[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:31

_iDj_ schreef:
Rochlie_ schreef:
[ Afbeelding ]
Hier is haar hals best goed, denk ik, maar haar neusje mag een tikje lager.

Kijk eens goed welke kant de neus op moet. Let daarbij eens op de bovenlijn (dus staart, rug, schoft, hals, nek). Een paard dat goed aan de teugel loopt, brengt zijn schoft iets omhoog.
In het vorige deel stond daar een mooi plaatje van.

Kijk bijvoorbeeld naar deze plaatjes:
Het onderste paard is wat je graag wil; rug is ontspannen (een gespannen rug is hol, ontspannen is bol), paard laat daardoor het hoofd mooi "vallen", waardoor het op de loodlijn komt
[ Afbeelding ]

Plaatje II en III wil je niet (de halswervels worden "in elkaar gedrukt", kan leiden tot slijtage, irritatie, etc.).
[ Afbeelding ]

Dank je voor je reactie.
Ik weet dat ze nog niet loopt zoals het zou moeten. Als ze zou ontspannen, zou alles er automatisch veel beter uitzien. Helaas is het een paardje dat bij het minste alles opspant en gestresseerd raakt. Ik heb d'r nu bijna 9 maanden en op al die tijd is het nog maar één keer voorgekomen dat ze, ongeveer na 3 kwartier rijden, plots haar rug losliet en ontspannen liep. Haar zweefmoment werd langer, ze liep gebalanceerder en ze voelde gewoon als een ander paard (dus los in de rug, los in de hals, heel relaxt).
We proberen al lang naar die ontspanning toe te werken, maar het kost heel veel tijd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:37

Ja, bij mij zijn het meerdere dingen hoor:
- toen ik hem kreeg reed hij linksom én rechtsom altijd met neus naar buiten, kont naar binnen
- tandarts was er nooit bij geweest, constateerde die van mij, waardoor hij sowieso snel geneigd is om zn mond open te trekken bij het bit
- niet-passend zadel aan laten meten, er van uitgaande dat een bekende zadelmaker weet wat hij doet, tja, dan zal ik wel fout zitten als ik denk dat het niet goed ligt..
- ik ben ook geen fantastische amazone, ik moet nog een heleboel leren :)

Dat samen doet mij enigzins met pijn op de afgelopen 2 jaar terug kijken, vooral omdat ik niet bij mn eigen principes ben gebleven en gevoel heb gevolgt.
Nu blij dat ik het licht heb gezien; nieuw zadel, opnieuw beginnen met de basis en hopelijk begeleiding gevonden waarmee ik mij beter bij voel ;) Overigens nu ook gevoeld (na 3 zadelsessies bij 2 zadelmakers) wat een zadel doet met je paard en hoe anders ze eronder kunnen lopen..

Wanneer krijg jij je zadel?
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-02-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:37

Rochlie_ schreef:
_iDj_ schreef:
[ Afbeelding ]
Kijk eens goed welke kant de neus op moet. Let daarbij eens op de bovenlijn (dus staart, rug, schoft, hals, nek). Een paard dat goed aan de teugel loopt, brengt zijn schoft iets omhoog.
In het vorige deel stond daar een mooi plaatje van.

Kijk bijvoorbeeld naar deze plaatjes:
Het onderste paard is wat je graag wil; rug is ontspannen (een gespannen rug is hol, ontspannen is bol), paard laat daardoor het hoofd mooi "vallen", waardoor het op de loodlijn komt
[ Afbeelding ]

Plaatje II en III wil je niet (de halswervels worden "in elkaar gedrukt", kan leiden tot slijtage, irritatie, etc.).
[ Afbeelding ]

Dank je voor je reactie.
Ik weet dat ze nog niet loopt zoals het zou moeten. Als ze zou ontspannen, zou alles er automatisch veel beter uitzien. Helaas is het een paardje dat bij het minste alles opspant en gestresseerd raakt. Ik heb d'r nu bijna 9 maanden en op al die tijd is het nog maar één keer voorgekomen dat ze, ongeveer na 3 kwartier rijden, plots haar rug losliet en ontspannen liep. Haar zweefmoment werd langer, ze liep gebalanceerder en ze voelde gewoon als een ander paard (dus los in de rug, los in de hals, heel relaxt).
We proberen al lang naar die ontspanning toe te werken, maar het kost heel veel tijd.

