Discussieer mee L1 proef 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Discussieer mee L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:50

Lieke, maar als je alles met elkaar moet vergelijken ben je wel erg moeilijk bezig
als je aan punten bent en elke keer weer terug moet denken: 'wat had ik hier ook alweer op de andere hand voor gegeven?' of 'goh wat had dat paard 5 starts terug hier voor gegeven omdat die ook zo deed?'
denk dat alles beste afzonderlijk kunt beoordelen en kijken wat wel en niet goed gaat en daar punt op baseren en niet op wat je van te voren al hebt gezien.
Als goed is komt er vanzelf dan al een verschilletje in punten maar hoeft niet altijd zo te zijn.
Hij kan de 1e keer dan wel minder scharen en de 2e keer beter. maar als bij de 2e keer bijvoorbeeld enorm tegen de hand komt, kom je alsnog een punt lager en dus op het zelfde neer als 1e keer wijken.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:55

Ja op zich is het wel educatiever voor de ruiter om verschil te maken tussen links en rechts. Maar in dit geval vond ik de tweede niet beter vanwege het impulsverlies. Dus zelfde cijfer, andere motivering.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:57

Tuurlijk is voor de ruiter duidelijk als ene cijfer hoger is dan de andere.
Heb ik zelf ook regelmatig: 'maar die ene middendraf ging toch veel beter dan de ander en heb ik hier ook een 6' dat soort verhalen. :D
Maar dan met andere verantwoording heldert al veel op en als de ene keer het ene mis gaat en de andere keer het ander ontkom je er niet echt aan om bijvoorbeeld 2x een 6 uit te delen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:59

Nee hoor, je wil juist verschil laten zien. En moet zeggen vaak weet je wel hoe de andere kant ging (in het L eigenlijk alleen bij het wijken van toepassing). En het klopt dat je op hetzelfde cijfer uit kunt komen maar vaak is dat niet omdat de meeste paarden niet allebei de kanten even sterk geschoold worden.
Maar in dit geval idd met het impulsverlies en ook nog het kantelen (wat ik wel een fout vind die benoemd moet worden op het protocol), kun je op een 6 uitkomen.
Vind het zelf altijd prettig om een soort algemene verhaaltje op het protocol te schrijven, dingen die je niet tijdens de onderdelen kwiijt kunt. Heb deze combi maar een klein stukje gezien maar vind het een prettige combi om naar te kijken, ziet er ontspannen uit. Beengebruik van amazone mag stiller waardoor het beeld nog fijner wordt. Mag wat duidelijker de overgangen markeren en wat meer gaan rijden in de proef.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:27

Jurroen schreef:
Airnt schreef:
het verbaasd mij dat niemand iets zegt over het spoorgebruik. soms tot drie maal per pas. dat vind ik het eerste wat mij opvalt. Het betekend gewoon dat je daar geen inwerking van je spoor meer over hebt, en dat is onhandig, en wellicht niet heel toonbaar.

wil wil echt niet zeuren, maar mij is de overall indruk toch wel het belangrijkste.

Ik kan me er wel in vinden dat de voeten stiller zouden mogen. Ik heb niet het idee dat iedere pas de sporen overmatig gebruikt worden of dat het paard op dit moment daardoor afgestompt is. Overall vind ik dat dit paard ruim voldoende aan de hulpen staat.

als de voet een sporende beweging maakt die twee of meer keer zo snel is als de takt van het paard is dat niet een onrustigheid van het been door een onvoldoende schokbrekende werking van de zit, maar een actieve neiging van de ruiter. En ik tel alleen al in een halve volte 47 spoorbewegingen. Dus al is maar 10% van die bewegingen aangekomen dan is dat nog steeds 100 keer te veel ofzo.

Een spoor zet je op dit niveau eigenlijk 1 of 2 keer in op een hele proef als je het netjes doet. Anders noem ik dat wel degelijk afgestompt. (dat woord had ik overigens niet gebruikt, omdat ik het eigenlijk voor de volledigheid erbij zei)

Kijk het filmpje maar eens echt na: hele stukken zijn te ver weg om te zien, maar de enkels bewegen erg veel. De beugels zijn ook vrij kort, dus de sporen zitten op het breedste punt van de ribben (tegenwoordig gangbaar) dus speelruimte is vrijwel nul.

het is gewoon dat de dressuursport zijn eigenlijke doel voorbij streeft: het tonen van ruiterlijke elegantie. En daar horen dit soort dingen echt niet bij. Het is tegenwoordig een aanblik die we als normaal aanschouwen. dat is jammer.

Ik wil echt niet doorhakken op dit punt, want dat is niet eerlijk naar de amasone (en daar dus naar haar excuses voor) want die ziet waarschijnlijk ook niks anders. maar ik wil de ontkenning toch even tegenspreken.

