''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:31

Wat n flut argument. Ik ben met mijn paard zzlicht startgerechtig maar kan echt niet les geven.
Tegenwoordig zie ik wel vaak wat er mis gaat en weet dan wel hoe ik t op zou lossen maar om dat dan op iemand anders over te brengen vind ik n regelrechte ramp.

Zelfs als ik iemand anders oP mijn paard laat rijden weet ik niet ik die persoon kan helpen om t beter te laten worden. Zie ook weer wel wat er mis gaat maar kan dat dan niet overbrengen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:35

moi22 schreef:
Wat n flut argument. Ik ben met mijn paard zzlicht startgerechtig maar kan echt niet les geven.
Tegenwoordig zie ik wel vaak wat er mis gaat en weet dan wel hoe ik t op zou lossen maar om dat dan op iemand anders over te brengen vind ik n regelrechte ramp.

Zelfs als ik iemand anders oP mijn paard laat rijden weet ik niet ik die persoon kan helpen om t beter te laten worden. Zie ook weer wel wat er mis gaat maar kan dat dan niet overbrengen.

Knap dat je die zelfkennis hebt en ook accepteert! +:)+

Ik heb les van een instructrice die niet veel wedstrijden rijdt en rond L-niveau zit ofzo. Maar lesgeven dat ze kan, echt heel goed en begrijpend. Ik kan me geen betere voorstellen, en al rijdt ze niet heel hoog in de wedstrijden, ze kan die informatie wel overbrengen!

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:37

Sokje_6 schreef:
moi22 schreef:

Knap dat je die zelfkennis hebt en ook accepteert! +:)+

Ik heb les van een instructrice die niet veel wedstrijden rijdt en rond L-niveau zit ofzo. Maar lesgeven dat ze kan, echt heel goed en begrijpend. Ik kan me geen betere voorstellen, en al rijdt ze niet heel hoog in de wedstrijden, ze kan die informatie wel overbrengen!

dat je instructice het goed kan overbrengen, zodat het voor jou en je paard duidelijk is, dat is het belangrijkste. of ze nou zz rijd of niet.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:18

Ik zeg altijd maar zo; je kan 10x een boek lezen over hoe je moet zwemmen maar als je daarna in het water springt, weet je nog steeds niet hoe je moet zwemmen :+

Kortom; gevoel kúnnen overbrengen is imo pas lesgeven

Lieuwkje_90

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:30

Dat je Z rijdt is geen argument in mijn ogen :D Ik heb al jaaaaren les vandezelfde persoon, heeft geen papiertje oid maar heeft wel GP gereden. Hij kan zo fijn lesgeven, hij weet mij perfect aan te voelen,..

Ik heb ook diploma's op zak om tot Z les te geven. Maar ik ben dat helemaal niet van plan. Wel geef ik les aan kleine kinderen die leren rijden en aan gehandicapte kindjes. Maar dat is echt basis. Leren hoe je moet zitten enzo. Laatst vroeg iemand die L2 rijdt of ik haar wou lesgeven en daar heb ik gewoon voor bedankt, daar wil ik me nog niet aan wagen. Moet ik zelf nog véél te veel voor leren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:46

Ik wil wel een instructrice die meer ervaring heeft dan ik. Die dingen heeft meegemaakt, die ik nog niet gedaan hebt, en mij kan leren om daar te komen. Ik rij grotendeels wedstrijdgericht, en heb dus geen behoefte aan een instructrice die alleen B heeft gereden. De B ben ik al door, dus dan kan ik zelf wel. Dan kan je het als B ruiter allemaal nog zo mooi vertellen, ik zoek even verder.

Maar daarnaast is wedstrijdervaring niet het enige waar ik naar kijk bij de keuze voor een instructrice, haar manier van rijden moet bij mij passen, en ik moet ook duidelijk verbetering merken.

