Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:18

Tendance schreef:
En ach mensen, als we toch zo zeker willen zijn, dat we een paard perfect behandelen, waarom klim je er dan in vredesnaam op.
Wel commentaar hebben, terwijl je eigenlijk helemaal niet weet hoe een paard zich voelt, maar wel weten,dat een paard niet met zadel op geboren is en er toch op gaan zitten. Hoe dubbel?

Gert heeft mijn paard met rust die hij nodig had zadelmak gemaakt, maar wel doorgepakt waar nodig. Dat is toch juist wat een paard moet hebben? Duidelijkheid! Een leider!

Er zijn ook mensen die een andere mening hebben, en dat mag.
Heb jij zelf niet een manier van paarden beleren die je niks vind?
Nou ik heb die wel, en dat mag ik hier best neer zetten..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:19

Tendance schreef:
En ach mensen, als we toch zo zeker willen zijn, dat we een paard perfect behandelen, waarom klim je er dan in vredesnaam op.
Wel commentaar hebben, terwijl je eigenlijk helemaal niet weet hoe een paard zich voelt, maar wel weten,dat een paard niet met zadel op geboren is en er toch op gaan zitten. Hoe dubbel?

Gert heeft mijn paard met rust die hij nodig had zadelmak gemaakt, maar wel doorgepakt waar nodig. Dat is toch juist wat een paard moet hebben? Duidelijkheid! Een leider!

Mee eens. (Is mij ook geleerd dat een paard vooral duidelijkheid nodig heeft.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:19

Perfect voorbeeld weer.... iets in de voorbereiding is niet goed gegaan -> ligt aan het paard. Same old story :)

En we gaan weer met dooddoeners smijten _O-
Dus, als je dan toch op een paard rijd, dan maar direct de harde weg ipv. zelf te leren en een flinke portie geduld en rust te kweken, duh! Waarom zou je vriendelijk doen als het onvriendelijk kan, superlogisch.
Gelukkig is de TS iig al wijzer dan dat.

minajtje

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:23

Ik ben het eens met Air..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:23

En sinds wanneer kan je niet duidelijk, consequent EN vriendelijk zijn? Wat is dat nou weer voor bullshit.

Sinds wanneer ben je duidelijk op het moment dat je op een paard gaat zitten wat nog niks weet, niet snapt waarom je er op zit, bang is en daardoor gaat bokken en steigeren?
Ik vind daar eigenlijk niks duidelijks aan voor het paard, want als het duidelijk zou zijn zou het paard niet gaan bokken en steigeren, zou het niet bang zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:26

Kirrr schreef:
Mijn manier is anders... maar wel normale reactie van het paard als het op deze manier gedaan wordt.
Bij veel paarden gaat er geen trauma blijven, maar andere eventueel wel. Hangt af van het type paard, temperament, basis,...

Gert van t Hof kennende (en de paarden die hij doorgaans krijgt aangeboden) is het niet ondenkbaar dat dit een paard is dat al een trauma heeft, waar hij ze dan vervolgens vanaf helpt :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:27

Inderdaad air, duidelijk zijn kan ook vriendelijk. Consequent intreden wanneer dit nodig is, voor de rest constant vriendelijk rijden en proberen het zo duidelijk mogelijk te maken.

Vind het inrijden van een paard op deze manier 10 keer niks, al heb ik niks tegen de methode waar een tijd over gediscussieerd werd, het paard dat lang pijn in de hals had gehad en hierdoor nauwelijks te rijden was (maar wel al gereden was).

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:28

En ik ben het weer eens met Air..

