onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:35

snuggle schreef:
Dat is waar. Maar die 20% is misschien wel haalbaar voor bepaalde rassen, bijvoorbeeld een ijslander. Voor mijn eigen paard heb ik altijd 15 procent aangehouden, in zijn geval maximaal 80kg.

Een vraag die mij oprecht bezighoudt (al heel lang)
Waarom kan een ijslander meer dragen? Is dat werkelijk zo en waar komt dat door of is dat meer een algemene, maar niet onderbouwde, stelling?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:38

crazycactus schreef:
Nou dan mogen we de westernsport wel helemaal afschaffen... Een quarter weegt gemiddeld 500 kilo, zadel 20 kg, dus dan is het alleen nog geschikt voor kinderen :s

Dit zou idd betekenen dat ik met mijn 53 kilo al niet meer op mijn quarter mag rijden... 8)7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:39

JunkDeLuxe schreef:
Ik heb altijd gelezen dat het gewicht tussen de 10%-20% van het eigen lichaamsgewicht mag liggen, maar dat dit ook afhankelijk is van het ras.

Dus een Arabier zou eerder 10% van zijn eigen gewicht mogen dragen, terwijl de forsere rassen (Fjord, Tinker, Fries, ik zeg maar wat) eerder naar die 20% gaan.

Verder hangen zo'n dingen ook af van de gezondheid en leeftijd van het paard. Op een schrale tinker met zo'n 80kg ondergewicht, zet je niet dezelfde persoon als op een breedgespierde, die netjes op zijn gewicht zit.
Maar op een Arabier van van 25 jaar met een lichtjes doorgezakte rug, zet je ook niet dezelfde ruiter als 10 jaar daarvoor..

Effe rekenen, ik noem hier maar een gewicht, is al tijdje geleden dat ik ze gewogen heb.. Maar stel dat mijn paard 500kg weegt.
Quarter, 500kg, reken ik aan 15%: mag 75kg dragen.
Over 10 jaar reken ik nog maar aan 10%, dan mag ze 50kg dragen. Dus ik moet afvallen, of ik rij zonder zadel :D

Maar dat zou allemaal veranderen als ze last krijgt van de artrose, dan reken ik aan 0% en kom ik er niet meer op.

Kan ik wel in meekomen. Staat ook wel beschreven in onderzoeken dat paarden met minder bespiering, ouder, minder goed gebouwd etc gewoon dus ook minder kunnen hebben (logisch) en je dan dus idd misschien aan die 10% moet denken.
Over die 20% twijfel ik. Zou het echt zo zijn? Misschien wel... ik weet het eigenlijk niet.
Maar je maakt verder een redelijk rekensommetje, lijkt mij

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:41

troi schreef:
En dan nog een ethische vraag (naast alle andere relevante vragen mijn inziens is gewicht namelijk maar een zeer weinig bepalende factor bij draagkracht, bouw bijvoorbeeld lijkt me veel belangrijker..): tuurlijk slijt een paard als je hem belast, maar is dat eigenlijk wel zo erg? Wij hebben het dier voor ons plezier dus kunnen we niet anders dan accepteren dat we het dier met onze plezier drang beschadigen immers?

Als we besluiten dat gezondheidsbeschadiging voor ons genot onacceptabel is dan moeten we alle paarden acuut vervoeren naar natuurgebieden en vrijlaten...

Ik denk dat dat een erg extreme stelling is. Ja, ze slijten, maar je kunt je afvragen of je er niet naar moet streven om dat tot het minimum te beperken middels bewustwording van de invloed die het zitten op het paard heeft,
Tenslotte gaan er nu wel erg veel jonge paarden naar de slacht omdat ze 'kapot' zijn en dat lijkt mij niet nodig, omwille van onze lol.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:44

liljebo schreef:
snuggle schreef:
Dat is waar. Maar die 20% is misschien wel haalbaar voor bepaalde rassen, bijvoorbeeld een ijslander. Voor mijn eigen paard heb ik altijd 15 procent aangehouden, in zijn geval maximaal 80kg.

