[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:45

Visible, ik zie ook een leuk paard wat braaf ronddraaft maar ik zie in het lijf niet veel gebeuren. Mede doordat er geen contact is. Een paard moet de hand volgen en door de hand omlaag mee te volgen door hetzelfde contact te behouden kun je een paard uitdagen om de rug los te laten. Dan kan het bekken kantelen en gaat het paard meer ondertreden.
Foto 2 vind ik denk ik nog beter al is hij daar te rond, je zou hem vanuit deze positie heel mooi kunnen laten zakken in die lengte!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:48

DaisyB94 schreef:
Ik kom weer even binnevallen en in bijleesmodes. Heb het laatrte weken heel druk gehad met tentamens daarbij ziek geweest.

Vandaag les gehad van Alex van Silfhout. Hij werd een beetje gek van mijn teugelvoering (shame on me, heb er zoveel moeite mee XD :o ) dus hij besloot een knoop in mijn teugels te doen en ik moest voor de knoop blijven met mn handen. Hierna knapte mn paard echt super op, mooi front erop en mooi bijelkaar. *\o/* Ik ben blij heb het gevoel en licht weer gezien dus nu lekker verder puzzelen. Ook gefrustreerd dat ik weer eens mijn paard in de weg zit ooo wat is paardrijden toch moeilijk

Uche, kleine tip van nog iemand die moeite heeft met teugels.
Ik heb mijn keurige dressuur teugels ingeruild voor die met van die blokjes erop.
Moet bij het 2e blokje vasthouden (beken onmiddelijk dat op de een of andere manier ik steeds bij blokje 3 en dan 4 uitkom
als ik er niet op let. Volgende stap is blokje ook nog verven).

Is denk ik wel zo, dat als jij je teugels korter neemt je paard mooier wordt in het front en van achteren beter aansluit.
(Heb even plaatje van je paard in gedachten hij is natuurlijk ook nog eens lang van zichzelf, dus dat helpt je ook al niet).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:52

Die blokjes helpen me wel moet ik zeggen, anders had ik denk ik twee zeer ongelijke teugels en een
heel scheef paard. :Y) Ook de tip om te doen alsof je een vogeltje in je handen moet houden, die niet
weg mag vliegen maar ook niet geplet mag worden, vind ik een goede!

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:52

Afbeelding Afbeelding

ben benieuwd wat mensen hier van zeggen :D

dit was op het inrij terein van een spring wedstrijd we waren allebei heel erg gespannen omdat het voor ons allebei de eerste keer was.
het is ook wel te zien dat mevrouw erg gespannen was.

wat kan beter
-meer ontspanning aan voorhand (strak in de kaak)
-ikzelf ook meer ontspannen

zelf wel erg tevreden met haar impuls en voorwaartse galop.

tips zou ik heel graag willen krijgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:54

Palousa, ik had idd al gezegd dat er heel veel spanning, bijna verkramping bij jou weg komt en dat is duidelijk te zien in het paard. Zie veel spanning in de mond en een strakke hand. Ga zitten en adem in en uit, durf te ontspannen, vertrouw je paard :)

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:55

Joolien schreef:
Palousa, ik had idd al gezegd dat er heel veel spanning, bijna verkramping bij jou weg komt en dat is duidelijk te zien in het paard. Zie veel spanning in de mond en een strakke hand. Ga zitten en adem in en uit, durf te ontspannen, vertrouw je paard :)

ja klopt, zal er aan denken eerst volgende keer!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:02

Aah dat teugelcontact ik kan het ook nooit.. Bv tijdens travers of schouderbinnenwaarts gaat mijn paard lekker ontspannen en dan laat ik net iets te hard mijn handen zacht en is mijn paard zo lief om de teugels heel lief stilletjes langer te maken. De volgende oefening zit ik met mijn handen in mijn haar. En dan zijn stang en trens teugels net iets meer om op maat te houden :+

