Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marianne_b schreef:Ja ik heb bewijs ... Onze buren hebben een africhtingsstal en die krijgt vaak probleem paarden foor mensen die ze niet goed afgericht hebben waaronder hem dus ook !!!
Zei bouwd dan vertrouwen op en zo gaart zei te werk en al haar paarden zijn allemaal met rust beleerd!
En ik weet ook dat er last bakken bestaan en ik heb ook veel respect voor Gert !!
Ik ga nu niet meer in op Mensen die het niet met mij eens zijn....de topic ging over je mening en die GEB ik nu duidelijk gegeven!
Groetjes Marianne
riagr schreef:Punt wat ik wil blijven herhalen: áls je dan naar filmpjes of real life demo's van Gert kijkt.... kijk dan ook tot aan het einde. En kijk, kijk, KIJK naar wat voor een paard je dán ziet.En dat valt niet te ontkennen: uiteindelijk komt er altijd ( en imo zelfs vaak verbijsterend snel)ontspanning en rust bij de paarden.
En dan kun je van alles denken.... juist die duidelijk waarneembare ontspanning bij de paarden zou toch te denken moeten geven. Kennelijk doet meneer van het Hof toch iets heel erg goed!
! 
Dees schreef:Dat wat in de ogen van sommigen hier valt onder 'volledige voorbereiding' is in de ogen van het paard dikwijls vooral verwarrend.
Paarden houden van een directe aanpak, dat is wat ze snappen want zo gaat het tussen paarden onderling ook. Met 'volledig voorbereiden' gaan veel paardenhouders erg omslachtig te werk: eerst longeren, op enig moment snapt het paard de bedoeling. Maar dan komt er ineens een zadel bij, opnieuw verwarring. Lukt het paard dat te behappen, moet er een bit bij, en dan bijzet... Nou ja, en keert dan de rust weer... dan wil er ineens iemand op gaan zitten en gelden er ineens nog veel meer spelregels...
Het is al omslachtig om het zo op te schrijven. Nee, dan wat Gert doet. Die schat het paard in, laat het accepteren dat Gert de baas is en gaat er dan op zitten. Punt. Al die andere voor het paard ingewikkelde handelingen hoeven niet.
Dat is imo véél minder stress dan die methode van de 'volledige voorbereiding'.
Dat is vanuit de mens geredeneerd. Gert doet wat moet gebeuren op een manier die een paard zelf ook zou kiezen. Gert is een paardenmens.
Alikesflame schreef:Sizzle die van jou naar sodeletuut brengen![]()
Ik snap heel goed dat mensen hun paard naar Gert brengen. Als je een redelijk makkelijk dier hebt zou ik het niet doen, maar als je al aanvoeld dat het geen gemakkelijk dier is kan die beter naar Gert dan dat je het verprutst.
Dees schreef:Nou, laten we het dan nog groter stellen:
PROFS leven prima van het gepruts dat de amateur aflevert.
Ieder voorjaar wederom op o.a. Bokt te bewonderen: de penny-knuffel-pruts methode, vooral getoond door zogenaamd ervaren paardenhouders bijgestaan door een 15 jarig meisje.
En zelfs een netjes beleerd paard, eenmaal gevallen in dergelijke handen, zal uiteindelijk ontsporen.
Maar goed, als je dat wilt voorkomen, zouden eigenlijk alleen nog maar de betere profs mogen paardrijden.
Dat gaat mij te ver.
Sprintje schreef:Alikesflame schreef:Sizzle die van jou naar sodeletuut brengen![]()
Ik snap heel goed dat mensen hun paard naar Gert brengen. Als je een redelijk makkelijk dier hebt zou ik het niet doen, maar als je al aanvoeld dat het geen gemakkelijk dier is kan die beter naar Gert dan dat je het verprutst.
Maar je zou dat dier ook naar een andere prof kunnen brengen! Dat moet het vergelijk zijn in dit topic een prof als Gert die je dier zadelmak maakt, of een prof die het rustig aan doet en er 2 maanden of meer voor neemt.
Niet of zelf doen of naar Gert brengen.... Dat is een scheef vergelijk!