Waarom kan een ijslander meer dragen? Is dat werkelijk zo en waar komt dat door of is dat meer een algemene, maar niet onderbouwde, stelling?

Idd een vraag die mij bezig houdt. Ik reed ijslanders (ze staan nu met pensioen) nou woog ik toendertijd gemiddeld zo'n 60 kg, maar dan zou ik er eigenlijk al niet meer op mogen...

Om nog maar niet te spreken over die volwassen kerels van 90 kg die er rustig op gaan zitten, al ben ik daar zelf ook niet echt mee eens hoor...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:45

Er zijn zoveel meer factoren die mee kunnen tellen aan het verslijten van een paardenrug... Denk maar aan huisvesting, harnachement, voeding, de rijkunsten van de ruiter, bouw van het paard, intensiviteit van de training, etc. etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:49

liljebo schreef:
troi schreef:
En dan nog een ethische vraag (naast alle andere relevante vragen mijn inziens is gewicht namelijk maar een zeer weinig bepalende factor bij draagkracht, bouw bijvoorbeeld lijkt me veel belangrijker..): tuurlijk slijt een paard als je hem belast, maar is dat eigenlijk wel zo erg? Wij hebben het dier voor ons plezier dus kunnen we niet anders dan accepteren dat we het dier met onze plezier drang beschadigen immers?

Als we besluiten dat gezondheidsbeschadiging voor ons genot onacceptabel is dan moeten we alle paarden acuut vervoeren naar natuurgebieden en vrijlaten...

Ik denk dat dat een erg extreme stelling is. Ja, ze slijten, maar je kunt je afvragen of je er niet naar moet streven om dat tot het minimum te beperken middels bewustwording van de invloed die het zitten op het paard heeft,
Tenslotte gaan er nu wel erg veel jonge paarden naar de slacht omdat ze 'kapot' zijn en dat lijkt mij niet nodig, omwille van onze lol.

Maar wat is dat minimum dan? En gaan die jonge dieren kapot door de belasting of door een fokbeleid dat gericht is op prestaties ipv gezondheid? Komen we hier ooit uit??

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:54

liljebo schreef:
troi schreef:

Vind ik ook een erg extreme stelling, maar ik snap het punt.
Alleen vind ik ook dat als we dan per se op de paarden moeten rijden (wat de paarden zelf overigens 9 van de 10 keer leuk vinden) het wel zo aangenaam mogelijk voor ze moeten maken. Als er uit een of ander (gegrond) onderzoek geconcludeerd wordt dat het inderdaad paarden echt pijn doet wanneer ze bereden worden, stop ik per direct.

Mijn hobby is in eerste instantie : paard. Het rijden komt daarna pas.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:55

liljebo schreef:

Bij ijslanders dacht ik dat het iets te maken had met de botdichtheid. Die is hoger bij ijslanders. Ze groeien ook langzamer, ze worden doorgaans later ingereden dan andere rassen. En het is toch ook zo dat kleinere rassen over het algemeen relatief sterker zijn dan grotere rassen?

Neemt allemaal niet weg dat het heel goed is om na te denken over de belasting van je paard...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:58

PowerReiner schreef:
(wat de paarden zelf overigens 9 van de 10 keer leuk vinden) .

Zou dat echt zo zijn, landelijk of wereldwijd gezien, op alle vlakken? Ik zie heel erg veel het tegendeel, maar misschien ligt dat aan mij?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:00

troi schreef:
[

Maar wat is dat minimum dan? En gaan die jonge dieren kapot door de belasting of door een fokbeleid dat gericht is op prestaties ipv gezondheid? Komen we hier ooit uit??

Ik denk dat beiden een rol speelt.
Maar dat we zeker belasting niet mogen uitsluiten zoals
-te jong te veel
-onderschatting draagkracht
-verkeerde training
etc etc etc.

Of we er ooit uitkomen weet ik niet, maar een stuk bewustwording kan geen kwaad, lijkt me

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:02

snuggle schreef:
Bij ijslanders dacht ik dat het iets te maken had met de botdichtheid. Die is hoger bij ijslanders. Ze groeien ook langzamer, ze worden doorgaans later ingereden dan andere rassen. En het is toch ook zo dat kleinere rassen over het algemeen relatief sterker zijn dan grotere rassen?