Lieverd, daar gaan het niet om :D Aan de foto's kan ik wel zien dat je al grote sprongen hebt gemaakt! *\o/*
Het plaatje dat jij voor ogen hebt, daar rijd je je paard ook naar. Ik vraag je daarom hier nog eens kritisch kijken of je inderdaad wel wil dat het neusje PUUR en alleen maar NAAR BENEDEN gaat..

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:39

_iDj_ schreef:
Lieverd, daar gaan het niet om :D Aan de foto's kan ik wel zien dat je al grote sprongen hebt gemaakt! *\o/*
Het plaatje dat jij voor ogen hebt, daar rijd je je paard ook naar. Ik vraag je daarom hier nog eens kritisch kijken of je inderdaad wel wil dat het neusje PUUR en alleen maar NAAR BENEDEN gaat..

Nou, dat neusje kan alleen maar op de juiste manier naar beneden als ze haar rug loslaat. Anders loopt het weer mis met haar halshouding en loopt ze gewoon in de krul.
Ik bedoelde het niet verkeerd hoor, mijn onderschrift bij de foto kon inderdaad wat duidelijker! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:45

Tussen 8 en 22 maart. Ik hoor veel overeenkomsten met mijn eigen verhaal hihi! Ik PB je als ik thuis ben even.

Geduld, geduld, geduld! Geduld loont écht! Die van mij durfde ik niet alleen te laten met mijn vriend. Tegenwoordig zet ik er met een gerust hart een 10 jarige op en die kan er zo een nette L proef mee weg oefenen! Heb vertrouwen in jezelf en je eigen gevoel. Het komt wel goed.

Wat voor bit rijd je mee?

saskiamax

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:49

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen omdat ik geen tijd mer heb (ga zo richting stal) Maar ik vind dit een heel goed topic! Als ik terugben zal ik ook even wat foto's plaatsen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Heb namelijk problemen met het blijven ontspannen en zijn hoofd/nek/hals lang en laag te houden.
(kruising fries lippizaner, hij heeft dus heel erg de neiging om zich op te kroppen)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:49

Jotoma schreef:
@idj: dank voor je reactie, die is zowel pijnlijk als grappig :). Ik ben ooit begonnen met Gustav Steinbrecht en het rechtrichten, door anderen werd mij duidelijk gemaakt dat ik zooo verkeerd bezig was -O- Dus ja, onzeker dat ik daar van werd lessen genomen en er een stuk ongelukkiger uitgekomen. Dat ik nu mn eigen plan trek wordt dan ook totaal niet gewaardeerd :Y)
Zoals je zegt; op bovenstaande foto's hoef ik geen opbouwende kritiek, maar voor jullie ter beeldgeving wel interessant.

Ik ben inderdaad op mijn eigen manier verder gegaan. Ik werk nu sinds november vanaf de grond ivm het slecht passende zadel, nieuwe zadel van Ninon Schutte is in de maak en wordt vrijdag gebracht :)
Nu werk ik alleen met kaptoom, leadrope en lange teugel. Ik zal een filmpje laten zien van de eerste week:
http://www.youtube.com/watch?v=V0cu2ojIUks
Belangrijkste voor mij is nu ontspanning en ik vraag wat buiging, voorwaarste krijg ik er nog wat moeilijk in en ik raak de rest dan gelijk weer kwijt..
Mijn doel voor nu is juiste LVO en ik denk dat ik ohz ook eerst weer bitloos ga beginnen, gezien dat veel prettiger bevalt. Hij is sneller ontspannen, maar helaas ook wat flegmatieker en wil gaan hangen, dus blijft pittig.

Overigens heb ik over 2 weken les van een nieuwe mogelijke instructrice, ik weet nu wat ik belangrijk vind en wat ik níet wil, dus ik ben benieuwd.

