Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De info van DezeNaam is behoorlijk verdraaid en onvolledig. Je zit nooit met je gewicht op de ruggengraat, je zit er altijd naast. En rugspieren zijn veel breder, en zijn er juist voor om het gewicht op te vangen. Daarom is het juist zo belangrijk dat een paard de rugspieren goed gebruikt. 
Goed voor de band met je paard, goed om het paard te laten afkoelen.. en vooral goed voor je zit, en het is gewoon leuk om te doen
DezeNaam schreef:Conclusie
Het conventionele zadel met boom slaagt er beter in dan boomloze zadels om de druk op de paardenrug gelijkmatig te verspreiden. Vanuit het oogpunt van paardenwelzijn is een (passend) zadel met boom dus te verkiezen boven een boomloos zadel. Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.
Bron: http://scientifichorsemanship.wordpress.com/
DezeNaam schreef:Er staat dan ook nergens dat je op de ruggengraat zit, maar op de rugSPIEREN.
Ik vraag me ook altijd af waarom mensen denken dat je een band met je paard krijgt als je zonder zadel rijdt.

paard heeft pijn dus gaat maar extra zijn best doen en ontspannen??
geloof je dat zelf?
DezeNaam schreef:Dat geloof ik ja. Een paard is nog altijd een vluchtdier, weet je nog?![]()
Er zullen paarden zijn die het niet toelaten en niet mee zullen werken, maar het grootste deel laat niks merken.
Tabaluga12 schreef:Langdurig = lange tijd durend / veel tijd in beslag nemend enz.
Als je het zo wil stellen; Het gaat niet om 1 fles die in je rug prikt, het gaat om twee flessen die je (gelijkmatig) op je spieren voelt drukken, aan beide kanten van je ruggengraat. Niet zo vervelend mi. en lang vol te houden