Mijn paard is in iedere discipline gemotiveerd en gaat ervoor, maar als hij mag springen komt er toch wel een twinkeling in zijn ogen, dat zie je, en dat voel je, niet te missen!
Als een paard iets dus echt heel leuk kan vinden, denk ik ook best dat ze iets minder boeiend vinden..
Ik heb mijn paard van veulen af aan (alweer bijna 13 jaar nu) en heb hem zelf ingereden. Mijn voorkeur was vooral buitenrijden en springen. Toch wilde ik ook dressuur met hem rijden om hem vanuit de ontspanning toch te laten luisteren. Ik vond dit zelf nooit leuk waardoor hij ook altijd alleen maar vervelend was als we dressuur deden. mijn conclusie was toen dat hij dit dus gewoon niet leuk vond..
Nu ik wat ouder ben heb ik een ander iemand gevonden die les geeft en die heel veel met beloningen werkt. Nu is hij helemaal geconcentreerd en doet heel erg zijn best.
Ik denk dus dat een paard niet echt een voorkeur kan hebben maar het ligt aan de manier waarop;)
Ariadne192
Geplaatst: 18-06-13 20:56
Paarden kunnen zeker bepaalde takken van de sport minder leuk vinden en zijn in dit opzicht net als mensen. Ze hebben hun voorkeuren. Daarnaast hebben ze ook afwisseling nodig want net als wij gaan ze zich vervelen als ze elke dag hetzelfde doen. Als paarden geen afwisseling krijgen kunnen ze iets wat ze heel leuk vonden, zelfs vervelend gaan vinden.
DDDara
Geplaatst: 04-08-13 15:59
Ik denk niet dat het paard daad werkelijk een voorkeur heeft.....
Ik denk wel dat het geen hem makkelijker afgaat altijd voor meer enthousiasme zal zorgen. Maar dit is iets wat door de ruiter te sturen is.
Als je paard 10 keer over een hindernis van 1.20 moet en iedere keer zijn benen hard stoot ja dan is de lol er snel af..... maar als jij je paard lekker kruisjes laat springen en hem op deze manier opbouwt gaat hij het gewoon leuk vinden....
Zo ook met dressuur een paard met een moeilijk lichaam zal minder enthousiast dressuur lopen maar dat is het gevolg van het geen jij aan hem vraagt. Als jij de dressuur aan zijn niveau aan past en hem beloond in wat hij wel kan zal hij uit eindelijk verbeteren en wordt het enthousiasme ook groter......
Ik denk niet dat een paard echt denkt gatver gaan we springen ik wil dressuur........ Ik denkt dat het geen het paard leuk vind helemaal samen hangt met wat de ruiter leuk vind en hoe hij of zij daar in met het paard omgaat.
Sonador
Geplaatst: 04-08-13 16:05
Een paard kan m.i wel een tak van sport niet leuk vinden.
Maar dit komt voort, dat een paard op een bepaalde manier is gebouwd, en daarvoor minder geschikt is. Denk aan een Tinker, die is kort gebouwd (korte rug) heeft een lage hals inzet etc etc. dit maakt hem minder geschikt voor dressuur, en als het hem ook nog eens slecht word geleerd.
Dan ja, dan denk ik dat hij het niet leuk gaat vinden
Anoniem
Geplaatst: 04-08-13 16:08
Mijn haflinger kon super goed springen. En leek het ook leuk te vinden. Tot op zeker punt, als ze er geen trek meer in had dan sprong ze Door de hindernis heen en niet meer er over!