Ik heb soms echt het idee dat sommige mensen denken dat paarden voertuigen zijn, geen gevoelens hebben en dat ze maar moeten luisteren.. Ik vindt dit niet heel veel anders dan het breken van paarden, gewoon er op gaan zitten en wachten tot het paard opgeeft. Het woord vriendschap vindt ik bij deze methode ver te zoeken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:35

Maar is het wel verstandig ?
Je hebt een ''probleem'' paard, je kan hem niet inrijden en je gaat naar Gert.
Maar is deze methode dan niet nog heftiger voor het paard ?
Waardoor het paard later nog negatiever er op reageert ?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:38

0152141488 schreef:

Sommige paarden moeten er 'doorheen'
Dat is een keuze
Watjes (zoals ik) gaan naar iemand anders, ikzelf ben heel tevreden over annemarie van der toorn
Mijn voorheen niet-normale pony is daar geholpen met zijn gedrag, op een vriendelijke voor-de-watjes manier.
Hij wordt daar ook ingereden, als hij oud genoeg is :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:56

0152141488 schreef:

Gert negeert alle negatieve reacties van het paard. Dat kan hij, omdat hij blijft zitten. Hij vraagt alleen aan het paard om naar voren te gaan. Na een tijdje wordt (in het algemeen) het paard rustiger en gaat lopen. Dat beloont Gert met de stem en is vaak te horen in de filmpjes.

Het ziet er soms heftig uit, in het begin. Het bokken is soms ook door spanning van het paard. Als er al vaak iemand is afgevallen (en dat is vaak het geval bij paarden die Gert onder handen krijgt) en het paard wordt daarna weggezet, gaat het paard denken dat de ruiter er af moet. Dat wil je een paard niet leren. Gert echter blijft rustig zitten.

Maar het eindigt altijd met een naar voren lopend paard. Uiteindelijk loopt het paard (vaak) los achter Gert aan. Paard vertrouwt mens en volgt de leider. Dit is de korte toelichting.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:28

Sodeju, die meneer kan wel zitten zeg! Dat doen niet veel mensen hem na, of wel?

Het is ook maar net wat jij als paardeneigenaar wil en kan. Dit werkt blijkbaar voor hem. Het positieve van dit filmpje vind ik dat ze het paard wel zijn/haar gang laten gaan. Hij mag wel echt helemaal uit z'n dak gaan. Maar of dit een manier is die ik zou gebruiken? Absoluut niet. Ik vind dat het beleren en rijden van een paard gebaseerd moet zijn op vertrouwen. Het is en blijft een vluchtdier dat een leider nodig heeft. In een kudde hebben ze ook allemaal iemand die ze vertrouwen en daar doen ze dan ook niet zulke rodeoshows voor. Zo'n manier van beleren vind ik dan ook niet erg fijn. Nu kunnen mensen wel allemaal gaan zeuren over 'waarom klim je dan überhaupt op de rug van een paard, dat zijn ze in het wild ook niet gewend'. Nu zijn de paarden van tegenwoordig ook wel ietsjes anders dan de paarden die echt in het wild leven, vind je niet? Die paarden zullen je van nature ontlopen. De paarden die in de buurt van mensen opgroeien, zijn vaak meteen nieuwsgierig naar die rare tweevoeters. Tenminste, zo zie ik het. Kan zijn dat ik nu half bokt op m'n donder krijg.

Anyway: ik vind dat er een stevige basis moet zijn bij elke combinatie. Maakt niet uit of het paard alleen maar bij diegene is om te beleren. Een paard moet weten dat je de leider bent zodat hij je kan vertrouwen. Dan zul je dit soort fratsen ook minder zien. (Het blijft natuurlijk een paard, kan altijd schrikken en ervandoor gaan).