Gelukkig zijn er meer instructrices dan vissen in de zee, dus je vindt altijd wel iemand die binnen je plaatje past. Maar je moet er wel vaak even voor zoeken.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:50

Denk dat je met een Z ruiter niet perse een goede instructrice hoeft te hebben. Er lopen er hier ook rond die ieder paard naar de knoppen krijgen en eigenlijk niet in het Z horen.
Daarbij moet je het ook nog over kunnen brengen op je leerling. Dat is ook niet iedereen gegeven.
Dus nee, een Z ruiter is per defenitie niet een correcte instructeur en ook niet altijd een correcte ruiter in mijn ogen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:59

Sommige mensen kunnen gewoon goed lesgeven, terwijl ze zelf geen wedstrijden rijden.
Die kunnen goed uitleggen wat jij moet voelen en doen en hoe een paard lekker loopt/gaat lopen.
Je moet wel veel ervaring hebben met verschillende paarden, niet speciaal zelf hoog wedstrijden hebben gereden.
Dat is voor het grootste gros ook niet eens belangrijk.
Ik zie liever iemand die b rijdt en goed les geeft in de basis, dan een z ruiter die de paarden alleen maar mooi wil hebben lopen en de helft overslaat of totaal geen idee heeft hoe je verschillende paarden benaderd.
Want vanuit die basis kun je alles bereiken, als jij je paard ontspannen en goed kan rechtrichten en begrijpt dat gevoel, is de rest toch wel vrij makkelijk.
Ik heb les gehad van verschillende mensen, de meeste konden zeer goed rijden, (zelfs olympisch niveau) maar de degene waarvan ik het beste les heb gehad was niet degene die het hoogst reed,(had extreme wedstrijdzenuwen) wel degene die het meeste wist op te lossen, dus die er ervaring en gevoel voor had!

Popke, daar ben ik het mee eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:09

Het zinnetje uit de titel vind ik even "erg" als tegenovergestelde uitspraken zoals

S_uus schreef:
Ik moet zo lachen om die 'hoge' ruiters die 7 kleuren schijten als mijn pony met mij erop ervandoor gaat in de bak waar zij bij in rijden.

Waarom zo negatief naar elkaar? Waarom zijn wij allemaal precies de beste ruiters die een paard op zijn rug kan hebben en rijden al die dressuurpikkers hun paard naar de vernieling?

Het zinnetje uit de titel is een typische uitspraak van een jong meisje die eindelijk eens van iemand anders les krijgt dan van de manege-lesgever. En graaf zelf eens terug in jouw verleden, de eerste keer dat je les kreeg buiten een manege om was je apetrots, ongeacht hoe die instructeur lesgaf. En als je als kind verteld werd dat je les kreeg van iemand die iedere week op wedstrijd ging dan flapperden je oren en voelde je je spontaan 5 cm groeien.
Maar nee hoor, laten we als kritische volwassenen met zijn allen daaroverheen bulldozeren. ;)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:13

MirandaFuego, dan zitten wij op één lijn ;-)
Kan mij doodergeren aan meiden die z rijden en daar naar handelen, of denken te handelen. Ze vergeten de basis en kijken niet naar het niveau van de ruiter. Ze missen dus gevoel.
Daarbij raken de paarden die zij in training hebben keer op keer overbelast en komen er niet meer goed uit.
Ik vraag mij dan echt af wat het niveau van die mensen is.
Het is wachten op de volgende blessure.... iemand met gevoel voor rijden zou het zover niet laten komen.
Dat heeft niets met Z of geen Z te maken maar met inzicht in wat je doet en wat het paard wat je onder je hebt aan kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:30

Miranda,hoe kan iemand die b niveau rijd,zo goed de basis aan een ander leren??
je zal toch ervaring moeten hebben om die basis goed onder controle te hebben. Hoe hoger je komt,hoe belangrijker die basis is. Wil niet zeggen dat elke z ruiter die onder controle heeft,maar een b ruiter.....

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:42

Een instructeur is pas goed als die zelf de kennis heeft EN dit over kan brengen op iemand anders.
Iemand kan misschien wel Grand prix rijden maar niet goed zijn kennis overbrengen en soms is er iemand die maar Z rijdt maar zo goed de kennis over brengen dat je er veel meer aan hebt.

Niveau van rijden zegt dus eigenlijk weinig. Soms rijd iemand helemaal geen wedstrijden maar weet hoe het gevoel moet zijn en kan andere mensen daar ook naar toe begeleiden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:46

Maar wat ik zoek in een instructeur is dat 'ie me niet alleen goed kan leren paardrijden, maar ook goed kan leren wedstrijdrijden. Daarom vind ik wedstrijdervaring wel belangrijk.

Maar heel duidelijk niet als enige belangrijk. Iemand's rijtechnische uitgangspunten en de manier van overbrengen moet ook bij mij passen. In de eerste plaats wil ik beter en correct leren paardrijden, maar daarna wil ik ook leren hoe ik dit op wedstrijden kan gebruiken.

