Argumenten paardrijden WEL een sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Re: Argumenten paardrijden WEL een sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:08

Hoofdpijn of misselijk? Dan zou ik de rest van mijn leven niet meer sporten als het zo moet. Wat een vreemde redenatie :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:09

of je nou wedstrijden rijdt of niet, het is ongeacht wat je doet, een sport. Net als dat mennen net zo goed een tak van de paardensport is, of is dat dan niet inspannend genoeg omdat je er niet op zit? :')

De gemiddelde dressuurmiep zal geen ritten maken van 6 uur buiten, maar dat wil niet zeggen dat recreatief rondrijden buiten een uurtje of 4 niks met sport te maken heeft.. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:38

Waarom zou het dan sport zijn, Chelle_dora?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:41

Omdat je toch bezig bent met je lichaam te laten werken. Is het wel geen Grand Prix dressuur, maar je bent toch bezig je spieren aan het werk te houden.
Er is alleen geen olympische sport in buitenritten maken, maar wil niet zeggen dat het daarom niks met sport te maken heeft.

Even googlend op Definitie van sport:
"sport
de sport zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [spɔrt] Verbuigingen: sport|en (meerv.) 1) lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep Voorbeelden: `Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.`, `aan sport doen`...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/sport"

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/sport

Eerlijk is eerlijk, hoe je het ook went of keert, ook een buitenrit is een lichamelijk activiteit. Het is geen competitieve sport, buitenrijden an sich. Maar desondanks blijft het een sport.

Maar het zal ook te maken hebben inderdaad met hoe je het benaderd, en van welke kant je het bekijkt.
Een dressuurmiep of een springfanaat zal een recreatieve buitenrit inderdaad niet als sport zien. Daarentegen zal een actieve buitenrijder die 7 minuutjes in de ring niet als een sport zien, omdat de gemiddelde buitenrit langer duurt dan een dressuurproef. Het is dus maar net hoe je zelf het licht erop laat vallen.

Al met al blijft paardrijden, hoe je het ook went of keert, een lichamelijk activiteit, denk dat niemand dat kan ontkennen.. :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:46

Dus de tuin omspitten is ook sport? Een bouwvakker is hele dagen aan het sporten? Als je naar je werk/school fietst ben je aan het sporten?
Een buitenrit is voor mij gewoon hobby, meer niet. Gewoon leuk om te doen. :P
Enne, ik doe al helemaal geen wedstrijden met mijn paarden, ik ben hobbyist :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:54

Nouja fietsen is wel degelijk ook een sport.. :+

Voor mij is het ook hobby hoor, begrijp me niet verkeerd :p en tis dat ik een conditie van een vaatdoek heb wegens omstandigheden waardoor het voor mij lichamelijk wat vergt en ik het voor mijzelf dus inderdaad als sport zie :p

Wat mij gewoon opvalt is dat er dan dus wordt geroepen dat iemand die buitenritten maakt (god weet hoe lang) onmogelijk met sport bezig is, want dat heeft niks met sport te maken. Dan vraag ik me af, wat maakt jou als dressuurprikker (niet jou dus Waratje :p maar gewoon in het algemeen :p ) dan meer tot een sporter dan iemand die buitenritten rijdt?

Het is zoveel sport als je er zelf van maakt. Maar ik vind wel, paardrijden is wel of geen sport. En niet voor de dressuurmiep wel, maar voor de ander dan niet omdat ie zich niet bezig houdt met figuren rijden in een zandbak. Iedereen benaderd de sport op zijn of haar eigen manier, en is er tot op zekere hoogte mee bezig. In feite is het ook voor de gemiddelde wedstrijdruiter een hobby. En degene die er hun geld mee verdienen, is het voor hun dan ook geen sport, omdat het voor hun toch maar werk is?
Dan houden we toch vrij weinig sporters over :D

Snap best dat een dressuurruiter het recreatieve buitenrijden niet als een sport ziet.. Maar dan is die 7 minuten in de dressuurbak net zo min een sport. Maar goed, als iedereen zo'n visie zou hebben zou de paardenwereld ook een stuk gezelliger zijn gok ik.. :+ Heb wel eens op een stal gestaan met dressuurprikkers die vonden dat zij voorrang hadden in de bak, want zij werkten ergens naartoe en ik hobbelde toch maar rond.. Ja leuk voor je opoe.. betalen allemaal toch stalgeld op die stal.. :+ Van daaruit komt mijn mening dan ook een beetje; iedereen rijdt met een ander doel, maar puntje bij paaltje is iedereen bezig met lichamelijke activiteiten, of diegene dat nou als hobby of als sport ziet zal mij aan m'n kont oxideren. Maar wat mij betreft is het of allemaal wel, of allemaal niet, maar dat is mijn (wellicht bekrompen) mening :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:40

Paardrijden kan heel veel dingen zijn, onder die dingen is ook sport. Maar paardrijden is net zo goed vervoer, hobby, therapie, beweging, enzovoorts.
Fietsen kan ook sport zijn, maar is het vaak niet. Fietsen is in de meeste gevallen toch vervoer, daarnaast is het ook vaak hobby/recreatie/beweging.