Pallousa volgens mij knel je met je benen om te blijven zitten? Probeer je met je poep in het zadel te duwen en je benen ontspannen te laten afhangen. Verder vind ik je paard mooi vanuit de schoft lopen, hij mag iets meer ruimte vanvoor, maar daar zal de spanning wel wat mee te maken hebben ;)

roosje_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:09

hey leuk topic dit maar ik had zelf ook nog iets waar ik al heel lang mee zit te worstelen. mijn pony is namelijk ontzettend dwars nou vind ik dat ook wel leuk aan haar maar het kan ook ontzettend lastig zijn. vooral met aanleuning enzo ze doet het voor een paar passen en dan pakt ze het bit weer vast en kun je daar amper meer wat meedoen. ik heb ook al les gehad van verschillende mensen maar we komen er niet uit. heeft een vanjullie misschien nog een tip??

thanksss

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:23

de tandarts laten komen? je zadel na laten kijken? paarden zijn alleen dwars met een lichamelijke reden

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 02:35

palousa88 schreef:
Joolien schreef:

ja klopt, zal er aan denken eerst volgende keer!

Ik ga met joolien mee.
Ik snap dat je blijkbaar een springruiter bent, maar geef alsjeblieft meer ruimte aan die voorkant! Ik zie een ENORME hals erop staan, en idd ook enorm veel spanning. Lijkt me niet fijn voor haar rug. Iets meer ontspannen in je hand, iets meer toestaan, en iets om naar toe te werken voor de volgende keer, zit en geniet!
Ontspan. Ik zou als ik jou was lekker veel gaan oefenen met oefenwedstrijdjes, leren ontspannen, en leren je paard te vertrouwen. Ook op vreemd terrein.
Als ik eerlijk ben vind ik dit beeld van aan de teugel totaal niet fijn.
Wel wat je zegt, heel tevreden over de opwaartse (is dit een woord?:+) galop!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 02:44

Hier trouwens heerlijk gereden in de manege les!
Zat weer op mijn lange vriendinnetje, en we gaan toch stiekem vooruit! *\o/*
Met kleine stapjes, maar het gaat beter. We hebben nog altijd het probleem van over de buitenschouder weg lopen op een volte. Of gewoon rechtuit terwijl ik een volte vraag..
Vandaag toch ook wel ff boos geworden op dr.. Bereidde me goed voor op een volte, eerst binnenbeen er goed aan, buiten hand, en dan de volte op, maar toen dacht ze: Ik ga rennen en lekker rechtdoor.. Ik had me ECHT goed voorbereid op die volte, en toen kreeg ze toch ff een mep met de zweep om eens die achterhand goed om te zetten. Maar het hielp wel :=
En dan, wat vorige week nogal uit de hand liep en niet fijn ging.. De galop. Aangesprongen, binnenbeen eraan, en zachtjes vragen om weer wat te zakken met dat neusje. En raad eens?! Op allebei de handen kwam dan eindelijk in de galop de nageeflijkheid er een beetje in! *\o/*
Wel was ik haar meteen in draf weer kwijt.. -O-
Ben toen gaan doorzitten, omdat ik dan beter kan voelen wat er gebeurd. Moest haar even flink terug nemen van mijn instructrice zodat ik even goed kon voelen en uitproberen, en daar kwam ze weer! Netjes vanuit de schoft, en ineens ging die achterhand ook goed werken! Ineens had ik geen paard meer dat uit de bocht vloog met haar billen, of over haar buitenschouder weg liep. Nee, ik had een paard dat heel fijn onder me liep, en echt haar achterhand mee nam.
Toen was ik pas BLIJ. Zo trots dat we toch wat verder komen! In de vakantie toch stiekem een privé lesje met haar nemen, zodat alle aandacht even echt bij mij is, met een bak voor ons alleen, alle ruimte, en geen andere mensen om rekening mee te houden. Kan ik leren haar nog beter aan te voelen, en kan ik hier in de gewone lessen mee verder gaan.
Ik was echt zo BLIJ, kreeg zelfs een lading complimentjes van mijn instructrice, en mensen die ik niet kende, dat ik zo lekker met haar reed. :=
Dat streelt mijn ego dan weer een beetje he := Voor nu, duik ik lekker mijn bedje in, en morgen tussen de pauze's op mijn werk door, zal ik natuurlijk weer aanwezig zijn! :D

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:14

Hi! Vorige week had ik springles en hing Fralla erg aan de teugels. Ophoudingen maken, teugels loslaten, het had allemaal niet echt effect. Een keer een hindernis nemen had wel even effect gelukkig, maar het bleef de hele les lastig om haar op eigen benen te laten lopen. Vandaag reed ik op onbekend terrein en ineens liep ze geweldig, fijn nageeflijk, lekker voorwaarts. Kan dit komen doordat ze op onbekend terrein meer vertrouwen in mijn handen legt (letterlijk)?

