Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:10

Op mijn paard komt echt zelden een andere ruiter...
Vind het absoluut niet fijn om iemand met mijn paard bezig te zien. Wat dat betreft ben ik wel hebberig haha :').

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:11

pinto_1 schreef:
Ik vraag me wel af of een paard eenkennig kan worden als er maar 1 iemand op zit.

Ik had vroeger mijn merrie op de manege staan, met bijrijdster, en af en toe iemand anders als het zo uitkwam. Kleine kinderen die een rondje wilde stappen was ook geen probleem...
Nu heb ik haar al ruim 4 jaar bij huis, en rijdt ik als enige. Paar maanden geleden wilde ik 1 van de buurkinderen (13 jaar) op haar laten uitstappen, ging ze in volle draf ervandoor. En vervolgens iedereen die probeerde haar tegen te houden ontwijken, de draak... :')
Keer erop gewisseld met mijn bijrijdster, ik had de zenuwen, ze versnelde al in draf, ging in galop van links naar rechts springen en de oren vanaf het begin af aan al plat.

Vind het wel jammer, wil straks in het voorjaar mijn "veulen" inrijden, maar dan heb ik dus niemand om op haar te laten rijden.

Mijn paard is altijd al eenkennig geweest. Of nou ja, hij is heel introvert en vertrouwt mensen slecht.
hij is manegepony geweest, daarna verkocht, nog een keer verkocht, nog een keer verkocht.
En nu inmiddels 4 jaar bij mij.
Hij laat andere mensen wel toe, maar is heel selectief. En die mensen mogen er van mij gerust op. Andere mensen toont hij echt een angst voor en ik weet dat die angst in blinde paniek om kan slaan. En dat risico neem ik gewoon niet.
Geen uitproberen, maar echt pure paniek. En daar heb ik nog een maand last van.
Ik geloof niet dat dat er ooit nog uitgaat :n -O-

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:13

Bij mij zijn de enige die echt op mn paard mogen rijden mijn instructrice en een vriendin met wie ik vaak rijd. De rest mag er soms op voor het uitstappen.
Ze kunnen zo lief zijn als wat maar komen er naast het uitstappen niet op. :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:15

Vroeger vond het erg irritant als ik met een vriendin mee ging die een paard had, nooit vroeg ze wil je ook even. Ik leste 1 keer per week en dat is niks, ik wilde dol graag een eigen paard maar het geld was er niet voor. Nu heb ik zelf 2 paarden en als iemand een stukje wil rijden dan mag dat, ik kan geen reden verzinnen waarom ik nee zou zeggen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:18

Mijn vorige paard liet kindjes er heel graag op, dan was hij superbraaf. :+:
Ook als ik stond te kijken konden er volwassenen op.
Maar als ik weg liep ging hij keten. _O-
Rondrennen heel hard bijv. maar niet gemeen ofzo, gewoon even uitproberen.
Mijn huidige paard hetzelfde met kindjes, dan is hij heel voorzichtig, <3 hij is wel eenkennig maar als ik erbij ben en ik stel hem gerust vertrouwd hij er wel op dat ik geen enge mensen op z'n rug zet. :P
Er mg nooit iemand serieus op rijden, alleen met mij erbij. ;)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:19

Geen probleem mee!!
Merrie vind het niet altijd leuk maar als mij wat gebeurd wil ik graag dat ze ook door andere te rijden zijn.
Ga ook wel eens met beide paarden op buitenrit en dan gaat een vriendin op de merrie, grote is soms een draakje buiten:)

TessaVenetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:21

Eigelijk niemand anders, behalve mijn vriendin als wij op vakantie zijn, zodat ze nog beweging enzo krijgt, maar van mijn vriendin
weet ik dat ze mijn pony niets aan doett :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:21

Ik doe er niet zo moeilijk over, vooral omdat aan die van mij toch niet veel verkeerds gedaan kan worden :)
Alleen op ons andere paard komt niemand omdat dat echt een paard is met gebruiksaanwijzing en je daar niet zomaar ff iemand anders op kunt zetten /3

