sanne83 schreef:LoveBodin schreef:Maar de hals houding heeft in princiepe niks te maken met de teugels.
Want wat noem jij dan aan de teugel? En hoezoo "juiste reactie op de teugel?" Dat lijkt mij toch het stoppen & sturen en dat gaat ook zonder teugels
Denk dat er een beetje een begrippen probleem is, want vooor mij is aan de teugel het begrip voor een correct gaand paard.
En NoekAa, dat klopt niet helemaal. Als je een paard goed rijdt op je zit en met je benen, zala hij vanzelf in oprichting lopen. Het is erg lastig maar het kan wel!
Als je gewoon uit logica kijkt en "aan de teugel" vergelijkt met "aan het been", dan weet je wat de betekenis is van aan de teugel.
Stoppen & sturen doe ik niet met het bit, dat doe ik (als het goed is) met m'n zit.
ook een paard hoger of lager instellen gaat prima op houding en zit.
Hoezo heeft de halshouding niets te maken met de teugels?
Je kan het paard met de teugels uitnodigen om te kauwen en daarmee de kaak te ontspannen. Je kan heel subtiel de nek bewegen (stelling) en daarmee de nek losmaken. Je kan het paard uitnodigen je hand te volgen en zo een kader laten ontstaan waarbinnen je paard beweegt.
Als het paard snapt hoe hij licht en soepel moet reageren op alle manieren van communicatie met de teugel, dan is het paard aan de teugel. Grote kans dat hij dan ook een specifieke houding heeft aangenomen
Natuurlijk kan je ook een paard op een andere manier die houding en manier van beweging aanleren, maar dan heet het alleen niet aan de teugel, want er is geen teugel
Mag ik dan vragen wat jij met de teugels doet?
Want je hebt ze niet nodig voor stoppen, sturen, nageeflijk rijden, verzamelen, oprichten.. Het kan allemaal zonder teugels

Dus hoe heb je je paard dan aan de teugel?
Voor mij is aan de teugel tot nu toe nog steeds nageeflijkheid, dus achterbeen ondertredend en verzameld en over de rug.