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:31

meningen over hem zijn verdeeld, maar als je twijfelt over zijn aanpak zou ik aanraden om één van zijn clinics te bezoeken. ik stond er eerst ook met een twijfelende houding tegenover, maar na een show mee te hebben gemaakt, ben ik er zeker van dat deze man weet wat hij doet. dat niet alleen van het aantal jaren dat hij dit werk verricht, maar als je ziet dat hij niet trekt, het paard laat wennen, en de stress er eerst uit laten gooien, en alle acties van het paard goed en concequent oppakt tijdens het rijden. ik heb echt diep respect voor deze man!

zelf zou ik deze aanpak nooit gebruiken. je hebt dan wel misschien de ervaring nodig. maar bij het inrijden of beleren van het paard neem ik graag de tijd. de band die je met zon beestje opbouwt vind ik toch wel het fijnst. je leert een paard kennen, en je kan in mijn ogen beter inspelen op moeilijkheden of fouten van een paard als je er de tijd voor neemt. geef mij het liefst maar 3 maand!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:03

minajtje schreef:
Tendance schreef:

Je mag zeker je mening uiten, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid en niet alleen op filmpjes die je gezien hebt.
Wat op YouTube staat is echt geen reëel beeld van hoe Gert doorgaans te werk gaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:05

Air schreef:
Perfect voorbeeld weer.... iets in de voorbereiding is niet goed gegaan -> ligt aan het paard. Same old story :)

En we gaan weer met dooddoeners smijten _O-
Dus, als je dan toch op een paard rijd, dan maar direct de harde weg ipv. zelf te leren en een flinke portie geduld en rust te kweken, duh! Waarom zou je vriendelijk doen als het onvriendelijk kan, superlogisch.
Gelukkig is de TS iig al wijzer dan dat.

Volgens mij zeg ik heel duidelijk, dat ik 3 jaar geduld heb gehad, vanaf zijn geboorte zijn we begonnen met de weg richting het rijden. Lijkt me toch geduld zat! . Maar als een singel niet dicht wil, omdat het dier vervolgens direct aan de stuiter gaat dan kunnen je wel blijven keutelen, maar dat heeft geen zin. Doorpakken is de boodschap.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:08

Gert is nooit ook maar 1 moment onvriendelijk voor mijn paard geweest, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:33

Tendance, je bent lang niet de enige. Ik geloof dat Jeroen Dubbeldam ook al een tijd bezig was, voor Gert voorbij kwam. Het is wel helemaal goed gekomen, dat wel. Het heeft ook een mooie documentaire opgeleverd. Het is nog te zien op uitzending gemist, geloof ik.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:03

*staat in de fietsenwinkel op zoek naar een fiets en heeft paard al op Sporthorses gezet*

Ik vind ook dat je altijd zo vriendelijk mogelijk moet rijden en zo streng als nodig is. Persoonlijk vind ik Gert niet onvriendelijk rijden. Hij rijdt ze idd zonder bitje in en vraagt voorwaarts te gaan. Hij wordt niet boos, verkrampt niet en laat het paard inderdaad uit zijn dak gaan, zodra het paard rustig wordt, beloont hij. Het paard weet dus heel snel wat de bedoeling is.

Dit neemt niet weg dat ik met inrijden de methode Monty Roberts/Annemarie van de Toorn ook erg fijn vind en zelf zou ik eerst zoiets doen.

Ik ben het eens dat veel (bijna alle) probleempaarden het gevolg zijn van menselijk falen. Maar dit is ook vaak doordat mensen niet consequent genoeg zijn en alles heel snel zielig vinden tegenwoordig. Daardoor neemt het paard het over en is het einde zoek. Dan is iemand als Gert meer dan geschikt om het op te lossen, want dan is doorpakken het enige wat helpt. Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden en zachte heelmeesters zijn de reden dat mensen zoals Gert werk hebben.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:06

Tendance schreef:
minajtje schreef:

Je mag zeker je mening uiten, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid en niet alleen op filmpjes die je gezien hebt.
Wat op YouTube staat is echt geen reëel beeld van hoe Gert doorgaans te werk gaat.

