paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:23

Laten we vooral niet vergeten dat niet alle groeischijven bij paarden op hetzelfde moment sluiten he... De groeischijven in de rug sluiten geloof ik vanaf 6 jaar en dan hangt het nog van je paard af. Terwijl de groeischijven in de benen weer eerder sluiten, maar ik meende dat die in de knieën bijvoorbeeld pas met 3 jaar sluiten. Alleen al daarom lijkt het me verstandig om er niet te vroeg op te stappen, die knieën zijn nogal belangrijk.

Zal even kijken of ik er iets over op internet kan vinden...

Edit: Gevonden... http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm Komt uit een wetenschappelijk tijdschrift zo te zien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:34

Kirsha schreef:
Edit: Gevonden... http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm Komt uit een wetenschappelijk tijdschrift zo te zien.

Artikel is al eerder aangehaald en lijkt me niet echt wetenschappelijk? Het is in jip en janneke taal geschreven notabene :?

Er zijn wel twee bronnen bij die misschien wetenschappelijk zijn maar die gaan geloof ik meer over het deel over wanneer de groeischijven sluiten dan de conclusies die daar in het artikel aan verbonden worden. De bronnen zijn ook niet eens correct beschreven trouwens :Y)

Nieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:36

2 is wel erg vroeg. Lekker gaan poetsen , wandelen en een band opbouwen . En daarna vooral kijken naar de ontwikkeling van je paard. Je bent hierin niet leeftijdsafhankelijk. Het ene paard ontwikkelt zich sneller dan het ander. Dus voor mij is dat het belangrijkst. Ben met mijn 3 jarige nu lekker aan het poetsen, hoeven uitkrabben en tuttelen en net begonnen met los longeren en een x een dekje erop leggen en bit in. Eerst flink vertrouwen opbouwen , des te beter je je paard gaat leren kennen. En de rest komt vanzelf. Of dat nou na een half jaar of een jaar is of misschien wel nog langer. Het belangrijkste is dat je luistert en kijkt naar je paard.

maralyn

Mag ik vragen wat er mis is aan jip en janneke taal? Zo is het toch duidelijk voor iedereen?

Peelie

Liedje, dat het in jip en janneke taal geschreven is, is om het duidelijk te maken voor de minder intelligente mensen onder ons...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:41

Peelie schreef:
Liedje, dat het in jip en janneke taal geschreven is, is om het duidelijk te maken voor de minder intelligente mensen onder ons...
maralyn schreef:
Mag ik vragen wat er mis is aan jip en janneke taal? Zo is het toch duidelijk voor iedereen?

Dat snap ik en dat is natuurlijk prima, maakt alleen wel dat het dus duidelijk geen wetenschappelijk artikel is :)*.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:57

als de bronnen naar de onderzoeken die gebruikt zijn er bij staan, is er niks minder wetenschappelijk om. (ik ga er eens even naar kijken...)

edit: Ik zie er er 2 bronnen vermeld staan, echter is niet duidelijk bij welk stuk deze bronnen van toepassing zijn. Ook vind ik 2 bronnen een laag aantal voor deze conclusie, en acht ik de betrouwbaarheid van de bronnen ook niet erg hoog. Echter heeft dat nog niks te maken met de jip en jannike taal. Een taal waarin in voor mijn studie ook moet schrijven (tenzij de opdracht anders vermeld.)
Laatst bijgewerkt door Peelie op 25-06-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:06

Peelie schreef:
als de bronnen naar de onderzoeken die gebruikt zijn er bij staan, is er niks minder wetenschappelijk om. (ik ga er eens even naar kijken...)

De bronnen staan er wel maar zijn incorrect aangeduid, het is in de tekst ook niet aangeduid uit welke bron informatie komt en het zijn er veel te weinig. Het is gewoon een leuk artikeltje geschreven door iemand met een mening, het is geen wetenschappelijk artikel.

Edit: een van de artikelen die als bron word aangehaald is trouwens ook niet wetenschappelijk, maar ook gewoon geschreven door iemand met ervaring in de paardenwereld, die ook maar enkele andere artikelen heeft aangehaald.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-06-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubbleee

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:08

Ik ken helaas een paardje dat is ingereden op 1,5 jarige leeftijd.. Ikzelf vind dit echt veel te vroeg, paarden/pony's die zo vroeg zijn ingereden hebben een grotere kans (later) op rugproblemen, omdat ze nog niet helemaal volgroeid waren..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:13

Ja of het allemaal klopt weet ik ook niet hoor :P maar wat ik erboven schreef en wat ik daarna op die site vond komt redelijk overeen. Dus het is vast niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ik ben ook verder geen deskundige op dat gebied maar ik neem aan dat er niet zomaar iemand geweest is die zei 'kom, we gaan vanaf 3 jaar paarden inrijden'... Er zal vast een goede reden voor zijn :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:21

