Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:10

Mioux schreef:
Ik heb even mee gelezen, en het filmpje bekeken. Echter is dit niet mijn voorkeur kwa beleren... Ik vin het zelf fijn rustig aan te beginnen en stapje voor stapje te doen. Ik heb zelf meerdere pony's en paarden ingereden voor andere en voor een handelstal destijds. Maar altijd rustig aan en elke keer een klein stapje, ik vind en merk toch wel als je rustig aan doet en elk stapje voorzichtig neemt, het paardje ook een stuk rustiger is als je er eenmaal op klimt omdat die toch wel door heeft dat je het niet overhaast doet en die je dan toch een beetje meer kent. Ik denk dat de methode van t filmpje meer is voor echte handelstallen in hogere klassen eventueel, die snel alles willen doen. Maar nogmaals, zo zou ik het zelf niet willen.

Dat denk ik ook...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:12

ik neem meestal 4 weken de tijd paard in te rijden meestal haal ik dat doel wel maar..wat hier al word vertelt ligt ook beetje aan het paard zijn karakter.
ene paard geeft zich makenlijker dan het andere paard.
ik pak een longeer bak maar geen longe eraan. gewoon alles lekker los.
dan ook idd het zadel erop en laat hem maar even gek doen. (wat niet alle paarden doen)
dan pak ik een voerton en ga beetje tegen hem aan hangen. (aantal keer ligt beetje aan het paard zelf kan daar zo niet een tijd voor geven)
als het paard gewent is aan een beetje druk links en rechts dan pas stap ik langzaam op.
pak de dezelfde longeer bak..en dan pas komt er bij mij iemand bij die zorgt paard voorwaards is.
zo ziet het eruit alles lekker los.
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/414310_384187564951354_1997170182_o.jpg
dit is eerste keer erop.
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/414310_384187551618022_1305280694_o.jpg
(sory geen cap was ik vergeten) dus laat dan ff achtewegen)
zo wil ik het met me nieuwe paardje ook gaan doen.

nu ben ik er ook wel eentje die goed kan blijven zitten dat hem je idd wel soms nodig

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:13

Cer schreef:
Suelza schreef:
Dus nogmaals, 'waarom' zou je voor een dergelijk 'aanvallende' methode kiezen, als het ook op een andere manier kan. Waarom?
Begrijp je mijn vraagstelling?

Ja hoor, zo blond ben ik nou ook weer niet..

Dat weet ik niet, want ik ken jou niet :')

Citaat:
Je gaat ervan uit dat het op de andere manier ook kan, maar is dat zo? Bij de paar paarden die bij ons zo zadelmak gemaakt zijn, ging dat niet. Kan heel goed aan de toenmalige kunde gelegen hebben. Het was toen de benadering van "er is 1 kans, die móet werken, en zo gaat het lukken". En dat was ook zo. Op de rustigere aanpak bleven de paarden onbetrouwbaar. (Maar zoals ik eerder al zei, waren deze dieren niet groen).

Ja hoor, dat kan zeker wel.

Citaat:
Verder, maar dan praat ik voor anderen, kan het in een commerciele omgeving een kwestie van tijd zijn? Maar dat zou ik ook niet weten, dat zou gevraagd moeten worden aan de mensen die deze methode gebruiken :j

Dat is de enige reden die ik mij kan bedenken en daarnaast de reden dat de betreffende trainers succes met deze methode boeken en gewoonweg al jaren niets anders meer doen en dus 'vastzitten' in dat systeem. Even heel zwart/wit gesteld, maar je begrijpt mijn punt. Men doet niet anders en ineens 'anders doen' als wat je altijd doet, werkt voor veel mensen gewoon niet.

Voor het paard daarentegen, zie ik nog steeds de meerwaarde niet.