Sorry Y;(
Het filmpje ziet er in ieder geval al een stuk BLIJer uit *\o/*
Dat hij zo flegmatiek is, kan ook komen doordat hij zó in de knoop zit. :(:) Van een strak paard kan je niet verwachten dat hij snel op hulpen reageert. Dus hartstikke goed dat je eerst met de ontspanning bezig bent!
Waar staat LVO voor? :D Ik kan er vanalles bij bedenken, maar ik krijg alleen maar rare zinnen :P

Dat verhaal bij je rechtrichten kan ik me wel iets bij voorstellen hoor. Alleen omdat je niet direct bezig bent je paard met zijn hoofd naar beneden te werken, denken mensen dat je niet goed bezig bent _-:(

Ik moet zeggen dat ik die hele stromingen van rechtrichten soms ook wel wat overdreven vindt hoor (ken Gustav zijn methode overigens verder niet), elke goede instructeur neemt dat gewoon mee in zijn/haar lessen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:53

Rochlie_ schreef:
_iDj_ schreef:

Nou, dat neusje kan alleen maar op de juiste manier naar beneden als ze haar rug loslaat. Anders loopt het weer mis met haar halshouding en loopt ze gewoon in de krul.
Ik bedoelde het niet verkeerd hoor, mijn onderschrift bij de foto kon inderdaad wat duidelijker! :)

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar kan ze haar rug ontspannen als haar hals/kaak strak is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:02

IDJ Gustav Steinbrecht heeft het boek "Gymnasium des pferdes" geschreven dat binnenkort in het Nederlands in de herdruk uitkomt. Hij is heel belangrijk geweest als begenadigde ruiter én klassieke instructeur in de klassieke geschiedenis van het paardrijden en werkte in Duitsland. Hij heeft veel theoretisch materiaal aan ons ten hand gesteld (via zijn leerling) over het klassiek paardrijden en het paard vriendelijk oplossen van problemen die zijn leerlingen tegen kwamen. Uit zijn boek komt onder ander de zin: "richt recht en rijdt voorwaarts".
Deze man is dus zeker niet de eerste de beste en veel instructeurs hebben dit boek gelezen en blijven het lezen want het is helemaal niet zo gemakkelijk (In het Duits voor mij echt veel te moeilijk dus ben blij dat ik heb mogen ruilen voor de Nederlandse vertaling).
In maart hoop ik de Nederlandse vertaling te ontvangen in mijn brievenbus zodat er dan weer lees werk aan de winkel is.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-02-13 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:03

_iDj_ schreef:
Sorry Y;(
Het filmpje ziet er in ieder geval al een stuk BLIJer uit *\o/*
Dat hij zo flegmatiek is, kan ook komen doordat hij zó in de knoop zit. :(:) Van een strak paard kan je niet verwachten dat hij snel op hulpen reageert. Dus hartstikke goed dat je eerst met de ontspanning bezig bent!
Waar staat LVO voor? :D Ik kan er vanalles bij bedenken, maar ik krijg alleen maar rare zinnen :P

Dat verhaal bij je rechtrichten kan ik me wel iets bij voorstellen hoor. Alleen omdat je niet direct bezig bent je paard met zijn hoofd naar beneden te werken, denken mensen dat je niet goed bezig bent _-:(

Ik moet zeggen dat ik die hele stromingen van rechtrichten soms ook wel wat overdreven vindt hoor (ken Gustav zijn methode overigens verder niet), elke goede instructeur neemt dat gewoon mee in zijn/haar lessen.

LVO = lengtebuiging, voorwaartsneerwaarts en ondertreden

Voor nu betekend die ontspanning dat hij wat uit elkaar valt, nog niet zo hard naar voren kan (balans kwijt) en idd hij heeft niet de krul. Waar ik dan wat aan twijfel; door de ontspanning zakt hij zn hoofd steeds meer, maar doordat hij nog niet vw is valt hij wel op de voorhand. Als ik de juiste ontspanning te pakken heb, is het dan logisch om meer naar dat voorwaartse te gaan werken?

Ja, ik volg ook geen stroom, maar uit alle stromingen gebruik ik wat ik denk dat goed is voor mijn paard. Gustav kan wel heel goed omschrijven wat 90% vd ruiters doet, waarom dat niet goed is en hoe het dan ook anders kan en waarom. Als ik er dusn niet uit komt, ga ik het in zijn boek opzoeken.

evi188

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:04

yes weer een nieuw topic!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:05

Jotoma dan zit je in ieder geval goed met dat boek want er is teveel kaf onder het koren!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:16

_iDj_ schreef:
SheeNegro schreef:

Voor jou en de andere die liever foto's zien ;) :
http://img577.imageshack.us/img577/4702/img54341.jpg
Paardje lief was lekker wakker, je kan ook niet anders met veel wind, bloot velletje en een open veld :Y)
Lekker actief dus en dan vergeet die opslag dat die wel eens stijf kan zijn, de clown :+ Hier probeer ik niet tegen te houden met mijn mijn hand en hem er alsnog naartoe te rijden, niet met zo'n lange teugels als in de piste, want dan ben ik wel eventjes onderweg :')

[ Afbeelding ]
Een beetje verder en daar begint mijn probleem al, dat geen wat ik voel maar je dus over het hoofd ziet.. Het loshangend teugeltje, de verbinding kwijt zijn en als ik dan met mijn been naar mijn hand duw..
Dan krijgen we eerst:
[ Afbeelding ]
Dit is dus wat ik in het miniem ook voel wat hij doet, nu voor de foto's heb ik meer achter zen gat gezeten, om het 1 een beetje uit te lokken, maar ook omdat hij echt wel actiever moest..

http://img90.imageshack.us/img90/6568/img55111.jpg
Hij geeft zich dan toch uiteindelijk wel gewonnen, sneller op deze hand als op de andere..

http://img163.imageshack.us/img163/9163/img56651.jpg
Doorzitten na de galop, stoute hand! In de piste lukt het wel vaker om eraan te denken "handen voor"!

Als hij zelf lekker actief is blijft hij lekker over de benen en zijn de V's wel compleet, maar dan vind ik de halshouding nog niet altijd oké.. Voor deze foto's heb ik echt geprobeerd naar mijn handen toe te rijden, meer als anders. Anders ook wel, maar braver.

Wat was destijds de diagnose van dierenarts dan met zijn knieën? Heeft de dierenarts niks gezegd over (te verwachten) belastbaarheid?

Deze foto's geven al een heel ander beeld dan de filmpjes! Denk je er om dat je hem niet over tempo rijdt als je hem met je been naar je hand toe wilt drijven?
Als we bijvoorbeeld naar de derde (de tweede direct zichtbare) foto kijken, zie je dat hij op zijn voorhand loopt en zijn lichaam naar voren duwt. Als hij exact hetzelfde zou blijven lopen qua tempo en beenzetting maar zijn hoofd meer naar voren zou doen (en daarbij de kaken/rug loslaat), zou hij voorover vallen (dat is uiteraard geen optie voor een vluchtdier, dus moet hij wel strak worden en hoofd omhoog gooien). Ik zou dus proberen iets minder tempo te vragen, zodat zijn achterbenen het ook bij kunnen benen. Op deze foto kunnen de achterbenen niet genoeg naar voren grijpen, waardoor hij op de voorhand valt.

Een goede oefening om de achterhand er meer bij te krijgen én daarbij de rug ontspannen te houden, is proberen een overgang (van draf naar stap bijvoorbeeld) in bijvoorbeeld 15 (kan iets meer of iets minder; hoe langer, hoe moeilijker) tellen te rijden en daarbij de overgang ook over die 15 seconde te spreiden. Dus steeds iets langzamer en pas bij 15 (of 0, als je aftelt :p ) echt naar de stap gaan. Tijdens deze overgang er goed op letten dat je paard langer durft te worden in de hals en bij de kaak, mét aanleuning en nagevelijkheid (als je paard loopt te sterrenkijken helpt deze oefening uiteraard niet om de achterhand er onder te krijgen).

Ik denk dat daar mijn probleem vooral ligt.. Het over tempo rijden is 1 van de dingen die ik wel durf doen, al probeer ik er echt op te letten dat het niet TE is. Wanneer ik trager rij krijg ik snel de neiging om te denken 'hij is niet actief genoeg', ik denk nog niet genoeg grijs :+ Het is of zwart of wit bij mij.. Al is het grijs denken na de galop wel gemakkelijker, dan heb ik sneller het gevoel van ik rij over tempo.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:17

_iDj_ schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar kan ze haar rug ontspannen als haar hals/kaak strak is?