Sport heeft in principe een competitief element. Daarom kan een dressuurruiter wel zeggen dat hij/zij sport, ook al gaat dat maar om 5 minuutjes. Overigens kun je buitenrijden ook als sport doen, dan heet het TREC of endurance ;)
Maar goed, ik snap het verschijnsel "sportschool" ook niet echt, over het algemeen gaan mensen daarheen voor beweging en conditietraining, niet voor competities of training daarvoor. <<)

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:26

Dit misshien??

Als jij mij vraagt welke sport ik doe: zal ik ''paardrijden'' zeggen. En dan ga jij mij vertellen: "Het is geen sport, je zit gewoon, je hebt er geen talent voor nodig, het is gewoon een zielige hobby." Dan zal ik vragen: "Heb jij ooit op iets of iemand moeten vertrouwen die onvoorspelbaar is, die met een misstap mij kan doden? Ben je ooit van meer dan anderhalve meter gevallen op volle snelheid, en dan gewoon weer rechtgestaan en terug op je paard gestapt, ook al heb je enorm veel pijn? Heb jij ooit naar een obstakel geraced? Heb jij ooit over iets gesprongen dat veel hoger is dan jezelf? Dus voor je ons ruiters onderschat: begrijp je de band die je nodig hebt met een wezen dat niet kan praten of denken? Heb je ooit een teammaatje gehad die tien keer zo groot is dan jezelf? Vraag dat maar aan jezelf voor je ons beoordeeld.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:50

Ik snap het niet: bowlen, golf en biljarten noemen ze wel een sport terwijl je je daarvoor helemaal niet in hoeft te spannen en paardrijden noemen ze geen sport. Ze zeggen dat jij er gewoon op moet gaan zitten en dat het paard de rest doen, wat dus absoluut niet waar is.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:08

Mensen die tegen mij zeggen dat paardrijden geen sport is nodig ik altijd uit om het een keer te komen proberen, dan zijn ze er snel van genezen haha :=

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:52

paarden is zelfs een team sport tussen paard en ruiter

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:15

Kus_Janne schreef:
paarden is zelfs een team sport tussen paard en ruiter

Huh? Paarden zijn gewoon dieren, hoor 8)7

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:58

Ik denk dat ze bedoelt *paardrijden*

liindsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:47

zet mensen die zeggen dat het geen sport is maar eens op een paard, kijken hoe lang ze het vol houden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:53

liindsey1 schreef:
zet mensen die zeggen dat het geen sport is maar eens op een paard, kijken hoe lang ze het vol houden

Weet je hoeveel variaties van deze opmerking al in dit topic zijn langsgekomen?
Probeer eens een dag lang greppels te graven, erg inspannend, óók geen sport.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 02:25

Paardrijden is een sport omdat het is opgenomen in de olympische spelen:)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 05:29

Net zoals liggend karabijnschieten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:38

RoyceMack schreef:

Nee hoor, er is nergens een categorie die "paardrijden" heet. En er zijn heel veel vormen van paardrijden die je bij de OS niet zult zien, dus nee, dit is geen argument :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:39

Wendy_Chewie schreef:
Net zoals liggend karabijnschieten...

Dat zou ik dus niet onderschatten.. Zit wel degelijk een flinke sport achter en hebben een iets ander gewicht als waterpistooltjes.. Dus ja.. Is net zo goed een sport :+

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:47

sorry maar dit is weer een eindeloze discussie, als iemand denkt dat het geen sport is laat hem/haar dan maar denken. jij weet zelf wel beter :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:23

Waratje schreef:
RoyceMack schreef:

Nee hoor, er is nergens een categorie die "paardrijden" heet. En er zijn heel veel vormen van paardrijden die je bij de OS niet zult zien, dus nee, dit is geen argument :P

Paardensport? Lijkt me dat dat SPORT met PAARDEN is.? kweet niet,
3 categorieën, dressuur, eventing en jumping.
Paardensport Fédération Équestre Internationale Dressuur (1912), Eventing (1912), Jumping (1900)

Valt onder de zomer spelen.
En onder welke categorie of vorm van paardrijden val je als je traint voor wedstrijden(zowel springen als dressuur) af en toe crosst en hele veel buitenrijd? Is het dann sport?
Buitenritten begrijp ik dat dat niet onder olympysche sport valt, maar ben toch echt met dezelfde ' sport' bezig als dat ze op de OS doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:50

PaardenSPORT is sport, zul je mij niet over horen. Maar paardenSPORT is niet hetzelfde als paardRIJDEN, Er zijn ook diverse vormen van paardenSPORT waarbij er niet op het paard wordt gereden, maar zeker wel sport.
Of paardrijden een sport is, hangt af van wat je doet, waarvoor je het doet en wellicht ook wie het doet.