Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:41

mnkortleve schreef:
Omdat we het ons zelf aangeleerd hebben alleen links op te stappen, omdat dat de gewoonte is, als je tegen iemand zou zeggen dat hij/zij rechts op zou moet stappen dan moet diegene er echt over nadenken welk been en hoe ze hun handen moeten houden.
Nog zo'n vraag is waarom lopen zoveel mensen alleen aan de linker kant van hun paard.

Ik doe alles aan allebei de kanten.

Links van je paard lopen is gekomen doordat ridders hun zwaard aan de linker kant hadden (de meesten dan..) zodat ze hem met rechts kunnen trekken. :') dat klinkt vies.

Wij mogen alleen maar aan één kant opstappen.. ga d'r nog wel eens aan de verkeerde kant af voor de lol :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:42

Het is inderdaad veel beter, maar bij mij gaat het gegarandeerd mis. Of ik zit ineens achterstevoren te paard. :+

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:43

@_Lorette_: _O-

skippy1 schreef:
Hier ook een tweezijdige opstapper! :j Ideaal, goed voor de rug van t paard, fenders (beugelriemen van een westernzadel) blijven gelijk en goed voor mijn lijf.

Dan zou je met een krukje op moeten stappen. Ook al wissel je af, er komt alsnog enorm veel druk aan één kant van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:43

Daenerys schreef:
skippy1 schreef:
Hier ook een tweezijdige opstapper! :j Ideaal, goed voor de rug van t paard, fenders (beugelriemen van een westernzadel) blijven gelijk en goed voor mijn lijf.

Dan zou je met een krukje op moeten stappen. Ook al wissel je af, er komt alsnog enorm veel druk aan één kant van het paard.

Aanvulling: ik stap idd ook altijd op met een krukje! Maar ook zonder krukje is tweezijdig opstappen beter dan eenzijdig. ;)

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:44

ik rijd zelf op de manege, en hier word links opstappen aangeleerd. maar de beginners, die dat niet gewend zijn, stappen allemaal even makkelijk rechts op. het is maar wat je gewend bent, denk ik

Reeltje_5

Re: Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:53

Ik kan het niet. Idd wat je gewend ben. Misschien meet heel veel moeite dat het lukt, maar dan moet ik me echt omhoog trekken en kan ik niet in 1 soepele beweging hop erop zitten.

Op de fiets kan ik trouwens ook niet rechts opstappen, als je afzet met je andere voet en dan pas gaat zitten snap je? :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:02

Geen probleem beide kanten.
Laat het in de les ook altijd gebeuren dat kinderen hun eigen kant voor opstappen kiezen of vraag ze bewust aan de andere kant op te stijgen.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:58

Bij mijn vorige pony kon ik zowel links als rechts opstappen.
Mijn recentelijk huidige paard en ik zijn nog aan het oefenen om rechts op te stappen. Paard vind dat nog héél spannend.
Sowieso stap ik zo goed als altijd met een krukje op :)

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:03

haha ik heb eigenlijk nooit over nagedacht om aan de andere kant op te stappen.
Stap mij hele paardrijleven al links op, toch maar deze week een keer oefenen (ik krijg al zere spieren als ik er aan denk).

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:05

Ik kan het ook aan beide kanten hoor haha! Zonder zadel altijd rechts omdat zijn manen rechts zitten en dan kan ik die even vastpakken :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:15

Omdat als alles hetzelfde is/dezelfde regels dit het ook veiliger maakt voor anderen.

Waarom kan niemand het omdat niemand het doet en tegenwoordig heel veel mensen met krukje opstappen dus die belasting is het probleem al lang niet meer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:19

ik zou het niet kunnen, aan de andere kant op/afstappen. Ik denk dat ik minimaal achterstevoren komt te zitten ofzo.
Ik ben sowieso een stijve hark, helaas...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:21

Anoniem schreef:
Tsja... dat vraag ik me nu toch écht af :7

Deze week ben ik bij 2 zadelmakers geweest. En beide waren verbaasd dat ik zowel links als rechts op kan stappen en af kan stappen. De zadelmaker van vandaag zei "Als ik in een jaar 5 ruiters tegen kom die dat kunnen is dat veel" (en deze zadelmaker werkt 5 a 6 dagen in de week en ziet dus heel wat ruiters op en afstappen).

Maar waarom kan en doet niemand dat toch?!
Het heeft hartstikke veel voordelen(denk aan de belasting voor je paard die altijd aan 1 kant zit, het oprekken van je beugel riemen, het ongelijk worden van je kussens en natuurlijk je eigen stijfheid aan 1 kant). Maar niemand doet het!

Dus waarom stap jij nooit aan de "verkeerde" kant op of af?

Ik stap altijd rechts op en links af, al jaaaaren. :D

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:37

Ik snap dat ook niet, dat ouderwetse idee dat alles aan de linkerkant moet. Op- en afstappen wissel ik af. Wel wennen in het begin, je hersens zijn dat niet gewend haha. En ik gebruik een opstapje. We hebben een superfijne profi opstap bij de bak staan en bijna niemand die hem gebruikt. Snap ik niks van. Anders hang je 20 jaar lang steeds met je hele gewicht aan die ene linkerkant, kan niet goed zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:14

Dat links opstappen komt uit de middeleeuwen, toen degenen die te paard gingen daar nogal eens een zwaard oid hadden bengelen. En dat stapt niet soepeltjes op, en dus stapten zij altijd links op. Nu is mijn zwaard al jaaaren geleden aan de wilgen gehangen, dus ik stap aan beide kanten op.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:08

Ik stap beide kanten op, dat is veel beter voor het zadel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:12

ik stap zowel links als rechts op. bij mijn eigen paarden, én bij trainingspaarden.
de paarden die hier komen voor africhting leer ik het ook aan!

Veel beter voor het paard zijn rug, voor je zelf ook nog es om soepel te blijven ;) En er wordt hier ook gesproken over je zadel: dat is ook nog es waar!!

Ik leer het mijn lesklanten ook hoor, als ze er open voor staan :j

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:12

Stap ook aan beide kanten op,gewoon of
via een krukje of via een stevige tafel

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:28

Ik stap ook aan beide kanten op en af, het liefst met een krukje :j Als ik bij hoge uitzondering zonder zadel vanaf de grond spring doe ik dat wel altijd links :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:29

Ik stap om en om op

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:29

ja, zonder zadel kan ik het geloof wel maar van 1 kant. weet t eigenlijk niet (meer) of ik dat kan. Ga t binnenkort eens proberen :D

stap wel aan beide kanten op, maar ik doe dat altijd met een zwaai, dus niet met 1 been nog in een beugel.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:30

Ik kan ook op beide kanten opstappen (weliswaar niet zo soepel/handig rechts dan links :D ), het is een hele goeie oefening vind ik...

amydebbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:57

Ik stap op aan allebei de kanten, zo afwisselend mogelijk! Is het beste voor mijn verzorgpony haar rug! En afstappen natuurlijk van de kont afglijdennn !!

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:35

Doordat ridders hun zwaard aan de andere kant hadden was het onmogelijk,
nu is het gewoon een gewennning geworden.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:41

ik kan het :D moest het omdat het ook beter is voor je paard :)
maar heb het al even niet meer gedaan nu...