Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:30

Ik heb wel respect voor hem, maar liever laat ik mijn paarden met een andere manier inrijden

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:44

Ja ik heb bewijs ... Onze buren hebben een africhtingsstal en die krijgt vaak probleem paarden foor mensen die ze niet goed afgericht hebben waaronder hem dus ook !!!
Zei bouwd dan vertrouwen op en zo gaart zei te werk en al haar paarden zijn allemaal met rust beleerd!
En ik weet ook dat er last bakken bestaan en ik heb ook veel respect voor Gert !!
Ik ga nu niet meer in op Mensen die het niet met mij eens zijn....de topic ging over je mening en die GEB ik nu duidelijk gegeven!

Groetjes Marianne

amazing_lady

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:15

Heerlijk weer dit topic. Er zullen altijd voor en tegenstanders blijven. Ik vind hem super goed. Heb ook heel wat paarden zadelmak gemaakt en weet uit ervaring dat ze niet allemaal hetzelfde zijn. Wat voor de ene werkt, werkt niet voor de ander. Soms heb je geluk en is het opstappen en wegrijden. Helaas geld dit niet altijd. Is het paard angstig dan is rust en tijd een goede manier. Is het paard dominant, dan een directe, snelle en vooral overtuigende manier. Kijk hoe een paard is en dat kan Gert als de beste. Een top paardenman.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:05

@ marianne
Maar zoals ik zei dan ken je gert dus niet want hij werk juist in rust, als ze bij hem thuis staan is het heel anders dan de dieren die hij aangeboden krijgt op democraties ea.

Ik heb hem met angstige dieren aan het werk gezien zeer rustig aftastend en met zeer veel geduld. Het heeft geen zin een menign te vormen als je iemand niet echt kend enkel van clinics of filmpjes van derden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:07

Marianne_b schreef:
Ja ik heb bewijs ... Onze buren hebben een africhtingsstal en die krijgt vaak probleem paarden foor mensen die ze niet goed afgericht hebben waaronder hem dus ook !!!
Zei bouwd dan vertrouwen op en zo gaart zei te werk en al haar paarden zijn allemaal met rust beleerd!
En ik weet ook dat er last bakken bestaan en ik heb ook veel respect voor Gert !!
Ik ga nu niet meer in op Mensen die het niet met mij eens zijn....de topic ging over je mening en die GEB ik nu duidelijk gegeven!

Groetjes Marianne

Ik snap hier werkelijk geen hol van...
Alleen dat je geen Nederlands kunt schrijven en wel een mening hebt en niet bereid bent naar anderen te luisteren...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:08

riagr schreef:
Punt wat ik wil blijven herhalen: áls je dan naar filmpjes of real life demo's van Gert kijkt.... kijk dan ook tot aan het einde. En kijk, kijk, KIJK naar wat voor een paard je dán ziet.En dat valt niet te ontkennen: uiteindelijk komt er altijd ( en imo zelfs vaak verbijsterend snel)ontspanning en rust bij de paarden.
En dan kun je van alles denken.... juist die duidelijk waarneembare ontspanning bij de paarden zou toch te denken moeten geven. Kennelijk doet meneer van het Hof toch iets heel erg goed!

Dan hebben wij toch een iets ander idee van ontspanning en rust :=
Lijkt me verder niet meer dan normaal dat er enigszins ontspanning zal moeten optreden, paard kan niet blijven bokken.

Het is wel weer typisch paardenwereld: mensen worden als "goed" gezien omdat ze met moeilijke paarden om kunnen gaan, maar de echte goede africhters zorgen ervoor dat het paard geen enkele reden heeft om dit "moeilijke" gedrag te vertonen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:13

Maar de paarden die Gert krijgt op die demo's, zijn echt geen onbeschreven blad. Daar is vaak al mee geknoeid, die paarden hebben al een aantal keren gewonnen en succes gehad. En hij krijgt paarden met lastige karakters waarvan de verwachting is dat ze veel tegengas zullen geven.
Dat is niet voor iedereen weggelegd, dan heb je echt iemand nodig die net ff handiger is dan de gemiddelde bokker ;)

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:22

Ik heb veel respect voor Gert. Redenen zijn eigenlijk veelal wel genoemd.
Ik heb mijn vorige paard zelf naar Herman Koorman gebracht, over hem ben ik ook zeer tevreden :)!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:38

Fooding, de-sensi..nogwat....
Jullie maken er een mooie theorie van :=

Feit is dat als je een paard een paard wilt laten, dan moet je er gewoon helemaal niet op willen zitten. Dat is de enige manier waarop het paard geen zadelmakmaak stress zal hebben.