Nee, uiteraard niet. :o
Nou ja, we hebben nog een lange weg te gaan. Zolang het stilaan de goede kant opgaat, ben ik al blij.
In het begin was ik echt bang dat er iets serieus mis was. Ik dacht op een gegeven moment zelfs aan het headshaking syndroom, vanwege het hoofdschudden en het gebrek aan ontspanning. Die eerste foto's zien er dan ook niet uit, het heeft even geduurd voor ik ze hier durfde posten. Ik verwachtte meer negatieve kritiek.
Gelukkig heeft ze zich ondertussen wel al een keer volledig gegeven, dus ik weet dat ze het kan, en dat is voor mij voldoende om door te zetten. :Y)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:22

pien_2010 schreef:
IDJ Gustav Steinbrecht heeft het boek "Gymnasium des pferdes" geschreven dat binnenkort in het Nederlands in de herdruk uitkomt. Hij is heel belangrijk geweest als begenadigde ruiter én klassieke instructeur in de klassieke geschiedenis van het paardrijden en werkte in Duitsland. Hij heeft veel theoretisch materiaal aan ons ten hand gesteld (via zijn leerling) over het klassiek paardrijden en het paard vriendelijk oplossen van problemen die zijn leerlingen tegen kwamen. Uit zijn boek komt onder ander de zin: "richt recht en rijdt voorwaarts".
Deze man is dus zeker niet de eerste de beste en veel instructeurs hebben dit boek gelezen en blijven het lezen want het is helemaal niet zo gemakkelijk (In het Duits voor mij echt veel te moeilijk dus ben blij dat ik heb mogen ruilen voor de Nederlandse vertaling).
In maart hoop ik de Nederlandse vertaling te ontvangen in mijn brievenbus zodat er dan weer lees werk aan de winkel is.

Boek heb ik wel eens van gehoord, schandalig dat ik de naam Steinbrecht niet herkende :oo Klinkt als een interessant boek (vooral nu hij in het Nederlands uitgegeven is dan :P )!

Komt de afkorting LVO ook uit dit boek?

De vraag is Jotoma of je je paard ontspannen kan houden op het moment dat je naar het voorwaartse gaat werken (ik denk dat dat aan één longeerlijntje niet gaat lukken). Het is in ieder geval wel logisch om inderdaad bij de juiste ontspanning aan het voorwaartse te gaan werken.
Waarom ik denk dat het niet aan een simpel longeerlijntje gaat lukken, is omdat ik denk dat je paard wat hulp nodig heeft, anders had hij het eerder ook zelf al wel aangeboden. Ik denk dat hij soms even een hint moet hebben, hoe hij het beste kan lopen op het moment dat hij voorwaarts "moet" op de aanwijzingen van een mens. Ik zou het daarom vooral oefenen aan dubbele longeerlijn, lange teugel (als grondwerkmethode, ik bedoel NIET zonder hand-mondverbinding ;) ) of onder het zadel.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:29

SheeNegro schreef:
Ik denk dat daar mijn probleem vooral ligt.. Het over tempo rijden is 1 van de dingen die ik wel durf doen, al probeer ik er echt op te letten dat het niet TE is. Wanneer ik trager rij krijg ik snel de neiging om te denken 'hij is niet actief genoeg', ik denk nog niet genoeg grijs :+ Het is of zwart of wit bij mij.. Al is het grijs denken na de galop wel gemakkelijker, dan heb ik sneller het gevoel van ik rij over tempo.

Oh, dat herken ik hoor :D Als je het eenmaal gevoeld hebt wat het verschil is, doe je het nooit weer. Dat kan echt heeel snel gaan!
Ik denk dat jouw paard het zelf ook wel tegen jou zegt. Waarschijnlijk valt je paard steeds weer terug in tempo en blijft niet lopen op het moment dat jij echt gaat zitten niks doen met je benen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:33

Wat bedoel je met dat laatste tussen haakjes?

