Wedstrijd paarden jong ingereden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herman97

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:35

Amen ... eidenlijk iemand die niet alles door een roze "bokt" bril ziet .....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:06

My_Little_P schreef:
Hoezo gaan topsporters niet lang mee dan? Vele schaatsers, voetballers, tennissers, etc zie ik voorbij komen, die vrolijk op hun oude dag iets anders zijn gaan doen. Dus ik vraag me af wat je daar mee wil zeggen? Zomaar een vraag poneren slaat imo nergens op.

Jonge paarden geven heus wel aan of ze willen of niet en of ze de belasting aankunnen of niet. Het is aan de ruiter/trainer om dat te zien.

Zien ja, en je moet hopen dat je het goed ziet. Er is niets mis met het zekere voor het onzekere.
Dat je een zwaarder ras voor je hebt wil niet zeggen dat ze lichamelijk ook eerder klaar zijn, schijn kan bedriegen.
En wat heeft het voor zin om een paard met 2,5 jaar al zadelmak te maken? Je wint er niets mee.

En ik bedoel topsporters die hun sport blijven beoefenen op hoge leeftijd, de gemiddelde voetballer is ook op als hij 30 is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:09

listiglistje schreef:
Juist in de topssport bij de paarden lopen er veel op leeftijd mee :j Kijk maar naar de dressuur en springen bv, vaak nog tot hun 18e/19e nog meedraaien in de wereldtop!

Zegt wel wat over het management en de rijkunsten! En ook met die paarden zijn ze jong gestart :)

Hoe weet je dat? Het gebeurd bij profs ook regelmatig dat ze nog groene 4/5 jarigen krijgen.
En van de hengsten die al op jonge leeftijd op de keuring liepen ed, hoeveel daarvan lopen er nog in de sport als ze 15+ zijn? Dat zijn er volgens mij toch lang niet zoveel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:14

Omdat ik jarenlang heb mee mogen draaien op internationale stallen en veel bekenden ken in het dressuur-en springwereldje ;)

Ik heb ze als jong paard binnen zien komen en later op de FEI lijsten zien verschijnen, ja ook genoeg ggk KWPN hengsten (ik heb er op veel gereden ook Hickstead als 4 jarige *D 8-) )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:51

Daaruit kun je dus afleiden dat het hem niet zozeer zit in de leeftijd van het zadelmak maken maar meer in het management daarna.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:45

anneliesdj schreef:
Dat je een zwaarder ras voor je hebt wil niet zeggen dat ze lichamelijk ook eerder klaar zijn, schijn kan bedriegen.

Klopt, ik discrimineer dan ook niet op ras :D . Als ik een niet-quarter zou kopen, zou ik mogelijk ook eerder beginnen, als ik vind dat ie er aan toe is tenminste.

anneliesdj schreef:
En wat heeft het voor zin om een paard met 2,5 jaar al zadelmak te maken? Je wint er niets mee.

Ik heb al 2 keer aangegeven waarom ik dat goed of in elk geval niet slecht vind. Waarschijnlijk heb je er 2 keer overheen gelezen?

anneliesdj schreef:
En ik bedoel topsporters die hun sport blijven beoefenen op hoge leeftijd, de gemiddelde voetballer is ook op als hij 30 is.

Dat heeft niet zozeer te maken met het niet meer kunnen beoefenen/op zijn, maar gewoon omdat je rond je 25e fysiek al minder sterk wordt. Vaak gaan deze voetballers (of wat dan ook) gewoon door bij amateursclubs, maar zijn simpelweg niet meer goed genoeg om mee te kunnen op het hoogste niveau.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:08

Je bedoelt daar waar je zei spieren al jong te willen ontwikkelen omdat hoe eerder hoe meer rek er nog in zit? Waar trek je dan de grens? En hoeveel spiertraining doe je daadwerkelijk voor dat 3e jaar? (want dan doel ik niet op het erop zitten alleen)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:13

Spieren, pezen en botten belasten, zodat ze er aan wennen belast te worden. Natuurlijk bouw je dat rustig op en vervolgens uit. In mijn geval (paardje is nu 3,5), loopt ie zijn cirkels goed, kan rustig aan achterwaarts, kent whoa, kan overstappen (aanzet voor de spins) en loopt lekker nageeflijk (lang en laag).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:58

