Hoelang stap jij je paard in'en uit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xpikolover

Re: Hoelang stap jij je paard in'en uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:00

Ik stap altijd zo'n 10 minutjes in. En ongv 10 tot 15 min uit :)
Maar onthou hoe je zelf uistapt of instapt is het altijd goed :j moet je maar denken !

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:05

Het ligt eraan hoe hard we getraind hebben, na een les is ze vaak erg moe en bezweet en dan stap ik zeker een kwartier uit, misschien nog wel langer. Instappen vaak 5 minuten en daarna ook in draf wat opwarmen om de spieren goed soepel te maken. :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:52

PowerReiner schreef:
Ik stap meestal een paar rondjes maar
Overigens hoorde ik laatst een theorie dat een paard maar een concentratievermogen heeft van 20 minuten. Dat houdt dus in dat de nieuwe oefeningen die je doet, alleen in de eerste 20 minuten kan. Als ik zo lees hoe de meesten hier instappen, hebben ze niet veel tijd voor het echte rijden.

En hoe wil je 'echt rijden' met een paard dat niet goed losgewerkt is?

Ik stap zo'n 10-15 minuten los, waarvan de eerste 5min lekker met lange teugel en daarna laag ingesteld wat meer loswerken (voltes/slangenvoltes/paar pasjes wijken/schouderbinnenwaarts etc.) Daarna hetzelfde in draf. Ik ben dus al minstens een half uur kwijt met losrijden, dan zou ik volgens jouw theorie nooit tijd hebben voor het 'echte rijden'.
Denk jij dat Edward Gal (om maar iemand te noemen) na een kwartier al in piaffe door de bak gaat? Nee, want een paard is in zo'n korte tijd nooit genoeg opgewarmd om zulk zwaar werk aan te kunnen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:41

Lijkt een klein beetje op een aanval, maar daar lees ik maar even doorheen.

Even voor de duidelijkheid, zoals te lezen is het niet 'mijn' theorie maar toevallig een die ik gehoord had. En zoals ik later aangaf, leek het bij mijn paard juist andersom te zijn.
En loswerken kan ook prima in draf en aan het werk zonder moeilijke oefeningen.

Deze topic gaat ook niet over loswerken maar over instappen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:43

Sorry als het aanvallend overkwam, dat was niet mijn bedoeling. Als ik het teruglees klinkt het idd niet zo aardig, excuses daarvoor :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:03

No prob :)

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:05

Dat gaat bij mij op gevoel. Vooral als het kouder is ga ik sneller draven, lekker laag instellen en goed warm rijden. Uitstappen met deken en ook hier ligt het aan het weer hoe lang ik uitstap. Ik heb mijn paarden in de winter geschoren, dus meestal zijn ze niet nat, en zo wel, dan zijn ze gelukkig snel droog.

amydebbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:02

Elke keer weer anders... Ligt aan hoe mijn verzorgpony loopt! Meestal stap ik wel rond de 10 tot 15 minuten in naast een vriendin en haar pony! Met het uitstappen gaan we meestal een rondje buiten en dat verschild nog wel!

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:04

uitstappen meestal rond de 10/20 minutjes. Ligt eraan hoe nat ze is en hoe het weer buiten is. Instappen meestal op gevoel.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:36

Altijd anders, ik doe het meestal op gevoel.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:58

meestal 10 minuutjes instappen, en uitstappen ook ong. 10, maar vaak vind ik het leuk om dan in plaats van in de bak uit te stappen buiten te gaan stappen, dan ben ik toch al snel wat langer weg :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:00

In de les stappen we ongeveer 10 minuutjes in en 10 minuutjes uit.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:16

Ongeveer 10 minuten aan de lange teugel en daarna ook nog loswerken in de stap en dan beginnen met overgangen naar de draf. Op het einde stap ik zo'n 10 minuten uit

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:03

Meestal stap ik zo'n 5 minuten met lange teugel rond, daarna ga ik nog 5 minuten oefeningen doen in stap. Uitstappen verschilt heel erg met hoeveel ik heb gedaan, verschilt van 10 tot 20 minuten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:05

Meestal 5-10 minuutjes instappen.
Uitstappen ligt eraan hoeveel we gedaan hebben. Als ik maar een halfuur gereden heb met weinig galop dan stap ik meestal 10 minuutjes uit. Rijden we langer dan een kwartier minstens.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:08

ik kan mijn merrie niet echt instappen ! moet haar eerst 15 a 20 minuten aan de longe zetten anders gaat ze er meteen vandoor als ik erop kruip (ze word nog geleerd) uitstappen doe ik ook zo een 10 a 15 minuten. maar ik heb dan ook een heel hevig paardje :j