Lange teugel krijg ik idd al een veel constantere aanleuning en zijn miscommunicaties ook goed op te lossen. Dubbele lijn gaat hij erg op spannen, kort lopen en achter de ll van lopen, dat is voor nu nog even te vroeg. Draven aan de lange teugel is overigens erg vermoeiend, maar wel goed voor mijn conditie :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:38

Rochlie_ schreef:
_iDj_ schreef:

Nee, uiteraard niet. :o
Nou ja, we hebben nog een lange weg te gaan. Zolang het stilaan de goede kant opgaat, ben ik al blij.
In het begin was ik echt bang dat er iets serieus mis was. Ik dacht op een gegeven moment zelfs aan het headshaking syndroom, vanwege het hoofdschudden en het gebrek aan ontspanning. Die eerste foto's zien er dan ook niet uit, het heeft even geduurd voor ik ze hier durfde posten. Ik verwachtte meer negatieve kritiek.
Gelukkig heeft ze zich ondertussen wel al een keer volledig gegeven, dus ik weet dat ze het kan, en dat is voor mij voldoende om door te zetten. :Y)

Alleen al het feit dat je het zelf door had dat het in het begin niet goed ging, zorgt er al voor dat we je niet met negativiteit om je oren slaan. Als je zou doen alsof er niks aan de hand was, terwijl je eigenlijk weet dat er wél iets is, dan krijg je een schop }:0 Maar dat is hier dus niet het geval :*

Afbeelding
Wat ik bij deze foto graag zou zien, is dat het neusje wat meer naar voren gaat, zodat de kaak wat meer "lucht" (in de zin van: ruimte) krijgt. Zodat de hals(wervels) meer in een boog loopt dan in een S. Snap je wat ik bedoel? Ik zou haar hals graag nog ietsje LANGER willen zien. Als ze aan de voorkant ruimte krijgt om te ontspannen, dan pas maakt ze kans om ook een keer in de rug te kunnen ontspannen.
Je hebt haar al heel goed geleerd dat sterrenkijken en headshaken niet de oplossingen is om een mens op de rug in evenwicht te kunnen dragen. Nu moet ze inderdaad nog leren haar rug los te laten. Dat lukt eerder, als ze met de teugels ruimte krijgt om de hals langer te maken en de kaak los te laten. :) Je hoeft zeker niet los te gooien, maar probeer je hand steeds eens een cm naar voren te doen en te kijken of ze dat wil volgen.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 06-02-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:42

Jotoma schreef:
Wat bedoel je met dat laatste tussen haakjes?

Lange teugel krijg ik idd al een veel constantere aanleuning en zijn miscommunicaties ook goed op te lossen. Dubbele lijn gaat hij erg op spannen, kort lopen en achter de ll van lopen, dat is voor nu nog even te vroeg. Draven aan de lange teugel is overigens erg vermoeiend, maar wel goed voor mijn conditie :)

Je bedoelt "(als grondwerkmethode, ik bedoel NIET zonder hand-mondverbinding )"?
Dat was ter verduidelijking bedoelt dat ik niet onder het zadel met losse teugels bedoelde, maar de grondwerkdiscipline "lange teugel". Juist met aanleuning kan je je paard wat helpen en hints geven dat hij zich moet ontspannen bij het voorwaarts gaan. Als je zonder verbinding zou rijden/lopen, kan je die hulp niet bieden (dan voel je niet wanneer je paard zich te veel begint aan te spannen en is je reactie altijd net iets te laat).

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:48

_iDj_ schreef:
Wat ik bij deze foto graag zou zien, is dat het neusje wat meer naar voren gaat, zodat de kaak wat meer "lucht" (in de zin van: ruimte) krijgt. Zodat de hals(wervels) meer in een boog loopt dan in een S. Snap je wat ik bedoel? Ik zou haar hals graag nog ietsje LANGER willen zien. Als ze aan de voorkant ruimte krijgt om te ontspannen, dan pas maakt ze kans om ook een keer in de rug te kunnen ontspannen.
Je hebt haar al heel goed geleerd dat sterrenkijken en headshaken niet de oplossingen is om een mens op de rug in evenwicht te kunnen dragen. Nu moet ze inderdaad nog leren haar rug los te laten. Dat lukt eerder, als ze met de teugels ruimte krijgt om de hals langer te maken en de kaak los te laten. Je hoeft zeker niet los te gooien, maar probeer je hand steeds eens een cm naar voren te doen en te kijken of ze dat wil volgen.