Ik hoop dat ik niet verkeerd begrepen wordt. ik rijdt ook met sporen en ben daar echt niet kinderachtig in, maar ik denk dat het verder zou kunnen helpen met de training van het paard op de lange duur.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 00:12

Dit paard blijft de hele proef reageren op de hulpen van de amazone. De beweging van de voeten zie ik dan ook niet als een fout.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:05

Ik snap je commentaar wel Airnt, maar ik vind wel dat je moet bekijken naar het niveau, naar het algemene beeld van de proef en het feit of er inderdaad overmatig wordt geprikt en dat zie ik echt niet. Tuurlijk, als ze hogerop wil, zal ze er goed aan doen om dit te verbeteren net zoals het ruggebruik van het paard (dan wordt het halsstrekken en de galopsprong bijvoorbeeld ook beter) en zo zijn er nog wel wat dingen. Maar het is L1 en ze scoort ook nog geen 100 procent. Misschien 65, maar er is nog veel ruimte voor verbetering.
Ik ben het met je eens dat veel fouten wel als "normaal" worden beschouwd of in ieder geval niet de aandacht krijgen die ze verdienen. En 1 waar ik me bijvoorbeeld aan stoor is de houding en en zit in het algemeen. Maar dan ga ik buiten het topic om iets zeggen. Daar kan nog zo veel winst worden behaald. Zoals onderuitgezakte ruggen, opgetrokken bovenbenen, wapperende armen en handen, bolle schouders, scheef zitten etc. Ik vond dat de amazone in het filmpje er in ieder geval netjes op zat voor haar niveau en ja dan kan het nog netter als ze haar onderbenen stiller houdt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 01:26

dus als ik een lager niveau heb heeft mijn paard er minder last van als ik onbedoeld spoor?

dat is niet heel logisch.
gewoon een kritiekpuntje, op ruiterlijk vlak en niet per se wedstrijdtechnisch.

Maar waar gaat het heen met de wedstrijdsport als we hier überhaupt een discussie over hebben?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:33

Ik weet niet waar de wedstrijdsport heen gaat, maar ik weet dat de wereld niet perfect is en dat je dingen in persectief moet zien. Daarnaast vind ik wel dat je moet streven naar perfectie, maar ik ben van mening dat het wel meevalt op dit moment en voor dit niveau. Het kan altijd beter en op dit punt kan TS ook zeker nog (veel) verbeteren, maar nogmaals, ze zit ook nog niet op topniveau. Als het paard nu rode kale plekken op zijn buik had en TS constant doelbewust hard op die plekjes zat te pikken en het paard zuur overkwam, dan is het zeker belangrijk om dat nu aan te halen en zo te benoemen als jij deed. Maar voor nu is het voor mij alleen een aandachtspunt. Meer niet.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 23:26

Ik kan me goed aansluiten bij vur wat dit laatste punt betreft.

Even nog iets anders: zijn er nog belangstellenden om dit nogmaals te doen met een andere proef?
Ik heb al wel gemerkt dat het niet 123 gebeurd is om een goede video te maken. Dus als er nog iemand zich hiervoor beschikbaar stellen wil en de tijd en moeite erin wil steken.... dan houd ik me aanbevolen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:28

Ik wil nog steeds een x een filmpje maken maar dat is dan B of L1..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:32

Ik wil ook heel graag een filmpje maken, maar we hebben momenteel een cross hindernis op de X liggen die de staleigenaar niet wilt verplaatsen dus ik weet niet of dat een probleem is?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:41

Ik wil het ook wel doen, rijd nu ook L1..

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:46

waarschijnlijk kan ik zondag dus niet op wedstrijd -O-

pfoe echt niet leuk :(

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:18

Martina, dat wordt wel lastig denk ik, dan kan je niet normaal diagonalen of voltes bij X rijden..

Als het weer zo blijft kan ik morgen wel filmen, dan is de bak droog. Dan doe ik wel B én L, ben sowieso benieuwd hoe Jurroen dat zal beoordelen :)

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:40

@allen: als je een filmpje hebt gaat het er wat mij betreft om dat alles goed zichtbaar is en goed te beoordelen is. Een hindernis op X staat dan wel heel erg vaak in de weg en dan kunnen de onderdelen ook niet correct getoond worden.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:22

Dan ga ik kijken of ik een andere bak of veld kan regelen.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:01

Ik kan wel een M1-proef laten filmen, alleen gaat dit wel even duren. We lopen op dit moment tegen wat problemen aan en moeten echt even terug naar de basis! En om nu een proef voor 165 punten op internet te zetten gaat mij wat ver ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:02

Ik heb vandaag van mezelf een B en L1 proef laten filmen, alleen helaas ben ik vaak uit beeld, dus weet niet of het bruikbaar is. Van mijn zusje heb ik ook een B proef gefilmd, die is wel goed zichtbaar :)

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:47

Laurahh schreef:
Ik heb vandaag van mezelf een B en L1 proef laten filmen, alleen helaas ben ik vaak uit beeld, dus weet niet of het bruikbaar is. Van mijn zusje heb ik ook een B proef gefilmd, die is wel goed zichtbaar :)

Als je erg vaak uit beeld bent is de beoordeling ook lastiger. PB me svp even de link naar de video, dan kunnen we kijken wat we ermee kunnen doen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:48

Ok, ik pb je zo, even de filmpjes op de pc zetten ;)