Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:18

zo
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:19

zo (beetje slechte foto....sorry)
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:20

Afbeelding

nombrado

Afbeelding

nombrado

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:21

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:22

Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:26

Even inhakend op de opmerkingen over het enthousiaste publiek, is dit niet een demonstratie ipv een wedstrijd?

@Nombrado
Er is tegenwoordig zo veel beeldmateriaal van iedereen dat je altijd wel een slechte foto kunt vinden, zelfs zonder er eentje te plaatsen waar de beeldverhoudingen niet kloppen. :D

Voordat je overgaat tot de piaffe kun je misschien eerst eens wat beeldmateriaal geven van die draf waar altijd twee benen aan de grond blijven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:49

nou nee, niet graag 2 voorbenen aan de grond, ook niet vlakvoor een piaffe
Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:59

nombrado schreef:
en draf is nog altijd 2 takt..., dus altijd 2 benen aan de grond.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:13

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:

draf is diagonale beenzetting ....ook dus idd 2 benen aan de grond...1 achterbeen en 1 diagonale voorbeen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:14

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:

Volgens mij haal je draf dan door de war met telgang. Ik heb m'n draf liever met zweefmoment :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:21

xmarliez schreef:
mika11 schreef:
Nombrado, dat plaatje van jou, dat bedoel ik dat je veel ruiters achterover ziet hangen.
Waarom zijn ze dat gaan doen eigenlijk?

Dat is niet zo heel moeilijk te verklaren. Als zit en benen uitgeschakeld worden heb je de hand over.
De zit is het centrale punt voor het geven van hulpen, deze moet de ruiter onder controle hebben en gebruiken. Vanuit een goede zit kunnen goede hulpen gegeven worden. Als de zit niet goed is en men toch een paard wil 'besturen' heb je andere hulpmiddelen nodig (een goede houding en zit ontwikkelen is namelijk te moeilijk voor de meeste mensen, kost te veel tijd en heel veel mensen misschien het gevoel). Dan komt het aan op de handen en benen die tegenwoordig alleen een drijvende en afremmende functie hebben. Goed te zien aan de reactie van Nombrado die direct met het woord 'sturen' aankomt als ik het heb over handhulpen. Mensen die op de bovenstaande manier rijden die denken inderdaad dat de handen dienen voor sturen (of beter gezegd, dat er niet meer met de hand gedaan kan worden dan sturen) en dat de benen dienen voor het voorwaartse. En door deze 2 dingen centraal te maken maak je paardrijden makkelijk (je hoeft niet meer aan jezelf te werken, als iets niet goed gaat geven we gewoon ons paard de schuld) en hou je mensen dom.
Uiteindelijk lijdt dat allemaal tot het onderstaande plaatje (is niet netjes van me maar staat openbaar op een website die ik gister tegenkwam)
http://www.equidrome.nl/onze_ambassadeurs

Een hangende ruiter die geen gebruik maakt van het gevoel wat een paard heeft en een mens heeft. Je zou er pijne armen van krijgen.

Even gedachten over wat op vorige blz.
Je kan natuurlijk ook naar achteren gaan met je zwaartepunt (hangen dus op zijn platvoets) zonder aan de teugels te sjorren.
Dit om te voorkomen dat je van je paard stuiterd, zeker als je pogingen tot middendraf of uitstrekken doet.

Is het niet zo, dat als je je paard echt fijn aan het lopen hebt, ja ik geef toe bij mij zijn het hele zeldzame momenten..
(Maar dan kan je er des te meer van genieten. )
Dat als je paard echt vanuit ontspanning naar aanspanning loopt, dus draagt met zijn rug, dat hij je als het ware meeneemt
in zijn beweging, ipv dat je er als stuiterbal op mee moet?
En als hij fijn loopt en je meeneemt dan hoef je niet naar achteren te hangen om met je gat in het zadel te blijven,
dan zweef je mee. Ook zonder zadel met diepe zit en veel wrongen.
De reden dat die ontspanning zo belangrijk is, niet alleen voor het paard, ook voor de ruiter.
En vanuit die staat, aan kunnen spannen en weg kunnen, zonder strak te worden.

