Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:mika11 schreef:Nombrado, dat plaatje van jou, dat bedoel ik dat je veel ruiters achterover ziet hangen.
Waarom zijn ze dat gaan doen eigenlijk?
Dat is niet zo heel moeilijk te verklaren. Als zit en benen uitgeschakeld worden heb je de hand over.
De zit is het centrale punt voor het geven van hulpen, deze moet de ruiter onder controle hebben en gebruiken. Vanuit een goede zit kunnen goede hulpen gegeven worden. Als de zit niet goed is en men toch een paard wil 'besturen' heb je andere hulpmiddelen nodig (een goede houding en zit ontwikkelen is namelijk te moeilijk voor de meeste mensen, kost te veel tijd en heel veel mensen misschien het gevoel). Dan komt het aan op de handen en benen die tegenwoordig alleen een drijvende en afremmende functie hebben. Goed te zien aan de reactie van Nombrado die direct met het woord 'sturen' aankomt als ik het heb over handhulpen. Mensen die op de bovenstaande manier rijden die denken inderdaad dat de handen dienen voor sturen (of beter gezegd, dat er niet meer met de hand gedaan kan worden dan sturen) en dat de benen dienen voor het voorwaartse. En door deze 2 dingen centraal te maken maak je paardrijden makkelijk (je hoeft niet meer aan jezelf te werken, als iets niet goed gaat geven we gewoon ons paard de schuld) en hou je mensen dom.
Uiteindelijk lijdt dat allemaal tot het onderstaande plaatje (is niet netjes van me maar staat openbaar op een website die ik gister tegenkwam)
http://www.equidrome.nl/onze_ambassadeurs
Een hangende ruiter die geen gebruik maakt van het gevoel wat een paard heeft en een mens heeft. Je zou er pijne armen van krijgen.
Merell123 schreef:nombrado schreef:en draf is nog altijd 2 takt..., dus altijd 2 benen aan de grond.
Volgens mij haal je draf dan door de war met telgang. Ik heb m'n draf liever met zweefmoment
Yamcha schreef:er is hoop
unamie schreef:Waar is de losheid gebleven? dat vraag ik me dus af
De Stief oma van Rath toont hier een erg strak paard die zijn rug tótaal niet los laat
en ook zijn schoudergewricht niet maximaal kan strekken dus krabbelt hij
dus om dat een goed voorbeeld te noemen...
Van klassiek en correct rijden krijg je dus geen losser paard rara hoe kan dat![]()
Ook al niet los..
[ Video ]
Citaat:Dit zijn pas écht losse paarden! met een verende rug en schouders die maximaal kunnen strekken!
Heeft alles te maken met het management!
[ Video ]
[/quote]Citaat:Geen toptalent en een beginnende dressuuramazone die ook nog eens boomloos rijd
maar toch een los paard dat kan echt!!
[ Video ]
nombrado schreef:Merell123 schreef:Volgens mij haal je draf dan door de war met telgang. Ik heb m'n draf liever met zweefmoment :)
dat zal wel moeten met 2 takt en diagonale beenwissel in draf, anders zou het geen draf zijn
maar ik dacht dat jullie wel zo slim zouden zijn