Enkel voor de betreffende trainer (werkwijze) of eigenaar (financieel, maar soms ook angst, als een paard van nature lastig is).
Laatst bijgewerkt door Suelza op 05-12-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:14

Ik denk hier ook wel circa 4 weken tot 6 weken, maar vind dat t ook ligt aan het paardje, de ene heeft dingen sneller door als de ander...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:18

Bij mijn paard is het zadelmak maken mislukt, dit is niet tegen mij verteld toen ik haar kocht :( ....niet dat het wat had uitgemaakt want ik had haar toch wel gekocht. Maar het was wel zo aardig geweest om het er gewoon bij te vertellen, dan had ik het in het begin heel anders aangepakt :j .

Mijn merrie is super dominant tegen alles en iedereen, ook onder het rijden. Het heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost (en veel geld aan onderzoeken, want ik dacht dat het iets lichamelijks was, maar dat was niet zo), maar het is me gelukt :) Ik kan je vertellen dat 60m met je knie tegen de wand te worden geplet geen pretje is of als je paard steigert en zich tegen de wand aan laat vallen....gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar ik heb echt momenten gehad dat ik de handdoek in de ring wilde gooien!

Ik had hiervoor al meerdere paarden/pony's zadelmak gemaakt, altijd vrij vlot en zonder problemen. Maar dat waren dieren waar nog nooit wat mee gedaan was. Je kan zo veel verpesten als je maar aan zit te rommelen. Ik ben normaal niet van de langzame aanpak, mits het paard of de pony het goed oppakt natuurlijk. Ik longeer een week, dan het zadel erop, gaat dat goed dan ga ik er op en tot nu toe rij ik dezelfde week al los in stap, draf en galop. De eerste 4 weken ben ik min. 6x per week zo'n 20 tot 30 minuten met ze bezig. En tot nu toe ben ik heel tevreden met het resultaat op deze manier.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:23

even antwoord op de vraag...ik denk dat het ook te maken heeft met centen. kijk of je brengt je paard eeen week en hij is zadel mak of ze doen er 4 a 6 weken over kost meer maar ik ben van mening betere manier.
denk het hem daar inzit.
ken ook mensen willen paard binnen 1 week zadel mak hebben ik zeg dan dom weg dat doe ik niet.
terwijl ik mensen ken die dat wel binnen een week voor elkaar krijgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:25

Moratoetje schreef:
Bij mijn paard is het zadelmak maken mislukt, dit is niet tegen mij verteld toen ik haar kocht :( ....niet dat het wat had uitgemaakt want ik had haar toch wel gekocht. Maar het was wel zo aardig geweest om het er gewoon bij te vertellen, dan had ik het in het begin heel anders aangepakt :j .

Mijn merrie is super dominant tegen alles en iedereen, ook onder het rijden. Het heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost (en veel geld aan onderzoeken, want ik dacht dat het iets lichamelijks was, maar dat was niet zo), maar het is me gelukt :) Ik kan je vertellen dat 60m met je knie tegen de wand te worden geplet geen pretje is of als je paard steigert en zich tegen de wand aan laat vallen....gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar ik heb echt momenten gehad dat ik de handdoek in de ring wilde gooien!

Ik had hiervoor al meerdere paarden/pony's zadelmak gemaakt, altijd vrij vlot en zonder problemen. Maar dat waren dieren waar nog nooit wat mee gedaan was. Je kan zo veel verpesten als je maar aan zit te rommelen. Ik ben normaal niet van de langzame aanpak, mits het paard of de pony het goed oppakt natuurlijk. Ik longeer een week, dan het zadel erop, gaat dat goed dan ga ik er op en tot nu toe rij ik dezelfde week al los in stap, draf en galop. De eerste 4 weken ben ik min. 6x per week zo'n 20 tot 30 minuten met ze bezig. En tot nu toe ben ik heel tevreden met het resultaat op deze manier.

Misschien vinden mensen het leuk om, in het kader van dit topic, van jou te horen hoe jij dit destijds hebt aangepakt...