(kruipt weer onder fleeceplaidje en leest weer verder mee op bokt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:29

Hoe boeiend dit :+

Persoonlijk mis ik in het eerste filmpje wat losheid, ik wil wat meer een swingend paard zien, maar helaas.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:34

Paard is alles behalve door het lijf, kijk maar naar de kleine volte aan het begin vd proef. Beest komt de bocht amper door.

Wat betreft de piaffe zie ik het liefst de 3e of laatste schimmel. De donker bruine is totaal niet op het achter een en de eerste houd schreef vast.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:37

Waar is de losheid gebleven? dat vraag ik me dus af
De Stief oma van Rath toont hier een erg strak paard die zijn rug tótaal niet los laat
en ook zijn schoudergewricht niet maximaal kan strekken dus krabbelt hij
dus om dat een goed voorbeeld te noemen...
Van klassiek en correct rijden krijg je dus geen losser paard rara hoe kan dat 8-)
Ook al niet los..

Dit zijn pas écht losse paarden! met een verende rug en schouders die maximaal kunnen strekken!
Heeft alles te maken met het management!

Geen toptalent en een beginnende dressuuramazone die ook nog eens boomloos rijd
maar toch een los paard dat kan echt!!
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-11-12 23:53, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:39

er is hoop *\o/*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:47

Merell123 schreef:
nombrado schreef:

Volgens mij haal je draf dan door de war met telgang. Ik heb m'n draf liever met zweefmoment :)

Iedereen die dressuur volgens de regels van de FEI rijdt heeft het liever met zweefmoment, sterker nog het is zelfs voorgeschreven, maar Nombrado heeft daar een afwijkende mening over. Maar ik wacht nog op een filmpje waar het te zien is, ik denk dat het wat zal lijken op de hilarische sport bij mensen die snelwandelen heet. :P

Yamcha schreef:
er is hoop *\o/*

Er is hoop en zweefmoment. :D

Al kan zonder zweefmoment ook erg leuk zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 16-11-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:55

Unami gave vos, in het 2e filmpje!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:29

Hier een uitgestrekte draf met zeer veel zweefmoment in slowmo.
Zeer goed te zien hier dat de diagonale benenparen steeds tegelijk landen. Ook goed te zien is de enorme verruiming vanuit de achterbenen. Zou je dit fragment op normale snelheid bekijken dan lijkt het alsof het achterbeen juist minder meekomt door de nogal overdreven knieactie van het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU&feature=plcp

@Unamie
Precies wat in het management bedoel je? En heeft de rijkunst er niets mee te maken?
Prachtig paard inderdaad die vos.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:32

unamie schreef:
Waar is de losheid gebleven? dat vraag ik me dus af
De Stief oma van Rath toont hier een erg strak paard die zijn rug tótaal niet los laat
en ook zijn schoudergewricht niet maximaal kan strekken dus krabbelt hij
dus om dat een goed voorbeeld te noemen...
Van klassiek en correct rijden krijg je dus geen losser paard rara hoe kan dat 8-)
Ook al niet los..
[ Video ]

Dit is Anky met Salinero ! Niet stiefoma van rath...verder hoef ik daarbij niet uit te leggen wat ik daarvan vind :+

Citaat:
Dit zijn pas écht losse paarden! met een verende rug en schouders die maximaal kunnen strekken!
Heeft alles te maken met het management!

[ Video ]

Alleen jammer dat het paard retescheef is/gaat, de ruiter met pianovingers rijdt en het paard geen normale galop in 3 takt kan laten zien...., nee geen los paard. Wel slap. in draf een schommelend van links naar rechts hoofd (na de galop)

Citaat:
Geen toptalent en een beginnende dressuuramazone die ook nog eens boomloos rijd
maar toch een los paard dat kan echt!!
[ Video ]
[/quote]

Dit kan dan een jonge amazone zijn, maar laat haar letten op het gesnok wat ze (vermoedelijk onbewust )toch in de mond probeert het paard in een houding te drukken, eeuwig zonde van dit paard.
[/quote]
Laatst bijgewerkt door nombrado op 17-11-12 01:45, in het totaal 4 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:40