Echter, hadden we dat decennia geleden al besloten, dan was het paard nu niet meer dan een relikwie uit het verleden en in de hedendaagse tijd nutteloos, duur en te groot. Dat zou de ondergang van de soort geweest zijn, nu nog enkel gehouden door excentriekelingen en liefhebbers van nostalgie.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De weg van Gert is een weg die je direct naar je doel leidt. Van andere wegen lopen er ook een aantal dood, die van Gert iig niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:46

Dees schreef:
Dat wat in de ogen van sommigen hier valt onder 'volledige voorbereiding' is in de ogen van het paard dikwijls vooral verwarrend.
Paarden houden van een directe aanpak, dat is wat ze snappen want zo gaat het tussen paarden onderling ook. Met 'volledig voorbereiden' gaan veel paardenhouders erg omslachtig te werk: eerst longeren, op enig moment snapt het paard de bedoeling. Maar dan komt er ineens een zadel bij, opnieuw verwarring. Lukt het paard dat te behappen, moet er een bit bij, en dan bijzet... Nou ja, en keert dan de rust weer... dan wil er ineens iemand op gaan zitten en gelden er ineens nog veel meer spelregels...

Het is al omslachtig om het zo op te schrijven. Nee, dan wat Gert doet. Die schat het paard in, laat het accepteren dat Gert de baas is en gaat er dan op zitten. Punt. Al die andere voor het paard ingewikkelde handelingen hoeven niet.
Dat is imo véél minder stress dan die methode van de 'volledige voorbereiding'.
Dat is vanuit de mens geredeneerd. Gert doet wat moet gebeuren op een manier die een paard zelf ook zou kiezen. Gert is een paardenmens.

Helemaal mee eens. Beter 1 x stress dan 5 x stress

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:59

Wat voor andere mensen en paarden een goede methode is, dat moet iedereen voor zich weten. Maar de methode van Gert is er een die niet past bij onze manier van paardenhouden. Onze opvatting is simpel; je krijgt terug wat je er in stopt. Daarom gebeurt alles hier in alle rust en dus stap voor stap. Van enige stress hebben wij overigens niets kunnen merken toen ons paard de afgelopen maanden zadelmak gemaakt werd. Sommige dingen waren even spannend, maar dat kun je met goed fatsoen geen stress noemen. Dus waar de mythe vandaan komt dat je een paard niet zadelmak zou kunnen maken zonder stress, dat vraag ik mij af. We zullen het gelukkig nooit bevestigd zien, maar de reactie van ons paard op steeds een stapje verder gaan en het dier te laten wennen aan nieuwe dingen, bevestigde voor ons dat dit paard een probleempaard zou zijn geworden met de methode van V/h Hof.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:13

Grappig gegeven is wel dat veel paarden niet opknappen van de geleidelijke methode, en zelfs wanneer een ruiter dan wel erop kan gaan zitten na enige tijd alsnog doorslaan in 'ongewenst' gedrag.... en dat een man als Gert de boel dan weer mag komen rechtzetten.

Nu zal er op Bokt echt NIEMAND gaan toegeven dat hij zijn paarden stelselmatig verpest.... (!) maar feit is dat als we allen zo goed waren als over onszelf geschreven... dan kon een man als Gert geen droog brood aan de paarden verdienen.

We hebben een groot woord hier op het forum, in praktijk zijn velen van ons gewoon een stelletje prutsers die dat niet willen toegeven.
Gert is geen prutser en hij verdient (vast) een hele fijn belegde boterham aan ons collectief gebrek aan zelfinzicht.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:20

Er zijn gelukkig genoeg andere PROFs die ook een rustige methode gebruiken en/of aanbevelen. Ik ken ook écht grote paardenmensen die zich hebben bewezen als paarden mensen die een methode als Gert niet zouden aanbevelen.

