Jong paard vaker rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsey1234

Re: Jong paard vaker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:08

ik vindt dat de meeste paarden inderdaad wel erg veel en lang worden bereden. en vaak ook al heel vroeg ik denk dat het paard hier op den duur echt de dupe van is

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:13

linsey1234 schreef:
ik vindt dat de meeste paarden inderdaad wel erg veel en lang worden bereden. en vaak ook al heel vroeg ik denk dat het paard hier op den duur echt de dupe van is

Ik ben toch wel weer heel benieuwd hoe/waar jij dat ziet gebeuren hoor?

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:10

Een pony van mijn oude manege werd met 3.5 jarige leeftijd ingereden, om met 4 al in de lessen te lopen.

:\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:17

callum schreef:
Suzanne f muiten kan je beter oplossen vanaf de grond ipv met rijden. Grondwerk longeren etc. Mijn tin er van bijna 4 muit ook maar ik rij hooguit 1 keer per week. De rest is grondwerk recht richten en longeren en wandelen. Rijden is niet DE oplossing kan ook anders.

Ik ben ook geen voorstander van veel en lang rijden op jonge paarden. Groeiscbijven zijn nog niet dicht en waarom de haast

Een Tink is imo niet vergelijkbaar met een volbloed :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:33

Wanneer mijn pony 2,5 is ga ik beginnen met longeren. Slechts 10-15 minuutjes zal voldoende zijn.

Ook ga ik dan met zadel aan de slag, alleen zadel erop.. Kan ie wennen.
Nog niemand erop natuurlijk.
Met 3 gaat er iemand op en dit zal waarschijnlijk in het begin vrij vaak zijn. Ook dit hoeft dan maar 10 minuten te zijn.
Het is maar dat ze went aan het idee dat er iemand op zit. Wanneer dit goed gaat, gaan we aan het werk.

Ik vind 3 jaar een prima leeftijd om te starten met rijden, deze mening deelt niet iedereen, dat weet ik :)
Maar zo ga ik het doen en zo heb ik het altijd gedaan :)

Inrijden gebeurt door mijzelf, met enige hulp van buitenaf (vasthouden, aan de longe ed)

En ik ga nu ze 1,5 jaar is beginnen met grondwerken, wanneer ik zelf ook een beetje vooruit kom :+
Maar verwacht binnen 1 week wel aan de gang te zijn.
Dit houdt in lekker lang wandelen, schrik trainingen, voeten optillen enzo.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:41

Maar ik rijd mijn 4 jarige dan echt maar 15 min of 30 min..

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:03

Ik zie hier helaas ook vaak mensen die hun jongen paardje 4-5 x in de week rijden. Ik vind dit echt te veel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:08

Lizxxx schreef:
Ik zie hier helaas ook vaak mensen die hun jongen paardje 4-5 x in de week rijden. Ik vind dit echt te veel.

Tja, je hebt rijden en rijden... Ik zit ook 4 a 5 keer per week op mijn 3-jarige (als er geen vorst in de grond zit), maar daarvan is 4x maximaal 15 minuten gewoon rechtuit in het bos of onverharde weg achter mijn huis. Denk echt niet dat hij daar kapot van gaat. De eventuele 5e keer ben ik max 10 minuten in de bak aan het rijden, maar dat komt niet iedere week voor.

Overigens is mijn 3 jarige vorig jaar maart 3 geworden en pas sinds oktober/november onder het zadel.

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:46

Ik rij mijn 3 jarige(per januari nu dan 4) die is nu een half jaartje onder het zadel,3x per week,soms nu 4 x per week met dit weer!!en dit gaat perfect zo,en iedere dag lekker in de wei,nu dan even met vorst wat minder,maar dan in de paddock waar t zand los is!..Maar ze is altijd blij,en lijd hier niks mee hoor!!..Maar ben wel van mening elk paard is anders dus kijk wat ie aan kan op dat moment!..sommige zijn slap en slungelig,die kun je beter wat meer de tijd geven,sommige zijn al wat sterker gebouwt,daar moet je nog wel rustig aan mee opbouwen,maar daar kun je al wat meer mee doen!!Deze 3 jarige van mij die ik nu heb is nu al veel verder dan mijn oude paardje op 3 jarige leeftijd was!..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:34

Bij mij begint het met eens per maand zitten tot 30 min erop. Dan eens per twee weken en later eens per week. Merk dat dit erg goed werkt, ze hebben voldoende tijd voor verwerking en rollen er zo langzaam in. Naast rijden krijgen ze natuurlijk nog op een andere manier beweging/training. Echt inrijden doe ik niet aan, zet ze gelijk in voor de lessen zodra ze een ruiter op de rug accepteren. Wel leunen ze dan nog erg op mij of degene die ernaast loopt maar dat wordt meestal steeds minder.