Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
My_Little_P schreef:Hoezo gaan topsporters niet lang mee dan? Vele schaatsers, voetballers, tennissers, etc zie ik voorbij komen, die vrolijk op hun oude dag iets anders zijn gaan doen. Dus ik vraag me af wat je daar mee wil zeggen? Zomaar een vraag poneren slaat imo nergens op.
Jonge paarden geven heus wel aan of ze willen of niet en of ze de belasting aankunnen of niet. Het is aan de ruiter/trainer om dat te zien.
listiglistje schreef:Juist in de topssport bij de paarden lopen er veel op leeftijd meeKijk maar naar de dressuur en springen bv, vaak nog tot hun 18e/19e nog meedraaien in de wereldtop!
Zegt wel wat over het management en de rijkunsten! En ook met die paarden zijn ze jong gestart
anneliesdj schreef:Dat je een zwaarder ras voor je hebt wil niet zeggen dat ze lichamelijk ook eerder klaar zijn, schijn kan bedriegen.
anneliesdj schreef:En wat heeft het voor zin om een paard met 2,5 jaar al zadelmak te maken? Je wint er niets mee.
anneliesdj schreef:En ik bedoel topsporters die hun sport blijven beoefenen op hoge leeftijd, de gemiddelde voetballer is ook op als hij 30 is.
listiglistje schreef:2,5 erop zitten, maandje zadelmak en daarna weer een half jaar/jaar de wei op op ook niks mis mee, maar vaak gebeurt in de praktijk dat ze er toch mee doorrijden
My_Little_P schreef:Mijn paard is zadelmak gemaakt met 2,5 (niet zelf gedaan). In totaal 2 maanden gereden, 4-5 keer per week 15-20 min per keer. Daarna is ie de wei ingegaan en in april weer opgepakt.
Gini schreef:Waarom niet op 2,5 jarige leeftijd inrijden? Waarom dan ook niet op 2-jarige leeftijd inrijden?
Nietes schreef:Waarom worden wedstrijd gericht gefokte paarden al op vroege leeftijd ingereden?
Sommigen springen al een behoorlijk hoog parcours als ze pas 4 jaar zijn.
Daar lijkt me best lange training voor nodig.
Maar waarom worden die paarden dus wel vroeg ingereden en als we een normale pony zo vroeg inrijden we alleen maar commentaar krijgen.
wie heeft het antwoord?
sorry modjes als het niet goed staat