Neemt allemaal niet weg dat het heel goed is om na te denken over de belasting van je paard...

Is dat zo? Is dat bewezen? Ik vind het best moeilijk te geloven dat de botdichtheid bij ijslanders anders is dan bij andere paarden, maar kan ernaast zitten.

Ik denk dat het later worden ingereden een belangrijker punt is, eigenlijk. Alle paarden zijn gelijktijdig volgroeid, maar volgens mij wordt daar bij ijslanders meer rekening mee gehouden.
(ik ken dus geen feiten, maar spreek puur vanuit mijn eigen gevoel/idee)

Ik weet ook niet waarom kleine rassen sterker zouden zijn dan grote? Misschien wel als ze steviger gebouwd zijn, maar dat zal niet per definitie zo zijn?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:17

Best leuk zo een onderzoek, maar wat volgens mij vergeten wordt is de balans van de ruiter.
Op het moment dat een ruiter netjes mee zit in de bewening van het paard, is het gewicht minder dan als hij tegen de beweging in zit.
Hier hoef je geen wiskunde voor te hebben gestudeerd. Het gaat om moment krachten. Die we allemaal kennen.

Als ik op de fiets een kind achterop heb zitten dat de hele tijd zit te wiebelen, wordt ik daar dood moe van want het fietsen is veel zwaarder.
Stop ik vervolgens het zelfde gewicht als dat kind aan suiker pakken in mijn fiets-tassen. Dan wordt het fietsen een heel stuk aangenamer.

Ik denk dat als een hoop ruiters zich een zouden verdiepen in hun positie, onafhankelijke zit, en het mee zijn in de beweging je een veel meer "wint" dan dat je gaat lopen zeuren om het gewicht van de ruiter.
En daarnaast kan het paard de juiste spieren ontwikkelen als de ruiter correct zit.

Voor iedereen die denkt correct te zitten, laat je eens filmen en draai die in slowmotion af. Denk dat er een hoop schrikken. Maar dat is een andere discussie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:26

liljebo schreef:
PowerReiner schreef:
(wat de paarden zelf overigens 9 van de 10 keer leuk vinden) .

Zou dat echt zo zijn, landelijk of wereldwijd gezien, op alle vlakken? Ik zie heel erg veel het tegendeel, maar misschien ligt dat aan mij?

Hmm, tja, er zijn er wel veel inderdaad die het niet leuk lijken te vinden als ik even nadenk. Ik was even uit de gedachten van mijn eigen paarden aan het denken.
Ik heb er een die krijgt niet genoeg van werken, als ik hem terug zet in zijn stal na het rijden en hij ziet me later langs lopen staat ie alweer met zn borst tegen de deur naar me te lonken "baasje....gaan we weer???"

De ander moet ik even overtuigen, maar als we even bezig zijn krijgt ze er ook lol in.

Dit is tenminste hoe ik de tekenen opvat bij mijn paarden.

Maar je hebt misschien gelijk dat overal genomen, het misschien niet de meerderheid is die er lol in heeft

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:38

Grappig al die vooronderstellingen over wat nu slecht of goed is.
Onderzoek heeft het alleen over gewicht, terwijl dat niet de belastbaarheid omvat. Dat heeft te maken met bouw, spierkracht, training, mate van belasting (tijd, soort training,etc)
Wel heel handig om in absolute oplossingen (zwart/wit) te kunnen denken en praten, maar of het recht doet aan de realiteit is zeer de vraag.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:00

liljebo schreef:
snuggle schreef:

Ik vind het altijd maar een zwaar gezicht, een volwassene op een ijsco.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:13

liljebo schreef:
troi schreef:
[

Ik denk dat beiden een rol speelt.
Maar dat we zeker belasting niet mogen uitsluiten zoals
-te jong te veel

