karenwrmdm schreef:meningen over hem zijn verdeeld, maar als je twijfelt over zijn aanpak zou ik aanraden om één van zijn clinics te bezoeken. ik stond er eerst ook met een twijfelende houding tegenover, maar na een show mee te hebben gemaakt, ben ik er zeker van dat deze man weet wat hij doet. dat niet alleen van het aantal jaren dat hij dit werk verricht, maar als je ziet dat hij niet trekt, het paard laat wennen, en de stress er eerst uit laten gooien, en alle acties van het paard goed en concequent oppakt tijdens het rijden. ik heb echt diep respect voor deze man!
zelf zou ik deze aanpak nooit gebruiken. je hebt dan wel misschien de ervaring nodig. maar bij het inrijden of beleren van het paard neem ik graag de tijd. de band die je met zon beestje opbouwt vind ik toch wel het fijnst. je leert een paard kennen, en je kan in mijn ogen beter inspelen op moeilijkheden of fouten van een paard als je er de tijd voor neemt. geef mij het liefst maar 3 maand!
Ook ooit Gert aan het werk gezien en vond er niets dieronvriendelijks aan. Hij schat het paard goed in en benadert het rustig. Meestal kan hij ook rustig opstappen. (Zelfs bij paarden die nog nooit een zadel hebben gezien) Daarna is het soms even heftig, soms ook niet. Gert lichtte toe dat een paard bij het zadelmak maken altijd stress ervaart; hij is voorstander van 1 x de stress ervaren in plaats van iedere keer opnieuw (zit ook wel wat in moet ik zeggen). Paarden reageren enorm goed op hem, herkennen hem als leider. Ik zou er zo een paard naartoe brengen, weet ik in ieder geval zeker dat het goed komt.