Kirsha schreef:
Ja of het allemaal klopt weet ik ook niet hoor :P maar wat ik erboven schreef en wat ik daarna op die site vond komt redelijk overeen. Dus het is vast niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ik ben ook verder geen deskundige op dat gebied maar ik neem aan dat er niet zomaar iemand geweest is die zei 'kom, we gaan vanaf 3 jaar paarden inrijden'... Er zal vast een goede reden voor zijn :)

Ik denk het eigenlijk wel, het is namelijk ook typisch ons en onze buurlanden volgens mij. Er zijn een boel landen/disciplines waar ze standaard eerder of later beginnen :)* en het is nu niet perce zo dat wij in nederland de gezondste paarden hebben die het langst meegaan dus wat beter is kan je dan ook niet 1-2-3 zeggen.

EDIT: Ik bedoel trouwens ook niet dat ik het zomaar prima vind om heel vroeg in te rijden. Als mensen het wel goed vinden om dat te doen, vind ik het wel ver gaan om dat soort mensen direct voor dierenmishandelaar uit te maken op basis van wat aannames. Er is namelijk helemaal geen steenhard bewijs voor welke leeftijd correct is, misschien is 3 eigenlijk ook nog wel veel te vroeg

letitiajanse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:44

Rider01 schreef:
Er zijn er ook die met 1 jaar al aan de beurt zijn..
Maar ook op hun derde zijn de groeischijven nog niet dicht, grappig dat die mensen vaak het hardst roepen dat het met 2 al o zo slecht is.

Officieel is het pas met 6 klaar.
Dat wil zeggen dat feitelijk dan het lichaam pas klaar is, dat hoeft niet te betekenen dat er per se een blessure optreed als een dier eerder gereden wordt.
Het is ook onmogelijk om daar onderzoek naar te doen, dan zou je alle gegevens van alle gereden paarden in nederland moeten hebben en dan nog ontbreken te veel factoren voor een daadwerkelijk juiste conclusie.

Het klopt wat je zegt Rider01, dat paarden, van welk ras ook, pas met 6 jaar (en sommige zelfs pas met 8 jaar) volgroeid zijn. Dit betekend dat alle groeischijven, die los zaten, nu vast zitten.
Het is voor iedereen handig om zich te realiseren hoe de groei van het paard/ pony in zijn werk gaat. Het gaat altijd van beneden naar boven. Benen eerst en als laatste de nekwervels. Heel veel problemen die men kan hebben kunnen n beperking in t lichaam vh paard betekenen. Dit is echter zo moeilijk te herkennen voor ons, omdat paarden niet op onze manier communiceren en wij mensen niet zoals paarden.
Om niet al teveel uit te wijden. Een paard inrijden vanaf 3 jaar is dus al kwetsbaar, gezien dan alleen de groeischijven in de benen dicht zijn. Die van de heupen, schouders, rug en nek zitten dan nog vrij.

In sommige scandinavische landen, worden paarden standaard pas met 5 jaar ingereden. Dus waarom wij niet?

2 jaar is echt veel te jong als je puur aan de anatomie (lichaam) van het paard kijkt, maar ook zeker psychisch.

Ik heb zelf ook n 2 jarig paard waar ik veel mee doe en ga doen zonder te berijden tot haar 5e jaar.
Als je bedenkt dat paarden 30 jaar kunnen worden, waarom hebben we dan toch die haast he vraag je je af ;-)
Je kunt tenslotte zo ontzettend veel leuke dingen doen met je paard en dat zonder te rijden :-D...
het is alleen even wennen als je het niet kent ..... Ik kan jullie uit eigen ervaring vertellen dat het alleen maar leuker is geworden voor zowel mij als voor t paard ,..... Die onwennigheid is dan snel weg...

Ik denk wel leuk om bij stil te staan denk ik voor jouw als je die 2jarige pony wilt kopen :-).... Je hebt dan het voordeel dat deze zp jong is en nog alles kan leren ;-)
Heel veel succes iig.... Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt hoor, groetjes Letitia :9 /3

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:49

Tja, het is net wat je vind. Ik ken een stal(vind het zelf verschrikkelijk) rijden ze met 2 jarige leeftijd in en al met 3 jarige leeftijd springen ze hoger dan een meter...

Ik zou zelf pas met 2.5 Longeren en 3.5 laten wennen aan zadel en bit, bijna 4 inrijden...

