon niks zinnigers vinden

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:33

Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:34

vonneke schreef:
listiglistje schreef:
Die van jou gaat ook eerst voor landen Yvon, dus ben je hier ook het haasje....niet op de achterhand (maar in het B hoeft dat natuurlijk nog niet!) :7 En dat terwijl jou dier ook heel fijn kan galloperen....

Maar goed voor de doorzanikkers over mij en mijn paard hier een recente foto waar het achterbeen eerst is geland, al gaat het topic daar niet over (en over ons) maar goed :roll:
(ook vreemd dat er allemaal lege profielmensen zitten te azijnpissen, ik vraag mij af wat zij zelf presteren of is het alleen in de achtertuin GP :o )

[ Afbeelding ]

Het is toch juist niet de bedoeling dat een paard eerst beide achterbenen aan de grond heeft?

[ Afbeelding

Tri/la/tri/di toch?

hmm, vind de 4e foto niet echt mooi... :o moet dat echt zo? zo heb ik ook wel foto's, zo helemaal vallend op de voorkant. vind dat juist niks :o
Laatst bijgewerkt door unihorses op 25-07-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Afbeelding

listiglistje

Al gaat dit plaatje niet verzameld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:36

The_Stig schreef:

Die wilde ik plaatsen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:40

listiglistje schreef:
Al gaat dit plaatje niet verzameld :+

Jou geplaatste plaatje is niet in orde.

Paar galoppeerd namelijk in rengalop anders op dit plaatje. heeft ook 2 achterbenen eerst aan de grond.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:42

Interessante discussie :D

Even een kanttekening. Op het plaatje dat listiglistje plaatst zie je een rengalop, dat is een viertakt ipv een drietakt :) De twee benen die nu onderwerp van de discussie zijn horen in het ideaalplaatje tegelijkertijd te landen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:43

vonneke schreef:
The_Stig schreef:

Die wilde ik plaatsen!!!

Was ik je net voor, maar ja, volgens je profiel ben je al 92 en dan gaat het natuurlijk niet zo vlot meer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:45

bromfiets schreef:

Even een kanttekening. Op het plaatje dat listiglistje plaatst zie je een rengalop, dat is een viertakt ipv een drietakt :) De twee benen die nu onderwerp van de discussie zijn horen in het ideaalplaatje tegelijkertijd te landen.

Dus dan zou er eigenlijk verschil zitten tussen rengalop, gewone arbeidsgalop en verzamelde galop, tot heel verzamelde galop (bv Pirouette ed) qua tijdstip van de beenzetting?
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-07-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:46

Dus omdat wij niks in ons profiel hebben staan zijn wij azijnpikkers. Sorry, maar dat is eigen keuze.

En je mag volgens mij wel een bril ophebben. Want ik schreef bij ons moet je wel verzameling tonen in de Z, anders scoor je lage punten.

door bromfiets » 1 min geleden

Ben het hier mee eens.

bromfiets

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:51

Tussen rengalop en arbeidsgalop zit idd een verschil, voor zover ik weet moet verzamelde galop ook gewoon een drietakt zijn met dezelfde beenzetting als arbeidsgalop.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:52

Afbeelding

Afbeelding

Hoogste graad van verzameling in galop
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-07-13 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:57

Dus bij meer verzameling, de achterhoeven dichter bij de grond/eerder (gezamenlijk) landen?

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:58

listiglistje schreef:
Dus bij meer verzameling, de achterhoeven dichter bij de grond/eerder landen?

[ Afbeelding ]

Is dit niet net na een wissel?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:58

Dat is een pirouette? dat hoort dezelfde drietakt te zijn maar die wordt meestal niet getoond. Vaak is dat ook een viertakt omdat het in stukken gesprongen wordt. Dat kan allerlei redenen hebben, waaronder te weinig kracht om het vol te houden en alles wat je daarbij kan bedenken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:59

18 minuten geeden plaatste LL een serie foto's van rengalop.

Graag jullie aandacht voor foto 2 en 3 van de 2e regel.
Wat ik daar zie is dit: eerst heeft het dier de 2 hoeven van de diagonaal van het binnenachteerbeen op gelijke hoogte, vervolgens wordt het achterbeen als eerste neergezet.

ALS dat niet alleen in "gallup" maar ook in "canter" zo is...
....dan betekent dat, dat ergens in die 2e/ 3e fase van de galop de beweging naar de grond van de achterhoef sneller is dan de beweging van de voorhoef.

ALS dat zo is, dan is het dus niet aan de orde, om te stellen "dat een paard op de voorhand galoppeert, omdat op de foto van de 2e fase in de galop de voorhoef dichterbij de grond is dan de achterhoef".

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:59

listiglistje schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoogste graad van verzameling in galop

Pirouette is viertakt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:00

listiglistje schreef:
Dus bij meer verzameling, de achterhoeven dichter bij de grond/eerder (gezamenlijk) landen?

In de praktijk wel, in de theorie niet :P

Anoniem

Dat is idd een wissel.

In de dressuurring wordt ten alle tijden een 3tact galop gevraagd

listiglistje

bij meer verzameling (wissel = in het zweefmoment van de 3 taktgalop) Lijkt het achterbeen eerder te landen

Voor deze oefeningen (wissels, pirouette) moet je paard ook goed op het achterbeen zijn, anders kunnen ze dit niet uitvoeren...