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:14

instappen zeker zo'n 10 minuten, en dan vaak 5 min aan de lange teugel en erna pak ik hem vast op.
uitstappen ligt er aan wat we gedaan hebben. meestal 10 minuten. maar na een les waarbij we erg intensief gereden hebben wel 20 min.

xMartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:43

Ik rijd meestal 10 minuutjes in en uitstappen is vaak langer.
Ik stap net zo lang uit tot hij op adem is, kun je goed aan de flanken zien.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:19

10 minuten/kwartier in en ongeveer even lang uit, zeker omdat ze het hele jaar buiten staat .

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:36

Ik stap maar ene paar rondjes aan een lange teugel links en rechtsom, doe ondertussen wat voltes en beetje buiging naar links en rechts vragen, draaf aan ook aan lange teugel ook wat voltes en evt. een gebroken lijntje ook met wat buiging links rechts dit zijn ook maar een paar rondjes links en rechtsom, dan aan de lange teugel in galop een rondje rechtom en een rondje linksom en dan ga ik aan het werk dus pak ik me teugels op en ga de zwaardere oefeningen opzoeken en die oefeningen wisselen per x rijden maak veel overgangen heel veel zelf, en als ik ga uitstappen stap ik tot de ademhaling weer normaal is, dat is verschillend de ene x is ze eerder op adem doordat het werk iets minder zwaar was b.v. ik rij meestal een half uur en ben met 3 kwartier meestal helemaal klaar incl. in en uitstappen.

Als ik te lang instap weet ik zeker dat ik ruzie krijg met paardlief dan heeft ze met instappen te veel tijd om rond te kijken en gaat als ze aan het werk moet overal op lopen mutsen, het vanalles geprobeerd maar deze methode werkt voor haar het beste.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:21

ik stap langer in/uit dan dat ik draaf en gallopeer. ik stap ongeveer een half uur. en dan tussendoor een kwartiertje draven/galloperen en als het minder gaat, ietsjes langer zodat het paard snapt wat de bedoeling is.
ik ben conditie aan het opbouwen en vind dit dus heel belangrijk, ook de eigenaar van mijn verzorgpaard (is al eens een paard verloren door een verzorgster die haar paard altijd flink bezweet en buiten adem op stal "dumpte" en meteen naar huis ging. paard had een flinke long ontsteking en er is een deel van de long afgestorven. hij moest dit paard toen laten inslapen.) ik zelf vond het sowieso al heel belangrijk, en daar is de eigenaar ook heel blij mee.

het is wel zo dat ik bij het instappen al oefeningen doe (voltes, wijken, schouder binnenwaarts enz. dit om het paard lekker soepel te krijgen)

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:32

Als ik in de bak ga rijden stap ik meestal zo'n 10 minuten in aan de lange teugel, daarna pak ik mijn teugels op maat en ga ik een kwartiertje oefeningen in stap doen, daarna draven en galopperen. Meestal ga ik dan in het bos uitstappen (ligt op 1 minuut stappen vanaf stal) en dan ben ik wel een minuut of 20/30 weg. Als ik gewoon een buitenrit maak stap ik bijna de hele tijd, en af en toe een stukje draf of galop tussendoor.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:31

10 minuten instappen vind ik veel te weinig, ik rijd mijn paard graag zo laag mogelijk in het begin vanuit stap. Dit doe ik toch meestal wel een minuutje of 20, afwisselend met zijgangen, voordat ik hem echt oppak. "Warm stappen" doe ik trouwens onderweg naar de bak, dit is best een endje dus tegen de tijd dat we op locatie aankomen is meneer wel warm. :+

corinda97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:08

Ik stap meestal tussen de 5 in 10 minuten in en ong. 5 minuten uit. Maar meestal werk ik niet zo hard en hij moet ook nog een eindje lopen voor hij weer in de stal kan...

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:28

Ik doe meestal 5 minuten instappen of van tevoren longeren. In de winter als ik ga rijden doe ik een rondje erop uitstappen dan tuig eraf halen en deken op en dan nog aan de hand uitstappen en met mooi weer 5 minuten. Met het instappen na 5 min pak ik hem op en dan losdraven en even galopje en dan oefeningen.