Edit: de meid die bij de stal werkt zei

'omdat het sprotpaarden zijn, dan is het niet vroeg hoor'

Ik zo van, het blijven paarden, het blijft vroeg...
Laatst bijgewerkt door Mila11 op 25-06-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:49

Rider01 schreef:
Er zijn er ook die met 1 jaar al aan de beurt zijn..
Maar ook op hun derde zijn de groeischijven nog niet dicht, grappig dat die mensen vaak het hardst roepen dat het met 2 al o zo slecht is.

Officieel is het pas met 6 klaar.
Dat wil zeggen dat feitelijk dan het lichaam pas klaar is, dat hoeft niet te betekenen dat er per se een blessure optreed als een dier eerder gereden wordt.
Het is ook onmogelijk om daar onderzoek naar te doen, dan zou je alle gegevens van alle gereden paarden in nederland moeten hebben en dan nog ontbreken te veel factoren voor een daadwerkelijk juiste conclusie.

zelfs dat is niet waar. Alle groeischijven rug, benen etc zijn pas met 8 klaar

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:53

heb je besloten hem te kopen? :) (mits hij goedgekeurd word natuurlijk)

letitiajanse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:03

Juliettex schreef:
Lieve bokkers,

ik heb er over na gedacht
en alle risico's op een rijtje gezet, en ik heb besloten het niet te doen.
Mevrouw is nu zeer piss-off op me,
Ze begreep ook niet waarom het niet kon

Hey Julliettex, Toen ik zonet reageerde had ik dit stukje niet gelezen :o

Allereerst mijn complimenten dat je je gevoel hebt gevolgd. Helemaal met zon vervelenden reactie. Zolang je maar weet dat deze reactie meer over hun zegt als over jouw :j

Heel veel succes verder.... groetjes

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:01

oh die had ik ook niet gelezen :o

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:04

Indd, een paard dat ik al een tijdje op het oog heb is het zelfde verhaal, mooi paard en een goeie afstamming. Ze willen hem zo snel mogelijk op wedstrijd hebben hij is nu 1 jaar en 2 maanden en over 3 weken zijn ze van plan er voor het eerst op te kruipen....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:07

Mensen zijn ook niet uitgegroeid voor hun 18e... en de hersenen pas rond hun 25e.
Ik stel voor dat we de minimum leeftijd voor de sportschool op 18 zetten en pas met 25 jaar naar de kleuterschool mogen.

(kon het niet laten... :D)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:11

senna21 schreef:
Mensen zijn ook niet uitgegroeid voor hun 18e... en de hersenen pas rond hun 25e.
Ik stel voor dat we de minimum leeftijd voor de sportschool op 18 zetten en pas met 25 jaar naar de kleuterschool mogen.

_O-

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:56

iza_viv schreef:
Indd, een paard dat ik al een tijdje op het oog heb is het zelfde verhaal, mooi paard en een goeie afstamming. Ze willen hem zo snel mogelijk op wedstrijd hebben hij is nu 1 jaar en 2 maanden en over 3 weken zijn ze van plan er voor het eerst op te kruipen....

Nou dan zijn die mensen wel erg snel.
Ik zou hun duidelijk maken dat jij wel interesse hebt maar liever niet hebt dat zij hem dan nu al gaan rijden mocht jij hem eventueel willen kopen. Of een snelle beslissing maken kan ook maar ik denk dat dat niet echt fijn is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:06

Ik sprak nog niet zo lang geleden iemand die een 4 jarige had die in het L liep. En die vertelde dat ze raar werd aangekeken want 'die had allang in het M moeten lopen, of hoger'. Dan vraag ik me ook af hoe vroeg je er dan op gaat zitten :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:57

Hm... Tjah, zodra het paard onder het zadel is iedere week mee op.wedstrijd... Dan kunnen ze met 4 M lopen. Maar laat dat nou niet mogen van de KNHS... Met 5 mag een paard M lopen, en op 4 tot de L2.

Dus dát gaat niet op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:05

Peelie schreef:
Hm... Tjah, zodra het paard onder het zadel is iedere week mee op.wedstrijd... Dan kunnen ze met 4 M lopen. Maar laat dat nou niet mogen van de KNHS... Met 5 mag een paard M lopen, en op 4 tot de L2.

Dus dát gaat niet op

Of je rijdt gewoon heel goed en haalt veel punten op weinig wedstrijden... of nog beter, je start gelijk in de M op 5 jarige leeftijd omdat je al eerder paarden op hoger niveau hebt uitgebracht :Y)
maar idd, wel volgens de regels van het KNHS. :P

letitiajanse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:07

senna21 schreef:

:D echt n leuke metafoor Senna
waar zeker n kern van waarheid in zit....
geen mens is hetzelfde en ontwikkeld zich hetzelfde en dit geld natuurlijk (in mijn mening) ook voor paarden ;)
Als we ons er maar bewust van zijn en blijven kijken naar het individuele paard :j /3