En hier zie je ook dat een discussie niet in isolateie gevoerd kan worden, heel veel mensen denken dat het beter is om een systeem te belasten als het is uitgegroeid terwijl ik juist denk dat je een systeem moet belasten tijdens de groei. Immers het groeiende systeem past zich aan aan de belasting, de dragende delen worden zo sterk als dat nodig is om het lichaam te kunnen dragen. Om na uitgroei die extra, onverwachte, belasting toe te voegen is mijn inziens vragen om ellende. Terwijl belasting tijdens de groei het dragend systeem aanspoort zich sterker te ontwikkelen en dus meer aan t kunnen zodat het beter geschikt wordt die belasting aan te kunnen. Vergelijkbaar met de zich ontwikkelende menselijke sporter. Er is werkelijk niemand die een ambitieuze sporter aanraad om met trainen te wachten tot hij/zij is uitgegroeid, dan wordt het niks meer op sportief gebied.

Natuurlijk is ook hierbij, zoals bij alles, voorzichtigheid belangrijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:22

Jonge sporters (kinderen) die zwaar trainen (topsport) zijn ook vaak vroeg 'kapot'.
Bovendien is er, denk ik , verschil in trainen en belasten.
Het wordt ook afgeraden om met gewichten te werken als je in de groei bent. Dat is niet voor niets.
Ik denk dat je het vergelijk kunt trekken naar een ruiter op een jonge paardenrug.

Zoals ik eerder noemde, zie ik zelf veel voordelen in het trainen van een paard onbelast, totdat de spieren en bewegingsapparaat zich voldoende hebben ontwikkeld/voldoende zijn getraind, om het daarna te belasten met ruitergewicht.
(uiteraard een ruitergewicht dat aangepast is aan het paard)

Ik zie hier eigenlijk geen nadelen van in; alleen voordelen.
Ik zie het echter ook nauwelijks gebeuren (uitzondering is de dressuurruiter die ik noemde, maar ik weet geen naam meer. Heb er ooit over gelezen en vond het toen een hele wijze aanpak)

Maar lijkt mij dat je daarmee de belastbaarheid belangrijk zou vergroten en dat je dus niet op een jonge ongetrainde rug hoeft te gaan zitten?

*edit* las net dat de spaanse rijschool grotendeels aan de hand opleidt alvorens erop te gaan zitten. Paarden komen pas uit als ze ouder dan 10 zijn. Lijkt mij toch een goede reden te hebben?

Collie2008

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:45

Denk inderdaad dat je een paard best met 3 jaar mag trainen, maar dat belasten/trainen niet per definitie hetzelfde is. De eerste jaren train je meer, daarna belast je meer denk ik.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:51

playboysches schreef:
crazycactus schreef:
Nou dan mogen we de westernsport wel helemaal afschaffen... Een quarter weegt gemiddeld 500 kilo, zadel 20 kg, dus dan is het alleen nog geschikt voor kinderen :s

Dit zou idd betekenen dat ik met mijn 53 kilo al niet meer op mijn quarter mag rijden... 8)7

Ik heb een Quarter, die inderdaad zo'n 500kg zal wegen.
Ik zei eerder ook al: als ik aan 10% reken, moet ik of afvallen, of zonder zadel rijden :+
Maar een Quarter is imo toch vrij fors gebouwd (of ik heb de mijne vet gemest :+ ), dus ik reken bij Quarters toch aan 15% hoor :)
Toeval wil dat m'n buurpaard ook een Quarter is, die is beter op gewicht dan mijn spekje, maar die kan ook gerust 15% van zijn gewicht dragen hoor!

Toen ik mijn paard net had, had ik alleen een westernzadel. M.a.w.: ik reed altijd zonder zadel, want het zadel woog zo ontzettend veel dat ik dat ding niet eens op haar rug getild kreeg :+ Als ze 5cm kleiner was, had dat wel gelukt, maar dan nog had ik dat waarschijnlijk niet gedaan. Ik vond het zadel te zwaar voor haar, simpel. Nu rij ik met een springzadel van Fouganza, met plastieke beugels :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:06

playboysches schreef:
crazycactus schreef:

Ik heb een Quarter, die inderdaad zo'n 500kg zal wegen.
Ik zei eerder ook al: als ik aan 10% reken, moet ik of afvallen, of zonder zadel rijden :+
Maar een Quarter is imo toch vrij fors gebouwd (of ik heb de mijne vet gemest :+ ), dus ik reken bij Quarters toch aan 15% hoor :)
Toeval wil dat m'n buurpaard ook een Quarter is, die is beter op gewicht dan mijn spekje, maar die kan ook gerust 15% van zijn gewicht dragen hoor!