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:25

Ligt volgens mij ook een beetje aan de opvoeding. Moest iedereen zo zijn dan mochten een hoop bijrijders nu een andere hobby gaan zoeken. Volgens mij gaat dat wel over met ouder worden. Ik liet toen ik 12 was niet snel iemand op mijn merrie. Enkel mijn bijrijder die op stal instructrice was mocht er op. Ook geen vriendinnen enzo. Stel je voor dat die het beter zouden doen met mijn paard :roll:
Ik geloofde toen ook echt dat mijn paard het er moeilijk mee zou hebben.
Tegenwoordig ben ik daar heel nuchter in en kan ik veel meer van een ander verdragen en raar maar waar mijn paard plots ook.
Wel is het zo dat sommige paarden echt eenkennig zijn, maar daar kan wel aan gewerkt worden.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:25

Ik vind het ook niet erg, maar het wordt me bijna nooit gevraagd. Kan liggen aan de explosieve manier van lopen die ze wel eens heeft :D

Rianne11_42

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:28

Het ligt eraan wat voor paard je hebt. Sinds ik mijn pony heb heeft er bijvoorbeeld nog nooit iemand anders op gereden. De kans is gewoon te groot dat ze te gevoelig reageert op diegene, dan paniekerig gaat rennen en vervolgens weer een slechte ervaring heeft. Ze heeft een geheugen als een olifant namelijk...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:29

Naast mij rijden mijn bijrijder en mijn vriendin vast op mijn paard. Daarnaast laat ik er af en toe wel eens een stalgenoot of de dochter van een stalgenoot op. Het is niet dat ik iedereen zomaar er op laat, wil wel eerst weten hoe die gene rijdt. Mijn paard leert zeer makkelijk iets aan dus wil niet dat ze met 1 keer rijden helemaal verpest is en ik het weer goed moet rijden.

Het wordt vrijwel nooit aan mij gevraagd, meestal ben ik degene die het aanbiedt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:34

Veel porseleinen paardjes hier :+ (nee, niet serieus nemen)...

Je merkt het wel als er iemand anders op rijdt, eerlijk is eerlijk. Kan zowel positief als negatief zijn.

Zelf heb ik er minder moeite mee, heb ook niet voor niets een bijrijder natuurlijk. Ook wil een vriendinnetje nog wel eens met hem gaan springen (ik ben niet zo'n springheld... hij vindt het voor af en toe wel leuk.. dus mjah...)

Wat ik niet snap, waarom instructrice er niet op? Zij kan dan juist voelen hoe het voelt, hoe het paard reageert en ik mag aannemen dat je de instructrice vertrouwd en vindt dat ze goed rijdt, anders ga je niet bij haar lessen toch?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:39

ik ben er niet zo heel erg moeilijk mee eerlijk gezegd, heb idd ook een bijrijdster
als ik maar een goed gevoel heb bij de persoon dan vind ik het prima (en paardlief ook :P )
andersom stap ik dus echt nooit op het paard van iemand anders!
het word me wel regelmatig gevraagd maar doe het nooit, weet niet waarom eigenlijk zal wel een angstpuntje zijn ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:39

Mijne is heel broos porselein! :D
Ik denk omdat hij zo eenkennig is het eerder al heel moeilijk wordt hem te pakken te krijgen, hij laat zich niet zomaar pakken! :x
Maar ik ben niet heel afhankelijk want als ik niet kan rijden maakt het niet uit omdat hij altijd vrij kan lopen, voeren door een ander lukt nog wel. :P

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:42

Ik kan het niet laten:

Het is ook nog een arabische zwarte hengst zeker? :p

Die van mij gaat ook veel naar buiten, maar ik twijfel of het zo slecht is met andere ruiters. Ik ben bijvoorbeeld geen springheld, maar als vriendinnetje vaak met hem springt, wordt hij er beter in, dus kan hij mij weer helpen (bij wijze van, dan nog blijft het een ezel :') en ik was mijn automaatje gewend bij het springen :D)