Ik laat mijn ervaringen wel even in het midden, want dan kan ik dit hele topic wel volkletsen en in mijn geval is het mijn dagelijks werk en ik denk dat het voor veel mensen leuker is om te horen hoe 'particulieren' het zelf hebben aangepakt.

Dus ik zou zeggen: "Kom maar op" :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:26

frangelica schreef:
even antwoord op de vraag...ik denk dat het ook te maken heeft met centen. kijk of je brengt je paard eeen week en hij is zadel mak of ze doen er 4 a 6 weken over kost meer maar ik ben van mening betere manier.
denk het hem daar inzit.
ken ook mensen willen paard binnen 1 week zadel mak hebben ik zeg dan dom weg dat doe ik niet.
terwijl ik mensen ken die dat wel binnen een week voor elkaar krijgen.

Ik doe dat ook niet, die mensen zijn bij mij aan het verkeerde adres. Maar ik ben daar altijd heel open en duidelijk over, dus ik heb 'zelden' mensen die mij dat vragen, omdat men weet dat ik zo gewoon niet werk.

Dan zijn er genoeg anderen bij wie je kunt aankloppen, die je dan wel kunnen helpen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:28

ik zou er niet voor kiezen om het te doen als op het eerste filmpje.
Ik ben meer voor de rustig aan techniek :) ik zou er waarschijnlijk weken over doen maar dat maakt me niet uit.

Mioux

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:30

Ik denk ook dat t filmpje meer te maken heeft met het moet snel en moet geld opleveren, zoiets, en daarom dat t op die manier gedaan word. Vind zowiezo om gelijk alles voor eerst te leren enzo om met een zweepje dat te doen nogal onzin... slaat nergens op

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:31

Suelza schreef:
Dat weet ik niet, want ik ken jou niet :')
En het is waarschijnlijk ook relatief :')

Overigens, wat je als laatste aanhaalt, is ook al opgemerkt. Soms moet je geen dingen doen die buiten je systeem liggen omdat je daar niet kundig genoeg mee bent.

Mijn eigen merrie was zadelmak, maar had geleerd om zich achterover te laten vallen, had ruimtevrees en was bang/dominant. Dat was ook een apart verhaal met 'opnieuw inrijden'.

Verder heb ik zelf een aantal dravers onder het zadel gebracht. Dat is appeltje/eitje omdat ze al veel dingen kennen. Ze moeten alleen leren dat er iemand op de rug gaat zitten, en dat een aantal aanwijzingen anders zijn (stuur/beenhulpen). Dat is tot nu toe binnen een week of 2 altijd wel gelukt.
En vorig jaar, dit jaar en komend jaar jonge paarden van vrienden onder het zadel gebracht. Dat doe ik zelf met rust en vertrouwen, want dat is wat ik gewend ben (en ik kan niet zo goed zitten op bokkende paarden -O- ). Ik neem daar net zoveel tijd voor als nodig. Alleen hou ik de conditie zo laag mogelijk.. Verder gaat het een beetje zoals hier al een aantal keren is geschreven met soms dat verschil dat ik niet heeel voorzichtig ben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:32

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:56

Ik heb niet alle posts gelezen, maar het viel me op dat de meeste mensen lijken te 'vergeten' dat het paard in het filmpje van de OP ook heel de tijd achterna wordt gezeten door iemand met zweep en er ook mee geslagen wordt!
Ik vind het wel 'normaal' dat die man er op gaat zitten, dat moet je toch vroeg of laat doen en de reactie van het paard is ook altijd anders. Enorm veel respect voor hoe hij zo goed is blijven zitten. Maar ik snap echt niet waarom dat beest ook nog gestraft wordt met een zweep en al die enorme hindernissen neerzetten bij het inrijden vind ik ook wat raar.