De teugels zouden inderdaad iets losser mogen, maar dan ontstaat er weer een ander probleem: ze gaat dan heel zwaar hangen op het bit en een beetje duiken richting de grond.
M'n lesgever zegt altijd dat ze steeds opnieuw iets zoekt om onder het werken uit te komen (in het begin dus hoofdschudden, daarna liep ze weg voor het been, nu probeert ze dus te hangen)
Dat probeer ik dan op te lossen door m'n handen naar voor en dan snel weer naar achter te brengen op het moment dat ze gaat hangen. Dan stopt ze er wel even mee, maar een paar passen verder probeert ze het toch opnieuw.
Zou het kunnen dat ze dat doet om meer steun te zoeken op het bit, of is dat echt om mij uit te proberen?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:12

Rochlie_ schreef:
_iDj_ schreef:
Je hebt haar al heel goed geleerd dat sterrenkijken en headshaken niet de oplossingen is om een mens op de rug in evenwicht te kunnen dragen. Nu moet ze inderdaad nog leren haar rug los te laten. Dat lukt eerder, als ze met de teugels ruimte krijgt om de hals langer te maken en de kaak los te laten. Je hoeft zeker niet los te gooien, maar probeer je hand steeds eens een cm naar voren te doen en te kijken of ze dat wil volgen.

De teugels zouden inderdaad iets losser mogen, maar dan ontstaat er weer een ander probleem: ze gaat dan heel zwaar hangen op het bit en een beetje duiken richting de grond.
M'n lesgever zegt altijd dat ze steeds opnieuw iets zoekt om onder het werken uit te komen (in het begin dus hoofdschudden, daarna liep ze weg voor het been, nu probeert ze dus te hangen)
Dat probeer ik dan op te lossen door m'n handen naar voor en dan snel weer naar achter te brengen op het moment dat ze gaat hangen. Dan stopt ze er wel even mee, maar een paar passen verder probeert ze het toch opnieuw.
Zou het kunnen dat ze dat doet om meer steun te zoeken op het bit, of is dat echt om mij uit te proberen?

Wat fijn dat je dit met ons deelt! <3
Een paard denkt heel simpel en denk écht niet aan uitproberen! Een paard ZOEKT naar mogelijkheden en welke van de mogelijkheden JIJ zou kunnen bedoelen, het paard zoek naar hoe jij WIL dat HET PAARD loopt.

Waarom hangt een paard? Omdat het zijn hals langer wil maken, maar dat niet kan omdat hij met de teugels tegengehouden wordt. Waarom wil hij zijn hals langer maken? Omdat hij zijn evenwicht zoekt. Zijn evenwicht, richt zich nu naar voren, ofwel: je paard duwt met zijn gewicht naar voren. Omdat hij niet op zijn neus wil vallen, moet hij met zijn voorbenen grote passen maken. Je paard maakt zich dus lang in het lijf. (Zo komt de achterhand er dus niet onder en wordt de rug ook niet ontspannen.)
Wat dus van belang is, is dat het gewicht niet te veel naar voren wordt geduwd. Dat kan door niet te veel tempo te vragen. Vervolgens moet het paard zijn bekken gaan kantelen, zodat hij meer richting dragen (in plaats van stuwen) gaat en dus zijn achterhand er onder gaat zetten. Voorwaarde daarvoor is dat je paard actief is én zijn rug kan ontspannen. Op het moment dat paard gaat hangen, is het niet actief genoeg met zijn achterbenen en/of krijgt het te weinig ruimte aan de voorkant om zijn hals lang genoeg te maken (passend bij de rest van het lijf dat zich ook al lang gemaakt heeft (met achterbeen dat te weinig ondertreedt)).

Je bent al een heel eind als ik ook naar de rest van de foto's kijk. Nu er alleen dus nog op letten dat je je paard niet in de hals verder verzamelt dan hij in de rest van zijn lichaam doet. Het verder verzamelen (meer onderbrengen achterhand, meer bekken kantelen, meer dragen) is hij niet klaar voor op het moment dat hij zijn bekken niet kan kantelen (als rug/kaak strak is).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:47

_iDj_ schreef:
pien_2010 schreef:

Boek heb ik wel eens van gehoord, schandalig dat ik de naam Steinbrecht niet herkende :oo Klinkt als een interessant boek (vooral nu hij in het Nederlands uitgegeven is dan :P )!

Komt de afkorting LVO ook uit dit boek?

HAHAHA wat een grappige reactie _O- .

Of LVO ook uit het boek komt weet ik niet want verder als de inleiding (in het Duits) ben ik nog niet gekomen en toen heb ik het boek mogen ruilen tegen de NL versie die nog moet komen. Dus ik heb het ook nog niet gelezen zoals ik al schreef :oo .