Als ik iemand mijn "zwakke punten" laat vervangen, hem door laat trainen (dus geen beginner erop.. ook al is die van mij fan van kids... daarmee kan ie echt uren rondhobbelen en dan merk je gewoon dat ie het ook echt leuk vindt)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:45

nee ik laat geen andere mensen op mijn paard, behalve een hele goeie vriendin van mij die goed kan rijden en m'n pony al ruim 4 jaar kent. ze rijdt al vanaf dat ik hem heb wel eens op hem. de reden dat ik geen andere mensen op mijn paard laat is omdat m'n paard het gewoon vertikt om te werken/lopen bij andere mensen, die mensen die erop zitten hem flink aanpakken een klap geven en zeggen dat het een rotpony is, ik vind dat gewoon niet fijn om te zien en lijkt me ook niet nodig. ik heb er wel eens andere mensen op gezet want hij was zo braaf, maar toen bleek dat hij alleen braaf bij mij was. een vriendin van mij zat erop en hij ging alleen bokken en stilstaan, ik ging erop en ik zij toe maar en hij gallopeerde vrolijk weg. mijn paardrijinstructrise rijdt er wel eens op, maar van haar weet ik dat ze goed kan rijden en geen rare dingen zal doen met m'n paard.
mijn andere paard echter laat ik iedereen die kan rijden op, die is harstikke braaf en maakt het allemaal niet zo veel uit :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:51

Serendip90 schreef:
Ik kan het niet laten:

Het is ook nog een arabische zwarte hengst zeker? :p

Die van mij gaat ook veel naar buiten, maar ik twijfel of het zo slecht is met andere ruiters. Ik ben bijvoorbeeld geen springheld, maar als vriendinnetje vaak met hem springt, wordt hij er beter in, dus kan hij mij weer helpen (bij wijze van, dan nog blijft het een ezel :') en ik was mijn automaatje gewend bij het springen :D)

Als ik iemand mijn "zwakke punten" laat vervangen, hem door laat trainen (dus geen beginner erop.. ook al is die van mij fan van kids... daarmee kan ie echt uren rondhobbelen en dan merk je gewoon dat ie het ook echt leuk vindt)

Nou, het is officieel een schimmel arabisch volbloed, maar hij lijkt inmiddels steeds zwarter te worden! :j
Mijne vind werken al zowiezo niet het belangrijkste in zijn leven, dat hoeft van mij ook niet, dus mogen er soms kindjes op hobbelen en rij ik af en toe zelf een rondje.
Hij is ook vrij klein dus de meeste volwassenen kunnen er niet eens op maar ik moet zeggen dat ook heel zuinig op hem ben.
En het zou ook wel heel lüllig voor hem zijn hem opeens 'te laten trainen' door een ander terwijl hij totaal niet op niveau is gewend te werken.
En er zijn maar weinig mensen die ik goed genoeg zou vinden, de mensen die wel goed genoeg zijn hebben er vast zelf geen behoefte aan om op mijn harige dikkerdje zonder conditie te gaan zitten. :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:59

Op mijn paard komt niemand anders meer dan ik zelf en een vriendin/stalgenoot.
Heel l*llig, maar ook mijn verzorgster mag absoluut niet op mijn paard rijden. (voor mensen een reden genoeg om dan mijn paard maar niet te verzorgen, ook goed. :D )

Ik heb dit paard nu 14 jaar, en sinds 5 maanden loopt ze voor mijn/ons doen de sterren van de hemel. Dit heeft mij veel geld en vooral energie en tijd gekost. Ik wil er dus niemand anders op laten rijden omdat ik zo bang ben dat ze straks zichzelf weer helemaal vast zet en een brok spanning is.
Waarom dan wel die ene stalgoot...? Zij kent mijn paard, zij heeft mijn paard zelf een jaar lang gereden en zijn heeft ons samen geholpen om te komen waar we nu zijn. Ook krijg ik les van haar en weet ik dat zij mijn paard niet de ' vernieling' in zal rijden.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:00