En als je was begonnen toen hij 3 was, denk je dat hij dan nu nog niet zover zou zijn?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:23

Dat zou best kunnen, maar nu is het beter opgebouwd en de botten, pezen en spieren daarmee imo rustig aan belast

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:36

Waarom denk je dat het nu beter opgebouwd is? Omdat je dezelfde hoeveelheid werk hebt uitgesmeerd over een langere periode?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:51

Dát heb ik nu dus al 3 keer gezegd. Waarom denk jij van niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:27

Lijkt me niet logisch, want ook binnen kortere tijd kan het makkelijk zonder te overvragen.
Ik probeer je gedachtegang te snappen maar ik zie de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, vooralsnog.
Want ik ga er vanuit dat jij jong beleren ook eerder een nadeel dan een voordeel vind toch? Of heb je er uberhaupt geen probleem mee een paard wat nog geen 3 is aan het werk te zetten? (in het algemeen dus, niet specifiek het paard wat je nu hebt)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:39

Ik denk dat het beleren ook rasspecifiek is, op een ijslander gaan ze pas zitten als ie bv 5/6 is, een quarter 2, warmbloed 3 enz....

Tja wat is goed? Ik kan alleen maar praten uit 35 jaar (veel) ervaring warmbloeden.
En dan komt naar voren dat ik geen fan ben van het beleren op latere leeftijd voor de sport bv
>5/6 jaar beleren, leert mij dat het vaak lastpakken zijn, hun eigen krachten al veel te goed kennen en niet de sponsjes zijn zoals 3/4 jarige.

Ik ben voor 3/4 beleren met daarna regelmatig rustpauzes inlassen en het volgende schema aanhouden qua arbeid
3 jarige 3 x pw kwartier/20 min
4 jarige 4 x pw half uurtje
5 jarige 5 x pw 3 kwartier
6> jaar eigen keuze

2,5 erop zitten, maandje zadelmak en daarna weer een half jaar/jaar de wei op op ook niks mis mee, maar vaak gebeurt in de praktijk dat ze er toch mee doorrijden :7

Overigens heb ik heel veel jongbeleerde paarden oud zien worden, ligt ook aan de gezondheid, hardheid van het paard en aan het management/rijderij.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:21

Ik ben niet voor een bepaalde leeftijd, maar wel voor het kijken naar je paard. Verder merk ik vaak dat mensen alleen maar vasthouden aan een bepaalde leeftijd en niet echt openstaan voor iemand die er iets anders in staan en er andere ideeën over hebben. Mijn paard is zadelmak gemaakt met 2,5 (niet zelf gedaan). In totaal 2 maanden gereden, 4-5 keer per week 15-20 min per keer. Daarna is ie de wei ingegaan en in april weer opgepakt. Nu heeft ie weer een maandje rust en in januari ga ik weer serieus aan de gang (dat ligt overigens meer aan de faciliteiten die ik dan heb). Dan is ie dus bijna 4 jaar. Sommigen vinden dat zelfs te jong, ik niet.

Zoals de meeste mensen hier heb ik maar 1 paard, dus ik ben er heus wel zuinig op!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:49

listiglistje schreef:
2,5 erop zitten, maandje zadelmak en daarna weer een half jaar/jaar de wei op op ook niks mis mee, maar vaak gebeurt in de praktijk dat ze er toch mee doorrijden :7

Ik denk dat het hem daar voornamelijk zit. Aan die discipline ontbreekt het hem vaak.
Hoe dikwijls hoor je wel niet dat ze "hem enkel zadelmak gaan maken en daarna gaat die lekker de wei op" en dat ze dat uiteindelijk toch niet doen en blijven verder trainen want "hij pakt alles zo lekker op". Of "drie keer per week een kwartiertje rijden, kan toch geen kwaad", en uiteindelijk zitten ze er toch drie kwartier op. Een kwartier is idd heel kort. Je bent langer bezig met op- en afzadelen dan dat je erop zit. En wanneer dat kwartier zo voorbijgevlogen is, kan die extra 10 minuutjes toch ook geen kwaad.
En daarom raad ik liever aan om wat later (4 jaar) te beginnen omdat tussen wat gezegd wordt en wat er daadwerkelijk gebeurt.... Weet je van jezelf dat je die discipline wel hebt en dat een kwartier een kwartier is en dat enkel zadelmak enkel zadelmak is, dan ben ik de laatste die zegt dat je niet met je paard aan de slag mag.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:57

