Paard trainen met lood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 15:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er beeld materiaal is van het verschil met lood trainen. Dus voor dat er begonnen wordt met lood en nadat het paard getraind is met lood.

Dus hoeveel verschil het maakt.

Moet je blijven trainen met lood (al dan niet elke keer of af en toe) of is na een periode met lood trainen al genoeg blijvend resultaat (of valt dit dus weer weg).
Overigens wil ik het zelf niet gebruiken, maar puur nieuwsgierig naar de denkwijze er achter, etc.

Paard 24/7 met lood om laten staan, ik weet niet wat ik er van vind. Ene kant went het natuurlijk en zal het paard er geen last van onder vinden, er zijn zoveel paarden die altijd met stal bandages om staan.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:34

Ik denk als je kijkt naar Totilas hoe die vroeger bij zijn amazone liep of bij Edward dat het antwoord al weet ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:40

Dat is wel een enorm verschil. Al heb ik totilas voor dat edward er op reed alleen los gezien, niet onder t zadel. Heb je daar misschien een film van?

Dus eigenlijk kan je zeggen dat iedereen die met dit soort dieren rijden, trainen met lood.

Maar dan nog de vraag vanaf wanneer heb je dit effect? Af en toe of er dagelijks mee trainen en moet je om t te behouden ook altijd blijven doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:45

Dit vind ik niet netjes hoor, het is gewoon manipulatie en oplichterij. Heeft niks met het dier te maken van hoe het echt is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:46

Ik moet gelijk denken aan een collega van mij. Die wandelt en loopt hard met lood om z'n enkels om zo wat extra calorieën te verbranden en z'n beenspieren sterker te maken.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. 24/7 vind ik wel echt not-done! Maar, hoeveel lood kun je om een paardenbeen binden? Geen kilo's toch? Hoeveel merkt een paard van 500kg van 500gr lood per been?

Al vraag ik me af wat het doel van de training is en of het echt nut heeft. Zijn er mensen die dit hebben onderzocht? Als het paard verder eerlijk wordt getraind en het lood zorgt er tijdens de training voor dat er een betere spieropbouw plaatsvind, dan vind ik het een beter alternatief dan alle hulpteugels e.d. die op de markt zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:49

_Nelleke_ schreef:
Ik moet gelijk denken aan een collega van mij. Die wandelt en loopt hard met lood om z'n enkels om zo wat extra calorieën te verbranden en z'n beenspieren sterker te maken.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. 24/7 vind ik wel echt not-done! Maar, hoeveel lood kun je om een paardenbeen binden? Geen kilo's toch? Hoeveel merkt een paard van 500kg van 500gr lood per been?

Al vraag ik me af wat het doel van de training is en of het echt nut heeft. Zijn er mensen die dit hebben onderzocht? Als het paard verder eerlijk wordt getraind en het lood zorgt er tijdens de training voor dat er een betere spieropbouw plaatsvind, dan vind ik het een beter alternatief dan alle hulpteugels e.d. die op de markt zijn.

Dit laatste idd, daarnaast wat meer buiging vanuit de sprong, beter ondertreden en een beter voorbeengebruik of zoals bij de IJslanders meer knieactie en minder lateraal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:51

Zijn daar onderzoeken van?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:52

Geen idee maar het werkt wel ;-) Door de gewichten maak je het dier vaak iets beter bewust van zijn beweging.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:55

Maar over hoeveel gewicht spreek je dan? En hoevaak moet zoiets gebruikt worden om resultaat te zien? Naar mijn idee is dit wel een 'gevaarlijke' manier van trainen. Als jij stelselmatig je paard verkeerd traint en de verkeerde spiergroepen aanspreekt, dit versterkt met lood, dan krijg je averechts effect.

Maar als men het op een juiste en eerlijke manier gebruikt en dus wel al zo ver is dat het paard de juiste spiergroepen aanspant tijdens de training, dan snap ik dat het nuttig kan zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:00

Het is uiteraard belangrijk om op de juiste manier te trainen, altijd!
Ik train jonge dieren vaak aan de dubbellonge zodat ik het kan voelen wanneer ze zich vastzetten of stiekem hun rug wegdrukken.
Sommige paarden die bijvoorbeeld een vlakke galop hebben leer je dmv het gewicht een betere sprong te creëren; je kunt er ook zwaardere ijzers onder zetten maar ik heb de meeste paarden hier altijd blootvoets gehad.
Daarnaast gebruik ik liever gewicht wat ik er op ieder moment ook weer áf kan halen, een ijzer blijft vast zitten natuurlijk.
Ik begon altijd met 100 gram en bouwde dit uit naar een 300 gram, al naar gelang de training.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:08

darwin schreef:
Ik denk als je kijkt naar Totilas hoe die vroeger bij zijn amazone liep of bij Edward dat het antwoord al weet ;)

Ik denk niet dat je bij de opleiding van Totilas aanwezig was?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:53

Feria schreef:
darwin schreef:

Ik denk niet dat je bij de opleiding van Totilas aanwezig was?

Nee maar het verschil in gangen was zodanig groot dat dat niet alleen door verandering van ruiter is, daar is gewoon aan gesleuteld aan dat paard.
Hij is voor heel spectaculair en achter doet hij niks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:06

Dat ben ik niet met je eens maar afgezien daarvan kan een ruiter wel degelijk héél veel verschil maken.
Kun jij filmpjes geven waaruit je dat verschil duidelijk kunt laten zien?