Merell123 schreef:

dat zal wel moeten met 2 takt en diagonale beenwissel in draf :D , anders zou het geen draf zijn
maar ik dacht dat jullie wel zo slim zouden zijn ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:00

leuk om te zien dat je alleen slechte foto's van KWPNers laat zien en goede foto's van Spanjaarden, Nombrado... :+ Ik heb al zovaak discussies met jou meegevolgd en het is gewoon belachelijk hoe jij zelf niks van anderen aanneemt, zelf ook niks duidelijk onderbouwt en alleen maar continu vraagt om andermans onderbouwing. (ook wanneer het al meer dan duidelijk is, volgens mij gewoon omdat je niets meer weet in te brengen)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:06

Nombrado
Ik bedoel toch echt de stiefmoeder van Rath met die strakke vos van het door jou geplaatste filmpje
Dat jij dit goed vind zegt imo veel over jou kennis van dressuur en losheid en passende zadels :x :=

Natuurlijk is Jerom slap het is ook nog een erg jong paard daar!!
Maar superlos is hij zeker
PRE's zijn toch ook vaak slap als ze jong zijn..

Wat betreft het Filmje van de zwarte ze heeft daar pas 3 lessen gehad (daarom staat er ook bij beginnend)
en haar paard heeft een paar flinke ongelukken gehad en toch loopt hij zo 8-)
Sinds wanneer is het trouwens zonde als je op je eigen paard rijd zonder sperriem en aansnoer neusriem en vriendelijk rijd :')

@Hermelientje

Met management bedoel ik alles om het paard heen moet kloppen
Er zijn ruiters die denken dat alles rijtechnisch opgelost kan worden
dus ook spier en wervelproblemen , dat is NIET zo

Natuurlijk is de manier van rijden erg belangrijk
Met bv sturen op je binnenteugel rij je je paard scheef
logisch want dan buigt hij alleen in zijn hals en niet in zijn lijf
Verder belangrijk is een vederlicht aanleuning (geen enkele druk accepteren) zodat het paard op eigen benen loopt

De volgende zaken zijn echter minstens zo belangrijk

1) Tandarts (dan wel en goede die electrisch en met een sedatie vijlt)
2) Wervels en spieren (manueel therapeut en Happy-athlete masseur
3) voorkomen dat het paard gaat rollen in zijn box en vast komt te liggen dus veel mogelijk naar buiten
Blessures ontstaan juist als een paard de hele dag op stal houden word
en ze dan een uurtje losgooien in een paddock zodat ze uit hun dak gaan..
5) een goed passend zadel (80 % van de zadels past niet goed)
6) Goede suikerarme voeding en hooi (dus geen kuil/voordroog )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:49

Dankjewel Unamie voor de toelichting.

nombrado schreef:
Merell123 schreef:

dat zal wel moeten met 2 takt en diagonale beenwissel in draf :D , anders zou het geen draf zijn
maar ik dacht dat jullie wel zo slim zouden zijn ;)

Sorry dat ik niet slim genoeg was om in te zien dat jij met "altijd" juist "niet altijd" bedoelde. :o?
Wat je beweert is ook niet helemaal correct. Uit de nieuwste onderzoeken (Hilary Clayton) met drukplaten en opnames blijkt juist dat bij veel paarden die dressuurmatig verder doorgetraind zijn het achterbeen iets eerder landt in de draf dan het voorbeen. Met het blote oog misschien niet waarneembaar maar op foto's van het juiste moment goed te zien. Dan staat het paard dus heel even op 1 achterbeen als je net dan zou fotograferen. Het achterbeen blijft dan meestal een fractie langer aan de grond dan het voorbeen. De benen vertrekken weer ongeveer gelijktijdig.
Als je goed zoekt vindt je vast wel foto's waar dat te zien is. Ik heb helaas geen collectie foto's van "foute momenten". Als jij alles wat afwijkt van een perfecte diagonale afwikkeling bestempelt als fout dan wordt daar dus de "fout" gemaakt dat het paard teveel op de achterhand zit. Er zijn ook Grand Prix ruiters die zich daaraan schuldig maken, bijvoorbeeld van Hubertus Schmidt kun je veel van dit soort "foute" momenten vinden. ;)