Ik heb nog nooit een paard ingereden, maar wil dit ooit wel gaan doen wanneer ik een eigen paardje koop. En dan pak ik het ook aan met rust, eerst veel longeren en stemcommando's. Dan eens gaan hangen, etc. En niet erop gaan zitten en dan iemand met een zweep mijn paard bang laten maken...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:03

Mioux schreef:
Ik denk ook dat t filmpje meer te maken heeft met het moet snel en moet geld opleveren, zoiets, en daarom dat t op die manier gedaan word. Vind zowiezo om gelijk alles voor eerst te leren enzo om met een zweepje dat te doen nogal onzin... slaat nergens op

Ik had t gemeld hoor wat ik ervan vond :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:06

AlphaDaemon schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen, maar het viel me op dat de meeste mensen lijken te 'vergeten' dat het paard in het filmpje van de OP ook heel de tijd achterna wordt gezeten door iemand met zweep en er ook mee geslagen wordt!

Overdrijven is ook een vak :j

Citaat:
Ik heb nog nooit een paard ingereden, maar wil dit ooit wel gaan doen wanneer ik een eigen paardje koop. En dan pak ik het ook aan met rust, eerst veel longeren en stemcommando's. Dan eens gaan hangen, etc. En niet erop gaan zitten en dan iemand met een zweep mijn paard bang laten maken...
Veel succes ermee :j Er is door een aantal anderen al aangegeven dat zadelmak maken niet moeilijk hoeft te zijn, maar dat het vaak door niet-ervaren mensen wordt gedaan, zonder hulp, en dat lukt niet altijd zoals het moet..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:21

@ Suelza: hoe ik het heb aangepakt....met veel geduld en belonen, heel simpel eigenlijk :)
Mijn paard was blijkbaar bang geworden van het zadel. Zadel betekende voor haar pijn door klappen van de zweep :(

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:22

@ Cer: Ik vind het niet overdrijven. Ik neem aan dat je mijn opmerking van de zweep bedoelt. Als het terecht is gebruik ik mijn zweep ook echt wel, ben niet anti-zweep. Maar een jong paard wat al uit z'n dak gaat van iemand op z'n rug ook nog straffen met zweep vind ik niet nodig. Als die persoon de zweep alleen vast hield als 'dreiging' had ik het ook anders gevonden, maar echt slaan... Tja, ik vind het niet nodig. Denk ook niet dat het paard de straf van de zweep koppelt aan zijn foute reactie (bokken en steigeren als iemand erop zit).

Oh en thanks! Ja ik wil wel zeker hulp erbij hoor, vind inrijden een vak apart :P Maar dit is een beetje hoe ik denk dat ik het wil aanpakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:29

De zweep wordt gebruikt (in dit geval) om het paard voorwaarts te houden, wat best essentieel is, want een lopend paard doet minder raar dan een stilstaand paard (draaien, steigeren, bokken op de plaats). Dus het is geen straf, maar een hulpmiddel.

En dreigen werkt niet. Er volgt een consequentie, of niet. Dreigen werkt averechts :)

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:57

Ik heb het filmpje ook gezien en het merendeel van de reacties gelezen. Dit is inderdaad ook de manier die Gert van het Hof gebruikt. Op you tube zijn er genoeg filmpjes van hem te vinden waarbij hij ook uitleg geeft waarom hij wat doet.

Er zijn met inrijden meerdere wegen die naar Rome gaan en deze methode is in mijn ogen zeker niet verkeerd, mits goed uitgevoerd. Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van wat voor een paard je hebt welke methode het meest geschikt is.

Ik heb een ruin gehad die ik uiteindelijk ook naar Gert van het Hof heb gebracht aangezien die met gewoon longeren al onhandelbaar was en zo dominant dat ik hem niet de baas kon. Hij is 10 dagen bij Gert geweest en ik heb er daarna jaren een super paardje aan gehad, dus deze methode levert zeker niet per definitie verpeste paarden op. Sommige paarden hebben deze methode ook gewoon nodig.