Op stal waar mijn vorige bijrijdpaard staan deden we regelmatig aan paardenruil. Alleen bijna niemand wilde op mijn bijrijdpaard omdat ze hem 'eng' vonden. Snapte ik nooit zoveel van, paard is nogal van het uit proberen maar daar hield het verder wel mee op. Maar twee mensen wilden er wel eens op, één rijd paarden in en door voor haar werk en de ander rijd al zo'n honderd jaar :') .
Vond het zelf ook wel leuk om anderen te zien rijden en kijken hoe het paard bij hen reageerde en hoe hun dat oplossen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:06

geen enkel probleem mee als andere mensen op mijn paarden rijden :n

ik rij er zelf niet meer op,dus het is best leuk ze heel af en toe eens in actie te zien met iemand anders...

overigens heb ik er nooit problemen mee gehad iemand op mijn paard te laten..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:07

MirandaFuego schreef:
Nou, het is officieel een schimmel arabisch volbloed, maar hij lijkt inmiddels steeds zwarter te worden! :j
Mijne vind werken al zowiezo niet het belangrijkste in zijn leven, dat hoeft van mij ook niet, dus mogen er soms kindjes op hobbelen en rij ik af en toe zelf een rondje.
Hij is ook vrij klein dus de meeste volwassenen kunnen er niet eens op maar ik moet zeggen dat ook heel zuinig op hem ben.
En het zou ook wel heel lüllig voor hem zijn hem opeens 'te laten trainen' door een ander terwijl hij totaal niet op niveau is gewend te werken.
En er zijn maar weinig mensen die ik goed genoeg zou vinden, de mensen die wel goed genoeg zijn hebben er vast zelf geen behoefte aan om op mijn harige dikkerdje zonder conditie te gaan zitten. :D

Mijne is officieel gedumpt omdat door een bijrijder omdat hij niet op niveau gereden wordt (Ja, ik vraag te veel van hem en daar heeft ie dan geen zin in....) Dus het is niet de conditie bij hem, hij hobbelt genoeg af, maar hij wil dan niet en gaat etteren :') Dus mjah.. Ik kan gewoon zeggen "mijn paard is niet goed genoeg" dus er willen geen mensen op :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:05

Serendip90 schreef:
Mijne is officieel gedumpt omdat door een bijrijder omdat hij niet op niveau gereden wordt (Ja, ik vraag te veel van hem en daar heeft ie dan geen zin in....) Dus het is niet de conditie bij hem, hij hobbelt genoeg af, maar hij wil dan niet en gaat etteren :') Dus mjah.. Ik kan gewoon zeggen "mijn paard is niet goed genoeg" dus er willen geen mensen op :')

:D
Mijn paard verstopt zich als er mensen aan komen dus niemand weet dat ik een paard heb, dat scheelt ook! :')

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:28

mijn dochtertje of vriendinnetjes mogen wel uitstappen. Mijn dochtertje heeft laatst ook voor het eerst op onze merrie les gehad. Instructrice liet haar bewust met een los teugeltje rijden en is met mijn dochtertje nog niet bezig met verzamelen en rechtrichten bv (dochter is 11). De merrie moet bij mij meer aan het werk.

Verder heeft er iemand 1x op haar gereden toen ik problemen met de merrie had (toen ik haar net had), ik was hier toen wel blij mee. Instructrice zou ik er ook zo oplaten, maar verder, nee, liever niet eigenlijk!

Instructrice waarschuwde mij ook trouwens dat ik uit moest kijken dat mijn dochtertje er niet "uit" rijdt wat ik er "in" rijd...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:07

als jou paard er tegen kan TS waarom niet ? :D

ik heb een paard weken terug mijn vriendin/mijn instructrice mijn paard laten rijden maar bij mijn paard werkt het niet -- hij blijkt het type paard te zijn die door 1 en dezelfde persoon verzorgt en gereden moet worden en hij daar respect voor krijgt -- hij ondermijnd nu mijn gezag als ruiter / baas en haald de meeste idiote ongein uit die ie maar kan verzinnen bij mij ...

dus overlegt vanaf nu rij en verzorg ik hem gewoon weer en af en toe als ik er niet doorheen kom stapt mijn instructrice er even op .

dus bij sommige paarden kun je het makkelijk doen -- maar sommige paarden hebben gewoon standvastigheid nodig ;)