Beter rijden staat voorop, maar het wedstrijdrijden maakt voor mij ook een belangrijk deel uit van mijn rijden.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:58

ik heb nog nooit wedstrijd gereden. ja vroeger op maneges toen ik klein was. en toch geef ik springlessen 3 x per week aan mensen die 5 jaar ouder dan mij zijn. ik word gevraagd om paarden te rijden, te trainen, klaar te maken voor wedstrijden. en toch heb ik absoluut geen echte wedstrijdervaring, af en toe een b wedstrijdje meer niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:01

Daarbij anoeska,merk je op de wedstrijden pas of iets echt bevestigd is. beetje extra spanning van de wedstrijd en de proef,waarbij je de oefeningen niet kan uitstellen op een beter momentje zoals thuis.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:10

superwoman schreef:
Miranda,hoe kan iemand die b niveau rijd,zo goed de basis aan een ander leren??
je zal toch ervaring moeten hebben om die basis goed onder controle te hebben. Hoe hoger je komt,hoe belangrijker die basis is. Wil niet zeggen dat elke z ruiter die onder controle heeft,maar een b ruiter.....

Iemand die b rijdt kan best heel goed zijn in lesgeven (van de basis), net zoals iemand die z is heel slecht kan zijn.
De basis voor een z ruiter is dezelfde als die voor de b ruiter, die basis blijft idd het belangrijkste.
Wat juist goed kan zijn, is dat iemand niet te ver naar voren denkt/wil.
Maar gewoon aan netjes zitten, goede hulpen geven, op twee teugels rijden en niet te veel aan het paard klooien.
Tuurlijk kun je geen les geven boven je eigen niveau, maar ik denk dat er best veel b ruiters zijn die veel meer ervaring hebben met paarden (denk bijv. aan jonge paarden inrijden) dan z ruiters die met veel begeleiding één paard rijden.( en weinig problemen zijn tegengekomen dus niks weten op te lossen)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:18

Oh oh.. breek me de bek niet open.. :x

Mijn paard is niet de makkelijkste met rijden, en had dus weer eens een discussie met hem.
Niet erg.. dat ben ik inmiddels gewend en maak me er ook niet druk om :n

Nu was er ineens iemand die mij ongevraagd advies ging geven.. en zij vroeg ook wie me les gaf.
Toen ik antwoordde dat ik geen les heb en het allemaal zelf doe (mede door véél spiegels), stond ze raar te kijken.
Ze keek helemaal raar toen ze hoorde dat hij inmiddels met zijn 5 jaar (moet zelfs nog 5,5 worden op oudejaarsdag) toch M1 geklasseerd is.

Gisteren een les van haar gezien, en haar eigen kunnen (ze rijdt ook Z), maar geloof niet dat ik daar wat mee op schiet.. :n
Laat mij dan maar lekker mijn eigen ding doen.. ik train ook niet proef gericht, maar peuter wél aan zijn lijf om hem te verbeteren.

Overigens doe ik dat ook met mijn eigen lesklanten.. het verbeteren van je paard, ookal zit je er dan soms even iets minder charmant op :+
Dat charmant zitten (het is niet zo dat ik niet op houding let hoor, maar soms is dat even van ondergeschikt belang) komt wel weer naar mate het paard daarin verbeterd ;)

En nee.. ik rij zelf (nog) geen Z.. maar heb wel veel ervaring mbt africhting ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:23

Een goede instructeur is in mijn ogen iemand die kan zien wat er aan mankeert en kan overbrengen wat je eraan moet doen.

Heb toen ik leerde rijden les gehad, van iemand waarvan ik niet weet wat die reed (wist toen toch niets van wedstrijden, maar ze gaf ook les aan de gehandicapten).
Dat was iemand met hart voor het enthousiast maken van ruiters voor het paardrijden en dan op een respectvolle manier naar het paard toe.

Geloof dat alle instr. die ik de laatste jaren heb gehad, allemaal wel ZZ weet ik veel is minstens, maar moet eerlijk zeggen dat ze daar niet op zijn uitgezocht.
Wel op respect hebben voor paarden, voldoende ervaring hebbend met meerdere paarden met eigen rijden
(voor geval ze een keer op de mijne zouden moeten als ik ermee in de knoop zat (niet de fjord).), en hun ideeen over kunnen brengen op een manier die ik begrijp en een manier die past bij mijn paarden.