Je moet profs met profs vergelijken, en amateurs met amateurs. Er wordt nu een scheve vergelijking gemaakt in dit topic. Dat rustig make maken altijd door amateurs gebeurt. Dat is niet correct.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:21

De grootste mis opvatting hier is wel dat Gert alleen maar werkt zoals waar hij bekend van is maar hij beleerd ook gewoon dieren zonder achtergrond met geduld en rust en tijd.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:22

Grappig gegeven is ook dat je vaak ziet dat genoeg paarden die volgens de Gert methode zijn ingereden na enkele maanden alsnog terugvallen in onwenselijk gedrag. Bokken, staken etc. En die paarden komen dan weer terecht bij PROF`s die alsnog veel tijd mogen gaan investeren om het respect te herwinnen en de opnieuw te beleren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:23

Maar ligt dat aan de methode van inrijden of aan hoe de ruiter ermee omgaat?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:24

Dat geldt zowel voor wat Dees beweert als bij wat ik hierboven zeg toch?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:26

Sizzle die van jou naar sodeletuut brengen ;)

Ik snap heel goed dat mensen hun paard naar Gert brengen. Als je een redelijk makkelijk dier hebt zou ik het niet doen, maar als je al aanvoeld dat het geen gemakkelijk dier is kan die beter naar Gert dan dat je het verprutst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:28

Nou, laten we het dan nog groter stellen:
PROFS leven prima van het gepruts dat de amateur aflevert.

Ieder voorjaar wederom op o.a. Bokt te bewonderen: de penny-knuffel-pruts methode, vooral getoond door zogenaamd ervaren paardenhouders bijgestaan door een 15 jarig meisje.

En zelfs een netjes beleerd paard, eenmaal gevallen in dergelijke handen, zal uiteindelijk ontsporen.

Maar goed, als je dat wilt voorkomen, zouden eigenlijk alleen nog maar de betere profs mogen paardrijden.
Dat gaat mij te ver.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:29

Alikesflame schreef:

Ik snap heel goed dat mensen hun paard naar Gert brengen. Als je een redelijk makkelijk dier hebt zou ik het niet doen, maar als je al aanvoeld dat het geen gemakkelijk dier is kan die beter naar Gert dan dat je het verprutst.

Maar je zou dat dier ook naar een andere prof kunnen brengen! Dat moet het vergelijk zijn in dit topic een prof als Gert die je dier zadelmak maakt, of een prof die het rustig aan doet en er 2 maanden of meer voor neemt.

Niet of zelf doen of naar Gert brengen.... Dat is een scheef vergelijk!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:30

Helemaal mee eens Sprintje! Geen appels met peren vergelijken.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:31

Dees schreef:
Nou, laten we het dan nog groter stellen:
PROFS leven prima van het gepruts dat de amateur aflevert.

Ieder voorjaar wederom op o.a. Bokt te bewonderen: de penny-knuffel-pruts methode, vooral getoond door zogenaamd ervaren paardenhouders bijgestaan door een 15 jarig meisje.

En zelfs een netjes beleerd paard, eenmaal gevallen in dergelijke handen, zal uiteindelijk ontsporen.

Maar goed, als je dat wilt voorkomen, zouden eigenlijk alleen nog maar de betere profs mogen paardrijden.
Dat gaat mij te ver.

Maar Dees hoe sta jij dan in het vergelijk een prof als Gert een paard mak laten maken; of een prof die het rustig aan in 2 maanden doet je paard laten mak maken? En waarom het 1 boven de ander?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:34

Jij prikt je vast op de demonstraties die hij geeft.
Dat is idd spectaculair.
Thuis is dat allemaal heel anders. ook daar staan filmpjes van op youtube.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:34

Billy schreef:
Jij prikt je vast op de demonstraties die hij geeft.
Dat is idd spectaculair.
Thuis is dat allemaal heel anders. ook daar staan filmpjes van op youtube.

Wie prikt zich daar op vast en waar maak jij dat uit op?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:35

Sprintje schreef:
Alikesflame schreef:

Maar je zou dat dier ook naar een andere prof kunnen brengen! Dat moet het vergelijk zijn in dit topic een prof als Gert die je dier zadelmak maakt, of een prof die het rustig aan doet en er 2 maanden of meer voor neemt.

Niet of zelf doen of naar Gert brengen.... Dat is een scheef vergelijk!

Als ik het over geen gemakkelijk dier heb dan bedoel ik echt geen makkelijke. Dan heb ik het over een dier die na maanden voorbereiding nog achterlijk doet. En die prof krijgt hem dan echt niet met 2 maanden goed hoor. Zie die van Sizzle.