En een andere vraag: helpt springen ook om de achterhand te activeren? Ik weet dat balkjes lopen helpt, en ik verwacht het van hindernissen ook omdat ze dan de achterhand gebruikt om af te zetten. Klopt dat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:07

LoveUggs, fijn dat je zo lekker ging.

Mloulou, niet zozeer om hem te activeren, dan is balken wel geschikt.
Om sterker te maken kan je bv wel in uitjes gebruiken, dus gymnastieken met je paard,
maar ik ben geen springer, dus Joolien kan je hier allicht wel tips in geven.

Met activeren doel je meer op dat er meer activiteit ontwikkeld wordt in de achterhand, wat op termijn uiteraard ook voor een sterkere achterhand zorgt.
Balken draven werkt daar wel weer fijn voor, omdat ze dan hun benen goed op moeten tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:16

Hangen is een dressuurmatig probleem, springen kan iets helpen maar zal nog steeds niet het gewenste effect hebben. Je zult hier dus echt dressuurmatig mee aan de gang moeten gaan. Je paard hangt op de teugels omdat hij de achterhand niet kan of wil gebruiken. Ga schakelen, overgangen rijden, schijnovergangen, tempo wegrijden maar vooral ook duidelijk terugrijden. Veel mensen vergeten het terugrijden maar juist dat is belangrijk in het schakelen. Je vraagt je paard dan om te sluiten en het achterbeen wat meer onder te brengen. Opvangen doe je door een halve ophouding. Dus 1 keer zitten en zwaarmaken en je hand even sluiten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:14

Ik kreeg vandaag nog te horen van een vriendin dat ze een of ander bit aan andere vriendin ging uitlenen i.v.m. het hangen. Jolien, jij weet denk ik wel over wie ik het heb. Was een bitje dat stang word als het paard sterk word ofzo en zou helpen tegen het hangen. Heb direct gezegd dat ze niet met ander bit aan de haal moet gaan maar het paard actiever moet zien krijgen, niet sneller maar actiever.

Die van mij was behoorlijk druk (veel onder me vandaan lopen etc.). Ook met van alles en nog wat bezig, heb geprobeerd om ontspanning te krijgen. Dat verklaard ook de lange teugels want als hij gaat ontspannen / zakken dan laat ik mijn teugels te lang worden. Argh! Het probleem is dan zodra hij naar boven komt je ook weer alles kwijt bent. Teugels op de juiste lengte houden is lastig.

Afbeelding

Ik zie hier een paard dat enorm aan het stuwen is en op de voorhand loopt, ondanks dat hij bergopwaarts LIJKT te lopen. Hij mag hier een stuk actiever (maar vind ik nog erg lastig als hij zo druk en snel is als vandaag(mede dankzij die harde wind) om hem dan én bij me te houden (daar heb ik al werk zat aan) én ontspanning erin te krijgen én ook nog eens activiteit erin te houden en dat van voor op te vangen. Daarnaast mag die nog veel meer zakken, gaan stofzuigen als het ware. Maar wel genoeg werk aan de winkel dus. ;)

Waarom ik deze foto plaats? Omdat je hier toch wel ons probleem op ziet, aangezien hij wel KAN ontspannen (te zien aan mijn te lange teugel dat hij hiervoor dus ontspande (dan laat ik de teugel langer worden), hij valt dan terug in tempo en dan geef ik weer wat been en dan komt hij dus direct weer omhoog, neemt het tempo over (je ziet ook dat mijn been NOG niet afsteekt maar dat wel gaat doen, kwaaltje van mij en heb ik snel de neiging toe plus het daarbij voorover vallen) en ben ik alles kwijt. En dan ga ik met een te veel terug werkende hand rijden omdat te compenseren... :\

En waarom ik hem ook 'leuk' vind om te laten zien is omdat je ziet dat dit paard wel spoort, maar loopt ondanks dat het spoort niet actief. Voorbeen moet onder die massa weg en achterbeen mag juist meer naar voren geplaatst gaan worden imo.