Toen ik mijn paard net had, had ik alleen een westernzadel. M.a.w.: ik reed altijd zonder zadel, want het zadel woog zo ontzettend veel dat ik dat ding niet eens op haar rug getild kreeg :+ Als ze 5cm kleiner was, had dat wel gelukt, maar dan nog had ik dat waarschijnlijk niet gedaan. Ik vond het zadel te zwaar voor haar, simpel. Nu rij ik met een springzadel van Fouganza, met plastieke beugels :D[/quote]

Ok dus 15% is geen probleem voor haar om te houden omdat jij dat denkt, maar het zadel is te zwaar?
Ik ga erin mee dat westernzadels belachelijk zwaar zijn en ik betrap me er iedere keer dat ik mijn paard zadel op dat ik zit te schelden en te vloeken. Maar feit is wel dat als je een beetje kan rijden, je als een huis zit in die zadels, en je paard dus weinig last heeft van jou als ruiter.

Visitor

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:18

Iemand zei, zadels van 2 kg maken, dat zou inderdaad echt al een vooruitgaan zijn.
En eens met PowerReiner, hobby is vooral paard en als paard er onder lijdt, moet de (heel erg jammere) consequentie zijn dat we ermee stoppen. Maar ik geloof dat het in zijn algemeenheid ook zo erg nog niet hoeft te zijn. Maar zoals al vaker gezegd: meer onderzoek zou inderdaad wenselijk zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:34

wat een grappig topic wordt dit: allemaal bloedserieuse bokkers die melden dat als het waar is hun paard vanaf morgen grasmaaier is. Want ongeveer 90 procent is dan te zwaar. :')
Alle paarden naar de slager want wie gaat een duur paard houden om naar te kijken.

Ik zal wel de enige zijn, maar ik rij gewoon lekker door als dit waar blijkt te zijn...ik rij mijn paard met zorg en achter mijn training zit een plan van aanpak. Een paard goed rijden is moeilijk en daar doen veel ruiters niet aan. En dat hij slijt..dat doe ik ook omdat ik veel loop voor mijn werk.

En gelukkig heb ik nog nooit een ´boktdiscussie´ in de echte wereld meegemaakt. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:39

gekvanfleur schreef:
wat een grappig topic wordt dit: allemaal bloedserieuse bokkers die melden dat als het waar is hun paard vanaf morgen grasmaaier is. Want ongeveer 90 procent is dan te zwaar. :')
Alle paarden naar de slager want wie gaat een duur paard houden om naar te kijken.

Ik zal wel de enige zijn, maar ik rij gewoon lekker door als dit waar blijkt te zijn...ik rij mijn paard met zorg en achter mijn training zit een plan van aanpak. Een paard goed rijden is moeilijk en daar doen veel ruiters niet aan. En dat hij slijt..dat doe ik ook omdat ik veel loop voor mijn werk.

En gelukkig heb ik nog nooit een ´boktdiscussie´ in de echte wereld meegemaakt. :)

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken; je manier van rijden. Als je een correcte zit hebt, en het paard niet in de weg zit, maakt een iets te zwaar gewicht al minder zwaar. Een net niet te zwaar gewicht, met een onevenwichtige zit, zal slechter zijn voor een paard.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:41

tja hier kan je heel erg lang over door blijven discussiëren maar het ligt toch echt aan wat voor een paard/pony het is en of recreatief gereden word of niet. Heb zelf een pony van 1.35m en van nog geen 350kg weeg zelf +/- 60 kg en rij alleen maar buiten. Voor het plaatje is het misschien niet mooi maar houden kan die zeker :)