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:54

_iDj_ schreef:
Wat fijn dat je dit met ons deelt! <3
Een paard denkt heel simpel en denk écht niet aan uitproberen! Een paard ZOEKT naar mogelijkheden en welke van de mogelijkheden JIJ zou kunnen bedoelen, het paard zoek naar hoe jij WIL dat HET PAARD loopt.

Waarom hangt een paard? Omdat het zijn hals langer wil maken, maar dat niet kan omdat hij met de teugels tegengehouden wordt. Waarom wil hij zijn hals langer maken? Omdat hij zijn evenwicht zoekt. Zijn evenwicht, richt zich nu naar voren, ofwel: je paard duwt met zijn gewicht naar voren. Omdat hij niet op zijn neus wil vallen, moet hij met zijn voorbenen grote passen maken. Je paard maakt zich dus lang in het lijf. (Zo komt de achterhand er dus niet onder en wordt de rug ook niet ontspannen.)
Wat dus van belang is, is dat het gewicht niet te veel naar voren wordt geduwd. Dat kan door niet te veel tempo te vragen. Vervolgens moet het paard zijn bekken gaan kantelen, zodat hij meer richting dragen (in plaats van stuwen) gaat en dus zijn achterhand er onder gaat zetten. Voorwaarde daarvoor is dat je paard actief is én zijn rug kan ontspannen. Op het moment dat paard gaat hangen, is het niet actief genoeg met zijn achterbenen en/of krijgt het te weinig ruimte aan de voorkant om zijn hals lang genoeg te maken (passend bij de rest van het lijf dat zich ook al lang gemaakt heeft (met achterbeen dat te weinig ondertreedt)).

Je bent al een heel eind als ik ook naar de rest van de foto's kijk. Nu er alleen dus nog op letten dat je je paard niet in de hals verder verzamelt dan hij in de rest van zijn lichaam doet. Het verder verzamelen (meer onderbrengen achterhand, meer bekken kantelen, meer dragen) is hij niet klaar voor op het moment dat hij zijn bekken niet kan kantelen (als rug/kaak strak is).

Ze hangt alleen als de teugels langer zijn, bij kortere teugels doet ze het niet. Ik neem dus aan dat het probleem aan haar achterhand ligt.
Wat inderdaad ook opvalt, is dat ze probeert te versnellen met langere teugel. Ik kan haar tempo ondertussen wel regelen met mijn zit; daar moest ik vroeger niet eens aan denken. :')
Ik probeer haar als ze versnelt dus netjes op te vangen en dan rijd ik heel veel schijnovergangen en tempowisselingen, zodat ze weet dat ik degene ben die het tempo bepaalt, niet zij. Dat helpt ook om haar achterhand te activeren, toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:02

pien_2010 schreef:
HAHAHA wat een grappige reactie _O- .

Of LVO ook uit het boek komt weet ik niet want verder als de inleiding (in het Duits) ben ik nog niet gekomen en toen heb ik het boek mogen ruilen tegen de NL versie die nog moet komen. Dus ik heb het ook nog niet gelezen zoals ik al schreef :oo .

Ik heb al 3 of 4 jaar de Nederlandse versie. De term LVO ken ik van Marijke de Jong, zou eens moeten nakijken of Gustav die term ook gebruikt..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:08

_iDj_ schreef:
SheeNegro schreef:

Oh, dat herken ik hoor :D Als je het eenmaal gevoeld hebt wat het verschil is, doe je het nooit weer. Dat kan echt heeel snel gaan!
Ik denk dat jouw paard het zelf ook wel tegen jou zegt. Waarschijnlijk valt je paard steeds weer terug in tempo en blijft niet lopen op het moment dat jij echt gaat zitten niks doen met je benen?

Dat is van dag tot dag.. Vandaag aan de slag gegaan met die overgang, ik kwam tot 8 tellen en ik kwam van 3, super vind ik zelf. Man dan heb je echt wel je benen nodig, goede oefening voor mij!
Maar zelfs in draf doorzitten moest ik remmen en benen "eraf houden" vandaag. Andere dagen moet ik idd gewoon mijn benen eraan houden en andere dagen loopt hij zelf over tempo, mijn schuld, want ik heb het hem geleerd :+