Als je die discipline niet op kunt brengen maakt het niet uit of je tot 4 jaar wacht. Imo is dat zelfs slechter, want je hebt een vals gevoel van veiligheid omdat je paard al 4 is. Bovendien zijn de spieren, pezen en botten helemaal niks gewend, dus is dat vragen om blessures als je dan gelijk flink aan het trainen slaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:28

Gelijk flink aan het trainen slaan is op geen enkele leeftijd goed. Al denk ik dat een 4-jarige makkelijker een halfuur training verwerkt dan een 2,5-jarige. Omdat ze dan al meer maturiteit van zichzelf hebben. Een 4-jarige zadelmak maken en meteen doorrijden is ok, datzelfde doen met een 2,5-jarige vind ik niet ok.
Je noemt het een vals gevoel van veiligheid. Is dat gevoel vals of is dat zo een uitspraak die de laatste tijd modern is? Een 4-jarige is nu eenmaal fysiek en mentaal volwassener. Wilt dat zeggen dat je stappen kan overslaan en er maar meteen op moet en lekker 5 keer per week een uur gaan raggen, nee, uiteraard bedoel ik dat daar niet mee. Een 2-jarige is gewoon nog echt een kleuter, die zijn emmertje zit veel sneller vol. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat dat echt wel meespeelt.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:33

Ik wist niet dat ik met mijn uitspraken modern was, ben kennelijk hipper dan ik dacht ;)

Daarom heb ik het inrijden en later het doorrijden ook overgelaten aan professionals. Die voelen dat beter aan dan ik als middelmatige amateur. Een 2-jarig paard is het kleuterschap wel ruimschoots ontstegen hoor. Tenzij jij ooit kleuters andere kleuters ziet dekken :P?
Maar hé, je hoeft het helemaal niet met me eens te zijn. Ik veroordeel jou (en anderen) niet dat je met 4 jaar begint. Dat is je goed recht, net zoals het mijn goed recht is op een eerder tijdstip te beginnen. Maar ik moet me verdedigen, terwijl niemand imo nog iets zinnigs heeft gezegd wat mij ervan overtuigt dat ik zou moeten wachten tot 4 jaar, 5 jaar, etc. Ik vind het juist erg hip om te zeggen dat je moet wachten wachten wachten! Je arme dier, wat doe je het aan door al zoooo vroeg te beginnen! Redenen waarom je dan zou wachten worden niet gegeven, het is een voldongen feit en niemand staat open voor argumenten.

Toen ik jonger was, was de inrijleeftijd 3 jaar. Nadat de kaarsjes uitgeblazen waren, kreeg het paard een zadel opgegooid en hoppa, gaan met die banaan. Ik heb zo ooit een pony in laten rijden, die er eigenlijk nog helemaal niet aan toe was om al beleerd te worden, maar ja, daar stond je in die tijd helemaal niet bij stil.

Dat er wordt nagedacht over de leeftijd vind ik niet erg, wel op de aanvallende manier waarop gereageerd wordt wanneer je eerder dan de standaard 3 begint (open maar eens een topic met je 2,5 jarige, dat is Bokt-zelfmoord). Terwijl ik vind dat wat ik zeg niet onzinnig is of nergens op slaat, maar ja, dan zou ik het ook niet zeggen, hè :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:41

My_Little_P schreef:
Mijn paard is zadelmak gemaakt met 2,5 (niet zelf gedaan). In totaal 2 maanden gereden, 4-5 keer per week 15-20 min per keer. Daarna is ie de wei ingegaan en in april weer opgepakt.

Wat is dan de meerwaarde van 2,5 zadelmak maken en daarna weer een halfjaar stilzetten? Kun je dan niet net zo goed een half jaar later beginnen? Dat heeft toch hetzelfde effect denk ik?