Ik ben bij demo van hem geweest en heb veel over hem gelezen, ik basseer het niet alleen op filmpjes en dat zou ik ook niet doen.
En het is gewoon niet mijn manier, ik zie het liever anders ;)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:26

beleren heeft niks te maken met de methode (al hebben sommige paarden natuurlijk meer tijd nodig) maar over hoe de persoon die beleerd denkt, als die persoon zenuwachtig is gaat dit over op het paard, is diegene zelfverzekerd dan zal het paard meer vertrouwen hebben een paard zoekt altijd de leider en heeft leiding nodig of er zal een strijd ontstaan met de ruiter en het dominante paard om te kijken wie de baas is (als we er in dit geval vanuit gaan dat dit paard de 'leider' was over zijn baas) beleren is dus niet zozeer een fysieke strijd maar een mentale strijd. Dit geld niet voor alle paarden sommige zijn gewoon geen doetjes maar ik ken iemand die pakte een 4jarige uit de wei zadel op hoofdstel in en gaan en het paard was zo mak als een lammetje! beleren hoeft niet zo lang te duren het is meer iets wat tussen de oren zit, dit hoeft niet zo te zijn...maar mijn ervaring is dat het vaak wel. En dit is G vd Hof's manier dit is een keuze van de eigenaar.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:47

zoutenootjes schreef:
Tendance, je bent lang niet de enige. Ik geloof dat Jeroen Dubbeldam ook al een tijd bezig was, voor Gert voorbij kwam. Het is wel helemaal goed gekomen, dat wel. Het heeft ook een mooie documentaire opgeleverd. Het is nog te zien op uitzending gemist, geloof ik.

Waar is die uitgezonden? Zou ik heel graag terug willen zien!

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:01

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:36

Pfff dit is echt totaal niet mijn ding! Beetje raar vind ik het..
Mijn paard is nu 4 en we zijn bezig met longeren, zadel opleggen, hoofdstel etc gewoon op het gemakje.
Maar Als ik dit bij mijn paard zou doen zou ik met een schedelfractuur in het ziekenhuis liggen... :')
Nee bah! Arm paard ook..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:33

karenwrmdm schreef:
meningen over hem zijn verdeeld, maar als je twijfelt over zijn aanpak zou ik aanraden om één van zijn clinics te bezoeken. ik stond er eerst ook met een twijfelende houding tegenover, maar na een show mee te hebben gemaakt, ben ik er zeker van dat deze man weet wat hij doet. dat niet alleen van het aantal jaren dat hij dit werk verricht, maar als je ziet dat hij niet trekt, het paard laat wennen, en de stress er eerst uit laten gooien, en alle acties van het paard goed en concequent oppakt tijdens het rijden. ik heb echt diep respect voor deze man!

zelf zou ik deze aanpak nooit gebruiken. je hebt dan wel misschien de ervaring nodig. maar bij het inrijden of beleren van het paard neem ik graag de tijd. de band die je met zon beestje opbouwt vind ik toch wel het fijnst. je leert een paard kennen, en je kan in mijn ogen beter inspelen op moeilijkheden of fouten van een paard als je er de tijd voor neemt. geef mij het liefst maar 3 maand!

Ook ooit Gert aan het werk gezien en vond er niets dieronvriendelijks aan. Hij schat het paard goed in en benadert het rustig. Meestal kan hij ook rustig opstappen. (Zelfs bij paarden die nog nooit een zadel hebben gezien) Daarna is het soms even heftig, soms ook niet. Gert lichtte toe dat een paard bij het zadelmak maken altijd stress ervaart; hij is voorstander van 1 x de stress ervaren in plaats van iedere keer opnieuw (zit ook wel wat in moet ik zeggen). Paarden reageren enorm goed op hem, herkennen hem als leider. Ik zou er zo een paard naartoe brengen, weet ik in ieder geval zeker dat het goed komt.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:46

Ik weet niet wat zijn "methode" normaal is.. Ik vind niet geheel normaal hoe hij een paard inrijdt, maar ik vind, op basis van wat ik van dit filmpje zie, het nog niet zo heel schokkend... Hij doet paard geen pijn of iets, hij overbluft het paard... En dan zal met het ene paard wel gaan en met het ander paard niet....

Dus; Er schokkend vind ik deze manier niet....