Wel ben ik aardig tevreden over mijn houding, ik duik op dit paard heel snel gigantisch naar voren en hier zit ik aardig rechtop (mag rechter I know, maar voor iemand die met een bolle rug rijd en schouders naar voren vind ik dit al wel een vooruitgang). :)

Ik ga weer in mijn schaamschaamschaam hoek kruipen, zie zo veel dingen die best wel erg fout gaan. :o En oh wat had ik een moeite met het feit dat hij zo druk en snel was en de aandacht totaal niet bij mij had.....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:38

En wat dan nog moeilijker is om gewoon door te rijden, want dan ga je je ineens richten op terug rijden.
Negeer het lopen en rij 'gewoon' verder zoals je anders ook doet.

Vind ikzelf ook heel lastig, maar het werkt wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:06

Een ander bit heeft idd geen zin Marinke ;)

Vergeef me dat ik vandaag niet kwam, maar paasei t was toch wel retekoud :=
Op zich is het beenwerk niet eens zo verkeerd hier, maar de hals blijft recht in hij knikt in in de kaak maar blijft daar wel strak. Lastig hoor, zn bouw zit m best tegen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:13

Op het moment dat hij terugkomt tijdens het ontspannen en dan tijdens je voorwaarts drijven alle ontspanning kwijt is, is het gewoon een ''lui-lekker-ontspanning'', geen actieve ontspanning.
Toch meer tempo nemen en hem daarin laten ontspannen. Ik heb veel liever een voorwaarts paard dan een paard wat snel terugkomt, drang naar voren is erg belangrijk en als ze dat knopje pas omzetten op het moment dat je even wat voorwaartser rijdt dan is dat maar zo.
Overigens draven veel mensen gewoon heel langzaam waardoor een snellere draf dan verkeerd lijkt, wat niet zo is.

Verder vraag ik mij af wat je betreft rechtrichten doet? Het lui-lekker-ontspannen kan namelijk ook op het moment dat ze niet recht zijn, actieve ontspanning niet, daardoor gaat dan alles verloren op het moment dat je meer tempo vraagt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:41

Joolien schreef:

Op zich is het beenwerk niet eens zo verkeerd hier, maar de hals blijft recht in hij knikt in in de kaak maar blijft daar wel strak. Lastig hoor, zn bouw zit m best tegen.

Nee joh! Het was lente.... (oke geef toe, onder die legging zit een thermolegging en een rijbroek), lekker zonnig toch?
Heb inderdaad sneeuw gezien vandaag en ben bevroren :brr: die wind, brrrr.
En BLIJER rijden dan dit is niet mogelijk. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* (oke uiterst minimalistische hoogte, geef het toe)
https://lh3.googleusercontent.com/-qHzT ... G_0756.jpg

Hoe lang moet een martingaal eigenlijk? Had hem eraan hangen om versiering aan vast te maken, maar had hem zo lang
dat Toobs de omhoogstekende lus zo in zijn mond kon steken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:54

Sjolvir schreef:
Joolien schreef:

Nee joh! Het was lente.... (oke geef toe, onder die legging zit een thermolegging en een rijbroek), lekker zonnig toch?
Heb inderdaad sneeuw gezien vandaag en ben bevroren :brr: die wind, brrrr.
En BLIJER rijden dan dit is niet mogelijk. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* (oke uiterst minimalistische hoogte, geef het toe)
https://lh3.googleusercontent.com/-qHzT ... G_0756.jpg

Hoe lang moet een martingaal eigenlijk? Had hem eraan hangen om versiering aan vast te maken, maar had hem zo lang
dat Toobs de omhoogstekende lus zo in zijn mond kon steken.

Ik kan niet zo goed zien hoe je de martingaal heb zitten..

Edit: ff gegoogled, zie net dat er een verschil zit tussen een martingaal voor springen, en dressuur :+ niks gezegd!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:00

Sjolvir schreef:
LoveUggs, fijn dat je zo lekker ging.