Verder kan ik me wel goed vinden in wat listiglistje zegt, ook wbt wat oudere paarden zadelmak maken. Zelf begin ik meestal met 3,5 a 4 jaar maar ik heb ook weleens paarden gehad die nog geen 3 waren. Maar dat ligt dan wel heel erg aan het paard, ik heb ook weleens 3 jarigen gehad die naar mijn idee er niet klaar voor waren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:07

Maar my_little_p, zo kan je iedere leeftijdsgrens in twijfel trekken. Waarom wordt aangeraden om een veulen minstens 4-5 maanden bij de moeder te laten lopen (minstens!!). Op drie maanden zou het dan toch ook kunnen, wat maakt die maand nou uit? En dan zal er altijd iemand zeggen dat na 2,5 maand spenen ook geen probleem is. Die tendens creëer je dan.
Het enige argument om 3 jaar als absolute ondergrens te nemen is omdat het paard geacht wordt er dan mentaal en vooral fysiek "klaar" voor te zijn. Als dat argument aan de kant geschoven wordt, dan is het einde zoek. Waarom niet op 2,5 jarige leeftijd inrijden? Waarom dan ook niet op 2-jarige leeftijd inrijden?
Dat is net hetzelfde als vragen: waarom niet op 2 maanden een veulen afspenen?

Jij haalt dan je eigen paard aan als voorbeeld. Dan haal ik mijn paard aan als voorbeeld. Moederloos geworden op 3 weken en is gezond gebleven. Maar ga ik nu verkondigen dat je een veulen perfect op 1 maand kan afspenen zonder daarbij gevolgen te ondervinden. Ammehoela nee.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:49

Gini: Ik zou de discussie interessanter vinden als je je wat meer open zou stellen. Ook het rigide, rechtlijnige denken dat een 3 jarig paard er wel aan toe is en een 2,5 jarige niet wordt totaal niet onderbouwd in je commentaar. Nee, in jouw ogen 'is het gewoon zo'.

Right.

Als antwoord op:
Gini schreef:
Waarom niet op 2,5 jarige leeftijd inrijden? Waarom dan ook niet op 2-jarige leeftijd inrijden?

In Amerika worden op sommige stallen komende januari de veulens van 2010 van de wei getrokken en ingereden, ongeacht of ze nou in maart of in augustus zijn geboren.

Dat gebeurt dus allang.

Edit: Afspenen is offtopic, wil je mijn mening daar over weten, zou je een nieuw topic moeten openen :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:00

Openstellen, tja, ik veroordeel je niet, als je dat bedoelt. Maar ik vind 3 jaar echt wel de ondergrens. Ik wacht liever zelfs nog een jaartje langer. Zeker omdat het over paarden in Nederland/België gaat. Luxe-objecten, gezelschapsdieren. Geen werkkrachten, waarbij tijd geld kost.

Amerika is nu niet bepaald het land waar ik een voorbeeld aan wil nemen als het op paardenkwesties aankomt, ik hoop dat je dat ook begrijpt.
Ik wil geen discussie opstarten over afspenen, het was een vergelijking. Goede vergelijking vind ik zelf.
Leeftijdsgrenzen zijn geen exacte wetenschap en staan niet in steen gebeiteld. Maar het feit dat ze bestaan is niet omdat een of andere zot het wel leuk vond om die leeftijdsgrens te bedenken.

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:46

Dan ben ik wel over tijd. mn haf is nog maar bijna 6 en is nog niet eens begonnen met wedstrijden. ze rijd thuis de L. maar loopt nog niet echt aan de teugel zoals je bij meesten ziet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:19

Nietes schreef:
Waarom worden wedstrijd gericht gefokte paarden al op vroege leeftijd ingereden?
Sommigen springen al een behoorlijk hoog parcours als ze pas 4 jaar zijn.
Daar lijkt me best lange training voor nodig.

Maar waarom worden die paarden dus wel vroeg ingereden en als we een normale pony zo vroeg inrijden we alleen maar commentaar krijgen.

wie heeft het antwoord?

sorry modjes als het niet goed staat

Ik heb er genoeg B klaar gemaakt.
Reed ze met de 4 in.
Reed 3 keer in de week 20 tot 30 minuten lang. En de rest stonden ze in de wei met vriendjes.
Alle waren binnen de half jaar parcours klaar.

Zo moeilijk is voor een spring paard een parcours niet.
Je hebt er goed galop tempo nodig.
Beetje handigheid en ervaring als ruiter en dan gaat het zonder problemen.