Ben zelfs Z ruiter (dus weet wat heb betekend om Z te zijn, niet veel dus en al helemaal niet als het om lesgeven gaat),
maar kan echt geen les geven, ja als iemand op mijn fjord zit, dan kan ik lesgeven,
tot bepaald niveau, maar verder, nee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:56

Miranda,ik vind iemand die paarden zadelmak maakt en doorrijd geen ruiter met b niveau. Dat hij nog nooit een wedstrijd heeft gereden,maakt hem nog geen b ruiter. als hij gaat starten,dan wel,maar zal hij wsl binnen no-time op hoger niveau rijden..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:01

Een ruiter die paarden inrijdt doet dingen die op b niveau zijn, je paard op normale hulpen ontspannen de bak door rijden in stap, draf en galop, allemaal eenvoudig, das toch b niveau?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:09

MirandaFuego schreef:
Een ruiter die paarden inrijdt doet dingen die op b niveau zijn, je paard op normale hulpen ontspannen de bak door rijden in stap, draf en galop, allemaal eenvoudig, das toch b niveau?

B staat voor beginner,niet voor basis bij de knhs.
Als beginner heb je nog niet zoveel ervaring en gevoel...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:15

superwoman schreef:
Miranda,ik vind iemand die paarden zadelmak maakt en doorrijd geen ruiter met b niveau. Dat hij nog nooit een wedstrijd heeft gereden,maakt hem nog geen b ruiter. als hij gaat starten,dan wel,maar zal hij wsl binnen no-time op hoger niveau rijden..

Zo iemand kan wel goed chauffeuren, maar tussen zadelmak maken/doorrijden en het aanleren/uitvoeren van oefeningen op hoger nivo daar zit wel heel veel verschil tussen ;)

Als je in de hogere klasses terecht komt, zal iemand je toch haarfijn moeten uitleggen hoe je je paard de oefeningen aanleert en hoe je ze correct moet rijden ;)
Daar heb je zelf toch ervaring voor nodig, zij het in de vorm van thuis africhten op hoger nivo / zij het in de vorm van een (meerdere) hoge wedstrijdklassering(en).

Een ruiter zonder ervaring en kennis kan je dit niet vertellen, zelf wil ik dan ook les van iemand
welke heel veel ervaring heeft in het africhten van jonge paarden en aanleren van de oefeningen op hoger nivo.
Dressuur bestaat nl niet uit kunstjes, maar correct uitgevoerde oefeningen en daar is nu eenmaal kennis en ervaring voor nodig!

Al is Z niet echt een hoog nivo in mijn beleving :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:28

superwoman schreef:

Het blijft toch b niveau, omdat het helemaal niet nodig is dat je meer kan dan de basisafrichting.
Meer dat je gevoel hebt voor paarden en goed kan zitten.
En dat je daarmee snel ver kan komen als je zeer ervaren bent, daar zijn we het over eens.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:59

Ik heb laatst een kur op muziek gezien van een Z-ruiter, en daar wil ik als manegeruiter echt geen les van hebben, sorry, maar daar werd ik niet blijven #)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:03

Feria schreef:
Ik ben het eens met jullie. Z is niet eens zo'n hoog niveau, dat is nog basis vind ik.
Mijn haar gaat altijd recht staan als mensen hun Z instructeur aanbidden. Denk ik altijd het mijne van...

Toen ik mijn merrie nog had hadden wij ook les van een hele goede instructeur. Ik heb zo veel van hem geleerd! Vaak zaten we nog uren na te praten over hoe en waarom mijn paard dit of dat deed en waarom ik zus of zo moest reageren. Die man heeft een kennis waar ik ontzettend jaloers op ben :D
Hij werkt echt vanachter uit, over de rug en recht. Mijn merrie werd elk jaar nagekeken door een osteo en telkens kreeg ik complimenten over mijn trainingsmethode.
En ik en paard lief voelden ons er goed bij.
Ik heb heel veel instructeurs gehad, goede en minder goede, maar bij deze voel ik me echt heel erg goed :j

Jouw instructeur klinkt inderdaad geweldig :) Vooral het napraten vind ik ook altijd leuk, alleen zijn er maar weinig instructeurs die daar tijd voor maken.