Mloulou, niet zozeer om hem te activeren, dan is balken wel geschikt.
Om sterker te maken kan je bv wel in uitjes gebruiken, dus gymnastieken met je paard,
maar ik ben geen springer, dus Joolien kan je hier allicht wel tips in geven.

Met activeren doel je meer op dat er meer activiteit ontwikkeld wordt in de achterhand, wat op termijn uiteraard ook voor een sterkere achterhand zorgt.
Balken draven werkt daar wel weer fijn voor, omdat ze dan hun benen goed op moeten tillen.

Zeker fijn! En het leuke is, het moment dat ze ontspannen met haar neusje naar voren liep (dus niet aan de teugel), zei mijn instructrice dat ik HELE kleine schakelingetjes moest gaan maken. Lekker schakelen in het tempo, en daar ging ze dan (natuurlijk) ook fijner op lopen. Wat wel heel jammer is is dat de les zo vol was gister en dat je dus al snel weer op een ander zit. Dan wil je een volte op, en dan word je op de binnen hoefslag ingehaald, en dan krijg je dus een paard dat in stap valt omdat ze op haar voorganger stuit... :(:)
Ik heb zin in de 2 weken mei vakantie want dan staat er een privé lesje geplant! *\o/* Kunnen we ons even focussen op hoe we lekker kunnen rijden, en krijgen we ALLE aandacht die we even nodig hebben. Voor mij ook wel heel handig aangezien ik nog niet zo lang op deze stal rij, en de paarden op deze stal ook compleet anders reageren.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:12

Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:17

Snackie schreef:
En wat dan nog moeilijker is om gewoon door te rijden, want dan ga je je ineens richten op terug rijden.
Negeer het lopen en rij 'gewoon' verder zoals je anders ook doet.

Vind ikzelf ook heel lastig, maar het werkt wel!

*\o/* Zo'n dag heb ik ooit ook gehad!! Ik was Gaspard ZO zat, ik was het ZO zat dat hij alleen maar kon rennen. Ik was het ZO zat dat hij niet op mijn hulp reageerde en niet in tempo afnam, en ik was het ZO zat dat het allemaal gewoon niet lukte..! Ik was het zelfs zo zat, dat ik op het punt stond ermee te stoppen, omdat ik dacht dat het blijkbaar toch niet werkte tussen ons. Tot die ene dag kwam dat ik dacht: En nu gaan we rijden. Ik ben opgestapt, en ben ook gaan rijden. En raad eens? Het ging zo goed! Een rustig paard, een paard dat ook op mijn hulp reageerde als ik vroeg rustiger te lopen, en vooral, het begin van de ontspanning was daar dan ook te zien.. Kun je nagaan hoe veel wij dan weer vooruit zijn gegaan vergeleken met toen, en nu..

Op deze foto probeerde ik hem trouwens wat in te buigen met zijn hals. Wat meer stelling, omdat hij zo recht als een plank de bochten door ging, vandaar mijn voet :+
toen...
Nu..

Ik hoop dat ALS we dalijk weer kunnen rijden, dat ik er naartoe kan werken, dat hij in deze houding gaat lopen:
Afbeelding
Dit was trouwens in de afgelopen zomer, toen ik aan het uitstappen was (naast drievliet), na heerlijk ontspannen gereden te hebben. Ik heb hem toen even zo vast gehouden tot de parkeerplaats waar ik ging uitstappen, en daar even rustig gaan stappen zodat mijn vriendin natuurlijk even een foto kon maken :=. Hier zijn alle spieren ongetwijfeld niet goed aangespannen, maar hij is wel ontspannen. Hij hing hier ook niet in de teugels, en wat ik ook fijn vind is zijn neusje op de loodlijn! *\o/* Ik weet zeker, dat als we het een en ander bij gaan sleutelen aan de achterhand, ALS we kunnen rijden, dat als ik dit beeld terug kan krijgen, met een actief paard, dat de achterhand mee neemt, dat dit er nog fijner en beter uit kan zien.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:04

NOU JA ZEG, BEN IK ER EVEN NIET GAAN JULLIE NAAR EEN NIEUW TOPIC -O-
Haha :)

Heeeeeii zie ik daar mijn onderschriftje in de OP? *\o/*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 00:33

Haha JAZEKER Fry!
Het klopt dan toch ook echt!?