Maar tip: kijk eens op youtube naar fimpjes van Gert van het Hof in Ermelo (demonstratie)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:32

Cer schreef:
De zweep wordt gebruikt (in dit geval) om het paard voorwaarts te houden, wat best essentieel is, want een lopend paard doet minder raar dan een stilstaand paard (draaien, steigeren, bokken op de plaats). Dus het is geen straf, maar een hulpmiddel.

En dreigen werkt niet. Er volgt een consequentie, of niet. Dreigen werkt averechts :)

Mee eens, ik zie hier meerdere reacties over achterover klappen etc. Maar dat los je juist op door naarvoren te rijden en daar is die man met die zweep voor, die zit niet op een bokkespringend of steigerend paard en kan dus het paard voorwaarts krijgen als de ruiter het niet lukt op dat moment, om gevaarlijke situaties te voorkomen. Daar is ook goede communicatie over. Ik heb een filmpje gezien waar de ruiter vroeg om een klein tikje bij bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:03

Cer schreef:
Fellor schreef:
Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, .... de goeie voorbereiding ....De paarden zijn zodanig voorbereid

Ja dat snap ik, dat is ook het ideale plaatje :j
Maar wat als voor jou iemand de basis heeft verkloot, geen voorbereiding heeft gedaan bijv? En je hebt met karakters te maken.. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Het is niet zo dat als het op de manier gebeurd zoals in het filmpje, dat het paard zn leven lang onbetrouwbaar blijft. Daar ben ik het dan weer niet mee eens :)

Wat niet wegneemt dat je een groen paard op een veel makkelijkere manier kan inrijden, of althans, een veiliger manier :j Mits het paard een open karakter heeft.. Althans, dat denk ik.

Ieder paard heeft een open karakter en ook corrigeren kan je doen zonder dit rare gedoe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:11

Fellor schreef:
Ieder paard heeft een open karakter en ook corrigeren kan je doen zonder dit rare gedoe.

Okee :)

saschabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:32

heey ik heb een shetlandr hij is net 1 maan onder het zadel en ik heb het gewoon rustig aangepakt /3

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:34

Mensen staan best snel klaar met een oordeel over het filmpje, maar het filmpje is een momentopname. Het heftigste moment waarschijnlijk. Daarna volgt nog een stukje waarbij je duidelijk hoort dat de ruiter het paard met de stem beloont. Hij zegt steeds als het paard goed voorwaarts loopt: goed zo, goed zo.
Het hele voortraject is volkomen onbekend, en het is dus maar raden wat er hier voor is gebeurd. Je kan beter een zekere ruiter hebben die gewoon blijft zitten en even doorrijdt dan iemand die bij het minste of geringste wegduikt, of het paard maar wegzet. Mij is altijd geleerd om problemen voorwaarts op te lossen, en hier wordt er gewerkt naar voorwaarts.
Dit filmpje is gewoon maar een heel kort stukje van een groter en langer traject. Ben je als eigenaar niet zeker van je zaak, dan moet je gewoon voorzichtig zijn met wat je doet en zeker goede begeleiding inschakelen bij het inrijproces.
En wat ook heel belangrijk is, er zijn echt moeilijke gevallen bij om in te rijden. Dit zal waarschijnlijk zo een geval zijn. En te zien aan de bokken is het alleen maar verstandig dat er iemand op gaat die alle bokken gewoon uitzit en vervolgens een rondje rijdt. Dat zegt hij ook in het filmpje. Ik heb er geen problemen mee.
Ik heb meer problemen met het paard helemaal volhangen met longeerlijn, bijzet, etcetera, en dan gek opkijken als het paard zich 'ophangt' aan al die toeters en bellen.
Mijn methode is over het algemeen ook van rustig opbouwen, kijken naar het individuele paard (dat vooral), grondwerk doen en de tijd nemen die het nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:08

Het is niet raden wat hier gebeurd. De handelingen van de personen en lichaamstaal van het paard zegt genoeg. Het is soms echt wel mogelijk om een oordeel over dingen te hebben wanneer je zelf zeer regelmatig hetzelfde traject hebt doorlopen.