En ben jij dan van mening dat hij nog steeds met lood om staat? Of denk je dat tijdelijk trainen voldoende is om een paard de rest van zijn leven zo'n voorbeen te laten houden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:07

Even hele simpele..
Waarom willen veel ruiters hun paard toch op ijzers hebben staan, althans welke reden geven ze daarvoor?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:16

IJzers zitten er altijd onder en ja het geeft verschil in de beweging. Dat wil dus ook zeggen dat je altijd met lood moet blijven trainen wil je hetzelfde houden...

Aangezien wanneer je ijzers er onder uit haalt, ze weer anders gaan lopen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:22

anneliesdj schreef:
Dat ben ik niet met je eens maar afgezien daarvan kan een ruiter wel degelijk héél veel verschil maken.

En ben jij dan van mening dat hij nog steeds met lood om staat? Of denk je dat tijdelijk trainen voldoende is om een paard de rest van zijn leven zo'n voorbeen te laten houden?

Ik heb toen foto's in het topic over Totilas gezien en dat was zo'n verschil, dat dat nooit op een "natuurlijke" manier is verkregen.
Ik zou er ook niet van staan te kijken als ze dressuurpaarden ook in de schoenen trainen, net als hackney's en tuigers.
Misschien laten ze ze ook wel over hoge cavaletti's lopen, weet ik veel wat ze allemaal met die beesten uithalen.
Het enige wat ik kan zien is dat dat paard niet natuurlijk beweegt, maar hoe het verkregen wordt daar zal toch nooit geen duidelijkheid over komen, aangezien dat allemaal achter gesloten deuren gebeurt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:30

Quir schreef:
IJzers zitten er altijd onder en ja het geeft verschil in de beweging. Dat wil dus ook zeggen dat je altijd met lood moet blijven trainen wil je hetzelfde houden...

Aangezien wanneer je ijzers er onder uit haalt, ze weer anders gaan lopen.

Maar effect van het gewicht is wel degelijk aanwezig (heb overigens niets tegen ijzers, of het zonder ijzers).

Ik zie ook niet in waarom het 24 uur lang in de gewichten goed zou zijn, of je moet inderdaad net voor dat ze moeten gaan lopen
alles eraf halen.
Ga het in iedergeval niet uittesten op mijn eigen paarden.
Gericht trainen met gewichten (afh. van hoeveel) kan ik me nou wel weer voorstellen, of het goed is?
Aquatraining is eigenlijk ook trainen met meer weerstand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:49

24 uur per dag? Lopen ze dan ook de hele dag?
want als ze dat lood omhebben, zitten er toch bandages of iets om? En dat 24/7 zal niet al te goed zijn?

is het trouwens voor zowel voorbeen als achterbeen gebruik?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:49

darwin schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb toen foto's in het topic over Totilas gezien en dat was zo'n verschil, dat dat nooit op een "natuurlijke" manier is verkregen.
Ik zou er ook niet van staan te kijken als ze dressuurpaarden ook in de schoenen trainen, net als hackney's en tuigers.
Misschien laten ze ze ook wel over hoge cavaletti's lopen, weet ik veel wat ze allemaal met die beesten uithalen.
Het enige wat ik kan zien is dat dat paard niet natuurlijk beweegt, maar hoe het verkregen wordt daar zal toch nooit geen duidelijkheid over komen, aangezien dat allemaal achter gesloten deuren gebeurt.

Wat is in de schoenen trainen??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:52

Cer schreef:
24 uur per dag? Lopen ze dan ook de hele dag?
want als ze dat lood omhebben, zitten er toch bandages of iets om? En dat 24/7 zal niet al te goed zijn?

is het trouwens voor zowel voorbeen als achterbeen gebruik?

In dit geval hadden ze 24/7 3 in 1 beschermers om waar in lood verwerkt zat. Gelijkmatig over het hele been verdeeld en er zaten onderlappen onder (van die grote voor stal bandages). Verder hadden ze vierkant springschoenen om waar lood in verwerkt zat en een bont rand.
Ik denk dus niet dat ze zo littekens kunnen geven, of het goed is, is een tweede natuurlijk.

Nee ze lopen niet de hele dag, 's morgens in de molen en 's middags aan de longe. Verder stonden ze op stal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:53

Als ze stilstaan zal t lood geen effect hebben, dus dat maakt dan niet uit (op de beenflappen na dan)

Ik heb even gemist wat het effect is van een bepaalde hoeveelheid gewicht. Iemand hierboven vraagt t ook al, is het in grammen of kilo's?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:14

Gewichten van beschermers die je kan krijgen, is het zwaarste wat ik gevonden heb 750 gram.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:28

Quir schreef:
Wat is in de schoenen trainen??

Dan krijgen de paarden om de voorhoeven een soort leren schoen aan met aan de achterkant een ring eraan.
Dan wordt er een touw via de zijkant van de singel door de ring van de schoen gehaald en dan via een ring onderaan de singel naar de andere schoen en dan gaat de lijn naar de gene die hem vasthoudt.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:49

Ehh okee??
Dan vind ik het lood nog maar een peule schil..

Kan een paard zo niet gigantisch hard onder uit gaan? Trekken ze dus eigenlijk de benen omhoog? Maar hoe krijgen ze de benen dan naar voren?
Kende dit helemaal niet, ziet er niet echt vriendelijk uit.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:58

nou ik vind al die hulpmiddelen om een paard te laten doen wat wij mooi vinden en willen echt verschrikkelijk. sommige paarden hebben mooie gangen andere minder, dan ga je toch niet van alles gebruiken om ze wel mooi te laten lopen?! ik vind in iedergeval dat sommige hulpmiddelen echt te ver gaan..